Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Svenska Bilsportförbundet - Ett år senare
<<   1, 2
10694 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

...frågan belyser polarisering mellan SBF/SMA och därtill kopplad marknadsföring där SBF har ett något annat angreppssätt till frågan än den du som SMA ansvarig beskriver. Kort sagt; egna perspektivet går före ev. uppoffring för att nå gemensamt resultat på högre nationell nivå och då blir det split inom motorsport Sverige vilket inte enar till EN front mot gemensamma "fienden" och en rimlig lösning för alla.
...


Intressant tanke. SBF har ju arvet från sitt moderföbund RF att förvalta. Där det ingår saker som, ja allt från folkhemstanken, de positiva delarna av demokratiskt föreningsliv osv, att möjliggöra både bredd och topp. Osv. Och SMA bara säljer försäkringar, punkt.

Frågan är om det slår split i motorsportsverige såpass att det försämrar möjligheten att påverka "fienden". Jag vet inte, så länge som SMA är försumbart i storlek jämförbart med SBF så tror jag snarare att en liten liten press på SBF pga SMA finns väger tyngre än en splittrad front. Men om SMA skulle växa massivt så kan det helt klart hamna i ett annorlunda läge.

Är vi nte redan där?
SMA långloppserier + andra SMA försäkrade tävlingsarrangemang vid sidan av klubbträffar, trackdays osv?


tyvärr inte, SMA är väldigt litet jämfört med SBF. .... men ingen blir gladare än jag om SMA blir större och kan få mer resurser och kunna hjälpa till utveckla sporten mer....... jag är iaf övertygad om att jag är betydligt mera progressiv och framåttänkande än vad SBF är......

och jag investerar gärna i framtiden.... och har massor av planer på saker som kommer utveckla och förbättra svensk motorsport.... bara behöver lite mera resurser först


Går det att sätta en % siffra på storleken?



tja... tippar på att SBF omsätter typ 50gånger mer än vad SMA gör..... eller dom har typ 25 anställda och jag har mig själv. (ändå är det enklare att få svar eller service snabbare av SMA än SBF )

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:

när det gäller banlicenserna så är det enklare än du tror..... polisen har olika arbetsätt beroende på var dom är... men enligt bestämmelserna så ska dom kräva en banlicens för att utfärda polistillstånd.... och det spelar ingen roll om det är en SBF/Svemo/SMA banlicens... så finns det en aktuell SBF licens och den skickas in så accepterar polisen den..... sen vad SBF eller Svemo säger spelar ju mindre roll... men skickas det in en Svemobanicens då specifikt, så är det ju självklart att den ska följas exakt så som den är skriven.

Men det är ju arrangören som väljer om dom utnyttjar en befintlig Sbf/svemo-banlicensen istället för begär att en SMA banlicens ska göras.... så SMA kopierar inte svemo/sbf... utan det är bara att vi tillåter våra arrangörer att utnyttja redan befintliga gjorda banbesiktningar ifall dom vill göra det.... valfrihet som sänker kostnader typ...

Likväl som vi tex tillåter SBFs vagnsböcker på SLC Racings tävlingar.... vi har inga problem med att SBF kan få tjäna lite på pengar på att göra sådana saker om dom tävlande vill utnyttja SBFs tjänster som dom säljer... men vi kräver det inte och kan erbjuda liknande produkter.


Om vi förutsätter att alla arrangörer av SMA försäkrade arrangemang som nyttjar SBF banlicens uppfyller villkoren, tex bemanningskrav, utbildningsnivå på bemanning, motorstorlek osv osv som beskrivs i en banlicens.
Gäller SMAförsäkringen om så inte skulle vara fallet?



försäkring och banlicens har ingenting med varandra att göra.... banlicens är ett poliskrav för polistillstånd

Ok, så då gäller SMA försäkring oavsett om man uppfyller polistillstånd eller inte..?


klart den gör..... den tävlande ska ju inte bli drabbad av om en arrangör inte uppfyller lagkraven... eller funktionärerna eller publiken...... däremot så kan ju arrangören bli drabbad i andraskeendet av skadestånd eller fängelse om en allvarlig olycka händer och polisen utreder det och ser att arrangören inte uppfyllt svensk lagstiftning.....

arrangören och mer specifikt tävlingsledaren har ju ett stort juridiskt ansvar, som inte har med om det är en SBF eller SMA tävling att göra.... och försäkringen/tillståndet han/hon får av SBF/SMA friskriver ju inte TL på något vis från Svensk lagstiftning.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

...frågan belyser polarisering mellan SBF/SMA och därtill kopplad marknadsföring där SBF har ett något annat angreppssätt till frågan än den du som SMA ansvarig beskriver. Kort sagt; egna perspektivet går före ev. uppoffring för att nå gemensamt resultat på högre nationell nivå och då blir det split inom motorsport Sverige vilket inte enar till EN front mot gemensamma "fienden" och en rimlig lösning för alla.
...


Intressant tanke. SBF har ju arvet från sitt moderföbund RF att förvalta. Där det ingår saker som, ja allt från folkhemstanken, de positiva delarna av demokratiskt föreningsliv osv, att möjliggöra både bredd och topp. Osv. Och SMA bara säljer försäkringar, punkt.

Frågan är om det slår split i motorsportsverige såpass att det försämrar möjligheten att påverka "fienden". Jag vet inte, så länge som SMA är försumbart i storlek jämförbart med SBF så tror jag snarare att en liten liten press på SBF pga SMA finns väger tyngre än en splittrad front. Men om SMA skulle växa massivt så kan det helt klart hamna i ett annorlunda läge.

Är vi nte redan där?
SMA långloppserier + andra SMA försäkrade tävlingsarrangemang vid sidan av klubbträffar, trackdays osv?


tyvärr inte, SMA är väldigt litet jämfört med SBF. .... men ingen blir gladare än jag om SMA blir större och kan få mer resurser och kunna hjälpa till utveckla sporten mer....... jag är iaf övertygad om att jag är betydligt mera progressiv och framåttänkande än vad SBF är......

och jag investerar gärna i framtiden.... och har massor av planer på saker som kommer utveckla och förbättra svensk motorsport.... bara behöver lite mera resurser först


Går det att sätta en % siffra på storleken?



tja... tippar på att SBF omsätter typ 50gånger mer än vad SMA gör..... eller dom har typ 25 anställda och jag har mig själv. (ändå är det enklare att få svar eller service snabbare av SMA än SBF )

Att SBF är en administrativ koloss är ju känt, tänkte mer en siffra om antalet licensierade brukare.
Vid tex riksdagsval så pratar man om % väljare och inte hur stor partiadministrationen är.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Magnus Bengtsson skrev:

...frågan belyser polarisering mellan SBF/SMA och därtill kopplad marknadsföring där SBF har ett något annat angreppssätt till frågan än den du som SMA ansvarig beskriver. Kort sagt; egna perspektivet går före ev. uppoffring för att nå gemensamt resultat på högre nationell nivå och då blir det split inom motorsport Sverige vilket inte enar till EN front mot gemensamma "fienden" och en rimlig lösning för alla.
...


Intressant tanke. SBF har ju arvet från sitt moderföbund RF att förvalta. Där det ingår saker som, ja allt från folkhemstanken, de positiva delarna av demokratiskt föreningsliv osv, att möjliggöra både bredd och topp. Osv. Och SMA bara säljer försäkringar, punkt.

Frågan är om det slår split i motorsportsverige såpass att det försämrar möjligheten att påverka "fienden". Jag vet inte, så länge som SMA är försumbart i storlek jämförbart med SBF så tror jag snarare att en liten liten press på SBF pga SMA finns väger tyngre än en splittrad front. Men om SMA skulle växa massivt så kan det helt klart hamna i ett annorlunda läge.

Är vi nte redan där?
SMA långloppserier + andra SMA försäkrade tävlingsarrangemang vid sidan av klubbträffar, trackdays osv?


tyvärr inte, SMA är väldigt litet jämfört med SBF. .... men ingen blir gladare än jag om SMA blir större och kan få mer resurser och kunna hjälpa till utveckla sporten mer....... jag är iaf övertygad om att jag är betydligt mera progressiv och framåttänkande än vad SBF är......

och jag investerar gärna i framtiden.... och har massor av planer på saker som kommer utveckla och förbättra svensk motorsport.... bara behöver lite mera resurser först


Går det att sätta en % siffra på storleken?



tja... tippar på att SBF omsätter typ 50gånger mer än vad SMA gör..... eller dom har typ 25 anställda och jag har mig själv. (ändå är det enklare att få svar eller service snabbare av SMA än SBF )

Att SBF är en administrativ koloss är ju känt, tänkte mer en siffra om antalet licensierade brukare.
Vid tex riksdagsval så pratar man om % väljare och inte hur stor partiadministrationen är.


tja jag skrev ju... sbf omsätter ungefär 50gånger mer.... men eftersom jag är billigare.. så har dom ungefär 25ggr fler medlemmar ..... även fast i vissa specialområden så är väl SMA större än SBF... tex gatbilskörningar så är ju SMA större tror jag... SBF har ju dom trista betongmärkesklubbarna och SMA dom unga hippa snygga märkesklubbarna med dom balla bilarna ... (ja, det var ironi och skämt ) men tror SMA är större där... Endurance tror jag kommer skifta med till SMA så småningom....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik Hård skrev:

En bra fråga att ställa sig är varför inte SBF har en representant här på rejsa.nu som deltar i diskussionerna?

Det är ett val de verkar ha gjort, jag har personligen påtalat till individer på hög relevant SBF-nivå om behovet att svara på forum som exempelvis rejsa.nu men icke så här långt. Tyvärr, för jag tror att det vore bra att kommunicera förklaring och ståndpunkter i ämnen som skapar frågor och frustration.
Och jag tror också att det skulle fungera på rejsa eftersom Magnus har tydlig ambition, vilja och trackrecord till att hålla diskussionen på en bra nivå. thumbs up

Tack. Tror också det skulle gå. Även om det initialt finns lite att vädra ut så tror jag det skulle sätta sig rätt snabbt. Förutsatt att ev. representanter har lite känsla för att kommunicera förstås.

+ + +

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Bengtsson skrev:
...
När det gäller SBF så hade jag gärna sett en uppföljning på senaste årets blåsväder, tex pengarna, nästa förbundsstyrelse osv

Ingen som hört något om de pengarna som förföll till återbetalning redan 2012 och inte kommit tillbaka riktigt som de skulle för ett år sen har betalats tillbaka till fullo? Och om de isf betalades tillbaka av den som SBF hade lånat ut pengarna till och inte de två i styrelsen som ställde sina egna hus som säkerhet i efterhand när det hela uppdagades.

Och om de placeringar/lån - som för ett år sen ännu inte hade förfallit att betalas tillbaka till SBF - vad är status på dem? Vore väldigt skönt om hela historien är avslutad på rätt sätt (pengarna återbetalades av rätt person som de skulle till slut) och det hela går att lägga bakom sig. Och att man kunde läsa ett styrelsebeslut på hur man ändrat rutiner/policy så det inte kan hända igen.

Jag sökte lite på www.sbf.se men hittade inget. Det kan mycket möjligt finnas info där men jag hittade den inte. Ska jag maila Tomas Jansson eller Kåge och fråga kanske? Känns som det finns en risk att jag inte är så poppis hos dem. Men det kanske bara är jag som är dum och orolig i onödan.




EDIT: Jag pendlar mellan att känna mig som en jobbig typ som håller på att drar upp negativa saker om SBF. Igen. Elakt av mig, usch o fy. Men nääää vänta lite, det här är ju frågor jag redan borde ha fått veta svaret på under året som gått genom aktiv kommunikation från SBF. Men men, det kommer väl visa sig att informationen jag efterfrågar under året lagts upp på förstasidan på www.sbf.se och jag missat det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Fredrik - SLC skrev:
Nillet skrev:

- Här finns/skriver SBF:s huvudmotståndare (SMA/Skoghag).

där har du rätt fel faktiskt..... jag är absolut inte SBFs huvudmotståndare och aldrig försökt vara det.....

OK, ett tramp i klaveret från min sida, formulerar om mig...
- Här finns/skriver SBF:s enda motståndare (SMA/Skoghag).

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Magnus Thomé skrev:
Jag sökte lite på www.sbf.se men hittade inget. Det kan mycket möjligt finnas info där men jag hittade den inte.
Som licens innehavare kan duläsa protokoll på BS-online. Men utan att kolla så antar jag att den goa infon bara finns i fysiska bilagor på kansliet, som när oegentligheterna kom till styrelsens kännedom innan jul 2012.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Fredrik - SLC skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Fredrik - SLC skrev:

när det gäller banlicenserna så är det enklare än du tror..... polisen har olika arbetsätt beroende på var dom är... men enligt bestämmelserna så ska dom kräva en banlicens för att utfärda polistillstånd.... och det spelar ingen roll om det är en SBF/Svemo/SMA banlicens... så finns det en aktuell SBF licens och den skickas in så accepterar polisen den..... sen vad SBF eller Svemo säger spelar ju mindre roll... men skickas det in en Svemobanicens då specifikt, så är det ju självklart att den ska följas exakt så som den är skriven.

Men det är ju arrangören som väljer om dom utnyttjar en befintlig Sbf/svemo-banlicensen istället för begär att en SMA banlicens ska göras.... så SMA kopierar inte svemo/sbf... utan det är bara att vi tillåter våra arrangörer att utnyttja redan befintliga gjorda banbesiktningar ifall dom vill göra det.... valfrihet som sänker kostnader typ...

Likväl som vi tex tillåter SBFs vagnsböcker på SLC Racings tävlingar.... vi har inga problem med att SBF kan få tjäna lite på pengar på att göra sådana saker om dom tävlande vill utnyttja SBFs tjänster som dom säljer... men vi kräver det inte och kan erbjuda liknande produkter.


Om vi förutsätter att alla arrangörer av SMA försäkrade arrangemang som nyttjar SBF banlicens uppfyller villkoren, tex bemanningskrav, utbildningsnivå på bemanning, motorstorlek osv osv som beskrivs i en banlicens.
Gäller SMAförsäkringen om så inte skulle vara fallet?



försäkring och banlicens har ingenting med varandra att göra.... banlicens är ett poliskrav för polistillstånd



Hej Fredrik, när det gäller banlicens/polistillstånd så för ett par år sedan så arrangerade jag en enklare sk minimototävling på avlyst område med markägares tillstånd och miljökontoret i hemstaden och polismyndigheten

Allt med tillstyrkta dokument ifrån berörda, fick då veta av polismyndigheten att det behövs ingen "banlicens" när man arrangerar som privatperson (och i princip så behövs det inte alls för någon överhuvudtaget) och det kostar heller inget att få tillstånd för detta som privatperson, så länge jag hade tillstånd ifrån övriga inblandade parter.

Emot miljökontoret så ville dom ha en liten sk "miljöbeskrivning" vad som gjordes vid ev olje/bränsle spill på mark och även hur ljudbilden skulle kunna vara,(själv är jag utbildad ljudmätningstekniker inom Kartingen/minimoto på denna tid.Så det fick dom av mig och då var dom nöjda med denna thumbs up

Polisen undrade hur ev avspärrningar skulle se ut (finns i princip inga krav på detta fick jag veta, skulle räcka med ett rep runt banan som visade var tävlingsområdet är ).berättade hur området såg ut och hur ev avspärrningar såg ut och så var dom nöjda

Det enda nu så här i efterhand var att för att få arrangera en sådan sak som jag gjorde var att jag skulle haft en sk Arrangörsförsäkring(motorsportsförsäkring), detta var innan du kom Fredrik med dessa, hade vart bra då men detta visste inte ens berörda myndigheter om,,men men hela tillståndsproceduren gick på en vecka och kostade som sagt inget och eventet löpte smärtfritt hela helgen.

SBF och Svemo har banlicenser inom sina förbund men som ,enligt polismyndigheten så är det inget egentligt krav men det har varit praxxis i många år nu vid ansökan av tävlingarrangemang av olika förbund hos polis att banlicensen ska vara med i ansökan,men utanför dessa så verkar det inte finnas något krav.

Om man gör allt rätt emot myndigheter så är det inte så svårt att arrangera olika event till en låg kostnad så det är bara att sätta igång ..

Jörgen B

_________________
Jörgen Bock
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag sökte lite på www.sbf.se men hittade inget. Det kan mycket möjligt finnas info där men jag hittade den inte.
Som licens innehavare kan duläsa protokoll på BS-online. Men utan att kolla så antar jag att den goa infon bara finns i fysiska bilagor på kansliet, som när oegentligheterna kom till styrelsens kännedom innan jul 2012.


Protokollet från styrelsemöte 2014-01-07 är som vanligt, dvs summariskt vilka punkter som avhandlats men tunt med faktiskt innehåll.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2133



Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag sökte lite på www.sbf.se men hittade inget. Det kan mycket möjligt finnas info där men jag hittade den inte.
Som licens innehavare kan duläsa protokoll på BS-online. Men utan att kolla så antar jag att den goa infon bara finns i fysiska bilagor på kansliet, som när oegentligheterna kom till styrelsens kännedom innan jul 2012.


Protokollet från styrelsemöte 2014-01-07 är som vanligt, dvs summariskt vilka punkter som avhandlats men tunt med faktiskt innehåll.


Kunde det hetat något bättre än "BS-online"?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kommunikation. A och O att göra det rätt.

Här var kul läsning om en betydligt större och mer utsatt organisation:
http://www.idg.se/2.1085/1.547824/sa-tamjer-telia-facebook

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Svenska Bilsportförbundet - Ett år senare
<<   1, 2
10694 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande