Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia
<<   1, 2, 3 ... , 29, 30, 31   >>
64 besök senaste veckan (344813 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Wow! Jag vet inte vad jag ska säga... bara wow! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Någon mer än jag som får Nembo vibbar?
thumbs up

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Båda blev helt fantastiska!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Kul å höra!

Här kommer lite uppdateringar:
Skaffat en löjligt bra förgasare (Brawler). Känns som jag fått 80hk till. Går fantastiskt bra på alla varvtal nu. Tankar om insprutning känns mycket långt borta. El-choken funkar kanon också. Våga vägra insprutning



Blev också tvungen att byta till ett större expansionskärl. Första hyfsat lyckade alstret jag fått till i aluminium. Den håller tätt iallafall
Min teori kring alu-svetsning: Det verkar räcka med ungefär 5 minuters övning för att lyckas tiga ihop två aluminium bitar med ok resultat. Men först måste man lägga minst 5 års övning i att ställa in svetshelvetet rätt.


_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Väldigt många , som lever kvar i stenåldern tror man måste ha EFI och att det är lösningen på världsproblemen.
De har inte hängt med och insett att det har hänt väldigt mycket på förgasarfronten de sista 20 åren.
De tror alla förgasare är som deras gamla sotiga 750 de haft sen -75.
Föreslår man en modern förgasare för 16 papp tror de man försöker lura dem då de jämför med vilkem Holley/edelbrock som helst för 5 loppor.
Skitinsprutningar för 10-20 tsen kommer förstöra ryktet för EFI de närmsta åren dock.
En bra insprutning kostar från 35 papp och uppåt- å så långt vill inte gemene man sträcka sig.
det har gjrts en liten djupdykning i ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=gUKp133_mRY
Brawlern som Du skaffat är en bra kompromiss mellan kostnad och performance.
Kul att Du märkt skillnaden är så pass markant

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Modern holley-klon med bättre kvalité på gjutgods och metering blocks? Ser intressant ut.
Jag har garanterat inte Robbans gedigna kunskap inom ämnet, men nog fan har det hänt en hel del med förgasare sen 70-talet!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



2QIK4U skrev:
Väldigt många , som lever kvar i stenåldern tror man måste ha EFI och att det är lösningen på världsproblemen.
De har inte hängt med och insett att det har hänt väldigt mycket på förgasarfronten de sista 20 åren.

Bygger man en motor från skratch och inte har förgasare etc... och allt måste köpas. Så är det nog så att dom unga idag går på EFI spåret thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



super7 skrev:
2QIK4U skrev:
Väldigt många , som lever kvar i stenåldern tror man måste ha EFI och att det är lösningen på världsproblemen.
De har inte hängt med och insett att det har hänt väldigt mycket på förgasarfronten de sista 20 åren.

Bygger man en motor från skratch och inte har förgasare etc... och allt måste köpas. Så är det nog så att dom unga idag går på EFI spåret thumbs up
Till skillnad från en förgasare så kan man ju förstå hela förloppet i insprutningen. Det är möjligt att jag är korkad, men inte begriper jag vad alla rör och passager gör i en förgasare bara genom att titta på den.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Det som styr rätt mycket är nivån på rening som krävs av nån myndighet. Det är lite jobbigt att nå 0,3% CO med förgasare.

Har man 4.5% CO att bry sig om och inte slåss om de sista hästarna så är ju en nyproducerad fugge från lämplig hylla ett effektivt val (och ett sensorfritt och glatt liv).
Men det bygger ju mycket på att det finns kunskap att köpa in sig i (för vem orkar läsa sig förgasare från nolläge idag).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Ja precis, när det gäller avgasvärden ligger ju en fugge i lä.
Jag hitta en calkulator på nätet där man matade in effekt, max varvtal, motorvolym mm och så fick man förslag på förgasarstorlek.
Beställde å skruva dit. Justerade bara tomgången. Inga andra justeringar. Går som en klocka ☺️

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Ronny Norkvist skrev:
Ja precis, när det gäller avgasvärden ligger ju en fugge i lä.
Jag hitta en calkulator på nätet där man matade in effekt, max varvtal, motorvolym mm och så fick man förslag på förgasarstorlek.
Beställde å skruva dit. Justerade bara tomgången. Inga andra justeringar. Går som en klocka ☺️


Ok, men menar du då en digitalklocka eller en analog ;-)

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
breitling 😎

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



2QIK4U skrev:
Väldigt många , som lever kvar i stenåldern...

En bra insprutning kostar från 35 papp och uppåt- å så långt vill inte gemene man sträcka sig.
det har gjrts en liten djupdykning i ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=gUKp133_mRY
Brawlern som Du skaffat är en bra kompromiss mellan kostnad och performance.
Kul att Du märkt skillnaden är så pass markant


Nej, här har du fel på riktigt. Du kan få ett bra system för 15k sen beroende på antal cylindrar och vad du vill logga plockar det på med givare, spolar, spridare etc.

Mitt system kostar ungefär 35k komplett med spolar osv... Då har jag det bästa man kan ha under MoTech. Där kostar samma system säkert 100k men då är det ju LeMans kvalitè. Jag kör 8cyl och loggar fan allt.

I en gatbil med V6 klarar man sig utmärkt på 15k. Utan tändning, för det behöver du med förgasare också.

Edit: En mordern förgasare är riktigt bra grejjer, det är också fakta.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412


Trådstartare
Film från GTR Motorpark
https://youtu.be/IfTQSYCGQ7s

_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Cammo skrev:
2QIK4U skrev:
Väldigt många , som lever kvar i stenåldern...

En bra insprutning kostar från 35 papp och uppåt- å så långt vill inte gemene man sträcka sig.
det har gjrts en liten djupdykning i ämnet: https://www.youtube.com/watch?v=gUKp133_mRY
Brawlern som Du skaffat är en bra kompromiss mellan kostnad och performance.
Kul att Du märkt skillnaden är så pass markant


Nej, här har du fel på riktigt. Du kan få ett bra system för 15k sen beroende på antal cylindrar och vad du vill logga plockar det på med givare, spolar, spridare etc.

Mitt system kostar ungefär 35k komplett med spolar osv... Då har jag det bästa man kan ha under MoTech. Där kostar samma system säkert 100k men då är det ju LeMans kvalitè. Jag kör 8cyl och loggar fan allt.

I en gatbil med V6 klarar man sig utmärkt på 15k. Utan tändning, för det behöver du med förgasare också.

Edit: En mordern förgasare är riktigt bra grejjer, det är också fakta.


Klart jag har "fel"...
Jag är ju bara en förgasarkille- Mäkinen känner mig som sådan *s*
Jag vill inte klanka ner på Din EFI-set-up den duger säkert åt Dig och Ditt ändamål och driver bilen framåt.
Jag har inte tid att bygga motorer åt andra - men en gång / år gör jag ett undantag om vi får jobba med något speciellt intressant och roligt. Nu har vi byggt en motor som ABSOLUT INTE ska vara en racemotor utan den ska vara snäll och körbar på låga varv och kundens far som är 84 år ska kunna köra den. Vi var och bromsade den i torsdags. Jag hade lovat kunden 600 hk- fast drömde själv om att vi skulle kunna pressa ut lite mer, gärna uppåt 700 hk. Detta är inget snikbygge där man ska klistra ihop något själv- utan bara det bästa.
En sån insprutning jag förordar enl ovan. När vi hade lekt klart hamnade vi på 800 hk !!! Bra samarbetspartners och BRA prylar då kan det gå så. Jag "vågade" inte berätta detta för kunden förräns igår.
Varför ska man ha en racemotor då man kan ta ut sån här effekt ur en snäll bruksmotor med 900 rpm i tomgång??- Dessutom väger den mindre än Roxens motor *blink*
Så går det när man kör med en EFI-anläggning för 75 papp istället *blink*

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



2QIK4U skrev:

Så går det när man kör med en EFI-anläggning för 75 papp istället *blink*

Blir en insprutning bättre för att den är dyrare?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Definitivt!
Annars skulle alla åka med en insprutning för 1.500 kr

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



2QIK4U skrev:
Definitivt!
Annars skulle alla åka med en insprutning för 1.500 kr


Orkar du förklara för en oinsatt? För jag vet då av bilar som kör med Vems och MS (som är ganska billiga varianter) och plockar bra mycke mer effekt än vad "internet normen" säger att motorerna ska klara, samtidigt har dom bra körbarhet och stabil tomgång. Ofta med budget delar rakt igenom. (Ett exempel är en Miata ~95 med std motor som lämnade 340-350hk på bakhjulen med en effekt kurva som såg kopierad ut från en Honda S2000, enda som var bytt i motorn var kammarna och ventilfjädrarna)

Det kanske är lättare/går fortare att få till med dyrare saker som har högre precision/lägre toleranser. Men i slutändan handlar det väl kanske främst om vem som sitter och rattar in mappningen, eller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Cassius skrev:
[Ett exempel är en Miata ~95 med std motor som lämnade 340-350hk på bakhjulen med en effekt kurva som såg kopierad ut från en Honda S2000, enda som var bytt i motorn var kammarna och ventilfjädrarna


What? En mazda Miata 1995, dvs 1.8ltr som ger 340-350hk på bakhjulen med bara kammar och ventilfjädrar. Ursäkta OT, men...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



SevenEight skrev:
Cassius skrev:
[Ett exempel är en Miata ~95 med std motor som lämnade 340-350hk på bakhjulen med en effekt kurva som såg kopierad ut från en Honda S2000, enda som var bytt i motorn var kammarna och ventilfjädrarna


What? En mazda Miata 1995, dvs 1.8ltr som ger 340-350hk på bakhjulen med bara kammar och ventilfjädrar. Ursäkta OT, men...

Självfallet ihop med överladdning. Men hur länge stakarna är raka är en annan sak.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Victor. skrev:
SevenEight skrev:
Cassius skrev:
[Ett exempel är en Miata ~95 med std motor som lämnade 340-350hk på bakhjulen med en effekt kurva som såg kopierad ut från en Honda S2000, enda som var bytt i motorn var kammarna och ventilfjädrarna


What? En mazda Miata 1995, dvs 1.8ltr som ger 340-350hk på bakhjulen med bara kammar och ventilfjädrar. Ursäkta OT, men...

Självfallet ihop med överladdning. Men hur länge stakarna är raka är en annan sak.


Precis, överladdad med ett Switcher (stavning) agg, dvs inget fancy, varvade över 8000 rpm. Dock mindes jag lite fel.. De var ett Autronic SM4, så fortfarande inget dyrt. Tolkar jag bromspapprena rätt är det 340 på bakhjulen.

Sen var de annat insug också.. Här är tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=48217
Den är 8 år gammal, så inte konstigt man minns fel

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia
<<   1, 2, 3 ... , 29, 30, 31   >>
64 besök senaste veckan (344813 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande