Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Depålyft?
3 besök senaste veckan (6978 totalt)
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Funderar på ett smidigt sätt att lyfta bilen för att t.ex. göra chassi-inställningar.
Bilen i fråga (BMW e30) kommer att ha ca 60-100mm markfrigång, alltså blir det svårt att få under en vanlig garagedomkraft
Hur gör ni andra som har låga rejs-bilar?

Luftdomkrafter är ju smidigt men alldeles för dyrt för mig, dvs den lösningen går bort..

Vad tror ni om att bygga lyftar liknande de som används i F1? Bilen ska väga ca 1000kg med förare..

Annars kan man vidareutveckla metoden nedan.. Tror dock man måste förstärka karossen en del då (får ej väga för mkt)

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Köra upp hjulen på klossar?

_________________
Pär Hylander
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Den här klarar 80mm.
http://www.pelicanparts.com/catalog/tools/AC-Hydraulic3.htm

Tillverkas i Danmark, men det finns ÅF i Sverige, kommer dock inte ihåg vilka.
Priset var inte heller så blodigt om jag inte missminner mig.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Köra upp hjulen på klossar?


Får ju bara in 60mm höga klossar..
Dessutom är ju poängen med det hela att få hjulen fria från marken

EDIT: Den där domkraften var inte så dum...thumbs up Den i kombination med att köra upp framhjulen på klossar borde funka (för att få in domkraften)

_________________
/Arne Lindgren
Citera
törnan

Här sen Mar 2003
Inlägg: 20



Såg en rallybil som de tryckte in ett rör under och lyfte med man kraft tills de fick in bockar, det vore kanske något..

_________________
Jonas Törnqvist
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Arne skrev:
Pär Hylander skrev:
Köra upp hjulen på klossar?


Får ju bara in 60mm höga klossar..
Dessutom är ju poängen med det hela att få hjulen fria från marken

EDIT: Den där domkraften var inte så dum...thumbs up Den i kombination med att köra upp framhjulen på klossar borde funka (för att få in domkraften)


Kör du upp på klossar så får du genast in en större domkraft... Skulle inte lyfthöjden ändå räcka till (vilket jag har svårt att tro att den inte skulle) så kan man ju ta bort sina klossar vid hjulbyte etc. Kanske inte den allra smidigaste lösningen, men om det tar 1 minut extra så kanske det är värt det jämfört med några kg extra på bilen eller många extra kronor för snitsigare lösningar

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



om du ser vid rally VM så använder alla team klossar som dom kör upp på för att få under domkrafterna.

Hur är det på E30, sitter det domkraftshål på trösklarna? isaåfall kan du använda samma typ av balk som på bilden fast på sidan av bilen istället. Vi har kört med det på rallycross bilen tidigare men det är inte så ofta avstånden mellan hålen stämmer i den sporten fast vi hade justerbart stag, numer kör vi med klossar eller så lyfter man lite i karossen för att få in domkraften.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
Tror jag ska prova att bygga en sån här: http://www.racerpartswholesale.com/jack.htm
Borde funka...

_________________
/Arne Lindgren
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Arne skrev:
Tror jag ska prova att bygga en sån här: http://www.racerpartswholesale.com/jack.htm
Borde funka...


Vi har en sådan till formelbilen, som bara har 5cm markfrigång. Men trots att bilen bara väger 400kg och lyften lyfter ca 10cm så får måste man häva sig ordentligt på armen för att få upp bilen.

Räkna på hävarmarna innan du bygger så att du verkligen klarar av att lyfta bilen!

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



tror det var i senaste idrottsbladet jag såg att de sålde lyftare för bilen.
de där som körs med tryckluft. 500kg/st, och man har 4st under bilen.
i med tryckluft, och bilen lyfts upp.

kanske kan vara nått?. Och sen under med ngra bockar när den är upphissad.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



AndreasNystrom skrev:
tror det var i senaste idrottsbladet jag såg att de sålde lyftare för bilen.
de där som körs med tryckluft. 500kg/st, och man har 4st under bilen.
i med tryckluft, och bilen lyfts upp.

kanske kan vara nått?. Och sen under med ngra bockar när den är upphissad.


Nackdelen är ju att dom ligger på några tusenlappar/st.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268


Trådstartare
borg skrev:
Arne skrev:
Tror jag ska prova att bygga en sån här: http://www.racerpartswholesale.com/jack.htm
Borde funka...


Vi har en sådan till formelbilen, som bara har 5cm markfrigång. Men trots att bilen bara väger 400kg och lyften lyfter ca 10cm så får måste man häva sig ordentligt på armen för att få upp bilen.

Räkna på hävarmarna innan du bygger så att du verkligen klarar av att lyfta bilen!


Efter lite skissande, räknande och funderande kom jag fram till att det skulle bli alldeles för tungt med en "Quick Lift Jack".... (ca 600N med en 1,5m lång hävarm och lyfthöjden 150mm)
Däremot kläckte jag en annan ide, en saxdomkraft som står på en liten "vagn" som körs in under bilen och sedan har man en enkel transmission ut till veven...
Kanske inte världens snabbaste lösning men troligen den billigaste och enklaste att bygga thumbs up Tanken är ju inte att göra snabba depåstopp utan att ha en smidig lösning när man ska justera hjulvinklar, kränghämmare mm.

AndreasNystrom: Luftdomkrafter är lite häftigt men tyvärr är priset det med thumbs down
Ca 3000kr/st tror jag och man behöver minst 3st dvs. 9000kr
(Dessutom gillar jag inte tanken med massa onödig vikt att släppa runt på)

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Fanns det inte någon stor "balong" att köpa förr....... som man koplar till avasröret......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Skruva banåkabil
Depålyft?
3 besök senaste veckan (6978 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande