Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 162 -70.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
8 besök senaste veckan (76612 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Fota vad du menar, lättare att förstå.
I alla fall för mig.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Yes ska fota.

Lite sent nu när jag redan byggt ena sidan klar.
Men tog till lite extra iaf för att vara säker.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Lillen skrev:
Yes ska fota.

Lite sent nu när jag redan byggt ena sidan klar.
Men tog till lite extra iaf för att vara säker.


Fuling har här beskrivning....



_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Har nu byggt en variant på infästning av coilover/dämpare.
Slutgiltig färdhöjd får visa sig med motor i bil och framvagn monterad.
Lär ta ett tag innan jag är där tyvärr , men i teorin ser det ljust ut












_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Daniel Bjälevik
Västmanland/kungsör
Här sen Dec 2005
Inlägg: 74



Du e ungefär där jag e nu med min framvagn, blir lite sugen och fortsätta greja, får se om jag kan få in bilen i vinter och få nått gjort
Varför kapar du inte bara bort den biten av framvagnsbalken som går runt coilovern nu? den har du ju ingen nytta av,det e ju bara gamla fjädersätet?
Sen e jag nyfiken på det runda hålet du har tagit upp i övre länkarmen

Med vänlig hälsning

_________________
Daniel Bjälevik

Volvo 142 -69 tic "to the limit and beyond"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Daniel Bjälevik skrev:
Du e ungefär där jag e nu med min framvagn, blir lite sugen och fortsätta greja, får se om jag kan få in bilen i vinter och få nått gjort
Varför kapar du inte bara bort den biten av framvagnsbalken som går runt coilovern nu? den har du ju ingen nytta av,det e ju bara gamla fjädersätet?
Sen e jag nyfiken på det runda hålet du har tagit upp i övre länkarmen

Med vänlig hälsning


Kul med lite inlägg här.
Och kul att just du svarade.
Har ju kollat mycket på din bil.
Många bra frågor åxå

Angående balken så ville jag att de skulle SE lite orginal ut.
Och det är liksom "work in progress" , därför vet jag egentligen inte.
Jag visste helt enkelt inte hur mycket som behövdes kapas.

Det runda hålet är det gamla utfjädringsgummit skulle slå i.
Men då jag skar loss det visste jag inte att de skulle försvinna.
Det var helt enkelt innan jag begrep att det inte fanns plats för något kummi kvar.
Sedan efter det har jag ju sänkt övre länkarn , kapat bort gummit och fjädersätet.
Så nu i efterhand hade jag ju inte behövt göra hålet

Men jag tror ändå jag kommer modifiera lite på övre länkarmen så de blir aningen mer plats för coilovern så de gör kanske inget , men det berodde helt enkelt på att jag inte hade en aning så här i efterhand.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Daniel Bjälevik
Västmanland/kungsör
Här sen Dec 2005
Inlägg: 74



Ok dåså
Jo.min tanke är ju oxå att det ska se lite orginal ut.får se hur det slutar när man väl sätter igång igen. Tanken om rör bärarmar och fästa övre bärarmen direkt i rambenet istället har slagit mig.
Får se hur det blir.intressant och se hur ditt bygge fortskrider thumbs up

_________________
Daniel Bjälevik

Volvo 142 -69 tic "to the limit and beyond"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Daniel Bjälevik skrev:
Ok dåså
Jo.min tanke är ju oxå att det ska se lite orginal ut.får se hur det slutar när man väl sätter igång igen. Tanken om rör bärarmar och fästa övre bärarmen direkt i rambenet istället har slagit mig.
Får se hur det blir.intressant och se hur ditt bygge fortskrider thumbs up


Tack för hejjarop iaf.
Har du nån aktiv byggtråd nånstans?

Jag hade tänkt bygga klar denna framvagn med detta utseende.
Sedan har jag ju även orginalet som sitter på bilen nu.
Så det kanske blir en framtida customframvagn sen!?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Daniel Bjälevik
Västmanland/kungsör
Här sen Dec 2005
Inlägg: 74



Det är tråden på sävar aom gäller.men har onte hänt nått på ett och ett halvt år nu. Har inhet garage föe.tillfället och har precis köpt ett nytt hus som håller på renoveras så tyvärr är bilen ner prioriterad. Blir kanske liye terapi skruva i vinter om jag kan få in den nånstans :-)

_________________
Daniel Bjälevik

Volvo 142 -69 tic "to the limit and beyond"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Var tvungen att läsa om din tråd igen
Blev bara mer förvirrig av det

Och som alltid blir jag helt sjuk av dina fälgar , avund är ett ord

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Daniel Bjälevik
Västmanland/kungsör
Här sen Dec 2005
Inlägg: 74



Har försökt förklara, blir lite rörigt även för mig men har bilen rullande nu med original styrsnäcka för och kunna flytta runt den och geometrin verkar stämma finfint

Ah jo dom gör hela bilen helt klart

_________________
Daniel Bjälevik

Volvo 142 -69 tic "to the limit and beyond"
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
Daniel Bjälevik skrev:
Har försökt förklara, blir lite rörigt även för mig men har bilen rullande nu med original styrsnäcka för och kunna flytta runt den och geometrin verkar stämma finfint

Ah jo dom gör hela bilen helt klart


Haha........mmm.
NU är jag med igen på banan.
Hade missat både din och fulings text om utflyttning av nedre länkarmen.
Då klarnade hela kortningen av länkarmen mm.

Skriver i din sävartråd åxå så de blir lite dubbelt.....

Nu är jag supersugen på att se hur din framvagn blir thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Funderat lite.
Kan inte se några större skilnder om man juster camber gemom att ta bort geom ta bort eller lägga till chims/brickor.
Mao spelar ingen större roll om det blir tryck eller drag på skruvarna.
Skruvarna borde vara riält överdimentionerade.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
fuling skrev:
Funderat lite.
Kan inte se några större skilnder om man juster camber gemom att ta bort geom ta bort eller lägga till chims/brickor.
Mao spelar ingen större roll om det blir tryck eller drag på skruvarna.
Skruvarna borde vara riält överdimentionerade.


Tack för svaret.

Orginal är det iaf INTE överdimensionerat.
Snarare normalt bara.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad sitter bärarmen med för skruv, UNC 3/8?
Om jag så gissar, gör ett snabbt överlsag, så håller en skruv ca 3,8ggr vad som behövs.
De sitter på 2st skruvar.

Antag bilkräket väger 1200kg ca fram 60% och 1,5g(rätt högt) i sidolast.
1200*0,6*9,82->7070N (all sidolast på ytterhjulet)

Hmm årkar inte leta rätt på försäningskraften för UNC 3/8, M10 ligger rätt nära.
M10 8.8 -> ca 27000N (1st skruv)
27000/7070 ->3,8ggr (på 1 skruv och den sitter på 2st)

Sen får över bärarmen minde last pga div hävarmar .
Ski... samma, det känns som det är hemma.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
fuling skrev:
Vad sitter bärarmen med för skruv, UNC 3/8?


You lost me at UNC 3/8.......

Ja de blir nog bra. thumbs up
Har förstärkt upp själva infästningen åxå.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Med montering enligt originalmetoden så kommer sidkraften att avlasta skruvarna. Nederkant på hjulet trycks in mot bilens mitt, övre bärarmen dras ut från bilens mitt. Då vilar bärarmens axel mot stördämpartornet original, nu hänger den i skruvarna. Detta gäller ytterhjulet vid kurvtagning.

Skruvarna är för övrigt 7/16"!

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283



Vad händer?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
robber skrev:
Vad händer?


Hmmm....
Tack för den sparken i röven thumbs up

Lite.
Men de går framåt.
Blev lite stillestånd pga saker.
Samt bruksbilshaveri som snodde tid.

Har köpt lite bra att ha till motorn.
Men just nu ska de köpas kamkedjerenoveringskit.
Sedan bygga klart de som fattas i framvagn.

Naven till framvagnen behöver bestämmas/åtgärdas.
Funderar fortfarande på mina bromsar.

Så det står inte still , men det är lite dött på bildfronten

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
jooeell
Kalmar
Här sen Maj 2008
Inlägg: 120



Det kommer bli as fränt ju o så vr6 det borde borga för en hyffsad bra viktfödelning? Den är väl knappt längre än orginal fyran?

_________________
Joel Jakobsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961


Trådstartare
jooeell skrev:
Det kommer bli as fränt ju o så vr6 det borde borga för en hyffsad bra viktfödelning? Den är väl knappt längre än orginal fyran?


Nä längden fungerar bra.
Men höjden

Har alltid tyckt att man hade oceaner av plats när man var 18år och halvsatt i motorrummet när man skruvade , det gick ju fina fisken tyckte man.

Men nyare motorer är inte så små som man kan tro.
Blev helt enkelt inte nog plats på höjden då VR6:ans topp är typ 20cm högre än ventilkåpan på B20:n.
Så det fick ju bli en del mätande och kapande på framvagnen och hålla tummarna
Den som lever får se

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 162 -70.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
8 besök senaste veckan (76612 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande