Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Bridgestone RE540S frågor & funderingar | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10481 totalt) |
Har tittat på Bridgestone RE540S till sommaren och upptäcker när jag läser på Wheelbase hemsida följande text:
GS - mycket mjuk gummiblandning, avsedd för väta & låga temperaturer samt lätta bilar S - mjuk, allroundalternativet för de flesta förhållanden R - hård, för höga temperaturer samt tunga bilar När jag sedan tittar på Dahlbäck Racing så finner jag följande tabell: Enligt Wheelbase är S en gummiblandning som passar för de flesta förhållanden, men tittar man på Dahlbäcks tabell så säger den något helt annat. Där är S endast bra vid låg temp. på bana och hög temp. på vad som kallas gymkhana (gymkhana = engelsk ridsport enligt min ordbok!). G däcken är däremot passar över hela skalan vid "gymkhana" och endast vid blöt väglag (som wheelbase säger) när man kör bana. Någon som kan förklara för mig för jag blir inte vettig på detta... Vad ska jag satsa på för gummiblandning? Kommer göra till och från banträffarna (och kanske en och annan sväng) på dessa däck och såklart på bana. EDIT: ändrade rubrik eftersom tråden har bytt riktning lite. |
||||
|
||||
Det skulle ju förklara en del... Dock så förstår jag fortfarande inte varför Wheelbase och Dahlbäck Racing ger så olika tips om användningsområdena för däcken. Hårddrar man det så finns det ju egentligen nästan ingen användning för S-däcket enligt Dahlbäck Racing... |
||||
Gymkhana=konbana,slalom,rsbana etc.
Helt korrekt uppfattat, vi har diskuterat detta mycket på www.hondaklubben.com Anordnar en del "gymkhana" inom klubben. _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
Egentligen ger de samma tips men i tabellen framgår inte vikten på bilen utan det får man nog väga in själv. om du har en medeltung bil som du ska köra 30 varv i sträck med i racetempo på bana och dessutom ska åka till och från ska du nog satsa på type R. Vet inte hur man ska dela in bilarnas vikt kanske: Lätta 600-900 kg Medel 900-1300 kg tunga 1300-1700 kg. Med denna indelning skulle nog däckrekomendationen funka för torrt underlag på klubbträffar med 20-30 graders bantemperatur. Det lättaste är nog att någon som har erfarenhet av re540 från olika bilar uttalar sig i denna fråga. Vad jag hört undviker förare med lätta bilar re540 för att de har problem att få upp temperaturen. Beror detta kanske på att bara type R säljs? ring och fråga på båda ställena om du inte redan gjort det. Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Konbana är ju väldigt speciellt eftersom man aldrig hinner få upp tempen i däcken (det är ju så kort) så där rekomenderar man ju förstås väldigt mjuka däck.
---------- om du rejsar och vill få optimala tider på bana när det regnar och har flera uppsättningar däck att plocka mellan så är det klart att du sätter på de mjukaste du har. Samma sak om det blir varmt så tar man ju de hårdaste. Grejen är att S hamnar i mitten. Dvs passar bra under normalförhållanden och då får duga om det är lite blött eller jättevarmt. Om du väljer de mjukaste kommer de inte funka alls om det är jättevarmt och samma fast tvärtom med de hårdaste om det regnar. Så jag tycker nog tabellen säger att S är det som gäller som allrounddäck. Om man nu inte köper alla tre varianterna och tar de som passar bäst för stunden _________________ Magnus Thomé |
||||
Frågan är nu bara...
Fälgarna jag har tittat på är 7 / 16" och de enda storlek som RE540S har i 16" är 205/55 och 225/45... Vilka tycker ni verkar bäst? 225:orna är väll egentligen lite för breda för en 7":s fälg men å andra sidan räcker 205:orna för att få tillräckligt med fäste åt bakdäcken? Bilen väger 1200kg (ungefär) och har 180hk på hjulen... |
||||
Jag har 235/40 17" på 7,5x17" typ S, min bil har en tjänstevikt på ca 1400kg. Med ca 20 ºC i asfalten så kan jag köra ca 15-20 varv i ganska hårt tempo innan man känner att dom börjar bli hala, då räcker det att slå av på tempot lite i ett par varv så kan man stå på igen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Räknar man med Mr Abarth's formel för ej R-däck så får jag fram att jag bör ha 7,5":s fälgar för att köra med 225:or.
Räknar man sedan efter formeln för R-däck så borde jag ha 9":s fälgar på bilen. Låter som 205:orna är enda alternativet alltså... |
||||
Ser inte problemet riktigt... M3E30 har/hade 15X7" fälg med 205/55 15 som original, och den lider inte direkt av problem när det svänger... Beror iofs inte bara på däcken, men man får en hint... 205 på 7" fälg blir perfa på din bil! Lycka till! |
||||
Tittar man på http://www.bridgestone-motorsport.de
GS = very soft for use in wet condition or short dry slalom S = soft Allround tyre for use the hole year in slalom and rallye. High grip level combined with long staying. R = race Front driven cars with slim sizes usefull at front axis. Others only for racing conditions or high temp range. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Jag har inte sagt att man måste följa formeln slaviskt, utan att det är bara en rekomedation generellt för de flesta märken. Självklart kan man frångå formeln litegrann utan större bekymmer "och isf lite smalare, inte gärna mer än 1,5" bredare än formeln", och ang R-däck så är det som Martin och KH-motorsport säger att man skall åka på en bredare fälg än med ett stantard däck "i detta fall: 0,5-2" bredare där yokohama vill ha bredare och Toyo/B-stone något smalare".
Jag har tom provat att montera ett 195/60x15 michelin pilot på en 4,5" bred fälg till framhjulen på en jänkare . Dessa däck skulle endast användas en dag på strippen och ägare insisterade att montera trots att det inte var lämpligt....... Allt detta slutade i framhjuls punktering på BÅDA framdäcken efter två repor!!!! Vad var det jag sa...och han svängde inte en enda gång, men ändå....! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Fram blir det 7 / 16" OZ Superleggera med Bridgestone RE540S 205/55 16".
Men i bak har jag inte bestämmt mig ännu. Säg nu vad ni rekommenderar - för jag är amatör på detta. 7 / 16" OZ Superleggera med Bridgestone RE540S 205/55 16" eller 7 / 16" OZ Superleggera med Bridgestone RE540S 225/45 16" |
||||
Samma bak! |
||||
I Fyndbörsen åker Christer G med en 323 på över 180hk, dock i motorn. Där har de 205 breda R-däck och SAKNAR diffbroms. Ok, det är lite vänta,vänta, vänta och gasa ur kurvorna med allt vrid den maskinen har, men det funkar.
Valet på 205 gör jag med utgång från 7" breda fälgar, med bredare fälg hade 225, i Alpina B6-stil, antagligen varit vettigt. Jag tror dock, helt oempiriskt, att det är väl smalt med 7" och 225. I Klass1 i SLC åker man med 205 R-däck och bortåt 270 hk i värsta Volvosarna. Tror det ofta förekommer väldigt mkt Hjul/däckbreddshysteri om jag ska vara ärlig. Sen vet jag av egen erfarenhet, dock på gatdäck men på racebil, att E30 går väldigt vettigt med just denna dimension, fast då i 15". Lycka till! EDIT: Återknyter till M3E30 och dess originalhjul. 205/55 15 och runt 180 hk på hjulen, kanske liiite mindre. |
||||
hehehehe Ja den viftar ju gärna lite. Men hua vad jag skulle vilja prova den en runda! otroligt lättkörd säger dom, bara att gasa och styra. |
||||
Däck för banåka Bridgestone RE540S frågor & funderingar | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10481 totalt) |