Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 T5 -94
2 besök senaste veckan (2193 totalt)
MeanMouseMotorsport
Örnsköldsvik
Här sen Jun 2007
Inlägg: 60


Trådstartare
Hej, då jag inte har tiden att färdigställa min bmw (325 coupé "turbo") så har jag nu skaffat mig en mer komplett bil att börja köra med. Det är då en Volvo 854 T5 från 94(har jag för mig).
Då det är en gatbil så är den ju inte optimalt preppad, motormässigt är den "färdig" det jag ska göra är att uppgradera soppasystem samt byta till en mer effektiv turbo, med snabbare uppspoolning (t ex 19t)


Det som är gjort åt den motormässigt nu är:

Plenuminsug
83mm spjällhus
Effektivare ic med sömmade alu-galvar
Större turbo (dock inte särskilt effektiv)
Extraktor-grenrör
Gröna r-spridare
E85 konvert
Mm..

Drivlina i övrigt:
Sachs 707 tryckplatta
6-puckad sinter
Shortshift


Väghållning hittills:

Coilovers



Ja som ni ser är väghållning det som kommer fokuseras på,
Även vikten vilket i mitt tycke gör ihop med väghållning och "chassi-mods"

Vad jag förstått är det 3 akilleshälar på dessa maskiner.
Växellåda, drivaxlar samt stakar. Stakar blir bytt nu i vinter (H-profil).
Då dom lever på lånad tid just nu med ca 350 whp.

Min garagegranne kör folkrace med just 850 och han har stummat så mycket det går i motorupphängning osv.. just gör att skona låda/axlar, jag själv är väldigt ny på fwd och Volvo men jag antar att det är samma princip som bakvagnsstuds på min e36 (där jag dödat ett par axlar)? men är helstumt verkligen det bästa? Nästa säsong kommer det köras original-låda så det blir inget förstärkt där tyvärr.

Har lite andra funderingar som jag tänkte lägga upp samtidigt som jag uppdaterar tråden i den mån jag hinner med.

Hittills har jag bara planer på att köra onsdagsbus på mittsverigebanan




_________________
Ludwig Json
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Utan att veta hur just Volvon reagerar så kan jag säga att det finns ingen i bekantskapskretsen som stått ut i mer än ett par veckor med solida motorfästen. Är det en ren tävlingsbil så fine, då går det. Men all, och då skall det verkligen vara ALL form av ljudkomfort förtas av alla vibrationer som kommer fram.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 T5 -94
2 besök senaste veckan (2193 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande