Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Slaglängd vs fjädringsväg - Sportig gatbil för blandat skoj! | 4 besök senaste veckan (4605 totalt) |
Hur mycket bör man ha?
Slaglängd på dämparen? Hur mycket fjädringsväg behöver man? Verkar bli ganska godtyckligt när man googlar. Men vad kan vara lämpligt att ha som kompromiss? Framvagn med dubbla A-armar(volvo 142). Bakvagn med dubbla A-armar(Audi). Dämparen sitter ca: 10cm in från spindel/hjul. Svagt lutande innåt mot chassiet. Troligtvis blir det dämpare(coilovers) från GAZ. Och då köps nog ett antal fjäderallternativ med. Men vad för spec på dämparen bör man välja? ALLA tips och råd är välkomna! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
2/1 bump/utfjädring.
Det går att få till dämparen så du slipper hjälpfjädrar, men då behöver du först klura ut fjäderkonstant med minst en praktisk testomgång (det går inte att räkna perfekt). |
||||||||
Tack för svar. Men räcker det med den utfjädringen? Vi har ju rätt kassa vägar här uppe. Och hur räknar jag fram det enklast. Tar bara ett exempel , 10cm in och 5cm ut!?!? Fjädringsväg alltså på hjulet. Hade väl tänkt ha lite att välja på iofs. Så man kan ha en setup för gatan och en för bus/sport/bana. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Vad ska du med mer utfjädring till när fjädern är olastad (tex hjulet i luften), utgår från enkel fjäderkonstant och inte 2 eller fler.
Sen ger ju den grundregeln endast 2x nollast som maxbump, det kan ju kräva bumpstopp om du ska åka "offroad". |
||||||||
Nja.....jag vet inte. Var mest en fråga för att förstå. Och det är just det att SLIPPA ha hjulet i luften som frågan uppkomm pga. Om mer utfjädring avhjälper att dämparen fjädrar ut i stoppläget. Men det kanske är utopi att man hamnar i det läget?? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Maxbump blir väl tre gånger normallast? Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||
|
||||||||
Vad bör man gå på för mått då? Exempel 15cm in och 5cm ut? Bara för att visa! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Finns ju fler parametrar och allt beror på språket. Men om du utgår från en vanlig standardbil så har de ofta 120mm markfrigång, korta små bilar kan ha uppemot 130mm. Om du nu smäller på en standard sänksats på 60mm sänkning så blir det kvar 60mm markfrigång. Men om du nu mäter under bilen så är det kanske 80-85mm kvar. Dvs en 60mm sänkningsats sänker normalt inte 60mm. Vill du nu kunna köra bilen på lappvägar etc så är nog ett minimum 90mm markfrigång, och då får du räkna med lite skrap ibland. Vill du slippa skrap så 10mm högre blir risken väldigt mycket mindre. Inte helt racemässigt men landsvägen är inte räjsmässig alltid. Hur lång stötdämparrörelse du då kan behöva beror på längd ifrån infästningspunkt från karossen. Men säg 80% så en 120mm lång stötdämpare bör du kunna klara dig på. Och då 40mm nedtryckt i rideheight. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Bilen är i utgångsläget en Volvo 142.
Den skall få dubbla a-armar bak åxå. Höjden lär inte bli toklåg i normalmode. Sen kan man ju alltid "slamma" den , men då får man ju skylla sig själv. Frågan är ju vad man ska välja för spec på dämparen? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Min bil fjädrar in mindre än 3cm av bilens vikt om jag minns rätt fast jag skulle hellre ha hjälpfjädrar och lite mer utfjädring innan hjulen lyfter.
Jag har 6cm markfrigång och det funkar väl på gata om man inte har frontspoiler men 9cm är nog en bra rekommendation, försök flytta upp avgas osv. om möjligt. Mät mellan dämparens infästningar när bilen är 5cm utfjädrad och sen när underredet står på backen så har du stötdämparens längder ungefär. Dämparen ska vara ännu kortare i infjädrat läge om den inte skall stå för genomslagsgummit. Mvh _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
Om man tänkt regga som ombyggt eller amatörbyggt fordon vill jag minnas att det rekommenderas följande i SFRO boken ang fjädringsväg räknat från "ride hight".
Fram: In 6cm, ut 2cm (3 är dock inte fel). Bak: In 6cm, ut 6cm. Detta kan vara bra att ha i åtanke så man inte bygger bort sig. För ren racing kan dock detta minskas en hel del bortsett från utfjädring fram. Med vänlig hälsning, Johan _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||
Precis så är det. Men är inte de måtten rekomendationer för MINSTA mått? Personligen TROR jag att jag vill ha mer för gatan iaf! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
någonstans 30 in 50 ut har jag kört på flertalet bilar å det har (i mina ögon) funkat rätt bra.
på skylinen nu som jag bygger så bygger jag upphängningen med distanser jag kan flytta till ovansidan resp undersidan av fjäderbenslagringen för att best'ämma hljden å har då möjlighet att få dit hjälpfjädrar men fortfarande samma rideheight om det blir så att man behöver mer fjädringsväg vid eventuell bygg/regbes i övrigt skulle jag inte ens dundera över att bygga med hjälpfjädrar m varför akulle man behöva så lång fjädringsväg liksom _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||
Jo detta är minsta mått, men tror inte du behöver så mycket mer om det inte är komfort med mjuk fjädring som planeras. /Z _________________ Johan Zackrisson Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR M3 E30 V10 såld |
||||||||
Min tanke var fler hål att ha vid infästningen. Eller som du skriver en distans.
Nää det är kanske så. Man får väl fundera lite. Men det kan nog vara som ni skriver. Bara bra med lite åsikter som man får en uppfattning om vad som fungerar på andra byggen. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Två lägen på fjädringen är inte alls dumt, har funderat på att göra två extra hål så jag kan höja bilen och köra på isen! Anledningen att ha hjälpfjädrar är flera, har du inte det måste du räkna ganska noga på hur mycket fjädern komprimeras av bilens vikt och anpassa dämparens längd efter det(för lång dämpare=lös fjäder). Om man sedan blir sugen på att sänka bilen mera och skruvar på fjäderplattorna(jag antar vi pratar coilovers?) så kommer fjädrarna sitta lösa vid utfjädring så tallriken kan komma på sniskan eller i värsta fall ramla bort(beror på coilver konstruktion) när man hoppar över kerbs eller trehjular. Dessutom har SBP och SFRO säkerligen åsikter om lösa fjädrar. En gat/banbil har normalt så hårda fjädrar att utfjädringen blir ganska liten innan fjädern är helt lös så att ha mindre utfjädring än vad som behövs skulle jag undvika, 2cm utfjädring skulle ju innebära att hjulet hänger i luften över tjälskott och svackor. Dessutom är det så att så fort ett innerhjul lättar i en kurva så läggs all ofjädrad vikt på innerhjulet över på ytterhjulet samt den viktens g-kraft så därför skall trehjulande om möjligt undvikas. Nu tror jag inte Volvon kommer trehjula men hade du haft en lätt motor placerad bakom framaxeln så... Mvh _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
Så.....
I mitt fall blir det då att köra minst 2 i infjädring och 1 i utfjädring. Vill kunna ha lite marginal på våra skitvägar här i norr. Kör hellre så och skaffar en annan setup i reserv. Så kan man ha denna setup att laborera med. Men även att ha 2-3 olika infästningspunkter för dämparen. Då han man ju samma fjädringsväg men kan välja lite ridehight. Och vill man då ha hjälpfjäder är det ju mer en smaksak. Men vad för tips angående dämparna har ni? Är ganska insnöad på att köra GAZ Shocks. Men vilka , vill ha både höjd och hårdhet. Dubbeljusterbara eller Monotube med bara en ratt. Tror jag klarar mig med enkel......men vad tycker ni andra? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Jag kör med AVO enkel justerbara, jag tror inte de är bättre än GAZ men de har många olika kombinationsmöjligheter och är de enda som gav ut och erbjöd sig anpassa dämparkurvor vilket troligen är rätt unikt i den prisklassen.
De ändrade så att maxläget på dämparjusteringen är hårdare än vanligt, på en tidigare bil med mycket utväxling på fjädringen och hårda fjädrar räckte nämligen inte maxläget till. _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
Ok. Jag det är ju liiite lite utväxling. Men tror knappt den spelar in. Det är ungefär samma fram som bak. Inte många graders lutning på paketet. Vet inte ens om jag behöver mycket att justera på. Men det underlättar ju att kunna ställa på hårdheten. Då har man lite mer spelrum. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Har mätt lite.
Kommer kunna få dit en mellan 30-35cm lång coilover. Sedan kommer den tyvärr inte kunna luta speciellt mycket. Den går att flytta5cm mot hjulet till och kanske nån cm innåt upptill. Men det bli väldans lite lutning , SFRO tycker den ska luta lite innåt. Så undrar OM det räcker eller om man ska ta en kortare totallängd men få flytta in övre infästningen nån ytterligare centimeter för att få lite utväxling. Eller ska jag bara köra på typ 35cm och det vinkel jag kan få till på det sättet? Tips eller åsikter mottages tacksamt. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Skruva banåkabil Slaglängd vs fjädringsväg - Sportig gatbil för blandat skoj! | 4 besök senaste veckan (4605 totalt) |