Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
17 besök senaste veckan (92116 totalt)
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Hade en ganska intressant dag på banan igår. Vi var inte mindre än tre st AW11 vilket var väldigt trevligt att se.


Dessvärre lyckades jag köra av en drivaxel halvägs in i första passet.


Lyckligtvis hade jag lånat ut mitt nyförvärv jag köpt dagen innan till en kompis som ändå skulle svänga förbi banan så det blev banpremiär med Chasern istället. Mer om den bilen här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=102401


Lyckligtvis hade en av de andra AW11-nissarna ett set drivaxlar hemma så jag hoppade in i Chasern, åkte och hämtade dem och bytte precis lagom för att hinna med sista passet i MR2:an.

Kunde snabbt konstatera att de nya däcken är jävulskt klistriga men att jag tappat massvis av dyrbar effekt på höga varv med Megasquirten så kommer behöva undersöka vad det beror på.

Framför allt vill jag ju känna att jag får ut så mycket det bara går av Megasquirten innan jag hänger på följande pussel som jag har att se fram emot:


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul med 3 aw11:) Hur ovanliga är de där nere?

Surt med drivaxeln...

Berätta mer om den kommande motorspecen.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
MagnusS skrev:
Kul med 3 aw11:) Hur ovanliga är de där nere?

Surt med drivaxeln...

Berätta mer om den kommande motorspecen.


De växer väl inte direkt på träd här heller men är betydligt vanligare än hemma i Sverige. Skulle väl säga att jag ser nån i veckan i snitt typ. Men det är tillräckligt få för att jag i regel känner igen dem och sett dem förut.

Ja det var lite otippat men löste sig ju riktigt bra ändå. Kan tänka mig att det hemma i Sverige hade varit lite knepigare att ta sig hem för egen maskin den dagen.

I skrivandets stund är det en CNC-portad bigport-topp, 272-kammar och uppgraderade ventilfjädrar. 0.5mm head gasket och ställbara kamdrev.

Dock är det farligt frestande att beställa Black top-kolvar och ITBs från samma kille och slänga i det med när jag ändå är där och river.

Allt köpt genom den här nissen, kalastrevlig att ha att göra med!
https://www.facebook.com/4age2u/

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Låter som en härlig motorspec:) ITB vore ju gutt för ljudet om inte annat:)

Tänker du köra vidare med original bränslepump eller har du uppgradering på gång där?

Ska bli jäkligt kul att få följa motorbygget

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
MagnusS skrev:
Låter som en härlig motorspec:) ITB vore ju gutt för ljudet om inte annat:)

Tänker du köra vidare med original bränslepump eller har du uppgradering på gång där?

Ska bli jäkligt kul att få följa motorbygget


Inga planer på uppgraderad bränslepump än iaf. Inte hört eller läst att det skulle vara nödvändigt men har inte stenkoll om jag ska vara ärlig.

Försöker fortfarande få bilen att gå som den ska över 5000rpm innan jag ger mig på att uppgradera. Kan bli så att jag införskaffar mig en helt annan motor och renoverar och hänger på grejerna i för att kunna ta mer tid på mig och få en fräsch motor eftersom min nuvarande tycks läcka olja från alla skrymslen och vrår och jag inte vill ha bilen okörbar allt för länge.

Just nu går mestadelen av bil-budgeten till Chasern dock så MR2:an är lite on hold budget-mässigt iaf.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Efter att jag börjat styra tändningen helt genom Megasquirten så fick varvräknaren inte llängre någon signal. Efter lite luskande på nätet hittade jag ett recept på en liten apparat som omvandlar Megasquirtens varvtals-givare till någonting som orignial-räknaren förstår sig på. Jag har inte en aning om hur den fungerar, men fungerar gör den iaf. Skulle någon annan behöva göra en så hittade jag instruktionerna på sidan 2 i den här tråden. Tydligen går den använda på fler modeller än gamla Toyotor.

http://www.toymods.org.au/forums/threads/22574-How-To-Tacho-Booster





Sen jag börjat köra tändingen från Megasquirten känns bilen rappare på höga varv igen och efter rekommendation från en annan nisse med samma motor/sprut tänkte jag börja vrida på lite mer tänding nu och se vad som händer.

I övrigt fortsätter min fas av allt pajjar som började med drivaxel och sedan elhissar, central-lås, framlysen, och tjuvström som allt åtgärdats. Men nu senast pajjade dörrhandtaget då en liten plastbit sprack. Inte den roligaste biten att försöka jaga rätt på heller men som tur var kom jag på att en polare just byggt klart sin 3d-printer så jag mätte av den, modellerade upp den och gav modellen till honom.




Första revisionen var i ett rätt mjukt material och en diameter var felaktig så det fick korrigeras och vi printade ut i PLA istället som inte är lika mjukt. Tyvärr sprack den vid montering så det blev ABS istället som är både starkare och flexiblare och nu lirar dörrhand-taget igen.

Har även snyggat upp lite kabeldragning så kablarna åtminstone går på insidan av bilen (mestadels) så imorgon tänkte jag ge mig ut och latja med tänd-mappen lite.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Efter att ha haft grymt mycket på jobbet följt av 7 veckor på reseande fot har det äntligen hittats ut i garaget igen. Chasern och hojjen har fått dela på den lilla tid jag haft fram till nu men nu är det MR2ans dags igen!

Har länge haft problem med vandrande tomgång så ville testa att blockera "Idle Air Control"-ventilen här om dagen. Lyckligtvis så sitter den precis framför gas-spjället men efter luftmasse-mätaren så det blev skäl nog att äntligen ta bort det aset, vilket i sin tur ledde till att jag behövde löda om lite i Megasquirten för att kontrollera bränslepumpen som annars styrs af MAFen, likaså insugstemp-mätare fick jag äntligen montera min GM-mätare som kom med sprutet.

Mycket riktigt var det IAC:n det var fel på så jag tog i sär och rengjorde men när packningen till den sprack tänkte jag att det är lika bra att beställa en block-off plate och skita i att återmontera den. Blir ju inte så vansinnigt kallt här ändå. Och kan använda aircon-bypassen för att höja tomgången när den är kall om det behövs.

Rengjorde även gasspjället när jag hade loss det och det var väl på tiden. Justerade om det lite med för att bli av med ett irriterande initials motstånd jag haft vid mjukt gaspådrag från tomgång.

Har börjat lura på var oljekylaren ska sitta igen och jag tror mig ha hittat en plats för den nu till slut. Borde kanske köpt en mindre men ska nog få plats med den till slut. Den blir termostat-styrd och har även en fläkt monterad på undersidan. Insuget drar jag om ner till växellådan så ska jag försöka bygga lite luftstyrning under där sen för att hjälpa till oljekyl och insug.

Blir såhär nånting tänkte jag:


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul med uppdatering här!
Du använder inte original oljekylaranslutningar?

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
MagnusS skrev:
Kul med uppdatering här!
Du använder inte original oljekylaranslutningar?


Nej det blir termostat-styrd sandwich plate. Steker allt original i oljekylarväg. Original är det bara en ytterst liten del av oljan som går igenom kylaren ändå tydligen då det styrs av en tryckventil innanför filtret.

Fick även ett litet kit idag för att höja oljetrycket som jag ska installera i samband med oljekylen.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Var tar du ut oljan till oljekylaren? Sånt klassiskt kit vid oljefiltret?
Lägg gärna ut mycket bilder på installationen.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
MagnusS skrev:
Var tar du ut oljan till oljekylaren? Sånt klassiskt kit vid oljefiltret?
Lägg gärna ut mycket bilder på installationen.


Jajamensan, planen är att steka både "tryckventils-plattan" och adaptern som vinklar oljefiltret så jag kan montera min termostat-styrda sandwich plate rakt på blocket och sen filtret utanpå den.

Köpte i princip de här två, oljekylaren är enorm så att hitta plats för den har varit lite lurigt men skönt att kunna ha fläkt på den också, som även borde hjälpa att ventilera motorutrymmet lite.

http://www.ebay.com.au/itm/AN10-OIL-COOLER-THERMOSTAT-SANDWICH-PLATE-A . . . .

http://www.ebay.com.au/itm/Universal-30-Row-10AN-Engine-Transmission-O . . . .

Fixar bilder och full inköpslista när jag är klar sen.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Sådär! Då sitter äntligen oljekylaren på plats! Det var ett betydligt större projekt än jag först hade räknat med. Inte rocket science direkt bara en jäkla massa pill och stök och andra problem som dök upp på vägen. Helt plötsligt gick den bara på tre cylindrar efter att ett tändstift lagt av och när det åtgärdats registrerade sprutet helt plötsligt inget vacuum längre så jag fick leta vacuum-läcka.

Nu verkar äntligen allting lira som det ska dock och efter att ha provkört en sväng uppe i bergen gick tempen aldrig högre än 95 grader, innan var det inte svårt att få upp den i 105-110. Men det riktiga testet kommer i helgen då jag hoppas ta upp bilen till Mallala där jag sett 140 grader olje-temp.

Fjädern jag installerade i oljepumpen för att höja oljetrycket verkar fungerat också. Halvkul att skruva av tråg och jävlas bara för att installera en liten fjäder men skönt att det (till synes) fungerade iaf.

Jag fick även köpa en annan fläkt till kylaren då profilen på bladen på den medföljande designats för att suga luft snarare än trycka som jag behöver.

Såvitt jag kan komma ihåg var utöver massa skruv och mutter och bundband och dylikt det här vad som installerades:
- 30-raders oljekylare (Ebay)
- Termostat-styrd sandwich adapter (Ebay)
- 10AN till NPT-sensor adapter för oljetemp då sandwich platen inte hade några sensor inputs. (Ebay)
- "Oil-filter spacer elimination union" (SQ Engineering)
- "Oil pressure upgrade kit" (SQ Engineering)

Ghetto-mätte volymen på systemet så jag vet hur mycket extra olja jag ska skicka i.


Motorhuven tycks bli lättare och lättare varje gång jag skruvar av den.


Hål borrade, läskigt men passade riktigt bra faktiskt.


Sandwich-adaptern och oljeledningarna. Tanken var att sätta adaptern rakt på blocket men jag behöver vinkeln i original-adaptern som sitter där för att komma runt grenröret. Så istället blockade jag tryckventilen för original-oljekylaren och pluggade tråget och installerade sandwich platen utanpå allt.



Oljetrycket vid "normal körning", tidigare låg det precis i mitten. Inte en aning om vad det faktiska trycket är, men ökat har det iaf.


Så här ser det ut under nu.


Och en liten catch-tank letade sig in bakom batteriet också.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Prydligt! Hur styr du fläkten?

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Victor. skrev:
Prydligt! Hur styr du fläkten?


Den styrs manuellt med en brytare inne i bilen. Min olje/vatten-tempsmätare har outputs for att kontrollera sånt men det är nog inget jag kommer orka koppla in.

Samma brytare går dock även till fläktarna på kylaren och luftintaget till motorutrymmet så det är inte helt optimalt eftersom vattentempen oftast redan är ganska låg även utan extra flås på kylaren.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Akte upp till Mallala igar för att köra en practice day i MR2:an med blandat resultat. Under första (och enda) passet kunde jag stundvis se lite rök bakom mig vid höga varvtal, och jag var fortfarande 10-15kmh langsammare pa rakan an jag var for ett ar sedan sa motorn behover sannolikt en ordentlig oversyn snarast. Ska kompressions-testa den snart vilket kanske kan ge lite klarhet i hur den mar.

Strax efter upptackte jag även att den skjutit ur sig en hyfsad mangd olja da hela bakre delen av under-redet och hjulupphängning var mer eller mindre täckta i olja. Vid det laget gav jag mer eller mindre upp för dagen och bytte om och packade bilen och spenderade resten av dagen med att coacha tva kompisar som körde för första gangen. Sa hade en riktigt kul dag det till trots.

Framat eftermiddagen startade jag bilen igen och lät den sta pa tomgang och upptäckte att det droppade olja ganska frekvent under bilen och jag lokaliserade läckan till anslutningen för olje-slangarna mot sandwich-adaptern. Bada tva var sa lösa att jag kunde rotera den med handen, detta är sannolikt anledningen till att allting bakom dränkts i olja av fartfind (hoppas jag iaf). Jag lyckades dra at dem och därmed atgärda oljelackan. Sa förhoppningsvis inte sa illa som först befarat. Vi far se vad kompressions-provet visar sen dock.

Pa den positiva sidan dock sa verkar oljekylaren ha hjalpt, tidigare har jag fatt köra avkylning när oljetempen natt 140+ grader och nu gick den bara upp till 121 trots 15min piskande.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Har flyttat nu i veckan till ett hus med garage med lite mer garage vilket förhoppningsvis kommer nytjas väl framöver. Köpte på mig lite lysrör idag med, hade tänkt ha 6st men nöjde mig med 3 till att börja med. Trots att bara 2 av dem fungerade blev det riktigt ljust och fint faktiskt så kanske nöjer mig med 3 ändå.


Samlade mod och gjorde ett kompressionstest i förut idag vilket gav följande resultet:

Cyl 1: 155 psi
Cyl 2: 160 psi
Cyl 3: 130 psi
Cyl 4: 150 psi

Helst vill man se runt 175 psi på en helt frisk motor och då cylinder 3 var väl under testade jag att hälla i lite olja i cylindern men fick bara upp kompressionen till 135 psi. Vilket väl egentligen är bättre än om det ökat nämnvärt då toppen ändå kommer bytas framöver. Dock kommer jag eventuellt leta rätt på att annat block och byta hela motorn ändå iofs.

Hur som helst, innan dess ska jag jaga rätt på ett set SR20-coils i hopp om att den ska gå bättre än med original tändspole. Om inte så ser det ju ballt ut iaf.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Ok nu har det börjat hända lite igen. Plockade som nämnt ovan upp ett set S20 coil packs med kabelhärva för $50 och hoppades naivt på att ha kommit undan med den billigaste och smidigaste coil on plug-konverteringen nånsin. Så visade sig inte direkt vara fallet.




Jag kom över en mapp från en nisse i Melbourne som kör coil packs på sin 4AGE, kopplade in coil packsen istället för fördelaren och vred på nyckeln, men förgäves. Tog ur stiften och jordade mot motorn, ingen gnista. Med "lite" hjälp av Internet lyckades jag iaf till slut bekräfta att kabeldragning från sprutet till coil packsen iaf var korrekt då jag kunde få gnista via Megasquirts "Test mode", men inte fick någon varvtals-signal när jag drog runt motorn.

Efter mer research på nätet lärde jag mig att min fördelare är obotligt korkad och att jag behöver en nyare model, från smallport och framåt bestämt med ett 24-kuggs triggerhjul till skillnad från de 4 jag har i bigporten. Det var inte svårt att hitta en men priserna varierade mellan $150 och $220 vilket är lite mer än jag planerat för då jag mest gjorde det här för att det verkade enkelt (visst...) och billigt. Hur som helst, jag fick tag i en men kunde ändå inte få nån varvtals-signal. Till slut lärde jag mig att jag behövde koppla om Megasquirten ytterligare med ett motstånd och en jumper och nu ser det mer lovande ut. Hoppas naivt (igen) på en provstart av bilen i helgen. Sakta men säkert går det framåt.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15486



I värsta fall så får du ha borrmaskinen i nävern och matcha den men gaspedalen när du kör

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Efter mycket om och men och pillande med Megasquirten och desperat hjälpsökande på diverse forum har jag iaf lyckats starta upp bilen. Dessvärre så har jag inte haft lika mycket framgång sen jag drog om kabeldragningen lite snyggare men det är rätt nära iaf. Motorn hoppar till lite ibland men min timing light verkar inte vilja plocka upp signalen så har inte en aning om hur tändningen står. Får undersöka vidare imorgon kanske.

Här om dagen var alla byxor i tvätten utom spendera-byxorna så plockade upp en "nyrenoverad" bigport. "Nyrenoverad" för att det var 3 år sen, men motorn bara gått 3 timmar sen dess. Tanken är att hänga på min portade topp och kammar på denna motor och byta ut hela paketet i ett svep.



Hela paketet, hmm.. kanske lika bra att byta låda när man ändå är igång.

Plockade upp dessa två för $300 vilket ändå måste betraktas som högst överkomligt, eller rent av ett riktigt kap. En C56 med lägre utväxling än C52Öan som sitter i, och en rasad C52:a.



Så varför en rasad C52:a? För att i juletid ska man öppna paket och har man varit snäll finns det någonting där i.



Nämnligen ett stycke diffbroms som jag hoppas kommer vara ett välkommet tillskott ut ur kurvorna utan att ställa till det allt för mycket i ingångarna.



Nu är frågan bara om man ska ta och leta rätt på nytt svänghjul och koppling också innan tvättmaskinen är klar.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Har du gjort iordning en tändkabel att ha emellan spole å stift för att kunna strobba?

_________________
/Johan Lindberg
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Limpdjur skrev:
Har du gjort iordning en tändkabel att ha emellan spole å stift för att kunna strobba?


Jajamensan det har jag. Felet visade sig ännu än gång vara jag som inte har en aning om vad jag pysslar med och inte insett att timing lighten vill ha sensorn vänd åt ett visst håll längst tändkabeln. Efter att ha fixat till det, och verifierat timingen så hoppade bilen igång och satt och spann som en katt (med lite hjälp av högerfoten tills den värmts upp).

Jag har lite små-grejer kvar att fixa till men sen tror jag den är redo för en provtur runt kvarteret iaf. Litar fortfarande inte riktigt på den här setupen då den ibland inte velat ge Megasquirten någon varvtals-signal när jag kör den på startmotorn. Jag justerade sensorerna i fördelaren lite och fick ner "minimum-varvtalet" när jag kör den på borrmaskin till 150rpm signalen är ganska ostadig när den körs på startmotorn och jag tror helst man vill kunna få signal ända ner till 50rpm.

Obligatorisk bild och bevis:

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
17 besök senaste veckan (92116 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande