Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2014-03-15/16 SLC Winterhell Mantorp | << 1, 2 3 besök senaste veckan (8618 totalt) |
Vart kan man se resten av bilderna du tog Dan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Tja Hann inte med så mycket - men här har ni några till. _________________ Dan Nystedt Race4Friends: Om du vill rejsa så har vi bilarna |
||||
Ja då summerar vi helgen. Om jag glömt nåt beror det på att man inte är 40 längre. Märkte det även på att jag fick stanna å sova 3 ggr på vägen hem från Mantorp till Taxinge. Nåja. Alltså som följer:
Årets(2014) Winterhell blev (bara) 22timmar körda av 24 möjliga. Kanske 20 egentliga körtimmar då vi hade mer mekstrul än vanligt i mitt tycke. Å det mesta var det där med ljudet även om mitt egentillverkade Wattlänk orsakde ca. 20 min. Det är hårda krav när bilen är helt orginal på insugssidan och avgassystemet näst intill orginal å inte klara ljudkraven. Vi fick god hjälp av en besökande vän(tack Magnus Åberg)med mångårig erfarenhet av läckakustik att konstatera det vi misstänkte. Decibelmätarn på Mantorp registrerade mest de högfrekventa ljuden, de ljud som är de minsta problemen för grannar...Jahap handlar nog om insugsljudet alltså. Å det är orginal...decibelgränsen är 90 decibel mellan 17:00-09:00 övrig tid 95 decibel på Mantorp. För de som inte vet ligger Mantorp Park precis jämte E4:an å där sägs det få låta 103 decibel dygnet runt. Ja sån är vår värld...Vi provad med att kapa till bitar ur Björn Ågrens entrématta till husvagnen att isolera valda dela i motor rummet. Vi gjorde om orginal insuget så att det riktades åt annat håll. Ett par försök. Skippade en växling då 4:ans växel "sjunger" mer än de andra. Växlade 1000-1200 varv tidigare osv. Vi låg på gränsen för det registrerade ibland å ibland inte. Suck å stön. Jaha då tar vi avgassystemet då då. Max Benje kör en lika dan bil privat så in med den i depågaraget tillsammans med rejsbilen (sååå skönt med depågarage) å starta operation skifta avgassystem. Tog nog 3 kvart eller så. Under tiden funderade Joakim Adolfson ut en restriktor till insuget, en PETflaskas topp (konisk) modifierades och tejpades in i insugshålet med konan inåt för att fungera som en ljudfälla. Smart! Joakim hade decibelapp i telefonen och kunde mäta lite på de åtgärder vi gjorde å minsann till slut var nere på 88-89 decibel nånting men var tvungna å växla vid 5500varv. Ja då rullar vi vidare men framemot morgonkvisten var den för skakig, vi hade fått kraftiga bromsplattor på ett framdäck, så kraftiga att till slut var korden framme. Däcksbyte. Vi rullar vidare. När det är två timmar kvar börjar bilen gå illa,visar sig vara låg batterispänning. Generatorbyte. Vi fick problem spännaren vid återmontaget, modifierades. Då vi hade för dålig batterispänning puttades bilen igång. Hoppla, där låg fläktremmen på backen direkt när den startade! Nåt är tokigt. På med remmen igen, vi kan fortfarande inte provstarta men när den var igångknuffad såg vi ingen rem på backen iaf. Björn Ågren far ut på banan. Minuten senare kommer tekniske chefen klivandes å säger att funktionärerna vid depåutfarten tyckte att det lät illa å luktade bränt när Björn åkte ut. Mjaha... ja men bilen går ju där på rakan. Ja det kanske inte var nåt. När den passerar oss igen går den "spottigt" å på rakan stannar den å ryker som fasen! Brinner det?? Nä det kokade. Ordentligt!! Visade sig att vattenpumpsremskivan blev låst av vår modifierade spännare, det var uppbränd fläktrem funktionärerna hade känt. Jaha bara att lasta å skruva tillbaka avgassystem på Max bil. Blev lagom färdiga till prisutdelningen, vi kom på sjätte plats till slut. Nån gång denna vecka ska vi se vad det blev av med motorn. En motor som gått ca. 25000 "allmänna" mil å ca. 2000 mil på bana! Bilen i övrigt hade gått ca. 33000 allmänna mil innan banracingkarriären! Det som bytts några gånger under rejskarrierän är växellådan men då till beganade, på gott å ont. Till detta rejs blev det en av Hans Bjurman byggd låda, SÅÅ underbar låda. Förresten är detta den enda bil som gjort sex starter i Winterhell? I alla fall ett stort Tack från mig till alla berörda. Scuderia GGG kommer igen! _________________ Bo Olofsson |
||||
Team pali pali #95 avlägger rapport
Vi var det saktaste ekipaget i hela startfältet och låg och harvade kring 1.55varvtider mest hela tiden men bilen fungerade prima och förutom förarbyte och tankningar så flöt allt på, vi fick soppatorsk på banan pga dålig planering/kommunikation men vi fick snabbt bärgat och kunde fortsätta därefter. Vi hade strul med vår transponder i mitten av rejset någongång vilket gjorde att det missades att räkna en massa varv (ett 20-tal) men det är nog inget som skulle påverka slutresultatet då vi låg 35 varv efter König. Snabbast i teamet var Magnus som körde 1.49 någonting inte dåligt med 125Hk och 4stegs automat. Efter 18.5timmar bytte vi framdäck och bromsbelägg trots 30-40% kvar på frambeläggen bytte vi när ändå däcken var av. vänster framdäck var då nästan blankt på mitten och bitar hade börjat släppa. Trots brist på effekt och en automatlåda så hade vi jävligt kul och hamnade på en hedrande 4:e plats, får se om vi konverterar bilen till manuell och ställer upp nästa år. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Tack till alla för en härlig och jobbig helg,
Stort tack till Johan som hjälpte oss och var oss behjälplig, Vi hade tur att bilen höll så bra men det var synd att kebaben och flat out hade missöden och har rasade motorer, Om man tolkar poängställningen innan och resultatet på winterhell så har vi högst poäng men jag väntar och ser när det blir officiellt. Jag är ju snabbast i teamet officiellt nu då jag har papper på det( men det kostade 2800sek) idag!! Utanför Rimbo stod de och jag körde om en bonde med typ 7000 ensilagebalar på släp. Fort om och då stod de där! Bra dag, not! _________________ Erik König |
||||
Det finns ett 20-tal bilder på följande Facebook: https://www.facebook.com/teamglennra
Det var så mycket att göra så det blev tyvärr inte så mycket foton. _________________ Kristoffer Dahl SpekkEd Racing - SLC 2015 |
||||
Eftersnack 2014-03-15/16 SLC Winterhell Mantorp | << 1, 2 3 besök senaste veckan (8618 totalt) |