Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 162 -70. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (76615 totalt) |
Naven passar äldre Märkvärdes ja.
Men man får "mickla" lite med brickan till yttre lagret och använda mercedes låsning. Då blir det dock trångt mot fettkoppen så man får kolla det. Det jag är lite osäker på är hur det tätar med bakre packboxen. Det ser ut att gå bra men naven är olika långa baktill mot spindeln. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
164 och 140 framvagnar är väll ca lika eller?
Om ja bör man flytta ner övre inre bärarmsinfästingen. Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tack för titten. Och för länken. Och för tipset. Om du tittar på bilden så ser du att varken stötdämparnfästning eller länkarmsinfästning är kvar. Allt ligger löst ovanpå som det är nu pga byggfasen och mätande. Den övre infästnngen kommer att flyttas ned ca 6-7cm vilket är max som går. Då hamnar infästningen ca 5mm ovan balkens tak. Full rörlighet finns ändå. Så jag har läst på min läxa _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
En gissing är att RC då hamnar under markplanet, inget jag direkt rekomenderar. Kan kolla lite när jag kommer hem. EDIT: Fet fel, RC åker inte neråt utan uppåt. Hur mycket beror på utgångs höjed.(åkhöjden) _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag har suttit och kollat runt på detta forum en del och Stött på RC ofta, men vad är det? har inte fått något grepp om det än MVH//Johan _________________ Johan Jernberg |
||||||
Rollcenter. Som amatör deluxe har jag inte kommit fram till samma slutsats. Men jag väntar med glädje på Fulings svar då han är proffs på detta. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Läsvärt:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Försöka förklara RC(rollcentrum) är inte så lätt. Ett föränklad sätt, punkt/axel där bilen rollar runt. Egen tråd i ämnet kanske? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tråden har jag läst.
Men det var ju inte direkt något svar...... Så det kommer bli det man kan göra med övre länkarmens infästning. Angående bärarmarnas längder. I denna första version av bilen blir det orginal. Det är vad jag har att hålla mig med. Samma gäller allt utom övre infästning som kommer flyttas ned pga camberkompensation. Orginal får man annars positivcamber och det blir ju inte riktigt bra heller. Kompromiss blir det hur man än gör. Jag hade tänkt få klart bilen så då blir det att bygga vidare NU. Annars fastnar man i beräkningarnas träsk och pallbockar sig fram genom livet. Finns ju ganska många exempel på det här på rejsa _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Instämmer.
Man får försöka få till en kompromiss. Och tyvärr blir RC något som blir va de blir. Kommer ju till viss del bli beroende på ridehight åxå. Men jag MÅSTE ha camberkompensation , det är krav från SFRO. Så för att slippa positiv camber blir det att sänka övre länkarmen. Så kallad "Shelbysänkning" så jag iaf hamnar rätt där. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
"Kräver" är kanske väl hårt men vi har en rekommendation;
"Camber gain bör ej vara negativ, sikta på ca 1 grad per 35 mm hjulrörelse." Som alltid är det en helhet som ska fungera och på samma sida i bygghandboken finns rekommendationer på andra egenskaper för att det normalt sett ska bli en bra bil för gatbruk. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
therealpinto
35mm ger ca ca ca 3grd kräning. kompet skall vara 1grd ger ca 0.33grd komp per grad kräning. Sänking av över bärarmsinfästingen med -20mm ger ca 0,4grd per grd kräring. Mao man är hemma där. Jag brukar säga ca 0,5grd komp per grd kräning är helt ok. ca där kan man får rästen av geometrin att bli vättigt också. Får jag avståndet från mark till undre innre bärarmainfästing så kan jag gissa bättre. Behöver även däcksytterdiametern. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Fast eftersom bilen har negativ cambergain orginal och fel lutande övre bärarm så blir det ju ett KRAV för att kunna besikta om jag förstod det rätt ju.
Mått från mark till undre ifästning kan du ej få ännu. Som det ser ut nu blir det iaf orginalinfästning mot bil. Men balken hamnar 20mm närmare marken. Men måttet är ännu inte mätt. Däckdiameter blir det från 225/45-17". Men exakt mer än så kan jag inte ge ännu. Superbra med lite mått från er som kan Då kan man mäta mer noggrant och flytta mindre än tänkt. Men mindre sänkning av infästningen får jag mer plats kvar. Ska se om jag får fram ett orginalmått snart. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Nja... Det beror ju på - en hel massa saker. Men rent generellt så brukar jag säga till de som bygger med 140 framvagn att man bör ordna till camberkompensationen. Men ett absolut krav blir det egentligen sällan - dålig camberkompensation ger normalt sett bara en tryggt understyrd, tråkig bil och det är oftast inte ett fel man kan fälla bilen för. Men om framvagnen sitter på något som ska vara lite sportigt blir det ju liksom tokigt om framvagnen inte fungerar för det ändamålet.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Gäller att inte dra en sak till sin yttlighet utan det är
helheten som ger resulatet. I detta fall(sänking av infästinen) av camberkompen och RC höjden. Även RC:s förflytting i sidled. Jag tycker om justerbarhet, inte måla in sig i ett hörn. Så kan man kunna juster bärarmsinfästingen i höjdled är det bara pluss. OBS: Jag har gjort en rättelse i ett tidigare inlägg. Sänker man över inre bärarmsinfästingen åker RC UPPÅT. Inte neråt: _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Underligt hur folk med erfarenhet och kunnande alltid har rätt
Gjorde som utlovat flera olika fästpunkter. Tre stycken för att vara exakt. Sedan mätte jag vid varje infästningspunkt och konstigt nog hade jag fel. Ni proffs hade iaf mest rätt och låg mycket bra till mot vad ni gissade i tråden. Så nu kommer jag nog behålla alla hålen och ha som extra. En sak dock. Som jag funderar på. Har tänkt ha fästplåten för övre infästning in mot bilen. Och då ha länkarmsinfästningen på utsidan den plåten. Sätta den så att man får schimsa utåt alltså för att minska camber. Nackdelen är att det går att få max den camber som fästplåten sitter på. Men skulle man vilja ha mer får man väl flytta ner länkarmen , då blir det mer cambergain... Orginal sitter det tvärt om. Infästningen på insidan den plåten och schimsa innåt. Fördelen är att man kan få hur mycket negativ camber som ryms. Tankar om detta _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 162 -70. | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (76615 totalt) |