Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Hjälp tyda fjäderdata
1, 2   >>
21513 besök totalt
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
Hej!

Nya fjädrar på gång till min bil och har snubblat över lite fjäderdata som är som grekiska för mig. (Kan inte grekiska men gillar tzatziki)

Se bilden nedan.


Målet?

Jo kortare fjädrar till bilen och tänkte kolla om någon annan bil har något som passar då borde utbudet vara större. Kan köpa något som passar direkt men min bil är lättad några 100kg vilket gör att originalgrejor gör att bilen får terrängegenskaper.

Infon ovan ska passa med dämpare jag har inköpt så de behöver vi inte ha i åtanke.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Jag fick det till följnade

Fram
16,4mm vid 1000N belastning blir 61N/mm
Tråddiameter 16,3mm
Längd obelastad 437,5mm

Bak
15,9mm vid 1000N belastning blir 62,9N/mm
Tråddiameter 16,9mm
Längd obelastad 350mm

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Jag fick det till följnade

Fram
16,4mm vid 1000N belastning blir 61N/mm
Tråddiameter 16,3mm
Längd obelastad 437,5mm

Bak
15,9mm vid 1000N belastning blir 62,9N/mm
Tråddiameter 16,9mm
Längd obelastad 350mm


Tack!

Glömde en parameter.
Ovan data är på en originalbil på ca 1700kg min bil väger ca 300kg mindre än det.
Hur räknar man då? Tar jag ovan data och smäller på så blir bilen högre pga all förlorad vikt samt stötigare.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Stötigheter sitter oftat i hårt ställda stötdämpare.

Vill du räkna ut chassifrevensen behöver du viktfördelningen fram & bak samt ofjädrad vikt

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Stötigheter sitter oftat i hårt ställda stötdämpare.

Vill du räkna ut chassifrevensen behöver du viktfördelningen fram & bak samt ofjädrad vikt


Jo var rädd för det

Tack

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
Lyfter min härliga tråd.

Om vi ska basera nya hårdare fjädrar på informationen ovan, någon som har koll var jag ska leta?

Tänkte mig en coiloverrör konvertering så jag kan använda "universal" fjädrar av denna typ


Bild på min framvagn (fjädern sitter fritt från stötdämparen)


Bild på bakvagnen (coilover princip)


Alternativet är att bygga om framvagnen likt corvette där ett coiloverpaket sitter i länkarm/kaross likt nedan. Dock mer ingrepp och tidsödande.


Behöver er hjälp att hitta rätt fjädrar samt om detta ovan är något att bygga på eller ej.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
Hittat ett par fjädrar på biltema som borde funka, ca 20 mer i fjäderkonstant vad betyder detta för en novis?

Gröna är mina original blåa Opel Omega.


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
robber skrev:
Hittat ett par fjädrar på biltema som borde funka, ca 20 mer i fjäderkonstant vad betyder detta för en novis?

Gröna är mina original blåa Opel Omega.



Kolat runt och hört runt och tydligen ska man ha om man vill ha lite mer support gångar 2 eller 3 gånger original fjäderkonstanten om man ska få det lite styvare.

Blir mao att bygga om till fjäderben och leta fjädrar.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Och MR i pitch/heave.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
Tack för alla tips!

Vi ska gå på denna lösningen


Dvs ett komplett ben med fjäder/dämpare i paket som är fäst i under länkarmen där idag stötdämparen sitter samt bygga övre feste där fjäderskålen idag sitter.

Det lutar mest åt GAZ GP pga pris och tillgång.

Det vi behöver komma fram till är hur hög samt låg vi vill ha bilen samt vikten på fram och bakvagn och man måste nog ha med RC i beräkningarna.

Annars är det väl inte svårare än så?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



robber skrev:
...Det lutar mest åt GAZ GP pga pris och tillgång...


Om du prompt måste åka GAZ, vilket jag avråder ifrån, kräv då att få dämparkurvor på samtliga individer (deras produktionstoleranser suger fett).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
ice skrev:
robber skrev:
...Det lutar mest åt GAZ GP pga pris och tillgång...


Om du prompt måste åka GAZ, vilket jag avråder ifrån, kräv då att få dämparkurvor på samtliga individer (deras produktionstoleranser suger fett).


Något annat att rekomendera i samma prisklass?

Allt av intresse under 8k för komplett kitt

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



robber skrev:
ice skrev:
robber skrev:
...Det lutar mest åt GAZ GP pga pris och tillgång...


Om du prompt måste åka GAZ, vilket jag avråder ifrån, kräv då att få dämparkurvor på samtliga individer (deras produktionstoleranser suger fett).


Något annat att rekomendera i samma prisklass?
Allt av intresse under 8k för komplett kitt


Jag har goda erfarenheter av AVO.
Om bilen är mjuk; 'kan du använda deras Twin-tube, de kostar typ inget.
Om bilen är hård; 'bör du använda deras Mono-tube, de kostar mer än inget.
http://www.avouk.com/MotorsportFrameset-84.htm

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
ice skrev:
robber skrev:
ice skrev:
robber skrev:
...Det lutar mest åt GAZ GP pga pris och tillgång...


Om du prompt måste åka GAZ, vilket jag avråder ifrån, kräv då att få dämparkurvor på samtliga individer (deras produktionstoleranser suger fett).


Något annat att rekomendera i samma prisklass?
Allt av intresse under 8k för komplett kitt


Jag har goda erfarenheter av AVO.
Om bilen är mjuk; 'kan du använda deras Twin-tube, de kostar typ inget.
Om bilen är hård; 'bör du använda deras Mono-tube, de kostar mer än inget.
http://www.avouk.com/MotorsportFrameset-84.htm


Tack!

Ska kolla upp detta.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



robber skrev:
Tack för alla tips!

Vi ska gå på denna lösningen


Dvs ett komplett ben med fjäder/dämpare i paket som är fäst i under länkarmen där idag stötdämparen sitter samt bygga övre feste där fjäderskålen idag sitter.

Det lutar mest åt GAZ GP pga pris och tillgång.

Det vi behöver komma fram till är hur hög samt låg vi vill ha bilen samt vikten på fram och bakvagn och man måste nog ha med RC i beräkningarna.

Annars är det väl inte svårare än så?


Om ni skall använda chassiefrekvens för att komma fram till fjäderstyvheter så behöver ni inte RC men ni behöver MR, Motion Ratio för fram och bakvagn. I pitch, inte roll (spelar roll på t ex stela axlar eller de-dioner).
Jag rekommenderar VERKLIGEN att mäta på plats, dvs hissa ett monterat hjul 10mm åt gången och mäta hur mycket stötdämparen och/eller fjädern kortas. Att försöka resonera sig fram till MR är dömt att misslyckas...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
MaZ skrev:
robber skrev:
Tack för alla tips!

Vi ska gå på denna lösningen


Dvs ett komplett ben med fjäder/dämpare i paket som är fäst i under länkarmen där idag stötdämparen sitter samt bygga övre feste där fjäderskålen idag sitter.

Det lutar mest åt GAZ GP pga pris och tillgång.

Det vi behöver komma fram till är hur hög samt låg vi vill ha bilen samt vikten på fram och bakvagn och man måste nog ha med RC i beräkningarna.

Annars är det väl inte svårare än så?


Om ni skall använda chassiefrekvens för att komma fram till fjäderstyvheter så behöver ni inte RC men ni behöver MR, Motion Ratio för fram och bakvagn. I pitch, inte roll (spelar roll på t ex stela axlar eller de-dioner).
Jag rekommenderar VERKLIGEN att mäta på plats, dvs hissa ett monterat hjul 10mm åt gången och mäta hur mycket stötdämparen och/eller fjädern kortas. Att försöka resonera sig fram till MR är dömt att misslyckas...


Tack!

Blir att mäta en jäkla massa och göra om igen och mäta igen.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
Snott bild från lillens tråd.

Blir något liknande detta


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Jag fick det till följnade

Fram
16,4mm vid 1000N belastning blir 61N/mm
Tråddiameter 16,3mm
Längd obelastad 437,5mm

Bak
15,9mm vid 1000N belastning blir 62,9N/mm
Tråddiameter 16,9mm
Längd obelastad 350mm


Trådlyft!

Får att jag fram ska få lite styvare grejor har jag för mig att man gångrar original fjäderkonstant med 4 om man kör original dämpare?

Något jag har tyckt mig läsa men kommer inte ihåg vart.

Dvs fram 61n/mm = 348,31 pounds
Tittar man då på tex rallyshop som säljer 2,5" fjädrar så kan jag ta dessa fjädrar i fram?


Då konstanten är nästan samma bak så kan jag ta lika där?

Tänkte använda fjäderskålar i fram som jag köpt som ska passa dessa fjädrar


Tänker jag helt fel nu?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

robber skrev:
Michael Bäck skrev:
Jag fick det till följnade

Fram
16,4mm vid 1000N belastning blir 61N/mm
Tråddiameter 16,3mm
Längd obelastad 437,5mm

Bak
15,9mm vid 1000N belastning blir 62,9N/mm
Tråddiameter 16,9mm
Längd obelastad 350mm


Trådlyft!

Får att jag fram ska få lite styvare grejor har jag för mig att man gångrar original fjäderkonstant med 4 om man kör original dämpare?

Något jag har tyckt mig läsa men kommer inte ihåg vart.

Dvs fram 61n/mm = 348,31 pounds
Tittar man då på tex rallyshop som säljer 2,5" fjädrar så kan jag ta dessa fjädrar i fram?
[img]https://rejsa.nu/im/user/471/2016-06-19-10-19-04_fjaderkontant_w107_25_x_4.png[/ig]

Då konstanten är nästan samma bak så kan jag ta lika där?

Tänkte använda fjäderskålar i fram som jag köpt som ska passa dessa fjädrar
[img]https://rejsa.nu/im/user/471/2016-06-19-10-20-36_fjaderskalar.jpg[/ig]

Tänker jag helt fel nu?


Hejsan. Hur menar du, multiplicera med 4? menar du att om du ska ha en hård sättning ska du ta original fjäderkonstant gånger 4? för det stämmer inte alls. beror helt på vad du tänkt göra, däck med mera med mera.

1 vad väger din bil?
2 vad har du för sorts framvagn och bakvagn?
3 har du koll på motion ration mellan hjul och fjäder?
4 vad ska du göra med bilen?
5 vad för däck tänker du köra på?

_________________
MVH
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251


Trådstartare
Henn0 skrev:
robber skrev:
Michael Bäck skrev:
Jag fick det till följnade

Fram
16,4mm vid 1000N belastning blir 61N/mm
Tråddiameter 16,3mm
Längd obelastad 437,5mm

Bak
15,9mm vid 1000N belastning blir 62,9N/mm
Tråddiameter 16,9mm
Längd obelastad 350mm


Trådlyft!

Får att jag fram ska få lite styvare grejor har jag för mig att man gångrar original fjäderkonstant med 4 om man kör original dämpare?

Något jag har tyckt mig läsa men kommer inte ihåg vart.

Dvs fram 61n/mm = 348,31 pounds
Tittar man då på tex rallyshop som säljer 2,5" fjädrar så kan jag ta dessa fjädrar i fram?
[img]https://rejsa.nu/im/user/471/2016-06-19-10-19-04_fjaderkontant_w107_25_x_4.png[/ig]

Då konstanten är nästan samma bak så kan jag ta lika där?

Tänkte använda fjäderskålar i fram som jag köpt som ska passa dessa fjädrar
[img]https://rejsa.nu/im/user/471/2016-06-19-10-20-36_fjaderskalar.jpg[/ig]

Tänker jag helt fel nu?


Hejsan. Hur menar du, multiplicera med 4? menar du att om du ska ha en hård sättning ska du ta original fjäderkonstant gånger 4? för det stämmer inte alls. beror helt på vad du tänkt göra, däck med mera med mera.

1 vad väger din bil?
2 vad har du för sorts framvagn och bakvagn?
3 har du koll på motion ration mellan hjul och fjäder?
4 vad ska du göra med bilen?
5 vad för däck tänker du köra på?


Bättre sent än aldrig, missat att jag fick svar.

1 vad väger din bil?
1700kg på pappret, ska vägas ca 1400

2 vad har du för sorts framvagn och bakvagn?
Fram dubbla länkarmar mao inte McPearson, Bak delad med dubbla länkarmar.

3 har du koll på motion ration mellan hjul och fjäder?
Inte helt klart vad för däckbedd vi ska köra så inte räknat på det.

4 vad ska du göra med bilen?
Banträffar och glassätande mao inge brux

5 vad för däck tänker du köra på?[/quote]
Inte helt klart men lutar så semi r-däck likt Federal 595 RSR

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Vikt per axel och MR är grunden till allt, utan det så är det bara gissningar i blindo.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Racetech
Hjälp tyda fjäderdata
1, 2   >>
21513 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande