Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
SEAT IBIZA Cupra -98 blir nog långlopp istället
6 besök senaste veckan (7764 totalt)
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
Ja då var det min tur att lägga upp mitt lila projekt här på rejsa.

Bilen byggs för att åka Långlopp ist för ssk som det va tänkt från början

Det var här det började






Bur från Finess monteras


Blir inte jätte mycket plats med toyotastag, men tillräckligt åt mig som tur är.


Inhandlat lite



minst å lättast

Blir en ganska enkel bräda men har kvar original fläktregla bara att det är nerflyttat.

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



KUL!
Då kan du applicera ALLA VW knep i lådan.
Och så klart Seats knep , men de är ju samma bil.
De där väger ju ingenting

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
Lite nyfiken på dessa knep? verkar som jag missat något:)?

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vet inte om jag kan alla ens.

Styva upp bakaxeln.
Grupp-a stagen mellan nav och axel , dessa stag kan man spänna på lite mer än bara som det är så blir axeln lite mer av toe in på.

Boxa framkant på axeln med bultförband , fungerar som extra krängare , med olika många bultar iskruvade så blir axeln olika styg som ju då motverkar flex och krängning.

Montera camberschims bak om man vill ha mer camber , men det får man avgöra efter att ha valt väg , lite mindre grepp bak på dessa ger ju bättre instyrning men åxå lite nervös bakdel om man inte gillar det. Annars kan man ju justera den cambern till att ge mer eller mindre grepp bak åxå. Se till att OM du sänker bilen bak mycket att inte hjulet hamnar fel , med camberschims så måste ju schimset sitta "RÄTT" i ridehight annars blir det annan toe-vinkel.

Köra bilen något lägre bak än konventionellt om man åker bana för bättre viktfördelning(tyngre fram).
Med den setupen brukar även kurvtagningen förbättras.

Fram gäller det att hålla nere innerhjulet.
Så antingen kör man mjukt och får mer krängning men hjul i backen.
Eller styvt och får mindre roll på bilen , det senare fungerar ju så klart bättre med bakdelssetupen.
FÅR du enligt reglemente byta spindel & länkarm så kör du VW pluschassie(GTi/VR6 med vinklad spindelled) Pga att du får annan scrubradie/styrradie och det passar bättre om man vill kunna köra lägre Et på fälgar , sedan breddar dessa länkarmar mm/sida , så klart får man modifiera lite styrstag mm.
Se till att bestämma höjd på bilen , då kan man montera "bumpsteer kit" OM bilen blir åt det lägre hållet annars blir det lätt att de "guppstyr" vid kraftig infjädring.

Finns en del mer åxå.
Vet inte vad ni får göra enligt reglemente?
Och annars hade ju Seat BRA klassade grejer för rally , samma som VW-motorsport hade till Golf.
Seaten ÄR ju i grunden en Golf Mk II och även vidare samma i grunden som Golf Mk III.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Kul bygge thumbs up

Fina fjäderben. Men har jag inte läst i SSK1 reglementet att fjädrar ska va i originalutseende/diameter ?
Jag kanske är ute och cyklar..

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
Ja jag hoppas dessa ben kommer funka, har bra kontakt för att bygga om bilstein dämpare.

Det står att fjädrar är fria så länge det är samma typ.
Så spiralfjäder för min del

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



LillKax skrev:
Ja jag hoppas dessa ben kommer funka, har bra kontakt för att bygga om bilstein dämpare.

Det står att fjädrar är fria så länge det är samma typ.
Så spiralfjäder för min del


Jag kan ha dragit egna felaktiga slutsatser då jag sett sk grupp N fjädrar i original-look.
Du behöver inte lätta den där särskilt va ? Har du 150hk motorn ? Och 7,5kg /hk gäller väl om jag inte minns fel.
Ska bli kul att följa bygget thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
Försöker ju få den så lätt som möjligt inom reglementet så jag får vikta upp ist.
ja precis det är 150hk samt 7.5kg/hk.
Sist jag vägde bilen vart det 1ton prick men sparade ca 15 kg på batteri bytet så nu borde den vara under tonnet.

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
Försöker ju få den så lätt som möjligt inom reglementet så jag får vikta upp ist.
ja precis det är 150hk samt 7.5kg/hk.
Sist jag vägde bilen vart det 1ton prick men sparade ca 15 kg på batteri bytet så nu borde den vara under tonnet.

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
ang bil valet så delar ibiza bottenplatta med polo, framvagn med golf mk2, motor växellåda bromsar med
golf mk3 gti16v.

Så det blir en Liten lätt bil med mycket motor å stora bromsar från början

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



LillKax skrev:
Försöker ju få den så lätt som möjligt inom reglementet så jag får vikta upp ist.
ja precis det är 150hk samt 7.5kg/hk.
Sist jag vägde bilen vart det 1ton prick men sparade ca 15 kg på batteri bytet så nu borde den vara under tonnet.


Angenäm situation. När konkurrenterna jagar vikt genom att skrapa underredsmassa kan du vikta upp med semlor på café
Kommer du flytta vikter , tex plastrutor och kompensera med vikt på bättre ställe ?

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
Japp det va det som är tanken.
Rutorna är redan monterade


Men största viktbesparingen är nog valet av batteriet. Original batteriet väger ju 15kg!


Hittade lite kolfiber

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
Har varit i garaget å försökt få lite gjort, men väntar på nya topplagringar å lite annat till stötdämapre å bärarmar
så det går lite sakta. fick iaf i bältena och även ett par huvlås.


Så nu står den bara å väntar på delar


Men går inte direkt sysslolös då jag även renoverar denna supercross renault

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Häftiga byggen thumbs up Vore kul o se mer bilder på supercrossen också

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
Supercar karossen är nu lackad å omgjord för bättre körställning.


Å det är väldigt roligt att plocka ihop när det är fräscht

Försöker städa upp lite kablar som nån haft brådis att montera samt monterat kolfiberbräda ist för original renault


Har även fått dit fjäderben, bromsslangar, nya bromsrör å belägg på min egna bil denna helg, dok med fel skruvar.

Ser snart ut som en räserbil iaf

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Får du lätta nåt i karossen i SSK1 ? Tex modifiera stötfångarens uppbyggnad eller så. Huv, skärmar,dörrar ska väl vara plåt förmodar jag.
Eller är det endast plastrutor och strålkastarersättning som är ok.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Roligt å se dig här Mange

Tycker du får uppdatera din hemort till Askersundare nu när du flyttat hit

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
nej det får jag inte göra, men tänkte testa lite olika varianter detta år bara för att det är lite roligt .

Ja svenka man kanske skulle det

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
Var ute å testkörde lite idag, Mycket trevlig bil har det blivit

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
mydrefalk
Hallsberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 30


Trådstartare
tog även en sväng förbi vågen som stannade på 995kg thumbs up

_________________
Magnus Ydrefalk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
SEAT IBIZA Cupra -98 blir nog långlopp istället
6 besök senaste veckan (7764 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande