Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 -85, Leker i en sandlåda. Bokstavligen talat:)
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (12028 totalt)
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Tjoho!

Är ny här, men har suttit o följt endel projekt tidigare och tänkte att de kan vara bra att lägga upp sitt eget lilla projekt för att få tips och ideer!

Heter Anton och är 24 år och har aldrig kört bana mer än hyrkart tidigare.. Dock har jag blivit mer o mer intresserad av att bygga en banåkarbil för att testa på! Är helt övertygad av att jag kommer att älska det då jag varit motor intresserad sedan barnsben och länge drömt om det..
Har väl mest handlat om att jag inte vågat/ trott att det är för dyrt/ att man inte kan osv.. Men nu har det iaf gått upp för mig att det finns diverse träffar där man kan iaf prova på och att allt inte behöver vara superseriöst med sponsorer osv och att man faktiskt kan göra det på hobbynivå!

Bilen jag bygger på för att uträtta detta är en helt vanlig BMW 320i från 1985. Gubbkörd och med överdragsklädsel som gubbens fru har sytt själv. Bilen har jag ägt i drygt 5 år och var typ min 8nde bil.. efter några månader rensades den och ställdes i garaget för att sedan bli bortglömd i drygt 4 år medans andra projekt flög förbi..

En dag hade jag bestämt mig vad jag ville göra med den och då var det bara att sätta igång. Trösklar, skärmar, skärmkanter och baljor beställdes och hela bilen svettsades upp. En vagga byggdes och en bur från finess beställdes. Ungefär där är jag nu.







_________________
Anton Hasselström
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Nu fattar jag ju inte riktigt hur man lägger upp bilder med text under då datorer aldrig vart min starkaste sida..

Men planerna för bilen är alltså att få en fräsch e30 med en m50b25!

Bilen ska blästras överallt och epoxigrundas, under, i, i skuff, motorutrymme mm. Rensad med sportstolar, 6p bälte och bur.

Och.... bilen ska besiktigas hos sbp..

Jag slänger upp en herrans massa bilder på vad som har hänt tills nu, så ni ser vad det handlar om. Detta utspelar sig under ca 4månader.. Jag är inte snabb, men jag vill att det ska bli bra och seriöst..




























_________________
Anton Hasselström
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Så nu är vi väl ungefär för en månad sen i tiden:) varenda litet rosthål har lagts igen.. överallt.. och har försökt så gott jag kunnat att efterlikna orginal med dubbelplåt och trippelplåt på sina ställen.. Brutalt tidskrävande, men då känner jag mig nöjd!

Sedan anlände en bur från finess och den håller på att monterar i nuläget. Tur att man har kompisar som är tig-svetsare!






_________________
Anton Hasselström
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Och nu till min första amatörfråga..Verkar finnas mucket kompetent folk här inne och jag har ju aldrig gjort detta förut..!

Sitter dörrsträvan för högt eller för lågt? Den är bara punktad just nu och skall sitta med bultändar för att kunna tas bort vid besiktning. Så sbp behöver jag inte ta hänsyn till antar jag..

Tack på förhand:)

_________________
Anton Hasselström
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Kul med fler E30:or

Nu är jag ingen expert på vare sig burar eller något annat, så jag hoppas någon mer kunnig kan svara på din fråga..

Kämpa på och lycka till!
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Ser ut att bli ett kanonfint bygge!

Strävan ser bra ut tycker jag. Du kan testa med stol så inte röret krockar med din armbåge. Men det tror jag inte.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Kul med fler Bmw och kul att inte alla gett upp e30 thumbs up Ett riktigt fin jobb du gör med rosten. Bur kan du ju läsa om i sbfs regler på sid 21 http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014.pdf om du orkar..

Angående motor så tycker jag du ska satsa på en m52b28 eller tom m54 istället. Speciellt m52an är ju nästan identisk med m50, men med rejält mycket mer klipp i Prisskillnaden är försummbar.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Man får tacka för dom positiva kommentarerna! Det värmer:)

Angående motorval så står det redan en m50b25 på golvet och väntar.. Valet på en sån istället för m52 är just gjutjärnsblocket, vilket är till större fördel vid turbokonvertering..

Blir sugmotor i början har jag tänkt, men det dröjer kanske inte länge innan man blir sugen:)

_________________
Anton Hasselström
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



frapp skrev:
Kul med fler Bmw och kul att inte alla gett upp e30 thumbs up Ett riktigt fin jobb du gör med rosten. Bur kan du ju läsa om i sbfs regler på sid 21 http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2014.pdf om du orkar..

Angående motor så tycker jag du ska satsa på en m52b28 eller tom m54 istället. Speciellt m52an är ju nästan identisk med m50, men med rejält mycket mer klipp i Prisskillnaden är försummbar.


Dessutom är väl vikten ganska mkt högre på M50..
M52B25 funkar väl också kan jag tro..

Edit: ser nu att du har M50

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Jo vikten på m50 är ju såklart mycket högre.. hum, tål att tänkas på!
Har iaf lovat mig själv att först o främst ordna chassit och kaross, så man inte står med en röra i garaget och ledsnar.. men helt klart värt att kolla om låda, motorfästen osv är samma på m52 som m50..
Då borde man ju kunna bygga efter m50 och även då ha möjlighet att stoppa i en m52 utan för mycket ombyggnad!

_________________
Anton Hasselström
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Blir säkert bra hur du än gör, men fundera igenom det väl. Vill du bara bygga en potent banräser för att utvecklas som förare, så räcker en 2,8 lååångt.

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Idag är det helsvetsning av kvarvarande rör på buren på schemat.
Har passat in allt nu och känner mig nöjd med allt!

Sedan ska jag svetsa i ett plattjärn eller liknande på golvet bakom stolarna till 6p bälten.. är det nån som har nåt tips på bra fästpunkter?
Efter att det är gjort så ska bilen snurras och rensas från lite kvarvarande underedsmassa jag inte orkat ta bort än..

Sen blir det blästring och grund! thumbs up


_________________
Anton Hasselström
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Bältesinfästning får du anpassa efter din stol osv. Är lämpligt att fördjupa sig lite i ämnet om man vill göra rätt.

En tråd i ämnet :

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=63750

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Har mina aningar om att det är bäst att måtta efter stol, precis som du säger.. Har ju egentligen fuskat lite med sidosträvorna på buren då jag egentligen borde placera dom efter stol också..

Tänkte vänta tills elmia och åka o privsitta några där och förhoppningsvis ta med några hem till nåt shysst mässpris..
Nån som har något tips om vad som brukar passa bra i e30? Har spanat lite på sparco evo, och vet att jag sitter rätt bra i en sån..

_________________
Anton Hasselström
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Hasselstrom skrev:
Har mina aningar om att det är bäst att måtta efter stol, precis som du säger.. Har ju egentligen fuskat lite med sidosträvorna på buren då jag egentligen borde placera dom efter stol också..

Tänkte vänta tills elmia och åka o privsitta några där och förhoppningsvis ta med några hem till nåt shysst mässpris..
Nån som har något tips om vad som brukar passa bra i e30? Har spanat lite på sparco evo, och vet att jag sitter rätt bra i en sån..



Sidosträvorna är nog inga problem. Har du rör över kan du sätta bältesrör i huvudbågen.
Ang stol får du prova så axlarna kommer mitt för hålen i stolens rygg. Du kan också kolla att slitsen är bred för bältets grendel. Detta missade jag själv med följdverkan att man får montera ett 6p som ett 5p..pga att hålet är för litet.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Läste lite i länken du skickade och fick också tanken på att sätta dit ett bältesstag..
Hade gärna sett att jag hade sluppit de, men man blir ju nojjig nu..

Är det lika bra att svetsa dit ett sånt nu eller kan jag hoppa de och fästa bältet i strävan under krysset?

_________________
Anton Hasselström
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Hasselstrom skrev:
Läste lite i länken du skickade och fick också tanken på att sätta dit ett bältesstag..
Hade gärna sett att jag hade sluppit de, men man blir ju nojjig nu..

Är det lika bra att svetsa dit ett sånt nu eller kan jag hoppa de och fästa bältet i strävan under krysset?


Jag är absolut ingen expert i ämnet, men jag har förstått att man numera förespråkar korta bälten, dvs infästni g nära stolens rygg. Vinkeln på bältena får du också beakta.
Jag svetsade dit bältesrör, bra också om du i hög fart backar in i nåt och stolsfästen brister. Då slipper du hamna i "baksätet"

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Marcus S skrev:
Hasselstrom skrev:
Läste lite i länken du skickade och fick också tanken på att sätta dit ett bältesstag..
Hade gärna sett att jag hade sluppit de, men man blir ju nojjig nu..

Är det lika bra att svetsa dit ett sånt nu eller kan jag hoppa de och fästa bältet i strävan under krysset?


Jag är absolut ingen expert i ämnet, men jag har förstått att man numera förespråkar korta bälten, dvs infästni g nära stolens rygg. Vinkeln på bältena får du också beakta.
Jag svetsade dit bältesrör, bra också om du i hög fart backar in i nåt och stolsfästen brister. Då slipper du hamna i "baksätet"


Inte heller nån expert, men om stolsfästen brister backande in i hög fart i nått hårt (räcke etc.), så går nog stolsryggen in i bältessträvan i HB o knäcks, liksom ryggen skulle ja tro. Finns tydligen nån stödplatta mot stolsrygg man kan sätta i samma stäva som bältet i HB. Inte lätt detta....
Och har man ett kryss eller en diagonal från hö övre så blir det ju samma sak.. Fast fler rör på samma nivå hindrar ju bättre, så tillsammans borde det bli bättre skydd.
Högst ovetenskapligt, bara funderingar. Är i samma bransch nu...


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Åkeson
Tibro
Här sen Jan 2011
Inlägg: 710



riktigt fint bygge kul med fler e30is!

_________________
Henrik Åkeson

http://www.facebook.com/AkesonRacing
Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Tack för alla fina kommentarer om bygget!

Idag har det inte hänt så mycket mer än att instrumentbrädan har passats in efter bågen. Är tänkt att den ska iväg på flockning i framtiden.

Har funderat lite mer på ett bältesstag bakom stolarna och kommit fram till att det nog är en vettig lösning.
Behöver dock fixa stolar och bälten först så man ser höjd osv..

Är lite på jakt efter motorfästen också.. Ingen som har e36 motorfästen till m50 till vettigt pris?
Vore skönt att provmontera motorn för att fila på växellådsbalk och spakställ!

Slänger in en bild på brädan i brist på annat..

_________________
Anton Hasselström
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Lite uppdate då..

Polaren har tigat färdigt allt på buren! Tack johan!
En bläster har inhandlats till att blästra karossen med. Så nu ska jag bara hämta ett ton sand också och några burkar epoxigrund..

Någon som kan rekomendera en bra epoxigrund att ha i/under osv?

Även fått tag i e36 motorfästen med m535 kuddar.. Släpade fram snurran så jag kan provmontera när fästena anländer på posten.



Johan i sin snyggaste ställning!


Lilla blästern.. rätt bra tryck i den dock! Har dock funderingar på om jag ska förstora byttan..


M50b25 vanos med getraglåda.. ska renoveras senare..

_________________
Anton Hasselström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 -85, Leker i en sandlåda. Bokstavligen talat:)
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (12028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande