Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 långloppsbil
tråden läst  
23178 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3  Nästa>>
 
   
Dahla
Norrköping



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 28 Apr 2015
Inlägg: 14
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Mar 2016 09:45     Citera

Hur många banbilar har du nu?

Har du en motorbänk?


_________________
Patrik Dahlström
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Erland Cox
Västerstad





Här sedan: 05 Feb 2008
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Mar 2016 15:06     Citera

1 142:a och 2st. 240. Jag kan tänka mig att sälja den i tråden för runt 50000:-.
Jag har en motorbänk men än så länge har jag inte fått ihop den.
Det ska förhoppningsvis inte dröja så länge till.


_________________
Erland Cox
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dahla
Norrköping



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 28 Apr 2015
Inlägg: 14
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Mar 2016 21:55     Citera



Tänkte precis föreslå en försäljning för kapital till en bänk men det blev ju onödigt när du ändå har en...

Kunde jag nånting om bromsbänkar hade jag åkt ner till dig för en hjälpande hand med en gång... lika bra jag stannar hemma och lagar rost på nån gammal 240 istället...


_________________
Patrik Dahlström
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Erland Cox
Västerstad





Här sedan: 05 Feb 2008
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Mar 2016 22:32     Citera

Skäms för att säga det men jag köpte den 96 för 200000:-.
Det är så mycket som kommit emellan.
Stuska med Depac.

Erland


_________________
Erland Cox
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dahla
Norrköping



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 28 Apr 2015
Inlägg: 14
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Mar 2016 05:57     Citera

Jaja... Man ska hinna med också... Lite ny mjukvara ihop med en ny dator så är den av modell 2016

Björn L i Uddevalla kanske kan vara till hjälp med dator och mjukvara.


_________________
Patrik Dahlström
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Erland Cox
Västerstad





Här sedan: 05 Feb 2008
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Mar 2016 00:00     Citera

Jag ska ha den till att köra innan jag funderar på loggningen.
Men jag tror att den gamla jag har är bättre än de flesta nya.

Erland


_________________
Erland Cox
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dahla
Norrköping



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 28 Apr 2015
Inlägg: 14
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Mar 2016 17:07     Citera

Det är väl som med gamla bilar... dom bara funkar


_________________
Patrik Dahlström
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Erland Cox
Västerstad





Här sedan: 05 Feb 2008
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Mar 2016 18:36     Citera

DOS är jävligt mycket snabbare än Windows.
Så även om det är gammalt så funkar det nog bra.
Sen går det säkert att uppgradera mjukvaran hos Depac.

Erland


_________________
Erland Cox
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dahla
Norrköping



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 28 Apr 2015
Inlägg: 14
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2016 21:04     Citera

Visst är DOS snabbt jämfört med ett grafiskt gränssnitt från Microsoft... men jag har för mig att Björn använder en "dator" från Arduino och där körs absolut inte windows

Oavsett vilket man väljer så blir det ändå föråldrat med tiden så DOS funkar ju givetvis så länge man har datorer som klarar av att köra så gamla operativsystem.

För min del skulle en motorbroms lika gärna kunna ha analog mätning helt utan datorer bara den gav rätt värden. Svårt att logga utan en dator om man inte tänker sig att skriva en himla massa siffror på ett papper dock.

Undrar hur många fler gamla bromsar det finns ståendes runtom i Sverige som aldrig har blivit tagna i bruk


_________________
Patrik Dahlström
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Erland Cox
Västerstad





Här sedan: 05 Feb 2008
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2016 19:39     Citera

Det finns nog många som inte fått ihop bänken men oftast har den blivit såld.
jag har aldrig gett upp och gjort lite hela tiden så jag har inte långt kvar.

Erland


_________________
Erland Cox
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dahla
Norrköping



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 28 Apr 2015
Inlägg: 14
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2016 19:58     Citera

Rom byggdes inte på en dag 20 år är ju ingenting när man ser bakåt i tiden. När ska du skriva din bok då?


_________________
Patrik Dahlström
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Erland Cox
Västerstad





Här sedan: 05 Feb 2008
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2016 20:27     Citera

Jag skulle gärna haft nån att skriva den med. jag tror den blir bättre då.
Ska dra ner på jobben jag tar in, bli klar med alla jag inte hunnit med och få lite tid över.
Felet jag gjort är att jag har jobbat för mycket.

Erland


_________________
Erland Cox
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dahla
Norrköping



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 28 Apr 2015
Inlägg: 14
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Mar 2016 08:11     Citera

Det kanske inte är helt enkelt att finna någon som kan skriva ingående och detaljerat på ett lättförståeligt sätt som man dessutom ska kunna komma överens med

Med en kreativ hjärna blir det lätt att man startar lite för många saker samtidigt. Jag jobbar med IT och har lätt för att hålla igång flera projekt samtidigt men jag är kass på att slutföra dokumentationen så det blir aldrig färdigt fast det är färdigt i praktiken. Nu har jag dock förbjudit mig själv att starta nya projekt innan jag dokumenterat färdigt... så just nu känner jag mig som en författare


_________________
Patrik Dahlström
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Erland Cox
Västerstad





Här sedan: 05 Feb 2008
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2016 19:36     Citera

Jag tror boken blir bättre om 2 personer som jobbar på olika sätt skriver den.
Jag är rädd att om jag skriver så blir det för tekniskt avancerat.
Jag måste fundera ut ett upplägg men jag vill försöka förklara fysiken bakom också.
Jag vill börja med att förklara fysiken för att sen gå över på hur jag tänker när jag gör toppar.
För många projekt har man alltid. Jag ska skärpa mig och sälja av allt som bara står, brukar göra det vart 20:e år.
Sen ska jag inte samla på mig massor igen.
jag skruvade ihop racern i tråden och provade förgasarbestyckning utan power jets.
65F8 lågfart, F16 emulsion, 190 i huvud och 140 i luftmunstycke med 46 i halsring och standard DCO trattar.
Verkar som om bränslekurvan blev vettig nu men jag testar på grusvägen hemma så det är jobbigt
att både kolla lambda och hålla sig kvar på vägen, den går loss tätt bra.
Men det dröjer nog inte så länge innan jag kan ta ut den på bana och prova.

Erland


_________________
Erland Cox
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dahla
Norrköping



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 28 Apr 2015
Inlägg: 14
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2016 04:33     Citera

Jag hoppas du hinner ikapp med allt och att våren kommer riktigt tidigt till er i år.

Du borde väl ha någon med rullande landsväg i närheten av dig så du slipper riskers liv och lem


_________________
Patrik Dahlström
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Erland Cox
Västerstad





Här sedan: 05 Feb 2008
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2016 15:14     Citera

Man måste testa på riktigt också, rullande landsväg har sina begränsningar.
Det är först på banan man märker hur det funkar eller inte funkar,.
Men ett litet test på vägen innan får en ju lite närmare.

Erland


_________________
Erland Cox
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Erland Cox
Västerstad





Här sedan: 05 Feb 2008
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2017 22:00     Citera

Det har hänt en hel del med bilen och i tisdags kördes den för första gången i år.
Motorn efter lite justeringar lämnar nu 284Nm vid 5500 och 248 hästar vid 6900 varv.
Helt fantastisk ork från låga varv, passerar originalets 116 hästar vid 3600 varv.
Bilen har fått 9 X 17" fälgar med 240-610 slicks.
Nu kan jag köra ikapp med Ginettorna på Sturup, inte dåligt med 1200 kg +.
Går 1,10 blankt på Sturup nu men efter 10 varv börjar den bli lös bak.
Kanske räcker med lite mindre luft i bakdäcken men jag funderar på att bredda bak.
Nu har jag ungefär 100 mm mer spårvidd fram än bak, vad händer om jag breddar 100 mm bak?
Tråget är ett original med skvalpskott men det räcker inte längre, jag tänder oljelampan i kurvorna nu.
Ska prova med ett grupp A tråg till att börja med och eventuellt accusump.
Plåthuven har bytts mot en i plast och jag letar fler ställen att lätta på, just add lightness.
Funkar fortfarande fint med originalbromsar.

Erland


_________________
Erland Cox
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Karl V
Nyköping





Här sedan: 15 Okt 2007
Inlägg: 574
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2017 10:55     Re: Citera

Erland Cox skrev:
Det har hänt en hel del med bilen och i tisdags kördes den för första gången i år.
Motorn efter lite justeringar lämnar nu 284Nm vid 5500 och 248 hästar vid 6900 varv.
Helt fantastisk ork från låga varv, passerar originalets 116 hästar vid 3600 varv.
Bilen har fått 9 X 17" fälgar med 240-610 slicks.
Nu kan jag köra ikapp med Ginettorna på Sturup, inte dåligt med 1200 kg +.
Går 1,10 blankt på Sturup nu men efter 10 varv börjar den bli lös bak.
Kanske räcker med lite mindre luft i bakdäcken men jag funderar på att bredda bak.
Nu har jag ungefär 100 mm mer spårvidd fram än bak, vad händer om jag breddar 100 mm bak?
Tråget är ett original med skvalpskott men det räcker inte längre, jag tänder oljelampan i kurvorna nu.
Ska prova med ett grupp A tråg till att börja med och eventuellt accusump.
Plåthuven har bytts mot en i plast och jag letar fler ställen att lätta på, just add lightness.
Funkar fortfarande fint med originalbromsar.

Erland


Bra ork ur motorn! Kör du fortfarande ned enem C2 kammen? Några flödessiffror på toppen?


_________________
Karl Vestgöte
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
calle kromnow
Nacka





Här sedan: 15 Jan 2011
Inlägg: 28
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2017 13:30     Citera

funderar du på 940 bakaxel?? vet inte exakt hur mkt bredare den är ??


_________________
Carl-Johan Kromnow
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Erland Cox
Västerstad





Här sedan: 05 Feb 2008
Inlägg: 102
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Jul 2017 16:29     Citera

Jag kör med en AGAP kam som jag själv har ändrat på.
Det är en R37-267-15,3 in men större nosradie så bara 14,6mm lyft och konstant hastghetsramper istället för konstant acc.
R33-264-14 ut och 105 graders lobseparation.
Toppen flödar in och ut vid 28" från 2 till 16mm

50-97-141-181-209-220-228-230

40-85-11-135-157-165-170-172

En 940 axel är rätt mycket bredare men eftersom jag har det mesta av breddningen inåt på fälgarna så funderar jag på spacers, 50mm per sida.
Men då måste hela skärmkanten och ytterhjulhuset bort.

En liten film från senast: https://onedrive.live.com/?authkey=%21AoJP8h%5FF6TN5jBI&cid=52F333E72C7C7F50&id=52F333E72C7C7F50%21986&parId=52F333E72C7C7F50%21105&o=OneUpi

Erland


_________________
Erland Cox
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Karl V
Nyköping





Här sedan: 15 Okt 2007
Inlägg: 574
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jul 2017 07:31     Citera

Går undan! Kul att se


_________________
Karl Vestgöte
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 långloppsbil
tråden läst  
23178 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.0905   |||   Client render time:
 




o