Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TA med en R5a
1, 2   >>
11922 besök totalt
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Tjennare

Jag håller på och letar alternativ på serier att köra med mitt nybygge som ska vara klart under året...

TA verkar ju skoj!

Är det snabbaste varv eller räknas det på jämnaste varv?
T.ex omjag åker 1:09 på Kinnekulle i visst antal varv?

Vikten landar på cirka 700-750kg och cirka 80-90 Hk i motorn...

Bilen kommer byggas i första hand för ren racing men man vill ju gärna upptäcka andra möjligheter!

MVH
Jimmy

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Nu är jag ju inte nån som styr i någon av serierna men såvitt jag vet så är de snabbaste varv som gäller.
Du behöver bara klämma till med ett...
Lycka till

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Kika på www.timeattacknu.se tror klassen Club kan vara något för dig, jag körde själv den klassen förra året men skall i år köra en klass högre (Club Challange).

Fråga på om du undrar något kring tävlingens genomförande etc så försöker jag svara efter bästa förmåga.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
så jag måste klämma till med en sjujäkla tid asså... Det blir kivit med en bil som inte är varken bra eller snabb :P

Ja vi får se, vi funderar på att göra ett besök på en tävling för att studera och lära men så här på rak arm:

Däck? Jag åker i vanliga fall 155/55/13 Yokohama A032 R däck soft och jag vill gärna undvika gatdäck på denna lilla pjäs så antar väl kanske att det blir typ club klassen?

Vad åker man ungefär för tider i respektive klass på Kinnekulle tillexempel?

Nya bilen beräknas gå 1,06,xxx men med slicks så kanske det blir 1,04,xxx så där är jag nog ifrånåkt..

Ska studera reglementet lite så får vi se, har många järn i elden nu men det skadar aldrig att ha flera alternativ öppna!

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



med en R5 med 90 hk.... så kommer du bli frånåkt var du än kör förutom möjligen i SSKs R5 cup .. men då måste den byggas reglementsenligt.... om dom kör den klassen fortfarande ?

men man kan ju vara med och åka för skojs skull och få träning och jämföra sig om man kan förbättra sig själv jämfört med motståndarna, dvs få mindre skilnad.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Går det att köra timeattack med en Citroen CI så går det väl med en tillfixad R5 thumbs up thumbs up thumbs up




_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Går det att köra timeattack med en Citroen CI så går det väl med en tillfixad R5 thumbs up thumbs up thumbs up





precis vad jag sa ju..... du hade ju inget med vinnarstriden att göra... men kul gick det ha ändå, eller hur? thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Stop pch belägg, med en R5 på 90hk och 700 kg blir man en vass motståndare i flera klasser så och mitt chassi blir lite värre än vad de var original kan man säga så det är inte bilen jag är orolig över då den kommer prestera bra tider med rätt förare!

Ja magnus kan du så kan jag :P

Mitt största problem just nu är att jag inte kan åka någon av klasserna i TA som min bil skulle passa i!
Står i reglementet att bilen ska vara skattat och besiktad osven det går ju inte för mig eftersom jag åker ren racingbil...

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Nta har en klass åt dig tror jag..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Club = gatdäck

Club challange = R-däck

De högre klasserna har du nog inte mkt att hämta med en R5:a då det är 550Hk-900Hk i de bilarna.

I www.timeattacknu.se tillåts inte slicks.

Maila timeattack@live.se för mer detaljerade reglementsfrågor så svarar Robin.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Wärhner skrev:
Club = gatdäck

Club challange = R-däck

De högre klasserna har du nog inte mkt att hämta med en R5:a då det är 550Hk-900Hk i de bilarna.

I www.timeattacknu.se tillåts inte slicks.

Maila timeattack@live.se för mer detaljerade reglementsfrågor så svarar Robin.


Som han skriver ovan är den ej Sbp, så då är det Nta som gäller då dom inte har nån sån regel

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
tack för tipsen allihop!

ska sätta mig och studera NTA och gå igenom om det är gynande och lönsamt för mig att åka TA.

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Supramannen skrev:
Wärhner skrev:
Club = gatdäck

Club challange = R-däck

De högre klasserna har du nog inte mkt att hämta med en R5:a då det är 550Hk-900Hk i de bilarna.

I www.timeattacknu.se tillåts inte slicks.

Maila timeattack@live.se för mer detaljerade reglementsfrågor så svarar Robin.


Som han skriver ovan är den ej Sbp, så då är det Nta som gäller då dom inte har nån sån regel


NTA har precis samma regel i Club och Club challange reglemente:

3.1.2 Deltagande bil ska tävlingsbesiktigas för att få starta i tävlingen och vara registrerad, skattad,
trafikförsäkrad samt besiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning eller motsvarande kontrollorgan.


Men som jag skrev, skicka en fråga per mail om eventuell dispens.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Annars finns det en serie till där du skulle kunna åka i vilken klass du vill och ha jätteskoj, där finns inga krav på SBP o sånt utan där handlar det bara om time attackkörning

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Gson skrev:
Annars finns det en serie till där du skulle kunna åka i vilken klass du vill och ha jätteskoj, där finns inga krav på SBP o sånt utan där handlar det bara om time attackkörning


Gson... nu har du dålig läsförståelse igen ..... för jag förmodar att du menar STAC ??





han kör en renault 5 som väger 700-750kg med 90 hk..... och tvivlar starkt på att han vill köra med 450-400 kg bly i bilen

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Precis som det är sagt så åker jag ren tävlingsbil, enda alternativet att platsa in i club/club challenge är att ta plåtarna från en reservkaross och besikta in den med bur men det anser jag inte vara värt det för en bil som kostat mig... 5000:- att bygga iordning

STAC vore ju oxå alternativt men bara om jag slipper massa bly oså... Jag är en sån där som inte gillar en massa effekt utan jag jobbar mer på vikt och chassi och få grejerna att lira

Visst jag kan åka i Pro klasserna oså men jag vill inte tävla på så pass hög nivå som det blir i TA SM exempelvis utan då vill jag tävla för att vinna så att köra mot bilar som har 900hk och Öhlins chassin oså lockar inte i det fallet...

Om man kanske ber snällt så kanske man kan få dispens att åka racebil???

Ska iallafall besöka ett TA arrangemang innan jag bestämmer vilken väg jag går...

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Fredrik - SLC skrev:
Gson skrev:
Annars finns det en serie till där du skulle kunna åka i vilken klass du vill och ha jätteskoj, där finns inga krav på SBP o sånt utan där handlar det bara om time attackkörning


Gson... nu har du dålig läsförståelse igen ..... för jag förmodar att du menar STAC ??





han kör en renault 5 som väger 700-750kg med 90 hk..... och tvivlar starkt på att han vill köra med 450-400 kg bly i bilen


Verkligen noll koll..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Wärhner skrev:
Supramannen skrev:
Wärhner skrev:
Club = gatdäck

Club challange = R-däck

De högre klasserna har du nog inte mkt att hämta med en R5:a då det är 550Hk-900Hk i de bilarna.

I www.timeattacknu.se tillåts inte slicks.

Maila timeattack@live.se för mer detaljerade reglementsfrågor så svarar Robin.


Som han skriver ovan är den ej Sbp, så då är det Nta som gäller då dom inte har nån sån regel


NTA har precis samma regel i Club och Club challange reglemente:

3.1.2 Deltagande bil ska tävlingsbesiktigas för att få starta i tävlingen och vara registrerad, skattad,
trafikförsäkrad samt besiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning eller motsvarande kontrollorgan.


Men som jag skrev, skicka en fråga per mail om eventuell dispens.


Åfan det står inte under tekniska regler, men det står nått under tävlings regler,..SBF har strulat till det här..

Sen ville han ju åka R däck eller slicks då blir det ju NTA och då ser jag inget om SBP..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Supramannen skrev:
Wärhner skrev:
Supramannen skrev:
Wärhner skrev:
Club = gatdäck

Club challange = R-däck

De högre klasserna har du nog inte mkt att hämta med en R5:a då det är 550Hk-900Hk i de bilarna.

I www.timeattacknu.se tillåts inte slicks.

Maila timeattack@live.se för mer detaljerade reglementsfrågor så svarar Robin.


Som han skriver ovan är den ej Sbp, så då är det Nta som gäller då dom inte har nån sån regel


NTA har precis samma regel i Club och Club challange reglemente:

3.1.2 Deltagande bil ska tävlingsbesiktigas för att få starta i tävlingen och vara registrerad, skattad,
trafikförsäkrad samt besiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning eller motsvarande kontrollorgan.


Men som jag skrev, skicka en fråga per mail om eventuell dispens.


Åfan det står inte under tekniska regler, men det står nått under tävlings regler,..SBF har strulat till det här..

Sen ville han ju åka R däck eller slicks då blir det ju NTA och då ser jag inget om SBP..?


Tävlingsregler gatbil = Club (gatdäck) och Club Challenge (R-däck) båda de klasserna gäller SBP. först i Pro mod och Pro (Tävlingsbilar) slipper man kravet på SBP men kräver då full säkerhet bur etc.
NTA kör ju med kongårdar i gatbilsklasserna Club & Club Challenge till skillnad från TAnu.se som från och med i år kör utan kongårdar.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Finns inga teksninska regler alla falla på SBF sida

Och i Club challange står det inget om bes om inte en club challange bil är en standar bil..?..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156



Fredrik - SLC skrev:
Gson skrev:
Annars finns det en serie till där du skulle kunna åka i vilken klass du vill och ha jätteskoj, där finns inga krav på SBP o sånt utan där handlar det bara om time attackkörning


Gson... nu har du dålig läsförståelse igen ..... för jag förmodar att du menar STAC ??





han kör en renault 5 som väger 700-750kg med 90 hk..... och tvivlar starkt på att han vill köra med 450-400 kg bly i bilen


Hm måste nog göra en såndär utredning på mig o se hur många bokstäver jag bockar av :-) Kanske en synundersökning oxå

_________________
Joakim Gustafsson
Citera
Allmänt banåkaforum
TA med en R5a
1, 2   >>
11922 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande