Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök senaste veckan (92130 totalt) |
Visst är den läcker
Är du fortfarande nöjd med bromsbalansen efter din modifiering? Beskrev du nånstans i denna tråden hur du gjorde, Ska kolla tillbaka lite. Tänkte fixa det innan jag kör Superstage om 2 veckor, Skulle vara trevligt med mer bromsar bak. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Ja jag är supernöjd med den! Förvisso tror jag delvis mina problem med att låsa upp framhjulen förut berodde på att jag stampade för fort och hårt på bromsen innan den hunnit sätta sig men är övertygad om att ändra bromsbalansen gjort susen också. Jag och en kille med en SW20 mätte bromstempen på våra bilar direkt efter vi kommit in i depån från Mallala som är extremt hård mot bromsarna och hans frambromsar var nästan 100 grader varmare än bak med original bromsbalans. På min skilde det 20 grader och bak var faktiskt varmare. Nu kan jag trailbreaka ut rumpan in i kurvorna om jag bromsat lite för sent vilket är grymt roligt. Men den låser fortfarande upp fram först om jag bromsar rakt. Vad jag gjorde var bara att skruva ur den stora pluggen ur bromsreduceraren i frunken, dra ur kolven och tillhörande fjäder (kan behövas en liten tång) och sen skruva ihop det igen och lufta bromsarna. Tar ingen tid alls och fungerade kanon. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Här har inte hänt så vansinnigt mycket på MR2-fronten då jag väntat på lite delar och husflytt tagit upp större delen av min lediga tid. Petade iaf dit en ny ratt och luft-filter lite provisoriskt tills jag jagat rätt på en snorkel och flyttat batteriet till frunken.
Men den största och sjukaste nyheten är att jag och tjejen införskaffat oss en bil till, och det blev inte riktigt vad jag hade föreställt mig att det skulle bli men vi tyckte idéen var så rolig att vi helt enkelt inte kunde låta bli. Passade på att pimpa den lite också: Kom precis hem från Mallala där jag provkörde en Superkart. Herrreeeejääävlar vad de går. Ges möjligheten så testa! Intressant nog var det väldigt likt att köra vanlig hyrkart, bara att det gick vansinnigt mycket fortare. Men balansen var precis densamma och det var inga problem att kicka ut rumpan och fånga den igen även om det gick i 100-120kmh istället. Hyrkart här nere är grymt dyrt och man betalar ofta ~$25-30 för ett 10min-pass vilket gjorde mig något förvånad när det visade sig att man kunde få köra Superkart i 15min för $25 istället. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Kul tråd!
AW11 har alltid varit favoriten bland de tre Mister Two-generationerna. Tråkigt nog så kryllar det inte direkt av dem här hemma. Det där med Defective Vehicle är lite intressant. Jag antar att det inte är rikstäckande utan något som enbart gäller i SA? Även om jag hört att man rent generellt är väldigt hårda när det gäller modifikationer för att inte nämna fortkörning i Australien. Jag gissar att man knappast får ett intyg efter en godkänd besiktning så potentiellt sett kan man åka fast igen redan samma dag man skruvat tillbaka coilover och div. mods. Du har även nämnt 20V swap ett par gånger i tråden. Det måste ju vara fullkomligt hopplöst att torska med en annan spis om man nu inte har kvar den gamla och gärna vill bli riktig nära vän med besiktningspersonalen, förstås! _________________ Aleksandar Z ivanic - Clio Sport 172 |
||
Nej precis! Vill minnas att någon nämnde att det finns 25st registrerade i Sverige, och de flesta jag sett har varit i ganska tveksamt skick. Mig veterligen kan en bil bli "defected" i samtliga delstater. För att registrera bilen i en annan stat måste du i regel exportera/importera den och en ny reg-besiktning gemoföras vid införsel. Olika stater är olika hårda på vad de släpper igenom och hur sannolikt det är att man blir stoppad ute på vägen för flygande besiktning. Det råder lite delade meningar om 20v-swapen och ett par stycken har sagt att eftersom det fortfarande är en 4A-motor kräver de eventuellt inga modifikationer av bilen för att godkänna bytet. Det finns en blankett man kan skicka in med information om bilen/drivlina/bromsar och motorn mantänkt byta till så återkommer de med en lista över vad man måste åtgärda för att den motorn ska vara ok. Men ja som du säger känns det ju ruskigt tråkigt att bli stoppad med en 20v-maskin i bilen om den inte är registrerad med den så eventuellt nöjer jag mig med en 16v small port med lite godis i. Tänkte ta tag i det där på allvar när jag kommer tillbaka från Sverige i början av September. Med det sagt så kom jag över den här annonsen nu i morse: http://www.gumtree.com.au/s-ad/granv _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Jag skulle flyttat hem till Svea efter första spindeln... Fyyy fan säger jag!
Kul läsning i övrigt förutom defective vehicle för det verkar ju riktigt drygt! Kan du regga den med coils etc? _________________ Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431 Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R" |
||
Här nere är vi ändå relativt skonade från insekter. Är betydligt värre uppe i norr tycker jag. Man vänjer sig relativt snabbt tycker jag. Extremt sällan någon har några egentliga besvär av dem. Mm det är rätt osmidigt tyvärr. Det går att regga med coilovers men då måste man svetsa fast ringarna för höjdjustering. Är egentligen justerbarheten som är problemet, sänkfjädrar är ok till exempel. Tyvärr inte bara problem om bilen är för låg, utan att man har fjäderben som tillåter en att sänka bilen för mycket räcker. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Här har inte hänt så fastligt mycket än men nu börjar det hända grejer. Var uppe på Mallala i helgen och körde på gatdäck igen för första gången på 5 år då tanken var att heat cycla mina slicks som jag däremed bara tog ett ganska lugnt och sansat pass med. Lyckades komma ner på lite drygt 1 sek från PB med gatdäcken men saknade verkligen mina R-däck.
Möttes av en trevlig överraskning när jag med drygt halv tank rullade upp på vågen på banan. Hade varit nöjd med 1025kg så detta var en trevlig och oväntad överaskning med tanke på att all inredning (undantaget passagerarstol) sitter kvar i bilen och ingen omfattande lättning gjorts: Som synes nedan gick det till och med att drifta lite med gatdäcken på vilket gav mersmak så nu lurar jag på om det är värt att skaffa fram ett par sunkiga drift-däck och ge sig på en drift-dag här nere. Har hittils hållt mig borta från "motor-uppgraderingar" men pandoras box är nu officiellt öppnad iom en beställning av ett DIYPNP Megasquirt som jag på något vänster ska försöka få ihop. Har inte lött sen högstadiet så sprang förbi en elektronik-butik på lunchen och handlade på mig fan och hans moster. Ska bli spännande att se hur det går. Köpte mig ett litet kretskort med lite LEDs och grejer för att träna på nu ikväll och det känns väl som det går hyfsat iaf. Testa-brädan: Nya kontoret: Och så sprutet som får ligga orört till helgen iaf. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Nope, ingen taklucka.
Ja jag blev förvånad själv som sagt. Har hört att de brukar ligga runt 1040-1050 kg men det verkar inte helt orimligt ändå. 1040 kg minus: 20 kg AC-skräp 10 kg passagerarstol 10 kg(?) reservhjul 2-3 kg insugstrams Mindre batteri an original Lätta fälgar men också betydligt bredare fälg/däck så vet inte hur viktskillnaden är där mot original. = ~995 kg. Har också hört att de är svåra att göra så mycket lättare vilket delvis bekräftades då en polare vägde sin tokrensade AW11 utan lysen, inredning och krockbalk bak bland annat och den bara var 20kg lättare än min. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Rätt mkt plåt i de här bilarna...
Min har har taklucka, glasluckan med förstärkningar lär ju väga ett par kilo mer än ett rent plåttak, Min hade originalstolar och kan nog haft original 14" hjul när jag vägde min. AC är bortplockad. Inget reservhjul och ingen luftburk. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
Här händer faktiskt lite grejer nu. Har suttit och lött och mätt och pillat på Megasquirten så mycket jag kunnat men med 12h-dagar 6 dagar i veckan på jobbet just nu blir det inte så mycket tid över.
Här om kvällen kunde jag äntligen, något nervöst peta in en strömsladd och datakabel i Megasquirten och se vad som händer. Och till min stora förvåning verkade den inte protestera. Så här ser den ut i skrivandets stund. Återstår är väl egentligen mest bara att löda ihop den med adapter-plattan som jag redan snickrat ihop. Tänkte försöka få det gjort ikväll. Dagens uppgift har varit att installera bredbands-lambdan. Inte helt smidigt med ecun i bagagen, sensorn vid bakaxeln och mätaren i instrument-panelen men tror jag fått till det någorlunda iaf. Var även och hämtade upp en liten laptop för mappning igår så nu tror jag att jag har allt och borde iaf kunna försöka starta upp bilstackaren med Megasquirten kommande vecka. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Här går det sakta men säkert framåt. Kört sjudagars-veckor och långa dagar på jobbet nu på sistone så händer inte så mycket.
Men smög hem "tidigt" ikväll och lödde på det sista (för stunden iaf) på sprutet och sprang genast ut i garaget för att se om bilen kommer lika bra överens med sprutet som datorn, och det gjorde den. Vågar inte ge mig på att starta bilen än då jag har en hel del att läsa på om först. Förstår mig fortfarande inte riktigt på det här. Men sprutet startade och visade korrekt insugs/vatten-temp samt gas så det ser iaf lovande ut. Ser fram emot när jobbat lugnar ner sig lite så jag faktiskt kan grotta ner mig ordentligt i allt det här. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Nu jäklar händer det faktiskt lite grejer iaf. Fortfarande galet mycket på jobbet så blir inte mycket tid över men idag var jag on a mission.
Har bara haft den stående på tomgång ett par minuter och torrgasat lite försiktigt, kommer behöva pilla lite med mappen innan den är användbar men blev mäkta förvånad över att den bara hoppade igång. Jag har ju som tidigare nämnt ingen som helst erfarenhet av motorstyrning eller ens lödning för den delen så det här var minst sagt en lättnad. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Välkommen till den mörka sidan där endast din nördighet sätter gränser (och naturligtvis hur mycket tid du vill lägga).
Efter att ha kört DIYPNP några år så blev det en MS3 Basic för min del, som jag inte uppdaterat firmware på under tre år. Lat är förnamnet, men det funkar bra nog ändå (låg nördhetsfaktor också). |
||
Haha ja jag vet precis vad du menar. Riktigt kul att hålla på att pilla dock. Har inte haft så vansinnigt mycket tid men nu går den väl ungefär lika bra eller kanske något bättre än med original-ecu känns det som, förutom över 5000rpm dessvärre där den inte riktigt går som den ska än men skulle tro det är pga alldeles för fet blandning. Hur som helst blev det en hyfsat lång dag i garaget idag. Dessvärre inte med något jättespännande. Byggde ett permanent fäste till Megasquirten som hittills bara legat och skumpat runt i bagagen samt tog bort EGR-systemet och knåpade ihop en ful liten täckplåt för insuget. Nu saknas bara en diffplugg att sätta i grenröret så ska bilen vara körbar igen (ett litet tag). Härnäst blir det luftmassemätaren som ryker. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Den jag har är inte original utan en så kallad "Jimi bracket". Kan verkligen rekommendera då som du säkert vet original-lösningen är en ganska vedevärdig historia. De går att köpa lite överallt nu faktiskt då det är en ganska enkelt konstruktion: http://myweb.tiscali.co.uk/jimilawso Original är det ju såhär mycket krimskrams under huven: Och nu ser det ut såhär: Och det här är väl ungefär vad jag siktar på så småningom (även om polishen aldrig kommer uppnås). _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 14 besök senaste veckan (92130 totalt) |