Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Bilen såld, ny bil inköpt!
1, 2, 3, 4   >>
60880 besök totalt
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Hej allihopa. Jag har varit medlem på forumet i många år, men bilintresset fick ta en liten paus då jag bodde i Norge under 7 års tid och inte hade möjlighet att ha nån häftigare bil. Nu har jag äntligen flyttat tillbaka och har nu också ett garage som jag kan meka lite i.

Har tidigare haft en Volvo 240 som jag gjorde en hel del med, och sedan en Honda S2000 som jag hade under två års tid. Förra året när det blev klart att jag skulle flytta tillbaka så köpte jag min drömbil, en fin BMW M3 coupé av 2003 år modell.



Nu i vår så har min fru en egen bil så M3:an behöver inte fungera som bruksbil så då öppnade sig möjligheten tillatt köra lite på bana med den. Bilen är helt original förutom XP8 bromsbelägg fram och stålomspunna slangar. Jag hade egentligen tänkt att ha denna bil som min vardagsbil och sedan köpa nåt billigare att kunna plåga på bana (Jag vill helst att denna bil ska vara original) men min fru vill inte ha fler bilar på uppfarten så jeg tänkte att jag börjar väl köra lite försiktigt med M3:an då.

Jag var med på en licenskurs på mantorp tidigare i år och har sedan blivit medlem i linköpings motorsällskap så att jag ska kunna enkelt vara med på bankörningar på sviestad och mantorp.

Så här såg det ut på debuten, det gick väldigt långsamt, men det var kul ändå!


Jag har tidigare tyckt att bromsarna har fungerat väldigt bra och de har gett förtroende på gatan i alla fall. Efter licenskursen så tog bromsarna fortfarande ganska bra, men pedalen tog lång ner. Sedan körde jag en kvällskörning på sviestad och bromsarna funkade ok, men pedalkänslan var ännu sämre och tog långt ner. Efter lite undersökningar så visade det sig att beläggen var rätt så snedslitna och oken behövde flytta på sig en del innan de fick kontakt. Jag monterade då nya XP8 runt om och gav mig ut för att bädda in bromsarna. Inbäddningen gick väl sådär, tyckte jag fick en fin yta på bakbromsarna, men fram så kunde jag se att beläggen inte låg emot helt jämt så hela bromsskivan användes inte. Pedalkänslan blev ok i alla fall, och jag gav mig då ut på nästa körning som var mantorp track monday (idag!).

Bromsarna fungerade ganska dåligt hela dan, fick aldrig något riktigt förtroende för dom, och de bromsade utan något riktigt bra bett tycker jag. Pedalkänslan var ganska dålig vid hårdkörning. Lite surt med tanke på att jag nu hade helt nya belägg, nyluftade bromsar och ny bromsvätska. Bromsarna tar aldrig helt slut, de överhettar liksom inte, men pedalkänslan är dålig och jag tycker inte bromsarna tar konsekvent.

Fick med min en snäll kille från Borås som annars körde en vass volvo 240 som passagerare på slutet. Han gav mig en hel del tips som klart förbättrade körningen. Jag bromsar liksom lite för sent och blir inte färdig tills jag ska ta kurvorna, detta leder bara till att jag understyr genom alla kurvor. Efter lite coaching så visade sen laptimern att jag kört dagens för mig snabbaste tid på 1.40.46! Det går tydligen fortare om bilen är lite mer neutral genom kurvorna =)

Nu sitter jag och funderar å vad jag ska göra med bromsarna. Jag ska ta ut och inspektera beläggen senare i veckan. Kanske är det dags att montera fasta brons-bussningar på oken istället för original som är i gummi? Eller är det så att man helt enkelt inte kan få bra bromskänsla med original-ok?

Jag funderar också på om jag (trots att jag vill hålla bilen original utan för mycket ändringar) ska fixa bromskylning fram.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
hammarfoto
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 10



Trevlig läsning sitter och funderar på om jag ska ta steget upp och ta licens jag också.

_________________
Hammar Fredlund
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Har du bytt bromsvätska??? samma så kanske stålomspunna slangar kan ge en bättre känsla då de inte sviktar som vanliga...

även gå mera hårt på bromsen en kortare stund innan kurvan istället för att mysbromsa vilket ger mera friktion/värme som avleds från skivan till belägg och vidare in i oket och därmed bromsvätskan...

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Här en bild från tidigare idag:

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
sx-pojken skrev:
Har du bytt bromsvätska??? samma så kanske stålomspunna slangar kan ge en bättre känsla då de inte sviktar som vanliga...
mvh


Jepp, jag har ny ATE typ 200 och stålomspunna slangar runt om.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
hammarfoto skrev:
Trevlig läsning sitter och funderar på om jag ska ta steget upp och ta licens jag också.


Klart att du ska ta licens! =)

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Iqbad skrev:
sx-pojken skrev:
Har du bytt bromsvätska??? samma så kanske stålomspunna slangar kan ge en bättre känsla då de inte sviktar som vanliga...
mvh


Jepp, jag har ny ATE typ 200 och stålomspunna slangar runt om.


Du kan testa en annan bromsvätska, vi är många som kör med Motul RBF600, men jag har läst att PFCs bromsvätska skall ge en riktigt fin pedalkänsla. Du kan kontakta Pean Sweden för mer råd i den frågan.

En annan sak som jag tycker påverkar är vilken metod man använder för att lufta. Jag har testat ett verktyg från biltema som suger ut bromsvätskan ur oken (med hjälp av kompressor) men jag tycker jag får bättre pedalkänsla när jag trycksätter i bromsvätskebehållaren och tappar ur vätskan ur oken istället.

Kolla om det finns något luftningsprogram för ABS systemet eller så också (vet ej, ren spekulation).

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Först och främst grattis till en fin bil!
När du monterar de nya bromsbeläggen ser du då till att de löper lätt i sina "spår" i bromsoket? Oftast så får i alla fall jag, fila okets ytor, där bromsbeläggen löper, rena från gamla bromsavlagringar. Dessutom därefter även fila till beläggens kanter som glider mot oket så att dessa rör lätt och inte riskerar att fastna eller kärva.

Ibland får bromsskivan lite "kanter" när ett bromsbelägg inte täcker maximal del av bromsskivan. Köper man då nya belägg som är lite större kan det resultera i att de nya beläggen inte får optimal kontakt med bromsskivan. Men det går ju enkelt att se.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Ang. bromsarna så har XP8 aldrig funkat på bana för mig.
Har det gått för varmt, kan man se att belägget "smetat" på skivorna..

Visserligen var det innan jag skaffa bromskylning, men original bromsar på mantorp kräver bättre belägg typ PFC08 el 11.

Ett tips är att byta styrningarna i oken till mässing för bättre pedalkänsla och bättre slitage.
Finns att köpa på Millway el. Bimmerworld.
Sen är bromskylning mkt välinvesterade pengar. Belägg och skivor håller betydligt längre.
Finns tex på Bimmerworld. Tror även jag sett prylar hos "Fartfabriken"

Lycka till!

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Fartfabriken.se är riktigt bra prylar som sitter på min bil. Jag hade extrema bromsproblem på min förra året. Det finns ett par vägar att gå för att lösa problemen, förutom bromstekniken då.

Problemen som jag ser det är att skivorna innehåller för lite gods, tjockleken från framsida till baksida är 28mm vilket är rätt tunt och svårt att göra något åt men man kan välja tjockare gods.

Listar dom i vad jag tror är i prisordning och jag förutsätter att du kör på bra belägg typ PFC eller Pagid.

- bromsvätska Motul 600 eller ännu hellre Castrol SRF
- bromskylning bör du ha för vilken lösning du än använder
- PFC flytande skivor med tjockare gods
- Andra ok fyrkolvs eller mer, jag använde Porscheok fram & bak, ingen perfekt lösning bromsbalansmässigt men funkar om man labbar med olika belägg fram och bak, svepnredden är dock bra men kräver då csl skivor fram. Finns varianter där man använder BMW performansok.
- avsedda bromssatser från stoptech, ap mfl.

Den sistnämnda är givetvis bäst men ibland behöver plånboken bestämma. Jag tror att kylning, bra bromsvätska och PFC skivor kommer att funka riktigt bra.

Lycka till!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



964RS skrev:
...
Jag tror att kylning, bra bromsvätska och PFC skivor kommer att funka riktigt bra.

Lycka till!


Den lösningen körde jag på (pfc08 klossar, motul rbf600), funkade utmärkt!
PFC skivorna e ganska dyra i inköp (5000kr st om jag minns rätt) men den dagen det e dags att byta dom då e det bättre för nya slitringar gick bara på 2500 (om jag minns rätt ), org. skivor kostar ~3500.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
hej, och tack för alla svar och kommentarer!

BMW-DJ skrev:

Du kan testa en annan bromsvätska, vi är många som kör med Motul RBF600, men jag har läst att PFCs bromsvätska skall ge en riktigt fin pedalkänsla. Du kan kontakta Pean Sweden för mer råd i den frågan.

En annan sak som jag tycker påverkar är vilken metod man använder för att lufta. Jag har testat ett verktyg från biltema som suger ut bromsvätskan ur oken (med hjälp av kompressor) men jag tycker jag får bättre pedalkänsla när jag trycksätter i bromsvätskebehållaren och tappar ur vätskan ur oken istället.

Kolla om det finns något luftningsprogram för ABS systemet eller så också (vet ej, ren spekulation).


Jag har RBF600 i garaget och nästa gång jag byter så blir det till den, men den som jag använder nu är efterföljaren till "ATE SUPER BLUE RACING" och enligt databladen så har den kokpunkt torr på 280 grader, så det ska vara en helt ok bromsvätska. När jag luftar så gör jag som du tipsar om och trycksätter bromsvätskebehållaren med c:a 2 bar och öppnar en ventil åt gången. Jag har varit väldigt noggrann och jag tror inte jag har luft i systemet. Det går att lufta ABS:en med rätt diagnosverktyg, men det brukar bara behövas om man t.ex har kopplat bort ventilblocket för ABS:en.

blixten skrev:

Först och främst grattis till en fin bil!
När du monterar de nya bromsbeläggen ser du då till att de löper lätt i sina "spår" i bromsoket? Oftast så får i alla fall jag, fila okets ytor, där bromsbeläggen löper, rena från gamla bromsavlagringar. Dessutom därefter även fila till beläggens kanter som glider mot oket så att dessa rör lätt och inte riskerar att fastna eller kärva.

Ibland får bromsskivan lite "kanter" när ett bromsbelägg inte täcker maximal del av bromsskivan. Köper man då nya belägg som är lite större kan det resultera i att de nya beläggen inte får optimal kontakt med bromsskivan. Men det går ju enkelt att se.


Ja, du är inne på nåt här. Jag var inte så noggrann när jag monterade beläggen och när jag tar bort de nu senare i veckan så ska jag absolut se till och fila lite så jag vet at de glider bra. Jag har också lite kanter på bromsskivorna, men jag vet inte riktigt hur jag ska få bort dom. Man måste ju nästan svarva bort kanterna, eller har du något annat tips?


rka skrev:

Ang. bromsarna så har XP8 aldrig funkat på bana för mig.
Har det gått för varmt, kan man se att belägget "smetat" på skivorna..

Visserligen var det innan jag skaffa bromskylning, men original bromsar på mantorp kräver bättre belägg typ PFC08 el 11.

Ett tips är att byta styrningarna i oken till mässing för bättre pedalkänsla och bättre slitage.
Finns att köpa på Millway el. Bimmerworld.
Sen är bromskylning mkt välinvesterade pengar. Belägg och skivor håller betydligt längre.
Finns tex på Bimmerworld. Tror även jag sett prylar hos "Fartfabriken"


Hej Erik, tack för att jag fick köra bakom dig och börja lära mig hur man ska köra på Sviestad häromveckan! Jag valde mellan XP8 och PFC08, men PFC var väldigt dyra så jag snålade lite, kanske dumt så här i efterhand. Jag tror hursomhelst att nya styrningar i mässing / brons är rätt väg att gå för mig. När jag hade de slitna beläggen på så kunde jag tydligt se att oket rörde sig väldigt mycket innan det fick kontakt med skivan/belägget.

Jag tror att jag börjar nu med bronsbussningar och så ska jag fundera på bromskylning. De satser som jag sett här och där har varit väldigt dyra tycler jag, den del som man behöver är ju den modifierade bromsskölden, ska man verkligen betala flera tusen kronor för en sån bit i plast?

Sen tror jag att jag köper ok-hållare så jag kan montera CSL skivor när skivorna börjar ge sig fram. Är det nån som vet om det går att få tag i dessa okhållare på nåt billigare sätt än BMW? CSL skivor från ATE (som jag förstår ska vara identiska med original, men utan BMW text) kostar bara 1600kr styck om man köper de i tyskland, så man kan ju byta ut ett par sådana för samma pengar som ett par PFC skivor.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Det finns ju bromsbelägget carbotech xp10 också som är vassare än xp8 och rätt så prisvärt. Jag kör själv på xp 10 fram fast med ett big brake kit och då funkar det bra.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Iqbad skrev:
...
Jag tror att jag börjar nu med bronsbussningar och så ska jag fundera på bromskylning. De satser som jag sett här och där har varit väldigt dyra tycler jag, den del som man behöver är ju den modifierade bromsskölden, ska man verkligen betala flera tusen kronor för en sån bit i plast?

Sen tror jag att jag köper ok-hållare så jag kan montera CSL skivor när skivorna börjar ge sig fram. Är det nån som vet om det går att få tag i dessa okhållare på nåt billigare sätt än BMW? CSL skivor från ATE (som jag förstår ska vara identiska med original, men utan BMW text) kostar bara 1600kr styck om man köper de i tyskland, så man kan ju byta ut ett par sådana för samma pengar som ett par PFC skivor.


Bromskylning fixar du lätt nästintill gratis.
3" avgasrör en värmetålig slang (jag kostade på med slang från hydroscand för ~500 men finns dom som kör framgångsrikt med slang från biltema för en hundring...)
En 3" stosborr (borra hål i skivan, "främrehasplåten(plasten), samt ett hål i "org. bromskylningskanalen").
2 slangklämmor och 2 STORA kattstrypare.

Jag köpte även en bit 3" avloppsrör och gjorde en stos i hasplåten så jag lätt kunde ta av slangen vid vardagskörning, visade sig vara helt onödigt då den ändå aldrig tog i.

Pengarna på vad detta kostar uppskattar jag att du tjänar in på 1 körning


Angående csl skivorna så är jag lite skeptisk.
Ja dom är 20mm större i diameter men dom e fortfarande inte tjockare.
Det är dessutom mer gods i pfc skivorna - skulle inte förvåna mig om det är mer gods i en 325mm pfc-skiva än en 345mm csl-skiva...
Sen att matrialet i pfc skivan dessutom klarar mer värme samt att skivan är flytande ökar ju förutsättningarna en hel del också.
Sist men inte minst så upplevde även jag en markant skillnad i känslan för bromsarna med pfc-skivor.

Jag skulle INTE rekommendera dig att köpa csl-skivor och okhållare.
Om nu inte dina skivor är slut och behöver bytas så börja med bromskyning och pfc08 belägg.

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Hej hej!

Såhär gjorde jag:




Jag skulle lägga lite tid på o göra det ordentligt. Man vill inte att nått lossnar eller fastnar eller nått sånt. Istället för att lägga 1h så är det väl värt o lägga en 1dag?

Tog mig ett par timmar att fixa detta. Klippa till en aluplått sen såga till en alu böj o lite svets så är det klart.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Hej.

Det var jag som åkte med dig på Mantorp i måndags. Kul att kunna hjälpa till lite.

Av min erfarenhet vid medåkningen så är du ingen "mysbromsare" i alla fall. Hårt och bestämt,vilket är bra. Men kanske lite för sent,så farten in i kurvan är lite för hög.
Nog om det...

Angående uppgradering bromsar så har du ju en tacksam bil. Många har provat ut mycket...
Jag tror inte XP8 räcker till för dig och din bil. (Fick ju även känna på den ett par varv).

- PFC av väl vald sort är nog vad du behöver så ta ett nytt snack med PEAN.
- Motsatsen till dyra belägg är ju att bronsstyrningar är en billig förbättring så kör på det.
- Din tanke att flytta ut oket och montera CSL-skivor nästa byte kan ju inte va fel heller. Fräscha skivor i vilket fall är ju bra.
- bromsvätskan du har stående som hyllvärmare kan du ju byta till inför nästa år. Används av många,inkl mig själv.
- Kylning är ju aldrig fel och inlägget ovan har ju en bra lösning som inte kostar flis.

Summa summarum. Ändra och byt lite grejer så kommer du nog få fina bromsar ska du se.
Och har du möjlighet att få med dig en instruktör vid någon träff så utnyttja det. Då gör man ofta framsteg i sin egna körning.

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Hej igen. tack för alla tips om bromskylning, jag ska börja fundera mer på detta nu framöver. Efter Mantorp körningen beställde jag mässingsbussningar till bromsoken från millway som ersättare för original gummigrejer. Enkla att montera, men ärligt talat så tycker jag att de kunde ha haft finare toleranser. (Men kanske börjar de kärva då?) Oken rör sig fortfarande nån millimeter nu trots styva bussningar.

Så här ser de ut:


Mycket riktigt så var belägen kanske snedslitna efter körningen.


Jag roterade i alla fall på beläggen och monterade tillbaka allt igen med de nya bussningarna.

Idag var jag på Sviestad och körde med LMS. Det var inga dåliga bilar direkt i depån! F40, en sån har jag knappt sett in real life förut.


Bromsarna fungerade lite bättre idag, aningens bättre känsla i alla fall. Jag kan köra 5-6 varv på fullt, och sedan bör jag ta ett avkylningsvarv. Sedan går det köra 5-6 varv igen innan det är dags för ett depåstopp.

Jag fick åka med en instruktör som visade mig banan litegrann också, så jag fick några tips om spårval. Det + Jonnes input från mantorp gjorde att jag körde betydligt bättre än förra gången. Nu kunde jag hålla ett ok tempo så jag inte bara var i vägen hela tiden. Visst får man släppa om GT3:or och bilar med r-däck, men det gick hyfsat tycker jag. Laptimern visade på 1:10.51 vilket jag är rätt nöjd med, det är 3-4 sekunder snabbare än sist.

När jag körde hem så märker jag att pedalen tar ganska långt ner igen, så det är nog dags att rotera runt på beläggen igen. jag återkommer med rapport om hur beläggen mår nu när jag har fasta bussningar.

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
jonne skrev:
Hej.

Det var jag som åkte med dig på Mantorp i måndags. Kul att kunna hjälpa till lite.

Av min erfarenhet vid medåkningen så är du ingen "mysbromsare" i alla fall. Hårt och bestämt,vilket är bra. Men kanske lite för sent,så farten in i kurvan är lite för hög.
Nog om det...

Angående uppgradering bromsar så har du ju en tacksam bil. Många har provat ut mycket...
Jag tror inte XP8 räcker till för dig och din bil. (Fick ju även känna på den ett par varv).

- PFC av väl vald sort är nog vad du behöver så ta ett nytt snack med PEAN.
- Motsatsen till dyra belägg är ju att bronsstyrningar är en billig förbättring så kör på det.
- Din tanke att flytta ut oket och montera CSL-skivor nästa byte kan ju inte va fel heller. Fräscha skivor i vilket fall är ju bra.
- bromsvätskan du har stående som hyllvärmare kan du ju byta till inför nästa år. Används av många,inkl mig själv.
- Kylning är ju aldrig fel och inlägget ovan har ju en bra lösning som inte kostar flis.

Summa summarum. Ändra och byt lite grejer så kommer du nog få fina bromsar ska du se.
Och har du möjlighet att få med dig en instruktör vid någon träff så utnyttja det. Då gör man ofta framsteg i sin egna körning.


Hej Jonas, jag hade faktiskt väldigt bra nytta av dina körtips och jag kunde använda mycket av det på Sviestad idag. Jag fick bilen att bete sig mycket mer neutralt i kurvorna, vilket var väldigt skönt. Om jag nu lyckas få till en mer repeterbar bromsförmåga så tror jag jag kan köra ännu lite snabbare. Jag ska ringa till PEAN i nästa vecka och höra vad de har för rekommendationer. Nu ska jag ner i garaget och se om det är nåt kvar av bromsbeläggen!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Bromsbeläggen slits fortfarande snett, men kanske lite mindre med mässingsbussningar. Jag har nu beställt CSL skivor, nya okhållare, nya glidpinnar och kommer att försöka bygga ihop en bromskylning av nåt slag. Det är möjligt att jag också byter till PFC08 istället för XP8 när jag ändå byter skivor. Jag tror dock att jag kör en gång till de gamla skivorna så jag får slita ut mina XP8 ordentligt =)

En hel annan fråga till er som har hållt på ett tag med bankörning:

Jag kör med gatdäck Michelin Pilot Super Sport och kör med högre än normalt däckstryck för att undvika snedslititage på framhjulen. Jag ser att det sliter en hel del speciellt vänster fram (alla banor går ju i högervarv) trots högre däckstryck. Jag funderar på om jag bör justera camber något fram för att minska detta sltage?

Vad kan vara lämpliga hjulvinklar för att få dessa däck att slitas så jämt som möjligt vid bankörning? Jag tror kanske jag kan få -1.5 grad camber utan att byta topplagringar, genom att bara ta bort "center-bulten" och justera lagringen max inåt bilen. Borde jag göra detta?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Iqbad skrev:
Bromsbeläggen slits fortfarande snett, men kanske lite mindre med mässingsbussningar. Jag har nu beställt CSL skivor, nya okhållare, nya glidpinnar och kommer att försöka bygga ihop en bromskylning av nåt slag. Det är möjligt att jag också byter till PFC08 istället för XP8 när jag ändå byter skivor. Jag tror dock att jag kör en gång till de gamla skivorna så jag får slita ut mina XP8 ordentligt =)

En hel annan fråga till er som har hållt på ett tag med bankörning:

Jag kör med gatdäck Michelin Pilot Super Sport och kör med högre än normalt däckstryck för att undvika snedslititage på framhjulen. Jag ser att det sliter en hel del speciellt vänster fram (alla banor går ju i högervarv) trots högre däckstryck. Jag funderar på om jag bör justera camber något fram för att minska detta sltage?

Vad kan vara lämpliga hjulvinklar för att få dessa däck att slitas så jämt som möjligt vid bankörning? Jag tror kanske jag kan få -1.5 grad camber utan att byta topplagringar, genom att bara ta bort "center-bulten" och justera lagringen max inåt bilen. Borde jag göra detta?


Om du menar den lilla insexskruven, så hjälper inte det så mycket.
Däremot kan jag rek. att du skiftar hö/vä topplagring vilket ger ca -3-3,5 grader camber.
Funkar utmärkt för bankörning, särskilt med r-däck
Tips är att försöka få tag i billiga 9,5X18 fälgar och köra typ 265 runt om..

Du har inte funderat på sänkfjädrar?
Med rätt hårdhet är det en billig och bra mod. för banköring.
iom att du sänker bilen lite, får du även mer camber bak.
Jag hade -2.5 utan camberstag.
Passa även på att kolla bärarmsbussningar vid nästa hjulinställning...

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598


Trådstartare
Rka skrev:

Om du menar den lilla insexskruven, så hjälper inte det så mycket.
Däremot kan jag rek. att du skiftar hö/vä topplagring vilket ger ca -3-3,5 grader camber.
Funkar utmärkt för bankörning, särskilt med r-däck
Tips är att försöka få tag i billiga 9,5X18 fälgar och köra typ 265 runt om..

Du har inte funderat på sänkfjädrar?
Med rätt hårdhet är det en billig och bra mod. för banköring.
iom att du sänker bilen lite, får du även mer camber bak.
Jag hade -2.5 utan camberstag.
Passa även på att kolla bärarmsbussningar vid nästa hjulinställning...


Hej Erik, tack för svar! Jag har funderat på att byta topplagring hö/vä, men jag var orolig för att -3 grader skulle bli för mycket med vanliga gatdäck? Vad tror du om det?

Jag velar lite om jag ska göra nåt med fjädrar och dämpare, vill helst inte att bilen ska bli så låg, men jag förstår ju att man får lite bättre förutsättninar för andra hjulvinklar.

Vad finns det egenltigen för lämliga fälgar som man kan få tag på som är 9,5x18? Finns det nån BMW originalfälg man kan få tag på som kan funka så man kan köra 265 runt om?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 2003 - Bilen såld, ny bil inköpt!
1, 2, 3, 4   >>
60880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande