Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 500 Assetto Corse -11 CAR Challenge klass III (Såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
15 besök senaste veckan (53337 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Lillen skrev:
Vad tycker du om den nya bansträckningen?

Vad tyckte andra som körde om den?

Jag tyckte den nya chikanen var helt ok. Det har säkert att göra med att jag tror den gynnar min typ av bil (dvs liten och inte så mycket effekt) samt att jag kör för långsamt...

Det jag hörde i depån var dock att flera andra ansåg att den inte är optimalt utformad och det var flera som körde omkull konen på innern i vänstern i chikanen. En sak som skulle behöva justeras är att smitvägen på gamla bansträckningen går snabbare att köra än den ordinarie vägen. Det är inte optimalt ubder race när någon missar en inbromsning och tar smitvägen och tjänar tid på det.

Den allmänna uppfattningen av banan som helhet verkar dock vara positiv så jag skulle inte bli förvånad om vi återkommer med CAR Challenge framöver. thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212



Hej Mats,

Du vad för camber caster justeringar har du på räcern ?

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



matfo skrev:
Lillen skrev:
Vad tycker du om den nya bansträckningen?

Vad tyckte andra som körde om den?

Jag tyckte den nya chikanen var helt ok. Det har säkert att göra med att jag tror den gynnar min typ av bil (dvs liten och inte så mycket effekt) samt att jag kör för långsamt...

Det jag hörde i depån var dock att flera andra ansåg att den inte är optimalt utformad och det var flera som körde omkull konen på innern i vänstern i chikanen. En sak som skulle behöva justeras är att smitvägen på gamla bansträckningen går snabbare att köra än den ordinarie vägen. Det är inte optimalt ubder race när någon missar en inbromsning och tar smitvägen och tjänar tid på det.

Den allmänna uppfattningen av banan som helhet verkar dock vara positiv så jag skulle inte bli förvånad om vi återkommer med CAR Challenge framöver. thumbs up


Samma som jag och andra tycker då.
Lite knepig ingång i chikanen och kanske även just chikanen.
Man skulle ju önska en IKKE så spetsig yta där konen/plasten sitter.
Kanske en rundare yta med en flack curbs så det blir bättre flyt där.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Pederb skrev:
Hej Mats,

Du vad för camber caster justeringar har du på räcern ?
Camberjusteringen på 500 AC görs genom att byta en bricka som har två hål. För att få annan camber sätter man dit en bricka som har ett annat avstånd mellan hålen, se bif bilder från den tekniska dokumentationen.





_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212



Kanon, men ingen justering i det över fjäderbens fästet?

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Pederb skrev:
Kanon, men ingen justering i det över fjäderbens fästet?
Nej, svarade precis i din tråd med ett par bilder ang detta.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94027&highlight=

(Nån som vet om det går att länka till ett specifikt inlägg i en tråd på rejsa? Hur gör man isåfall?)

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212



Fick det, tackar

_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



matfo skrev:
(Nån som vet om det går att länka till ett specifikt inlägg i en tråd på rejsa? Hur gör man isåfall?)
Man kopierar länkadressen från den lilla lilla dokumentikonen som står före postdatum/tid.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1336591#1336591

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
matfo skrev:
(Nån som vet om det går att länka till ett specifikt inlägg i en tråd på rejsa? Hur gör man isåfall?)
Man kopierar länkadressen från den lilla lilla dokumentikonen som står före postdatum/tid.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1336591#1336591

Tackar! thumbs up
Hade på känn att det skulle gå men lyckades inte klura ut hur jag skulle gå tillväga.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Har äntligen haft tid att lägga upp ett par filmer från Mittsverigebanan.
Fick dock inte med race 2 pga att fjärren tappat kontakten med kameran när jag skulle rulla ut från depå. Kan nog skyllas på att jag är nybörjare med Gopro...

Race 1



Kval



Det var ett par väldigt roliga, intensiva och extremt varma dagar på Mittsverigebanan som resulterade i mina första klassvinster någonsin. :
Dock var det väldigt få startande i Klass II men jag är ändå väldigt nöjd. Allt fungerade bra och nu är jag sugen på att åka till Kinnekulle för en massa körning under dubbelhelgen den 16-17 augusti.
På lördagen kommer vi att ha träning samt taxikörning, då vi skjutsar passagerare i rejsbilarna. Söndag är det träning på förmiddagen, kval och två race på eftermiddagen. Skulle inte göra något om det blir lite svalare eller t.o.m lite molnigt då.

Resultatet på Mittsverigebanan innebar att jag utökade min klassledning i tabellen samtidigt som vi passerat mitten av säsongen och nu har 4 av 10 deltävlingar kvar att köra.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Racerapport Kinnekulle 16-17 augusti

Lördag

Kanonväder men en hel del mörka moln i horisonten runt om banan. Satte faste ett kamerafäste på huven för att få några filmer med lite mer fartkänsla.


Sedan började dagen med ett fritt träningspass där det som vanligt kändes som att jag var på en helt ny bana och hade svårt att hitta en rytm.



Därefter började vi köra "rejstaxi" och skjutsa de som ville testa att åka rejsbil. Var som vanligt väldigt roligt att skjutsa samt höra och se passagerarnas reaktioner både under och efter åkturen.



Inför sista passet på dagen hade det börjat regna så då beslöts det att vi fick fri träning utan passagerare.



Söndag
Betydligt svalare och regnet hängande i luften gjorde att jag la på den uppsättning nya mjuka däck som jag hade med mig. Precis innan första passet började det regna så det var helt rätt beslut.

Träning
På första passet körde jag några varv för att få upp temp i de nya däcken och känna på greppet i banan. Konstaterade att det var bra fäste trots att det var blött innan jag avbröt och gick i depå där jag justerade lufttrycket nu då däcken var varma. Eftersom jag kört så mycket på lördagen var planen att köra alla träningspass men nöja mig med en handfull varv per pass för att spara lite på materialet. Avbröt därför även andra träningen innan det flaggades av och blev sedan väldigt förvånad då det visade sig att jag med 1,9 sek marginal till tvåan varit snabbast av alla på passet.



Till tredje träningen hade det slutat regna och var betydligt torrare på banan. Efter några varv såg jag på laptimern att tiderna stabiliserades och jag kände att jag inte skulle kunna få ner tiderna mer så jag gick i depå för att spara på däcken.

Det var lätt att konstatera efter träningspassen att det skulle vara till min fördel ifall det började regna igen och höll sig blött på kval och race.

Kval
Under lunchen började det regna litegrann och jag såg att förutsättningarna för mig började se gynnsamma ut. Bestämde mig därför för att försöka komma ut så tidigt som möjligt på kvalet ifall regnet skulle tillta ytterligare och försämra fästet. Stod därför först i ledet vid depåutfarten när kvalet började och försökte direkt på utvarvet få upp temp i däcken så jag skulle kunna få bra grepp redan på mitt första kvalvarv. Det var blött på banan men ändå inte så mycket vattenpölar och därmed inga vattenplaningstendenser.

Satte 1.08 på första varvet, 1.07 på det andra och 1.06.9 på det tredje. I slutet av fjärde varvet gjorde jag en liten miss över TV-krönet och jag fick ett litet kast som resulterade i att bilen vände runt och jag gled sidledes över kurbsen med framhjulen på gräset i innerkurvan. Beslöt mig för att gå i depå och kolla ifall jag fått några skador på bilen innan jag eventuellt kunde fortsätta kvalet.



Inne i depå såg jag att det endast var frontläppen i glasfiber som fått lite stryk så det skulle gå att tejpa ihop. Konstaterade även att regnet tilltagit ordentligt vilket innebar att jag ändå inte skulle kunna sänka tiderna så jag avbröt kvalet och började tejpa. Jag blev väldigt glad och förvånad när det sedan visade sig att jag hade varit snabbast av alla och skulle få starta i Pole i Race 1. Närmast vid sidan om och bakom mig skulle jag ha Micha och Claes som båda kör klass 1.



Race 1
Regnet kom och gick men kort innan starten började det regna igen. Planen var att försöka komma iväg och inte bli inblandad i någon incident under Micha och Claes jakt på seger i klass 1. Micha fick en bra start och var förbi innan vi kom till Bron. Jag höll mig på högersidan för att täcka upp insidan mot Kvarnkurvan för att inte släppa bli fler. Claes tog sig sedan förbi på startrakan och nu började min klasskonkurrent Joakim Rosell i sin Alfa 75 komma nära. Tillslut lyckades han ta sig förbi på innern på tillbakavägen från Kvarnkurvan och jag koncentrerade mig på att hålla hygglig fart och inte göra några misstag.

Joakim fick en liten lucka men efter ett par varv tilltog regnet och jag kunde närma mig igen. Tillslut kom jag tillräckligt nära och kunde ta mig förbi i utgången på kurvan som leder ut på startrakan.

Det var dock rejält mycket vatten på vissa ställen och det vattenplanade till exempel in mot vänstern under bron vid flera tillfällen. Det var gulflagg från denna kurva till nästa postering på grund av att Fred-Ove hade varit tvungen att parkera sin GTV vid bankanten, till vänster precis innan Kvarnkurvan, så jag riskerade inte att bli omkörd när jag slog av strax innan inbromsningarna till Kvarnkurvan.

Ökade luckan till Joakim vartefter och såg att han fick uppvaktning av Jens vilket gav lite andrum och jag kunde öka marginalen något för att vara säker på att inte snurra eller köra av. Såg i backspegeln att Jens tillslut tog sig förbi Joakim och närmade sig snabbt men då var det bara några kurvor kvar och jag kunde sedan ta målflagg som segrare i Klass 2 och trea totalt.



Race 2
Inför Race 2 hade det i princip slutat regna men det var fortfarande blött på banan. Den omvända startordningen gjorde att jag startade i fjärde startruta med Joakim rakt framför och Jens snett brevid. Dagge stod i Pole efter sin sjätteplacering i Race 1. På grund av att det inte regnade så insåg jag att jag skulle få svårt att ta mig förbi Joakim men tänkte att jag i alla fall skulle försöka ta rygg på honom och hoppas på att regnet återkom.

Fick en ok start och lyckades på något sätt hänga på Joakim och Jens och tog mig förbi Dagge innan Kvarnkurvan. När Micha och Claes sedan tagit sig förbi hade jag Dagge tätt bakom och jag hade under en stund fullt upp med att täcka upp bakåt för att han inte skulle ta sig förbi. Tillslut blev det en liten lucka bakåt som sakta ökade och jag gissade att Dagges däck började tappa greppet.

Nu var det dock en bra bit fram till Joakim och även om jag inte helt gav upp hoppet så ställde jag in siktet på att hålla ett hyggligt tempo och inte göra några misstag under slutet av racet. Lyckades med detta och tog mig i mål som tvåa i Klass 2 och säkrade därmed seriesegern för säsongen med två race kvar att köra.




_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Racerapport från säsongsfinalen på Knutstorp den 4 oktober

Var ut på banvisningen för att känna mig för och få upp lite temperatur i däcken. Stannade sedan snabbt i depå så min kompis och chefsmekaniker Björn kunde kolla och justera däcktrycket innan jag åkte ut på första träningspasset. Tog det väldigt lugnt de första varven med tanke på att det fortfarande var både svalt och lite fuktigt ute och jag ville inte riskera att snurra eller åka av på grund av kalla däck. Kunde dock succesivt öka hastigheten och började hitta en hygglig rytm lagom till att passet var slut.

Blev sedan väldigt förvånad när Stefan och Magnus från tävlingsledningen kom fram till mig och sa att ljudmätningen hade visat att Abarthens ljudnivå var för hög. Först trodde jag de skojade men insåg att så inte var fallet och att mätningen visade 104dB som var rejält över de tillåtna 95dB. Stefan och Magnus hade också tagit en diskussion med banägaren och ifrågasatt resultatet men jag insåg att jag skulle behöva göra något för att inte riskera svartflagg under dagen. Vi vet ju sen tidigare att ljudnivån är knepig på Knutstorp men jag var helt oförberedd på att det skulle vara några problem över huvudtaget med Abarthen eftersom det varit stor marginal på alla andra banor.

Funderade på ifall det skulle gå att hänga på något bakom det befintliga systemet med skrotade den idén rätt snabbt eftersom det är dubbla pipor ut bak som dessutom är "dubbelmantlade" (för utseendets skull antar jag) vilket gör att ytterdiametern är 4 tum. Eftersom jag redan hade säkrat seriesegern i klass 2 innan Knutstorp funderade jag en kort sekund på att bara lasta och åka hemåt. Björn tog dock tag i saken och peppade mig, hissade upp bilen och konstaterade att vi kunde dela på avgasröret precis framför bakvagnen.

Klockan var nu strax innan 10 och planen blev att åka till Biltema i Helsingborg med den bakre delen av avgassystemet "under armen" och försöka hitta delar för att bygga ihop ett motsvarande (fast enkelpipigt) system och komplettera med en ljuddämpare.



Sagt och gjort, efter ett par stressiga timmar var den nya lösningen på plats och jag kunde ta på raceutrustningen igen medan Björn hissade ner bilen.





Därmed hade jag bara missat ett träningspass och kunde ställa upp vid depåutfarten inför kvalet som skulle starta 12.45.

Kval
Var direkt snabbare än tidigare på dagen och kände mig väldigt nöjd efter kvalet som resulterade i den tredje kvaltiden i klass 2. Frågade tävlingsledningen hur det nu gått med ljudmätningen och de hade konstaterat att Abarthen nu passerade i "Stealthmode" eftersom den inte hördes alls.

Race 1
Startade mitt i fältet så det var mycket bilar runt omkring i starten. Snett vid sidan om mig stod #99, Henrik Fromell i sin och Claes Hindemiths orangea Alfa 75, som också kör i klass 2. Min plan var att försöka hålla honom bakom mig och det blev en tuff uppgift då Henrik snabbt var tätt bakom mig. Fick titta mer i backspegeln än framåt och var tvungen att köra väldigt defensivt. Lyckades med detta till vi på sista varvet åkte mot Kvällspostenkurvan där jag kom helt fel. Det i sin tur gjorde att Henrik kunde ta sig förbi på innern ner mot Liton och sedan var han förbi med bara en kurva kvar innan målflagg. Som tur är hörs inte mina svordomar på ombordfilmen... Grymt kul race men såklart lite surt att tappa placeringen så tätt innan målgång. Blev i och med detta trea i klass 2 och på sjunde placering totalt.

Ombordfilm Race1



Race 2
Eftersom vi vänder på de sex första till starten i race 2 så blev det rejält långt fram till #99 medan #88, Ola Magnusson i sin svarta Alfa 75 som vann klass 2 i race 1 stod 3 startpositioner framför mig.
Planen var dock att framförallt försöka hålla min tredje startposition i klassen in i mål och på så sätt säkra pallplats i alla tio race i år. Eftersom Micha hade brutit Race 1 och startade längst bak gissade jag att han ganska snart skulle komma stormande och ville inte riskera någon sammanstötning.
Det blev också rätt trångt ut ur första kurvkombinationen där först Claes körde förbi på höger sida och i Svackan kom sedan Micha på vänster sida samtidigt som Henrik Ahnfeldt tog chansen på höger sida.



Jagade sedan Henrik och var vid några tillfällen hyggligt nära utan att egentligen ha en bra chans till omkörning utan att det skulle kräva en rejäl chansning vilket jag inte var beredd att göra.
Danne snurrade nån gång i mitten av racet och kom sedan ikapp med bra fart. Med Gelleråsen i bakhuvudet, där jag försökte hålla Danne bakom mig och snurrade och tappade en placering i klassen, så gjorde jag inget större motstånd utan lät honom jaga vidare framåt. Tog sedan målflagg som trea i klass 2 även i andra racet och därmed var helgens målsättning uppnådd.

Ombordfilm Race2


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



En ljudämpare tog alltså ner bilen från 104 dB till ja 80? om dom nu inte ens orkade mäta.


Ja något är då galet på deras utrustning.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Häftig bil och grattis till segern om jag nu förstod resultaten rätt Måste vara skitkul att köra den där.
Ps. ljuddämpar-stressmecket på biltema gillas

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Grattis till den fina placeringen, skickligt!

Vår bil mätte absolut inte några 104db, snarare ner mot dom 80 och i alla fall under 95.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



964RS skrev:
Grattis till den fina placeringen, skickligt!

Vår bil mätte absolut inte några 104db, snarare ner mot dom 80 och i alla fall under 95.


Ja några 104dB låter inte de här bilarna om inte delar av avgassytemet lossnat Knutstorp har väl ifrågasatts för när det gäller mätningen. Jag gissar att de har mätpunkten på en plats med massa reflektioner i ljudet?

_________________
Martin Öberg
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Tackar!

Angående ljudnivån så hade jag en diskussion med banägaren och han påstod att Ferrita tog fram ett speciellt avgassystem för de bilar som togs in till Trofeo Abarth i Sverige för att de skulle klara ljudkraven.
Har kollat på Ferritas hemsida och hittar ingen info om det. Hittar heller ingen info i dokumentationen till klassen gällande detta. Dessutom har ju min bil gått 3 säsonger i Sveriges Trofeo Abarth med två olika förare.
Att den senaste ägaren efter avslutad säsong då skulle ha monterat bort det "sverigeklassade" avgassystemet och monterat tillbaka originalsystemet (som dessutom ser lika begagnat ut som resten av avgassystemet) förefaller väldigt osannolikt.
En förklaring skulle kunna vara att banägaren blandade ihop begreppen med nån annan klass, tex Clio Cup, där Ferrita verkar ha tagit fram ett kit. Skulle kunna kolla med Niklas Lilja angående detta men det spelar ju ingen roll nu.

Hade varit trist ifall jag inte fått köra så jag är glad att jag hade min kompis med som peppade och drev på så vi byggde ett "Knutstorpkit" på plats.
Det kostade mindre än 1000:- i delar + en resa till Biltema Helsingborg ToR + drygt en timmes mek samt ett missat träningspass så det var det värt

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Inser att det var länge sedan jag uppdaterade och även om jag inte gjort några stora modifikationer på bilen så har det hänt en del.
Under vintern fick växellådan sig en genomgång och det visade sig som väntat att diffen var rejält sliten.
Det positiva är att jag då hade hittat en orsak till att jag hade haft problem att få ner kraften i utgången av kurvorna, nackdelen är att delarna kostar en slant.

Nu är säsongen i full gång och jag håller på att planera för fullt för ett spännande äventyr utanför Club Alfa Romeo Challenge, som är den serie jag normalt sett kör.
Återkommer inom kort med info om detta men börjar med racerapport från premiären och inom ett par dagar även med rapport från andra racetillfället.

Racerapport Gelleråsen 3 maj, 2015

Uppställd i depå


Det hade varit en kall natt på Gelleråsen och såg ut att kunna bli en fin dag med sol.

Fint väder på morgonen


Träning
Tog det lugnt för att få värme i däcken efter den kyliga morgonen och försökte sedan få flyt i spårval och öka tempot. Såg på laptimern att tiderna gick neråt och landade på 1.21.8 under första passet. Det var dock flera i klassen som var snabbare och låg på 1.20-tider så jag behövde öka tempot en del.
Hade fått tips om att öka varmtrycket i däcken från de ca 2 bar jag tidigare haft och siktade nu på ca 2,5 runt om vilket kändes ok.

På andra träningen laddade jag betydligt mer och flyttade framförallt fram bromspunkten på start/mål ganska rejält. Det gav utdelning och laptimern visade tider under 1.20 redan efter ett par varv.

Kom sedan ikapp några bilar där Jonas Klang var den sista av ekipagen. Inför inbromsningen på rakan såg jag att de bromsade tidigare än mig och tänkte bromsa mig förbi på innern. Tyvärr var det betydligt sämre grepp på insidan än jag räknat med och det i kombination med att Jonas inte uppmärksammat att jag kom på insidan gjorde att vi tyvärr fick plåtkontakt i kurvan. I efterhand kan jag ju konstatera att jag borde slagit av och inte försökt bromsa mig förbi eftersom det bara var träning men ibland tar man helt enkelt fel beslut. Sorry Jonas!
Som tur var kändes det inte som att hjulupphängningarna tagit skada så jag kunde fortsätta träningen.

Min bästa tid blev 1.19.3 vilket var en förbättring med 1.5 sek jämfört med första passet. Det innebar att jag passerade ett par av klasskollegorna men hade fortfarande några före med Rosell och Ture som klart snabbare.

Småbucklig framskärm efter plåtkontakt


Kval
Jag var först ut och försökte komma upp in tempo. Blev dock ett par gulflaggor ner i Trösen vilket gjorde att jag var tvungen att slå av lite vid passeringen där under ett par varv. Dock började min bromspedal kännas "lång" mot slutet av passet vilket gjorde att jag började få problem att få stopp inför Trösen. På sista varvet var jag tvungen att låta bilen gå rakt fram och utnyttja escape roaden som den gamla bansträckningen utgör.

Inne i depå funderade jag på vad detta kunde bero på och bestämde mig för att lufta bromsarna runt om. Insåg också att jag glömt att testa att justera bromsreduceringsventilen för att se om det kunde hjälpa.

Med tiden 1.20.5 fick jag sjätte kvaltid i klassen och startade 11 totalt.

Race 1
På formationsvarvet försökte jag känna ifall luftningen hjälpt och jag tyckte bromsarna kändes bättre. Insåg när jag stod uppställd på startgridden att vi inte diskuterat startproceduren men såg att de röda lamporna var tända så jag antog att starten som vanligt gick när de släcktes. När lamporna släcktes var jag med men Bjurman som stod precis framför rörde sig inte alls så jag väntade till han kom iväg. Det gjorde att det blev mycket trafik in i Trösen men när vi närmade oss Esset hade jag lyckats ta mig förbi Ola Magnusson och Stefsn Atterhall.

I slutet på Knicksen såg jag i backspegeln att Atterhall styrde tvärt inåt och snurrade in på gräset. Då låg jag på fjärde plats med Fromell en bit framför. Ola hade fler bilar i närheten så jag fick en liten lucka och försökte närma mig Fromell. Efter ett par varv bröt dock Fromell vilket innebar att jag låg på tredje plats i klassen. Hade fortfarande en lucka till Ola och insåg att jag hade möjlighet till pallplats.

Dock började bromspedalen åter kännas "lång" och jag kunde avhjälpa det till viss del genom att justera bromsreduceringen något. Problemen ökade och jag var tvungen att ta om på pedalen för att få stopp in i Trösen och jag började pumpa ett par gånger på pedalen med vänstern innan jag kom till bromspunkten för att få bättre tryck. Detta innebar att Ola kom närmare för varje varv och jag fick börja köra defensivt för att behålla min placering. Jag lyckades dock hålla undan in i mål och slutade på plats 3 i klass 2.

I ett försök att komma tillrätta med bromsproblemen bytte jag sedan de främre beläggen till ett begagnat set jag hade med mig.

Race 2
Vår omvända startordning innebar att jag startade i Pole med mina klasskompisar Ture Tiholt brevid och Joakim Rosell direkt bakom. Bakom dem fanns tre klass 1-ekipage så jag insåg att det skulle bli mycket trafik in i första sväng.

Var hyggligt med när starten gick men Ture var dock vassare. Halvvägs ner mot Trösen kommer Hans Bjurman, med halva bilen på gräset, på innern och bromsar sig förbi alla in i Trösen från sin åttonde startposition. När positionerna sorterats ut under första varvet var jag trea i klassen med Ola bakom. Bromsarna kändes bättre med detta set belägg men jag hade ändå inte fullt förtroende för dem. Det innebar att jag kunde hålla undan för Ola ett tag men tillslut tog han sig förbi och sedan höll vi dessa positioner in i mål. Jag slutade därför på en fjärde plats i klass 2.

När jag summerar årets premiär är det med lite kluvna känslor. Positivt att jag kunde slutföra båda racen med tanke på bromsproblemen, hade dessutom riktigt roliga race med mycket roliga fighter med Ola.
Dock var detta första gången jag inte tog mig upp på pallen med Abarthen sedan jag köpte den våren 2014. Jag vet dock att konkurrensen i klass 2 är hårdare i år så allt måste stämma för att kunna ta pallplatser.

Selfie på pallen

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Racerapport Kinnekulle 12 juni

Inför det andra racetillfället hade jag monterat helt nya belägg fram för att få bort problemet med lång pedal som jag hade på Gelleråsen. Vid avlastningen på kvällen var det blåsigt men morgonen därpå var det strålande sol och varmt vilket sedan skulle hålla i sig och ge en riktigt varm dag.

Hade besök av ett par kompisar, Daniel och Patrik, som fotade och filmade under dagen vilket var väldigt kul. Patrik hade även med den helikopter som syns på bilden nedan och flygfilmade vilket sedan resulterade i den film som finns länk till längre ner i inlägget.



Träning
Kände direkt att de nya beläggen gjorde att bromsarna fungerade utan problem vilket bådade gott.
På andra passet hade jag lite svårt att få helt fria varv men hade hygglig fart och kände att det eventuellt fanns några tiondelar till att hämta. Efteråt såg jag att jag hade varit näst snabbast i klassen med 1.04.1 vilket verkade lovande inför kvalet.



Kval
Efter andra träningspasset justerade jag ner lufttrycket något fram. Tyvärr hade vi väldigt långt uppehåll fram till kvalet vilket gör att däcken hinner svalna helt så det tar en stund innan de har rätt temp. När jag började få upp farten såg jag dock på laptimern att jag var märkbart långsammare, +1 sek, än på träningen. Kändes frustrerande och jag insåg att det skulle bli en dålig startposition ifall övriga hade samma tempo som tidigare på dagen.

Race 1
Som befarat var min kvaltid dålig vilket resulterade i fjärde startposition i klassen, långt ner i det totala fältet. Gjorde dock en bra start och tog flera placeringar direkt och hamnade bakom Henrik Ahnfeldt i sin 155:a. Låg tätt bakom och lyckades efter ett par varv ta mig förbi i utgången på depåkurvan. Några varv senare kom Danne ikapp med sin GTV och jag fick fullt upp med att försöka hålla honom bakom vilket jag lyckades med till målflagg där jag slutade på en andra plats i klassen med Ola i sin svarta Alfa 75 som etta.



Race 2
Den omvända startordningen till race 2 innebar denna gång att Ola fick starta i pole medan jag startade från sjunde startruta. Gissade dock att klass 1-bilarna mellan oss skulle dra iväg rätt snabbt vilket möjligen skulle ge mig en chans att utmana Ola på förstaplatsen. Gjorde även denna gång en ok start och var snabbt uppe precis bakom Ola. Dagge i sin Giulietta ville dock också blanda sig i och tog sig om mig och började uppvakta Ola. ungefär samtidigt började Danne närma sig bakifrån och jag fick börja köra lite defensivt. Efter ett par varv kom vi ikapp Bjurman som hade lite problem och åkte långsammare än vanligt och i samband med att vi tog oss förbi honom tog sig Danne även förbi mig. Därefter jagade jag honom resten av racet och försökte på alla sätt komma förbi. Hade väl ett par chanser men ville inte riskera något och blev kvar bakom. Tog även denna gång målflaggan som tvåa i klass 2.

Vill tacka Danne för två extremt tighta och roliga race där vi hade schyssta fighter i flera varv utan incidenter. thumbs up

Har ombordfilmer från båda racen som jag kommer lägga upp inom ett par dar.

Alla bilder i detta inlägg är tagna av Patrik Borgenhard.
Här finns filmen som Patrik gjorde som visar delar av race 1 och en del sekvenser från depån: https://vimeo.com/130692877















_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Ombordfilm race 1, Kinnekulle:


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538


Trådstartare
Ombordfilm race 2, Kinnekulle:


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 500 Assetto Corse -11 CAR Challenge klass III (Såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
15 besök senaste veckan (53337 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande