Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 350z 2006
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (28611 totalt)
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Tjenare!

Tänkte ta och starta en liten tråd om min än så länge rätt originala 350z.
För något år sedan började jag bygga en banbil av en importerad Mazda Rx8. ÄLSKADE verkligen den bilen men kunde aldrig riktigt känna att jag litade på den maskinellt och saknade även en del effekt. På bana funkade det bra, men på allmän väg var den inte ens speciellt rolig att köra pga detta.

http://www.garaget.org/?car=295716

Inför säsongen blev det alltså att jag sålde min Mazda och gick direkt på jakt efter en 350z som jag var ganska säker på att jag ville ha istället.
Sagt och gjort 1April klippte jag till på en 2006 med 4 800mil på mätaren!

Under sommaren använder jag bilen som bruksbil, vilket även gör att jag kommer hålla modifieringen ganska minimal. KW chassie, bromsuppgradering, nya fälgar för R-däck, avgassystem till att börja med.

Lite bilder på skönheten får jag också bjuda på


imag


image hosting

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Första "modifieringen" blev inte ett avgassystem som jag hade tänkt mig utan denna HELT FANTASTISKA antenn!!! :lol: =DD

Hoppas den landar i lådan snart.. Har tröttnat på att åka något som ser ut som en radiobil :-=


screen capture software

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Sådärja! Blev en liten spontantripp till Falkenbergs Motorbana idag

Originaldäck och originlbromsar men tyckte att bilen skötte det ganska bra i alla fall. Man märker dock att den är ganska tung...
2sekunder långsammare än med Mazdan gick det, så tror att man ska kunna köra snabbare med bara bättre bromsar, r-däck och lite mer övning med bilen


free jpeg images


img

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Lite skillnad gjorde det allt! Först nu fattar man också hur satans hög original är


printscreen


how do i print screen

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Ett stycke bromsuppgradering klickades precis hem från Tegiwa Imports bestående av följande:

Motul RPF 600 1liter
Ferodo DS 2500 brake pads front (Brembo)
Ferodo DS 2500 brake pads rear (Brembo)
HEL Brake lines

Till detta har jag även fått tag i ett par fälgar att ha Rdäck på. Dotz Hanzo. tanken är att lacka dom i någon skojsig färg. 8,5" breda fram och 9,5" breda bak.

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Från och med nu kommer alla uppdateringar komma i rätt tidsföljd
Är det någon som har några åsikter om DS2500? Många 350z killar i Australien åker dessa på bilar som både går gata och bana, så tänkte att jag skulle testa jag också

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

På ett par av mina transaxel-Porschar har de funkat utmärkt som allround belägg. Hyggligt bett kalla som varma och alltid lättdoserade. Men då har jag ju 100hk och ett par 100kg mindre...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Vi körde DS2500 på Clion. Rätt bra kompromiss, men det märktes att det inte var ett race-belägg.
Clion hade ju lite mindre vikt och effekt dock.

_________________
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Ja, tyvärr är den lilla traktorn rätt tung. Har för mig att jag läst 1580kg med förare.
Detta borde vara liknande en e46 m3 va? Ingen som testat på en bil i den storleken kanske?

Jaja, eldar jag upp dom får jag lära mig till nästa gång... Är dock lite rädd för ds3000 som sägs ska ÄTA kalla skivor och skrika ordentligt, vilket inte känns så optimalt till jobbet

Tror jag kommer slå till på ett par KW V2 också. Så jag lätt kan ställa den mjukt till vardags och lite stummare utdämpning på bana.

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Är även lite sugen på att testa Nankangs "nya" Rdäck 235 fram och 255bak. Ingen som testat dom än eller?
Vissa på internet såger att det är det nya r888, men det tror jag på först när jag ser/känner det

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Erajk skrev:
Ja, tyvärr är den lilla traktorn rätt tung. Har för mig att jag läst 1580kg med förare.
Detta borde vara liknande en e46 m3 va? Ingen som testat på en bil i den storleken kanske?

Jaja, eldar jag upp dom får jag lära mig till nästa gång... Är dock lite rädd för ds3000 som sägs ska ÄTA kalla skivor och skrika ordentligt, vilket inte känns så optimalt till jobbet .
Tror alla "race-belägg" äter skivor, och rätta mig gärna om någon tycker jag har fel! Jag har kört med DS3000 och kommer fortsätta med det då förhållandet mellan pris och prestanda verkar mycket svårslaget. Till min bil kostar främre belägg ca 1300kr inkl. frakt från UK. Jag är helnöjd med dessa som banbelägg! thumbs up Till vardags är största nackdelen dammet, det är både mycket av den varan och det biter fast hårt på fälgarna. I mitt fall gnisslar de väldigt lite faktiskt. De tar normalt med en gång med kalla bromsar, med varma nyper dem ordentligt! Denna övergång känns tydligt och det är väl detta som en del tycker känns som de tar dåligt kalla. De gör det inte, utan initialgreppet är som ett standardbelägg och faktiskt bättre än Biltema...
Har även testat Carbotech XP8, även det ett väldigt bra belägg men i mitt fall ungefär dubbelt så dyrt som DS3000.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Erajk skrev:
Vissa på internet såger att det är det nya r888, men det tror jag på först när jag ser/känner det

Regel nummer ett: lyssna aldrig på britter.

Finns ju en tråd om Nankangpuckarna här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86851 (om jag nu inte missat att det finns ett nytt, fetare Nankangdäck).

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
DS2500 tillsammans med HEL-slangar och RPF600 olja ligger ju i en låda på väg till mig nu, så får börja där. Har hört att brembobromsarna på 350z är riktiga "skrikare", så hoppas jag känner mig nöjd med dessa och kan fortsätta med dom priset är ju som du säger kanon!

Hhaha ja, du har nog rätt ang. Britterna
Verkar som dom som testat i Sverige har kört på TW 180, alltså gatdäckvarianten. Min tanke är 235 fram och 255 bak NS2-R TW 120. Hade egentligen velat åka 245 fram och 265 bak, men det finns inte?!

Någon här inne som åker med KW v2 och har lite reflektioner för både gata och bana?
Behövs ytterligare stabilitet tänkte jag byta ut krängarna också, men det märker jag först efter ett par bandagar

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Klickade precis hem camberarmar fram. Går ej att ställa fram original, så detta var ett måste

Blev ett par Megan Racing som ska orka med banåkning!


_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6499



DS2500 borde funka bra med vettig vätska, vad är det för dimension på skivorna original (och tjocklek?) Jag körde med DS2500 på min gamla Mercedes 190 2.5-16 med en tjänstevikt på 1400kg, 45 minuters stint på Sviestad med passagerare var inga problem alls för bromsbeläggen, bara för bromsvätskan innan jag bytte till RBF600
Bromsarna på den bilen var 300x28mm skivor med Brembo 4 kolvsok.

Kul med en 350z, åkte 370z på bana i somras och blev imponerad av bilen. Trodde inte att den var så rolig och bra på bana.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
324x30 fram och 322x22 bak har jag för mig att jag läst

Man kan lätt tro att 370z är en uppgradering på 350z, men det är faktislt en helt ny bil... Men hoppas min blir lika rolig för det

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Hur gillar du motorn då?

Klart stor skillnad mot wankeln?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Jag har ju RevUp motorn på 307hk istället för den gamla
Gillar motorn SKARPT faktiskt. Förstår varför den legat på "Best engine"-listan i typ 8år eller vad det är. Renault vet tydligen hur man bygger motorer thumbs up

Går tyvärr inte att jämföra den med wankeln på något sätt känns det som. Jag gillade verkligen den med, förutom att jag saknade NM när jag körde på gatan. På bana var det aldrig några problem och den motorn gjorde det väldigt mycket lättare att hålla precis rätt fart i kurvor och ut ur kurvor.
Tror mina tider hade kunnat bli ganska bra med några fler timmar bakom ratten i den bilen!

Det bilen egentligen rök på var motorn på gatan tillsammans med att jag aldrig riktigt kunde slappna av maskinellt. Körningen på gatan kunde jag dock leva med, annars hade jag SOLKLART behållt den!
Roligare och snabbare går inte att åka för dom pengarna jag la!!!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Erajk skrev:


Någon här inne som åker med KW v2 och har lite reflektioner för både gata och bana?
Behövs ytterligare stabilitet tänkte jag byta ut krängarna också, men det märker jag först efter ett par bandagar


Hej! Trevlig kärra !!

Har kört kw2 på Mini cooper S . Funkade mkt bra på gata, väldigt hög komfort. Om jag minns rätt var det ca 25-30% hårdare fjädrar än original. Bytte sedan ut fjädrar till hårdare, dubbla konstanten mot original. Det funkade väldigt bra på bana. Fick beröm för bilens uppförande av såna som begriper bättre
Annan bil förstås men som jag ser det är kw2 bra grejor, ngt mjukt för bana men dämparna verkar mäkta med hårdare fjädrar om du vill uppgradera.

Mvh Marcus

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Känns perfekt att kunna uppgradera lite senare om man vill gå mot ännu mer bananpassat

Längtar såå till jag får börja svänga med den! Original var den ju lite båtig, dåligt grepp med blanka bakdäck, bromsar som inte höll måttet osv. Nu ska det bli andra grejer!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447


Trådstartare
Sneglat lite på Harness bar nu eftersom det är ett bra sätt för mig att inte förstöra inredningen samtidigt som jag kan åka med både 4p och original 3p.
Hört både för och nackdelar med detta men blev egentligen intresserad när jag läste en tråd på Rejsa som förklarar att möjligheten att "ducka" om ett tak skulle tryckas in är i stort sett lika med 0.

Tanken är alltså absolut inte att åka med detta på gatan, då jag kan använda mitt vanliga 3p och så fort jag kommer till banan knäppa på 4p.

Någon här inne som har någon kunskap i detta?


_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 350z 2006
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (28611 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande