Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 500 Assetto Corse -11 CAR Challenge klass III (Såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (53320 totalt)
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Någon anledning till att åka så onödigt tighta spår genom hela rejset?
Blir ju väldigt dåliga utgångar och fart på en bana som kullen?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537


Trådstartare
Lillen skrev:
Någon anledning till att åka så onödigt tighta spår genom hela rejset?
Blir ju väldigt dåliga utgångar och fart på en bana som kullen?

Förutom att det säkert finns förbättringspotiential på mina spårval normalt sett så var jag tvungen att åka väldigt defensivt under i princip hela race 1 för att hålla Danne i sin GTV bakom mig. Om du tittar i backspeglarna på filmen kan man skymta honom lite nu och då, eftersom han låg väldigt tätt bakom. Samma sak i race 2 men då tog han sig om och sen fick jag jaga honom för att försöka komma förbi.

Var två väldigt roliga race tack vare dessa fighter, dock synd att man inte har en kamera bakåt också som skulle visa hur tätt det var och samtidigt "förklara" en del konstiga spårval.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18587



Ser inte speciellt tight ut IMO. Du kör ju lite provocerande på filmen efter att GTV #4 kört om men så gör man ju för att stressa.
"Ballongspåret" på Kinnekulle som verkar vara en favorit att lära ut till folk är enligt mig helt kass.

Däremot så borde du se över chassiet, ser väldigt understyrt ut?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Jo jag förstod ju det eftersom det var rejs.
Men att gå in så tajt på inner hela tiden och vrida ratten så snabbt är ju som att be om understyrning.
Speciellt på kullen där det ju lutar lite olika i varje sväng.

Angående inte tajt.
Är ju ganska många kurvor med dubbel eller sen apex på kullen.
Att då gå in i sväng så tidigt är ju bara dumt när man tappar tid.
Ok att man måste stänga men det öppnar ju åxå för konkurenten bakom.
För förr eller senare missar man och då har bakomvarande mer fart.

Det skiljer så klart mellan fram och bakhjulsdrivet.
Men då blir det ju ännu viktigare att inte provocera fram ännu mer understyrt.

Optimera spåret mer.
Kolla filmen och se att du har tajt spår in.
Sedan har du halva eller mer av banan kvar på yttern.
Under bron ligger du kvar mitt i banan när det går att släppa ut den flera meter.

In i kvarn kan du fortfarande köra defensivt men ligga aningen längre ut och slippa vara så aggresiv på ratten.

Så fortsätter det.
OK om man går in tajt men då för att kunna dra nytta av det på kullen måste man ju släppa bilen ur de flesta svängar. Egentligen bara Depåkurvan man kör mer konventionellt.

Menar ju inget ille.
Men jämför med GTV:n som kommer om.
Du tappar enormt med fart på att vara så aggressiv med spår och ratt.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537


Trådstartare
Tack för feedback, det uppskattas och möjligheten till att få det är en viktig anledning till att jag lägger upp filmerna här thumbs up

I år har jag laborerat med högre lufttryck än tidigare (ca 2,0 varmt) för jag hade problem med att en däckstomme havererade ifjol. Körde därför med ca 2,5 som varmtryck på Gelleråsen men sänkte till ca 2,3 på Kinnekulle. Det var dock en väldigt varm dag på Kinnekulle med gissningsvis konstant ökande utomhustemperatur vilket såklart påverkade däcktemp och tryck. Jag tycker dock inte det är någon jätteskillnad i upplevd understyrning mellan de olika däcktrycken.

Jag har också noterat att jag har en tendes till att starta instyrningen lite brutalt och snabbt så det är något jag försöker jobba bort eftersom jag delar uppfattningen om att man nog "sliter loss" däcken och provocerar fram (onödigt mycket) understyrning.

Så här såg vänster framdäck ut efter dagen, frågan är om jag har för lite camber eftersom yttersidan tsr så mycket stryk?


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Jag har aldrig fått mina Kumho att se ut så iaf.
Det ser iaf ut som de går mycket på utsidan?
Mer mönster ju längre in.

Vad väger den?
Jag har åkt Golf Mk II på runt 900kg.
Tycker det slet väldigt jämnt och fint.
Tror jag hade runt 2,5 grader camber och 0 i toe.
TROR jag brukade ligga på runt 2,0-2,1 varmtryck.

Men det är ju kanske inte optimalt på en racebil.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Tittar jag på dina filmer ser det väldigt understyrt ut, mkt sällan man själv hör "däckskrik".

Nu driver min bil på bakhjulen men allt över 2kg upplever jag bara som halt med Kumho,
Direzza vill jag minnas att jag hade över 2 i varmtryck. Själv siktar jag på 1.9 varmt med Kumho.

Camber kring 3.5 fram men jag driver som sagt med bakhjulen, mitt slitagebild ser generellt väldigt bra ut.

Skulle man gissa skulle du behöva mer camber, slitage långt ut på däcket, men även mitt på
vilket jag själv upplevde första året med kumho då jag låg lite högt i varmtryck.

btw, stort grattis till äventyret!

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537


Trådstartare
Lillen skrev:
Jag har aldrig fått mina Kumho att se ut så iaf.
Det ser iaf ut som de går mycket på utsidan?
Mer mönster ju längre in.

Vad väger den?
Jag har åkt Golf Mk II på runt 900kg.
Tycker det slet väldigt jämnt och fint.
Tror jag hade runt 2,5 grader camber och 0 i toe.
TROR jag brukade ligga på runt 2,0-2,1 varmtryck.

Men det är ju kanske inte optimalt på en racebil.


Roos skrev:
Tittar jag på dina filmer ser det väldigt understyrt ut, mkt sällan man själv hör "däckskrik".

Nu driver min bil på bakhjulen men allt över 2kg upplever jag bara som halt med Kumho,
Direzza vill jag minnas att jag hade över 2 i varmtryck. Själv siktar jag på 1.9 varmt med Kumho.

Camber kring 3.5 fram men jag driver som sagt med bakhjulen, mitt slitagebild ser generellt väldigt bra ut.

Skulle man gissa skulle du behöva mer camber, slitage långt ut på däcket, men även mitt på
vilket jag själv upplevde första året med kumho då jag låg lite högt i varmtryck.

btw, stort grattis till äventyret!


Den väger ca 970 + förare och bränsle. Jag ska både justera (=öka) cambern och gå tillbaka till ca 2,0 varmt på Kinnekulle i augusti. Funderar också att på att gå upp från 205 till 215 i däckbredd, i första hand fram.

@Jens: Tack, är på rull nu, kommer uppdatera med mer info här snart.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537


Trådstartare
I princip omedelbart efter jag köpt Abarthen föddes idén om att någon gång försöka köra ett race i Trofeo Abarth Europa på Spa Francorchamps i Belgien.
När premiärsäsongen i CAR Challenge med bilen gick bra, dvs utan driftstörningar, så bestämde jag mig för att försöka gör allvar av planerna.

Ett antal månader senare och massor av planering och förberedelser så är jag just nu på väg till Spa.

Vi kommer vara borta i princip en hel vecka och vårt schema ser ut så här:

Tisdag den 21/7
Transport från Stockholm till Malmö där vi på kvällen tar nattfärja till Tyskland.

Onsdag 22/7
Ankomst till Travemünde kl 07:00
Transport till SPA i Belgien (ca 63 mil)
Anländer till banan på seneftermiddagen och lastar av börjar förbereda inför racehelgen.

Torsdag 23/7
Förmiddag: fortsatta förberedelser inför racehelgen (däck, besiktning mm)
15:30-16:10 Trofeo Abarth träningspass

Fredag 24/7
10:00-10:25 Trofeo Abarth kval
13:25-13:55 Trofeo Abarth Race 1

20:30-23:45 Kolla kval och nattkval för GT serien (om vi har tid)

Lördag 25/7
10:40-11:10 Trofeo Abarth Race 2
16:30- 24h GT-seriens racestart
På kvällen och så länge vi orkar kollar vi på 24h racet och hänger i depån, går runt banan osv.

Söndag 26/7
Kollar på GT-racet på dagen, hänger i depå osv.
Packar det sista och rullar sen mot nattfärjan från Tysklandn till Malmö

Måndag 27/7
Ankomst till Malmö och sedan transport till Stockholm.

Avslutningsvis är här lite smakprov på vad vi förhoppningsvis får se och vara med om därnere:



Kort film om Abarths raceserier: https://youtu.be/i292RhKx_0Q
Trofeo Abarth på SPA: https://www.youtube.com/watch?v=LYSYT08RADw



Infosida om hela helgen på SPA där 24h GT Series är huvudeventet: http://www.blancpain-gt-series.com/event/52/total-24-hours-of-spa

GT på SPA: https://www.youtube.com/watch?v=0GlpsWs_OoU





Min ambition med den här tävlingen är att få köra på Spa ha roligt och förhoppningsvis ta mig runt utan incidenter.
Jag återkommer med bilder, film och rapport från denna racetripp.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Härligt, ser fram emot rapporten:)

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



Såg bilen på släpet idag, snyggt och söt den lilla

Lycka till där nere!

_________________
Philipp Klement
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Kul!

Ser fram mot rapporter.

_________________
Martin Öberg
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455



24h på SPA är grymt att få uppleva!

lycka till med ditt race!

_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
PIE
Haninge
Här sen Apr 2006
Inlägg: 21



Ett stort lycka till på Spa

_________________
Peer-Ivar Eltvk

Du måste äta, leva och tänka RACING. Ju mer du tänker på det och planerar, destå bättre kommer du att lyckas...... Bruce McLaren
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6185



Grymt fränt Mats, lycka till!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Spännande, lycka till!
Spa är ju en fantastisk bana.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537


Trådstartare
I väntan på att jag ska skriva en rapport från min tripp till SPA (som var ett helt magisk äventyr!) så kommer här racerapporter från anda halvan av den numera avslutade CAR Challenge-säsongen.

Kinnekulle 15 och 16 augusti
Det var sedan länge planerat att vi skulle ha en dubbelhelg i mitten av augusti på Kinnekulle med taxikörning och träning dag 1 och en vanlig rejsdag dag 2. Men eftersom den planerade rejsdagen i mitten av juli på Mittsverigebanan tyvärr fick strykas pga avsaknad av banlicens så blev kom denna dubbelhelg på Kinnekulle att omfatta hela fyra race av säsongens totalt tio. Det innebar att det var lite av "vinna eller försvinna" gällande seriesammandraget denna soliga och varma helg.

Även om jag gillar Kinnekulle och hade täta fighter under racen så var det en kämpig helg eftersom jag inte fick bilen att funka på ett vettigt sätt. Det innebar att jag vid flera tillfällen fick möjlighet att träna på defensiv körning för att hålla konkurrenterna bakom, bla Robin och Fromell (med blandad framgång).

Hade tidigare haft problem med understyrning samt att framdäcken separerade i ytterkant, precis i kanten mellan slitbanan och däcksidan (se tidigare inlägg). Inför denna helg hade jag därför på framhjulen gått upp i bredd till 215/40 från 205/40 samt även ökat cambern med ca 0,3 i hopp om att få bättre fäste och mindre understyrning. Tyvärr blev effekten den motsatta och med facit i hand skulle jag förmodligen ha gjort en av dessa två förändringar. Detta resulterade i att jag hade väldigt dåligt grepp vid bromsning samt att jag hade extremt mycket understyrning under hela helgen. Detta, i kombination med mycket körning under två dagar och varmt väder, medförde att jag överhettade insidan på framdäcken vilket i sin tur innebar att de kollapsade helt på sista rejset på söndagen.

Bilden lånad från Stefan Atterhalls racerapport på www.alfaromeo.org


Race 1, lördag
Hade kvalat 7a i klassen och 17 tid totalt vilket gjorde att jag befann mig långt ner på startgridden. Direkt efter starten höll en serie olyckliga omständigheter på att orsaka en otäck masskrash i slutet på första varvet.
I korta drag var det detta som hände: En bil, en röd GTV6a, hade problem under kvalet och satte ingen kvaltid och fanns därför inte med på startgriddlistan som funktionärerna använde för att ställa upp startfältet efter utvarvet inför racet. GTVn var dock "fixad" och rullade sent ut ur depå med avsikten att starta sist. Tyvärr stannade bilen på den korta rakan innan depåkurvan vilket var utom synhåll för funktionärerna på startplattan. När flaggvakterna på TV-krönet upptäckte detta var startsekvensen redan igång vilket gjorde att de inte lyckades uppmärksamma tävlingsledningen på detta och starten gick. När bilarna sedan kom till TV-krönet flaggades det gult (oklart varför de inte flaggade rött) vilket var märkligt för ledarbilarna eftersom de var först. När sedan alla bilar kom runt mot depåkurvan så var det svårt för de bakomvarande att se att en bil stod helt still i mitten av banan och det blev en mängd panikmanövrar för att undvika kollisioner. Som tur var satt föraren av GTVn kvar i bilen och alla lyckades undvika att köra in i varandra och loppet rödflaggades. På ombordfilmen kan man se allt stök i sista kurvan på första varvet och hur nära det var att det blev en kedjekrock tex.

Efter omstarten är det en hel del täta fighter framför mig och jag tar mig i mål som sexa i klassen.
Ombordfilm: Race 1 lördag



Race 2 lördag
Jag startade i nionde startrutan på gridden och var på slutet hårt uppvaktad av Robin i sin Alfa 75 V6 men lyckades hålla honom bakom mig över mållinjen som jag tog som sexa i klassen. Lägger in ombordfilm från Robins bil där man kan se hur mycket han tar in vid inbromsningar och att jag får kämpa med understyrning samt kör defensiva spår när han är ikapp. Eftersom race 1 var så stökigt och blev omstartat gjorde jag slut på batteriet i kameran så jag kunde inte själv filma race 2.

Ombordfilm Robin Nyqvist: Race 2 lördag



Bilden lånad från Stefan Atterhalls racerapport på www.alfaromeo.org


Race 1, söndag
Kvalade trea i klassen och elva totalt så det var lite bättre utgångsläge än på lördag men vi var 5-6 bilar i klassen inom 1 sekund så det var väldigt jämna tider. I slutet av racet kämpar jag för att hålla Fromell bakom. På ombordfilmen kan man skymta den orangea 75an i backspegeln när vi går ut på rakan på sista varvet och sen är vi nästan jämsides över mållinjen med fördel Fromell med 0,015 sek. Detta innebär att jag slutar på en femteplats i klassen i racet.
Ombordfilm: Race 1 söndag



Bilden lånad från Stefan Atterhalls racerapport på www.alfaromeo.org


Race 2, söndag
Sista racet för helgen och här ger framdäcken upp helt i slutet. Det innebar att jag fick sjukt mycket vibrationer i slutet av racet och jag är inte säker på att jag kunnat köra ett varv till. Därför kan man även se att jag släpper av lite i slutet på mitt sista varv för att ledarbilen, i form av Hoffsten i sin 156a, skall passera precis innan målflagg vilket innebar att jag blev varvad och "slapp" köra sista varvet.
Ombordfilm: Race 2 söndag



Summering av dubbelhelgen
Det blev två sjätteplatser (lördagen) och två femteplatser (söndagen) vilket är ok med tanke på problemen men tyvärr innebar att jag i praktiken tappade möjligheten att försvara förra årets klasstitel inför avslutningen på Mantorp. Det var surt att tappa fjärdeplatsen i race 1 på söndagen med så liten marginal men å andra sidan är jag glad att jag kunde ta mig i mål i race 2 så det jämnar ut sig.

Så här såg båda framdäcken ut eftermålgång i race 2 på söndag. En cykelslangsliknande bula som sträcker sig runt halva däcket vilket var orsaken till vibrationerna och ett resultat av kraftig överhettning. (för de som undrar har jag diskuterat detta med däckleverantören som på ett väldigt bra sätt stöttade mig inför avslutningsracet på Mantorp)


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Gillar dina rapporter.
Och bilen.

matfo skrev:
.....Men eftersom den planerade rejsdagen i mitten av juli på Mittsverigebanan tyvärr fick strykas pga avsaknad av banlicens så blev kom denna dubbelhelg på Kinnekulle att omfatta hela fyra race av säsongens totalt tio....


Vad hade hänt med banlicensen?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537


Trådstartare
Lillen skrev:
Gillar dina rapporter.
Och bilen.

matfo skrev:
.....Men eftersom den planerade rejsdagen i mitten av juli på Mittsverigebanan tyvärr fick strykas pga avsaknad av banlicens så blev kom denna dubbelhelg på Kinnekulle att omfatta hela fyra race av säsongens totalt tio....


Vad hade hänt med banlicensen?


Tackar!

Jag har inte alla detaljer ang banlicensen, det kanske faktiskt handlar om tävlingslicens för banan när jag tänker efter.
I stora drag har jag förstått att banan hade fått åläggande från SBF att åtgärda (eller åtminstonde göra en plan för att fixa) vissa säkerhetspunkter. Det handlade om att vissa flaggposteringar står oskyddade ur säkerhetssynpunkt bla. Eftersom detta inte var löst så kunde vi inte köra tävling där i somras vilket var väldigt tråkigt. Jag gillar Mittsverigebanan och tycker det är kul att få åka norrut och tävla som omväxling. När vi kört där tidigare har släkt och vänner från hemtrakten (Övik) kunnat komma och kolla vilket är extra kul.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Härligt att läsa om dina äventyr med den lilla bilen. Nu har jag inte alls kört trofeo lika mycket som du, inte på långa vägar. Men en slag som jag tyckte var jobbig med bilen var att servostyrningen förmedlade absolut noll känsla vilket ofta levererade understyrning i onödan.

När jag ser på dina däck längre upp i tråden så undrar jag hur det skulle fungera helt utan servo, kan det förmedla mer känsla?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537


Trådstartare
964RS skrev:
Härligt att läsa om dina äventyr med den lilla bilen. Nu har jag inte alls kört trofeo lika mycket som du, inte på långa vägar. Men en slag som jag tyckte var jobbig med bilen var att servostyrningen förmedlade absolut noll känsla vilket ofta levererade understyrning i onödan.

När jag ser på dina däck längre upp i tråden så undrar jag hur det skulle fungera helt utan servo, kan det förmedla mer känsla?
Kul att det upskattas!
Jag har bara upplevt servon som en fördel så här långt, skönt att slippa kämpa med ratten i svängarna. Tror inte att det är den som är boven i detta.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Abarth 500 Assetto Corse -11 CAR Challenge klass III (Såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (53320 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande