Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 500 Assetto Corse -11 CAR Challenge klass III (Såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (53312 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Här är Race 1 från Robin Nyqvists Alfa 75 TS som startade snett bakom mig.


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
964RS skrev:
Härlig läsning, fint skriven rapport!

Låter som om mina erfarenheter också är som dina, snurrar superlätt om man inte har bilen extremt rak när man bromsar, hart när omöjligt att bygga värme i bakdäcken, helt ologisk bromsvåg, av någon anledning bromsar bilen lugnare om man flyttar bromskraften framåt dvs. spaken bakåt,vilket i sin tur betyder att man bygger ännu mindre värme i däcken bak. Kraften i motorn är däremot super och kan man bara få ordning på balansen i bilen vore det toppen.

Som jag förstår det så kör du inte någon entypsklass så du kan väl ändra en del på chassit, fjädringsvägen är nästan obefintlig och jag misstänker det finns en del att göra där?

Hoppas det grejar sig med Alfan och att du får rätt på den lille

Tack för input! thumbs up
Det stämmer att det inte är en entypsklass jag kör i så jag får modifiera chassiet "hur jag vill".
Tänker dock vänta med att göra några modifieringar, dels för att först lära känna bilen bättre men även för att den då fortfarande är möjlig att köra Abarth Trofeo ifall det skulle bli aktuellt.

Funderar på att testa med olika compounds bak och fram (dvs mjukare däck bak) men det är ju en ekonomisk fråga också.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Härlig tråd o läsning!
Håller med vad 964RS skrev om mkt bromsverkan bak, brukar få samma effekt tycker jag.
Får ta mig ut på CAR-träff i sommar så man får se dig in action..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Det slog mig när jag funderade på mina egna hjulvinklar på M3'an. Vet du vad du har för toe värden bak? Mer Toe-in borde göra bilen mer stabil och dessutom värma däcken något.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Eldh skrev:
Härlig tråd o läsning!
Håller med vad 964RS skrev om mkt bromsverkan bak, brukar få samma effekt tycker jag.
Får ta mig ut på CAR-träff i sommar så man får se dig in action..

Tack, ska testa att labba med bromsreduceringen nästa gång vilket är om drygt en vecka, fredag den 13 juni på Kinnekulle. Ska bli spännande att åka på den nyasfalterade banan.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
964RS skrev:
Det slog mig när jag funderade på mina egna hjulvinklar på M3'an. Vet du vad du har för toe värden bak? Mer Toe-in borde göra bilen mer stabil och dessutom värma däcken något.

Har inte haft möjlighet att kolla hjulvinklarna ännu så jag vet inte.
Dock har jag nu beställt en uppsättning mjuka däck för att kunna testa med mjukare däck bak alt ha mjukt runt om vid regn.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Här är film från Jonas Klangs Alfa 75 TS som startade brevid mig i race 1:



Race 2 från Jonas bil:



Nu är det laddning inför fredagens tävlingar på Kinnekulle.
Hoppas på att få testa hur bilen uppför sig på torrt underlag denna gång även om ekipaget kanske vore mer konkurrenskraftigt i blött.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Racerapport fredagen den 13 juni, Kinnekulle

Strax efter 20.30 på torsdagkvällen hade jag lastat av i depå och passade på att gå varvet runt för att inspektera den, inför säsongen, nyasfalterade banan.



Kunde konstatera att hela varvet ser väldigt bra ut med den nya beläggningen så långt ögat når thumbs up
Som vanligt när jag promenerar runt en racebana så slås jag av att banan på många ställen lutar mycket mer än vad man upplever bakom ratten på bilen.
På Kinnekulle finns det dessutom (numera) en tydlig "nock" på mitten av banan som förmodligen kommer vara väldigt bra för att hjälpa till att dränera banan vid regn.
I Kvarnkurvan är resultatet att den inre halvan av banbredden är hyggligt doserad med den yttre halvan är relativt plan i jämförelse. Detta syns dock inte på bilderna jag tog.

Kvarnkurvan

Början på startrakan


På fredag morgon var det friska vindar men fint väder. Valde därför att låta de hårda däcken sitta på runt om trots att jag fått hem en uppsättning mjuka däck som eventuellt skall användas bak vid behov alt runt om vid regn.

Träning 1-2-3
Var försiktig ut på det första träningspasset med min snurrning på utvarvet senast på Gelleråsen i minne. Började sedan öka takten successivt men hade stora problem att få flyt i körningen. Växlade fram och tillbaka och var överallt på banan förutom i idealspår så det kändes som att det var första gången jag överhuvudtaget körde på en bana. Detta pågick under större delen av passet även om jag slutet i alla fall började hitta runt i ett mer konsekvent spår. Konstaterade också att det är väldigt bra med en laptimer ombord så man direkt kan se varvtiderna vid varje passering av mållinjen.

Inför andra passet funderade jag lite på varför jag inte fick något flyt i körningen och kom fram till att jag skulle tjäna på att växla färre gånger, samt att vara konsekvent med växelvalet på olika partier på banan. Med detta i åtanke kändes det bättre redan på utvarvet på andra träningen och jag började få lite flyt i körningen. Kunde därefter hyggligt konstant sänka tiderna något undan för undan. Trots att det i slutet på tredje träningspasset kom några regnstänk så kunde jag fullfölja både träningspassen utan missöden. Inne i depå fick jag successivt justera ner lufttrycket i däcken för att nå vettigt varmtryck. Naturligtvis var det (vänster) fram som jag fick justera mest, precis som vanligt på Kinnekulle.

Laddar inför kvalet


Kval
Till kvalet, som var direkt efter lunch, så hade det klarnat upp igen och var helt torrt. Inför kvalet var ambitionen att försöka hitta ytterligare tid genom att ladda lite hårdare på några ställen på banan. I slutet på tredje varvet höll jag därför i trots att bilen understyrde ut mot curbsen i utgången av Backböjen på den korta rakan innan Depåkurvan och fick ett ordentligt kast på bilen när vänster fram gick upp på curbsen. Jag lyckades dock reda upp det och höll mig på asfalten. Min bästa kvaltid blev 1.05.4 vilket gav fjärde tid i klassen med några tiondelar upp till närmsta klasskonkurrent och ett par sekunder efter snabbaste kvaltid i klassen. När jag tittade på filmen från kvalet när jag kommit hem insåg jag att jag satte min snabbaste tid på ett varv där jag gör två omkörningar, bland annat ligger jag bakom en annan bil under i princip hela Kvarnkurvan. Det positiva med detta är att det bör vara enkelt att hitta någon sekund när jag får till ett helt lyckat varv.

Ombordfilm från kvalet



Race 1
Vid starten av första racet hade jag närmsta klasskonkurrent, #88 Ola Magnusson i en svart Alfa 75, snett framför mig till vänster. Min plan var att försöka få till en bra start för att om möjligt hålla vänstersidan in mot inbromsningen till Kvarnkurvan och, om inte förr, försöka ta mig förbi där. Visste att det skulle bli knepigt eftersom 75an är bakhjulsdriven och dessa normalt sett är snabba när startflaggan faller. Jag gjorde en hygglig start och hängde på Ola och lyckades redan innan passeringen under bron ta mig förbi och kunde sedan göra inbromsningen till Kvarnkurvan ohotad. Visste att det skulle bli svårt att komma ikapp och förbi något av de framförvarande ekipagen så jag fokuserade på att försöka få en lucka till Ola för att säkra tredjeplatsen i klassen. Detta lyckades trots att bilen i början av racet var extremt understyrd. Insåg att detta berodde på att däcken kallnat rejält i det förhållandevis långa uppehållet från kvalet och förstod också att det skulle bli bättre efter ett par varv när däcken blivit genomvarma igen. Det blev också väldigt mycket bättre men en del understyrning fanns ändå kvar. Jag körde merparten av loppet utan trafik i närheten och försökte därför förbättra tiderna men utan att riskera misstag för att inte riskera min pallplats och viktiga seriepoäng. Lyckades med detta och putsade kvaltiden något och min bästa tid under racet blev 1.05.26 samt tredje plats i klassen och åttonde plats totalt.

Ombordfilm från Race 1



Diskuterar däcktryck med Claes Hoffsten


Race 2
Inför andra racet hade jag ökat lufttrycket ett par tiondelar bak för att försöka få bort en del understyrning.
Eftersom vi har omvänd startordning för de sex första ekipagen hamnade mina närmsta klasskonkurrenter längst fram på startgridden då de blivit femma respektive sexa i första racet. Strategin var därför att försöka hålla tredjeplatsen, inte göra några misstag och se hur racet utvecklade sig. Även denna start gick fint och de snabba bilarna i klass 1 som stod framför mig försvann raskt och jag försökte ta rygg på Dannes gröna GTV som är fjolårets vinnarekipage i klass 3. Redan innan Mohlins knäpp är Danne ikapp #99 Henrik Fromell i den orangea Alfa 75an som precis som mig tävlar i klass 2. Inser att det kanske finns en chans att komma ikapp honom trots allt då han nu har backspeglarna fulla av Dannes GTV som vill om. Danne uppvaktar hårt under ett par varv och tar sig tillslut förbi strax innan TV-kurvan och i samband med detta tar jag in rejält på Henrik inför TV-krönet och ligger väldigt nära honom i Backböjen. Hinner tänka att detta kan bli en riktigt kul fight med tanke på att det är många varv kvar på loppet och jag tror att jag kan ha en chans att ta mig förbi. När jag ligger ett par billängder efter Henrik i Depåkurvan ser jag att höger bakhjul lossnar och hinner fundera på var det ska ta vägen innan jag ser att det studsar iväg bort från mig, ut från banan. Det blir ett gnistregn från underredet på Henriks bil medan den saktar in och jag ser i backspegeln att han parkerar vid sidan av banan. Det visar sig senare att det var DeDionen som brustit efter många år av hårda påfrestningar på bana. Efter detta så blir även race 2 en solokörning för min del och även denna gång försöker jag förbättra tiderna utan att ta risker. En del av understyrningen avhjälptes genom tryckjusteringen bak men att en del kvarstod. Märkte att när jag bromsade hårdare in i kurvorna så styrde bilen in bättre så jag får försöka jobba på detta framöver. Kunde putsa min bästa tid under dagen till 1.05.20 och andra plats i klassen och femte plats totalt.


Ombordfilm från Race 2



Summering av dagen
Jag är helt klart nöjd med dagen som innebar en massa körning utan problem och två pallplatser.
Detta innebär dessutom att jag nu leder klass 2 i sammandraget trots att jag inte vunnit något race.

När jag tittar på ombordfilmerna konstaterar jag att det finns en del förbättringar att göra i körningen:
Hålla händerna stilla på ratten - i vissa sekvenser så flyttar jag händerna på rattkransen under sväng.
Mjukare rattrörelser - jag ser ut att göra väldigt snabba rattrörelser när jag börjar insvängningen många gånger.
Utnyttja hela banbredden - i vissa vänstersvängar ser man asfalten genom höger sidoruta när jag borde ligga så långt ut till höger som möjligt på banan.
Bromsa hårdare och kortare - både för att kunna hålla gas längre men även för att förbättra instyrningen

Nästa steg
Som jag skrev efter förra tävlingen så ska jag nu försöka få in en passagerarstol i Abarthen. Detta för att vi dagen före tävlingarna på Mittsverigebanan i slutet av juli har möjlighet till ett kortare träningspass mot att vi bjuder på lite taxikörning dagen före rejsen.
Tycker också att det är roligt att kunna bjuda på en åktur för de som inte åkt rejsbil tidigare.


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Kul läsning! Blir väldigt sugen på att komma ut och köra.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Till helgen (19-20/7) ska vi köra CAR Challenge på Mittsverigebanan för första gången. thumbs up

På lördag kväll ska vi smygstarta med lite taxikörning och jag har inför detta tillslut lyckats få in en passagerarstol i Abarthen med hjälp av skohorn och en hel del pyssel.




Var faktiskt förbi banan och rekade redan idag



Jag har kört på denna bana en gång tidigare men det var 2007 så det har hänt en del sen dess.
Noterade att det numera finns en chikan på "bakrakan" ner mot hårnålen vilket bör spara bromsarna en del iaf.
(Skymtas långt upp till höger i bild, där de svarta däcktravarna är en "chikan" i den escape road som bildats där rakan tidigare gick.)
Antar att vi inte skall använda den hitre chikanen som ligger precis innan hårnålen som jag gissar är avsedd för drifting i första hand.



Blir även premiär med egen GoProkamera i bilen denna helg, får se om jag lyckas få detta att funka mitt i allt annat som man ska hålla reda på under tävlingsdagen.
På söndagen kommer vi få mycket körning med tre träningspass på förmiddagen och kval samt två racepass på eftermiddagen. Kom gärna förbi och kolla om ni är i närheten!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Du har alldeles rätt.
Den övre chikanen används.
Den kom till för att kunna klara säkerheten och få banlicensen.

Den nedre chikanen används för drifting och gokart.
Driftingen kör den dessutom åt fel håll och driftar uppför.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

matfo skrev:
Detta innebär även att frågan om bromsbeläggen är löst iom att jag köper en uppstättning av Niklas så vet jag att det blir en utprövad och väl fungerande kombo.


Hej,

Ser att frågan redan verkar vara löst men för vetskap är det garanterat samma Brembo ok som på Clio Sport 197/200 som sitter på din bil. Samma ok sitter även på Alfa MiTo 1,4 TB.

Dessa belägg passar, finns även korsreferens lista.
http://ecat.ferodoracing.com/car-racing/brake-pads/FCP1667

Med vänlig hälsning / Mårten

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Dignell skrev:
matfo skrev:
Detta innebär även att frågan om bromsbeläggen är löst iom att jag köper en uppstättning av Niklas så vet jag att det blir en utprövad och väl fungerande kombo.


Hej,

Ser att frågan redan verkar vara löst men för vetskap är det garanterat samma Brembo ok som på Clio Sport 197/200 som sitter på din bil. Samma ok sitter även på Alfa MiTo 1,4 TB.

Dessa belägg passar, finns även korsreferens lista.
http://ecat.ferodoracing.com/car-racing/brake-pads/FCP1667

Med vänlig hälsning / Mårten

Tack Mårten!
Även om jag nu har belägg så är det bra att ha info om bilmodeller och korsreferens för framtida bruk. thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212



Hej Mats,

Du vet vad som händer eller inte händer med Trofeo Abarth.se ?

Både websidan och deras twitter konto har inte blivit uppdaterat sedan April 2014

Som Fiat 500 Abarth ägare så är jag interested

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Pederb skrev:
Hej Mats,

Du vet vad som händer eller inte händer med Trofeo Abarth.se ?

Både websidan och deras twitter konto har inte blivit uppdaterat sedan April 2014

Som Fiat 500 Abarth ägare så är jag interested

Hej Peder,
Enligt Niklas Lilja (som både körde och vann samt drev serien ifjol) så tar Trofeo Abarth Scandinavia ett sabbatsår 2014 pga för få anmälda / intresserade ekipage. Ambitionen är dock att få ihop ett startfält till två klasser för serien nästa år som består av både den nya versionen 695 AC Evoluzione samt den gamla 500 AC.

I år kör Niklas den europeiska serien samt något inhopp i den italienska serien (tror jag).
Den europeiska serien går som supporterklass till WTCC och Niklas vann premiären och ledde serien inför tredje omgången som gick av stapeln på SPA i slutet av juni.

Jag tror att modellbytet bidrog till utmaningen att få ihop ett tillräckligt stort startfält för den Scandinaviska serien i år och hoppas verkligen det går att genomföra serien nästa år. Skulle isåfall vara kul att försöka köra någon av deltävlingarna i alla fall.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212



Ok, så inget race i Sverige i år

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Pederb skrev:
Ok, så inget race i Sverige i år
Det stämmer tyvärr
Men du kan ju alltid komma och kolla på nåt av de racetillfällen CAR Challenge kör så får du se en Abarth 500 AC på banan i alla fall.

Som jag skrev tidigare är nästa tävling redan denna söndag på Mittsverigebanan mellan Sundsvall och Härnösand.

Tillfället efter detta är den 16-17/8 då vi kör både lördag och söndag på Kinnekulle.
På lördagen kommer det att finnas möjlighet att åka med några varv i raceekipagen så då kan du få åka med i min Abarth om du dyker upp. Eftersom det även är banmöte för gatbilar finns det möjlighet att köra med din egen bil på banan också ifall du föranmält dig via www.alfaromeo.org

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212



Vore kanon men tror att den helgen är full bokad

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Har du några racefilmer från Mittsverigebanan?

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536


Trådstartare
Freddan72 skrev:
Har du några racefilmer från Mittsverigebanan?

Har inte hunnit redigera och lägga upp de filmer från träning, kval och race 1 som jag tog på Mittsvergebanan pga semesteraktiviteter. Siktar på att få det gjort de närmsta dagarna inkl racerapport. Fick dock inte med race 2 pga att fjärren tappat kontakten med kameran när jag skulle rulla ut från depå. Kan nog skyllas på att jag är nybörjare med Gopro, i övrigt funkade det klockrent. Ska försöka hinna montera fast laddström till kameran och helst även wifiremoten till nästa tillfälle.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Vad tycker du om den nya bansträckningen?

Vad tyckte andra som körde om den?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 500 Assetto Corse -11 CAR Challenge klass III (Såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (53312 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande