Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
17 besök senaste veckan (92116 totalt)
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul att få följa dina framsteg, spännande👍

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Låter bilden tala för sig själv.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Herrejösses vad länge sen det var sen det uppdaterades här! Har dessvärre inte funnits så mycket att uppdatera då jag mest pillat med min drift-Soarer sen dess:


Samt skaffat Ebisu-bil som också skjutit MR2an åt sidan:


Fick aldrig original fördelare att fungera särskilt bra som kamaxel-givare, en av de två signalerna var ganska opålitlig på låga varv så jag filade av en tand på 24-drevet och testade med "missing tooth" och en signal istället vilket fungerade ok när bilen var igång men den hade fortfarande svårt att få signal vid start, och 24 tänder med kam-hastighet ger inte någon vidare precision heller för den delen.

Så bilen har mest blivit stående sista halvåret men nu har det blivit dags att ta tag i den. Beställde alu-crank pulley och trigger-hjul från Techno Toy Tuning och nu väntar jag på leverans av en rejäl bit alu att göra fästet av. Är så grymt MR2-sugen nu efter att ha puttrat runt i Chasern, Soarern och 240n det senaste halvåret...

Hemma-gjord Special Service Tool, var inga problem att få loss crank pulleyn där.


Var visst lite tight med trigger-hjulet:


Lite värmepistol, gummislägga, en träbit och hjärtat i halsgropen senare (återstår att se om det håller tätt):


Tanken är att sätta en rejäl bit alu i de fyra bultarna i blocket till höger om trigger-hjulen och montera sensorn i den. Återstår att se om det kommer fungera.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Idag har det provstartats och provkörts runt kvarteret! Givaren och fästet verkar fungera alldeles ypperligt! Dessvärre så har jag ganska otrevliga oljeläckage som jag behöver se över innan jag tar bilen någon längre tur. Sannolikt så blir det en annan lösning på oljekylning också då nuvarande lösning ser jävligt ball ut men inte verkar vara särskilt effektiv och eventuellt gör mer skada än nytta.

Så här blev fästet för hall-sensorn iaf:

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



xtimmyx skrev:
Idag har det provstartats och provkörts runt kvarteret! Givaren och fästet verkar fungera alldeles ypperligt! Dessvärre så har jag ganska otrevliga oljeläckage som jag behöver se över innan jag tar bilen någon längre tur. Sannolikt så blir det en annan lösning på oljekylning också då nuvarande lösning ser jävligt ball ut men inte verkar vara särskilt effektiv och eventuellt gör mer skada än nytta.

Så här blev fästet för hall-sensorn iaf:



Snyggt!
Har du ritning så känner jag fler som är säkert intresserad utav det där

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
cirs skrev:

Snyggt!
Har du ritning så känner jag fler som är säkert intresserad utav det där


Absolut! Delar gärna med mig av den. Värt att notera dock är att jag ännu inte testat det på höga varv under en längre period för att se om den hamnar i svängning men jag har svårt att tro det. Skickar över ritningen via PM.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Nu börjar det hända grejer...

Första gången jag rivit ur en motor själv och det gick faktiskt riktigt smidigt även om det tog en heldag. Hade egentligen tänkt hyra motorlyft men blev ivrig och improviserade fram min egna lösning genom att ta av hjulen bak, och sänka ner bilen så lågt att motorn i princip stod på golvet på några träbitar, sen lossa fästena och hissa upp bilen. Funkade kanon!





Nu ska jag se över vad som kan snyggas till i motorutrymmet samt plocka över massa grejer till den nya maskinen sen ska den förhoppningsvis hitta in i bilen istället.

Upptäckte att främre motorfästet spruckit i chassit så jag behöver hitta någon lösning där dock innan jag petar i den.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Startade upp bilen med nya motorn här om veckan. Behövde reducera bränsle-mappen till nästan 1/3 av vad jag tidigare haft vilket jag tyckte var lite underligt, men fick bra AFR då. Provkörde lite grann men upptäckte att den var fasansfullt slö så åkte hem och komp-testade.

Till min fasa resulterade det i ~90psi varm på samtliga cylindrar. Att det åtminstone var jämnt var en liten tröst och förhoppningsvis ett tecken på att det inte är någon risig ventil eller kolvring (isf allihopa, lika slitna, vilket kändes orimligt.



Jag kikade lite närmare på timingen för kammarna och upptäckte att mina ställbara kamdrev var annorlunda mot de på motorn jag bytte ut, och efter lite research online upptäckte jag att jag blivit skickad 20v-kamdrev istället för 16v. Så jag tog av dem, ögonmatchade in nya markeringar för kam-remmen, och satte dit dem igen. Bad tjejen nervöst vrida på nyckeln med kompressions-provaren i cyl 1. 165psi kall!



Provade nervöst de andra 3 cylindrarna med samma resultat. Laddade tillbaka mappen från gamla motorn och bilen hoppade igång direkt med en aningen låg, men lumpig och mysig tomgång.



Hoppas hinna ut och provköra den lite innan den åker i förvaring på obestämd tid då vi flyttar tillbaka till Sverige över sommaren om en månad.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



Kul att du sparar den här iallafall, ska bli kul och se om du får ordning på allt framöver:)

Var och hämtade min Mr2a från vinterförvaringen , alltid lika kul thumbs up

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



xtimmyx skrev:
Hoppas hinna ut och provköra den lite innan den åker i förvaring på obestämd tid då vi flyttar tillbaka till Sverige över sommaren om en månad.
Är det hemvändning för gott, eller bara över sommaren? Eller är det kanske inte bestämt?

Kul att du sparar MR2an. Min gröna Miata, som blev Roadsport Miata #84 var flyttgods från min första stint i USA. Det är skönt med rostfria bilar...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Torkel K skrev:
]Är det hemvändning för gott, eller bara över sommaren? Eller är det kanske inte bestämt?

Kul att du sparar MR2an. Min gröna Miata, som blev Roadsport Miata #84 var flyttgods från min första stint i USA. Det är skönt med rostfria bilar...


Nej det är inte bestämt. Sannolikt så stannar vi i Sverige fram till Oktober ungefär sen blir det nog antingen Kanada eller tillbaka till Australien eller New Zealand.

Ja den kommer jag nog aldrig kunna göra mig av med. Särskilt inte nu när den går så fint! Ganska spontant bestämde jag mig för att åka upp till Mallala en sista gång innan avfärd och göra ett sista försöka att komma ner under 1:30. Det visade sig trots vansinnigt mycket trafik, och skenande oljetemp med fåtal cleana varv som påföljd inte vara några bekymmer alls pch en 1:29.1 sattes på ett tämligen stökigt varv, och optimal-tiden för det passet var nere på 1:28.5 till och med. Tror inte 1:27.XX är omöjligt nu heller.

Bilen betedde sig alldeles underbart och diffbromsen gjorde underverk ut ur kurvorna utan att introducera någon understyrning vid turn-in som jag först befarat.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Junpei
Malmö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 29



Frän vagn, ser ut att vara rolig att köra Och vilka växlingar lådan verkar tillåta!

_________________
Pontus Rastbäck
Opel Ascona B -77 C20xe
http://www.garaget.org/?car=59240
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Halloj allihopa! Länge sen jag uppdaterade här eftersom jag flyttade tillbaka till Sverige där igen i 1,5 år. Men nu är jag tillbaka i Australien igen en sväng så hämtade ut MR2an från förvaring för ett par månader sedan faktiskt. Har dock inte hunnit köra något nämnvärt och framför allt inget på bana då planen är att skeppa hem den till Sverige i April och jag inte vill riskera några problem mekaniskt eller med besiktning.

Lite bilder från den första och hittils enda nöjesturen jag tagit med den hittils:




Däremot fick faktiskt äntligen bilen en ordentlig mappning efter att ha körts runt på gatmapp i flera år ända sen jag kopplade in Megasquirten. Var rätt närvös både för hur bilen skulle prestera och hur mycket man skulle få skämmas för sin gatmapp och allt hemmapulande men fick beröm för hur välinställd den var och hur smidigt allt gick under mappningen.



Han hittade dessutom 17hk(!) på hjulen i övre delen av registret eftersom logiken for TVISen varit inverterad och den stängt istället för öppnat.


Tyckte mig ha testat att invertera förut utan framsteg men nu med korrekt mapp och TVISen ge mer luft och inte mindre på höga varv känns den äntligen som en 4AGE igen.

Tyvärr drogs en hjulbult av när vi skruvade tillbaka hjulen så har inte vågat köra bilen annat än tillbaka till garaget men det är åtgärdat nu så i helgen hoppas jag ta en tur uppe i bergen för att se hur allt lirar innan den förhoppningsvis petas in i en container för hemfärd.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Kul att du e påväg hem till Sverige o med en MR2 i bagaget, det e ju grymt!! Kul att bilen lirar också!

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Kul att se bilen, körfilmen är riktigt underhållande och jag gillar det sköna glidandet genom kurvorna

Har själv en mr2 aw11 stående som jag pillar med, blir mer glassätarbil men ska ta ut den på nån banträff.
Det funkade bra mer 0,5 mm packningen? Jag köpte en sån men när jag upptäckte att kolvarna vände vid däckplanet på blocket så vågade jag inte köra med 0,5 mm mellan kolv och topp så jag köpte en 0,8 packning. Kanske var väl fegt men jag har planat toppen en del istället.

Ser fram mot att se mer!

_________________
Karl Vestgöte
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Karl V skrev:
Kul att se bilen, körfilmen är riktigt underhållande och jag gillar det sköna glidandet genom kurvorna

Har själv en mr2 aw11 stående som jag pillar med, blir mer glassätarbil men ska ta ut den på nån banträff.
Det funkade bra mer 0,5 mm packningen? Jag köpte en sån men när jag upptäckte att kolvarna vände vid däckplanet på blocket så vågade jag inte köra med 0,5 mm mellan kolv och topp så jag köpte en 0,8 packning. Kanske var väl fegt men jag har planat toppen en del istället.

Ser fram mot att se mer!


Ja jag är extremt nöjd med hur den beter sig faktiskt ur rent underhållningssyfte. Skulle säkert gå snabbare med lite safeare balans, men har som roligast när jag får brottas lite med bilen.

Minns att jag tyckte det såg ruggigt tight ut också när jag kollade min, och jag minns faktikst inte om jag till och med köpte en original-packning för säkerhets skull eller om jag satte på 0.5mm-packningen. Var ett tag sen nu. Men funkar verkar det ha gjort iaf även om jag inte kört bilen så mkt sen dess egentligen.

Kul med fler AW11or! Om du inte har en tråd för den här på rejsa måste du slänga upp en tycker jag!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Kul att du tar hit den!

Kommer dem hem som "flyttgodsbil" ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Hade vart roligt om du fick XDG514 som reg nummer här i Sverige då också, men det är upptaget...

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kul att du tar hit den!

Kommer dem hem som "flyttgodsbil" ?


Jajamensan det är planen. Har ju ägt bilen i 5-6 år så tycker inte det borde vara några problem. Dock tycker de ju man ska ha bott utomlands i 12 månader och denna gång har jag bara varit här i 6 månader men hoppas de har lite överseende med att jag ändå bodde här nästan 5 år i sträck innan dess. Om jag nu själv ens kommer hem dvs...

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Liten men ack så viktig uppdatering!

Nästan 5 månader efter jag lämnade över bilen till transportfirman i Adelaide så hittade bilen äntligen fram till sitt nya hem i mitten av September.

Och efter regbesiktning i måndags så har den nu belönats med ett par nya fina skyltar av svensk modell.


En förvirrad MR2a i kyla av sällan skådat slag (vilket märktes vid kallstart då jag tagit bort att kallstartsventil och inte mappat för dessa temperaturer).



Regbesiktning gick bra trots de modifikationer som gjort och de enda problemen var en solfilm på passagerar-rutan och dåligt hjullager vänster bak (vänster fram började bli lite dåligt med så byter båda i vinter).


Är det vår snart?!

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Konrad
Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 59



Grattis till reggningen

_________________
Konrad Söderholm.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 AW11 ADM - Heaps Good Edition
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
17 besök senaste veckan (92116 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande