Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Depålyft? | 3 besök senaste veckan (6978 totalt) |
Funderar på ett smidigt sätt att lyfta bilen för att t.ex. göra chassi-inställningar.
Bilen i fråga (BMW e30) kommer att ha ca 60-100mm markfrigång, alltså blir det svårt att få under en vanlig garagedomkraft Hur gör ni andra som har låga rejs-bilar? Luftdomkrafter är ju smidigt men alldeles för dyrt för mig, dvs den lösningen går bort.. Vad tror ni om att bygga lyftar liknande de som används i F1? Bilen ska väga ca 1000kg med förare.. Annars kan man vidareutveckla metoden nedan.. Tror dock man måste förstärka karossen en del då (får ej väga för mkt) _________________ /Arne Lindgren |
||||
Den här klarar 80mm.
http://www.pelicanparts.com/catalog/ Tillverkas i Danmark, men det finns ÅF i Sverige, kommer dock inte ihåg vilka. Priset var inte heller så blodigt om jag inte missminner mig. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Får ju bara in 60mm höga klossar.. Dessutom är ju poängen med det hela att få hjulen fria från marken EDIT: Den där domkraften var inte så dum... Den i kombination med att köra upp framhjulen på klossar borde funka (för att få in domkraften) _________________ /Arne Lindgren |
||||
Kör du upp på klossar så får du genast in en större domkraft... Skulle inte lyfthöjden ändå räcka till (vilket jag har svårt att tro att den inte skulle) så kan man ju ta bort sina klossar vid hjulbyte etc. Kanske inte den allra smidigaste lösningen, men om det tar 1 minut extra så kanske det är värt det jämfört med några kg extra på bilen eller många extra kronor för snitsigare lösningar _________________ Pär Hylander |
||||
om du ser vid rally VM så använder alla team klossar som dom kör upp på för att få under domkrafterna.
Hur är det på E30, sitter det domkraftshål på trösklarna? isaåfall kan du använda samma typ av balk som på bilden fast på sidan av bilen istället. Vi har kört med det på rallycross bilen tidigare men det är inte så ofta avstånden mellan hålen stämmer i den sporten fast vi hade justerbart stag, numer kör vi med klossar eller så lyfter man lite i karossen för att få in domkraften. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Tror jag ska prova att bygga en sån här: http://www.racerpartswholesale.com/jack.htm
Borde funka... _________________ /Arne Lindgren |
||||
Vi har en sådan till formelbilen, som bara har 5cm markfrigång. Men trots att bilen bara väger 400kg och lyften lyfter ca 10cm så får måste man häva sig ordentligt på armen för att få upp bilen. Räkna på hävarmarna innan du bygger så att du verkligen klarar av att lyfta bilen! _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
tror det var i senaste idrottsbladet jag såg att de sålde lyftare för bilen.
de där som körs med tryckluft. 500kg/st, och man har 4st under bilen. i med tryckluft, och bilen lyfts upp. kanske kan vara nått?. Och sen under med ngra bockar när den är upphissad. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Nackdelen är ju att dom ligger på några tusenlappar/st. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Efter lite skissande, räknande och funderande kom jag fram till att det skulle bli alldeles för tungt med en "Quick Lift Jack".... (ca 600N med en 1,5m lång hävarm och lyfthöjden 150mm) Däremot kläckte jag en annan ide, en saxdomkraft som står på en liten "vagn" som körs in under bilen och sedan har man en enkel transmission ut till veven... Kanske inte världens snabbaste lösning men troligen den billigaste och enklaste att bygga Tanken är ju inte att göra snabba depåstopp utan att ha en smidig lösning när man ska justera hjulvinklar, kränghämmare mm. AndreasNystrom: Luftdomkrafter är lite häftigt men tyvärr är priset det med Ca 3000kr/st tror jag och man behöver minst 3st dvs. 9000kr (Dessutom gillar jag inte tanken med massa onödig vikt att släppa runt på) _________________ /Arne Lindgren |
||||
Fanns det inte någon stor "balong" att köpa förr....... som man koplar till avasröret......
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Skruva banåkabil Depålyft? | 3 besök senaste veckan (6978 totalt) |