Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
reglemente historisk racing?
6559 besök totalt
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Kollade på rhk:s sida men hittade inte reglemnte för de olika klasserna, var hittar man det? Berätta gärna mer om hur homologisering funkar

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



t16 skrev:
Kollade på rhk:s sida men hittade inte reglemnte för de olika klasserna, var hittar man det? Berätta gärna mer om hur homologisering funkar
Kontakta närmaste RegBesiktare för Historisk Racing, ni kommer att ha en dialog under nåt år eller så.
Den vägen kan du beställa FIAs Homologeringspaper på din bil och sen försöka klura ut vad du får och inte får göra.

Sen har man modifieringar enligt tidsandan etc etc, allt personligt bedömt.

Så kontakta din blivande kompis/fiende, det är där det landar oavsett vad vi skriver här.
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesiktare/regbesiktare-historiska/

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 80



Starterkit:
http://1000cccupen.com/hur-borjar-jag/

Om man vill se hur en homologeringshandling ser ut så finns det några här (När man skall rejsa så måsta man dock beställa en via SBF )
http://www.hms.dk/hms-downloads/homologerings-attester

_________________
Mikael Mohlin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Tänk på att en bilmodell kan ha flera olika homologeringshandlingar under samma tidsperiod. Finns det andra som tävlar med samma bilmodell, kolla vilken handling som är vanligast/bäst.
Jag körde Cortina GT och där fanns det en homologering som hade 2-ports förgasare och diffbroms och en annan som hade dubbla weber dcoe och ingen diffbroms.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Tack för snabba svar

Just nu är det inte aktuellt men jag funderade på om min alfa skulle gå att klassa in i framtiden, man blev ju lite sugen på knutan i helgen.

Dock tror jag att en äldre alfa i en äldre klass skulle vara mer konkurrenskraftig men man måste ju hålla ögonen öppna

Om man beställer homologiseringspapper, får man då alla varianter för den modellen? är det dyrt?

Mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Lite saker som kan vara bra att hitta
http://www.fia.com/sport/regulations?f[0]=field_regulation_category%3A . . . .

List of Previously Homologated Cars
Om det sen är alla kan jag inte lova.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jocke G.
Eksjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 98



Niklas Falk skrev:
Kontakta närmaste RegBesiktare för Historisk Racing, ni kommer att ha en dialog under nåt år eller så.
Den vägen kan du beställa FIAs Homologeringspaper på din bil och sen försöka klura ut vad du får och inte får göra.

Sen har man modifieringar enligt tidsandan etc etc, allt personligt bedömt.

Så kontakta din blivande kompis/fiende, det är där det landar oavsett vad vi skriver här.
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesiktare/regbesiktare-historiska/


Så illa är det inte, Niklas...

Prata med närmaste besiktningsman så kan du få råd och tips men framför allt prata med de som tävlar med den typ av bil du tänkt bygga och besikta in.
Då får du säkert reda på vilken homologiseringshandling du ska gå efter för du bör veta vilken du ska
ha innan du beställer. Om det finns flera olika alltså... Tror de ligger på runt 500:ingen per handling.

_________________
Jocke Glaés
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Jocke G. skrev:
Så illa är det inte, Niklas...
Det kan vara det kraftigt beroende på kommunikationsförmågan (hos samtliga inblandade parter) samt om bilen man funderar över finns med i RHKs nuvarande tävlingspark eller inte.

Att bygga en kopia av en befintlig godkänd bil (eller helt enkelt köpa en färdig) är ju en enorm genväg, men en del envisas med att försöka med bilar som inte tävlat med svensk flagg på länge (och då kan svaren på frågor dröja lääänge).

Att olika personer har sina älsklingar och hatobjekt gör det bara än mer mänskligt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Det verkar vara lite för bökigt att anpassa Alfan till historisk racing, sen är väl en tvåliters 8v knappast konkurenskraftig i en klass där det finns gott om cosworth escorter som dessutom väger mindre.
Om man inte kan stoppa i en v6 för den fanns ju i intervallen 72-81 men får man det? Alfa tävlade ju inte så mycket med Alfettan för de höll väl på med formel 1 då.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Allmänt banåkaforum
reglemente historisk racing?
6559 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande