Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
ROXGT V8, mittmotorbygge
tråden läst  
201426 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 20, 21, 22
 
   
Ronny Norkvist
Eskilstuna






Här sedan: 11 Mar 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2017 07:11     Citera

Jag lovar, jag ska byta ledningen 🙂


_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
SwedishGT40
västmanland






Här sedan: 24 Apr 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2017 09:50     Citera

En förtydling.
10a förbrukning på 1.5mm kabel är helt ok i en 20graders omgivning.
Bara för att säkringen ligger på 20a så belastas inte kabeln med det.
Däremot löser säkringen senare vid överlast eller kortslutning.
Dock bör kabeln gott och väl klara den momentana strömmen vid en kortslutning.

Det enda felet är att du inte kommer hålla 20grader i motorrummet.
Lägg 2.5mm och känn dig nöjd.
Detta kommer resultera i bättre spänning vid fläktarna vid körning.

För en mer korrekt uträkning behövs kretsschema och temp/ström info för att kunna lägga en selektivitetsplan


_________________
Daniel Almkvist


Senast ändrad av SwedishGT40, 29 Jul 2017 09:52, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Micke K
Halmstad






Här sedan: 27 Sep 2011
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2017 09:51     Citera

Jag gillar verkligen bilen riktigt klassisk i linjerna. Hur är det med styrningen du ser ut att få ratta en del hur många varv har du mellan fulla hjulutslag? På min HeVo hade jag först orginal 4,5 varv (Volvo 240) mellan fulla utslag men den blev väldigt vevig att köra, byggde om styrväxel i vintras till 2,5 varv och corsa elservo vilken skillnad som en ny bil att köra kvick på rattrörelerna. Se till att få den regad innan vintern så du hinner köra lite och utvärdera så du vet vad som ska korrigeras inför nästa vår.


_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ronny Norkvist
Eskilstuna






Här sedan: 11 Mar 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2017 10:12     Citera

Det är nog bara en synvilla. Har 2,6 varv just nu men kan ändra till 2,2 eller 3,0 eftersom jag har tre olika hålbilder i spindeln


_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Christer Johansson
Kopparberg






Här sedan: 04 Feb 2011
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2017 13:17     Re: Citera

SwedishGT40 skrev:
En förtydling.
10a förbrukning på 1.5mm kabel är helt ok i en 20graders omgivning.
Bara för att säkringen ligger på 20a så belastas inte kabeln med det.
Däremot löser säkringen senare vid överlast eller kortslutning.
Dock bör kabeln gott och väl klara den momentana strömmen vid en kortslutning.

Det enda felet är att du inte kommer hålla 20grader i motorrummet.
Lägg 2.5mm och känn dig nöjd.
Detta kommer resultera i bättre spänning vid fläktarna vid körning.

För en mer korrekt uträkning behövs kretsschema och temp/ström info för att kunna lägga en selektivitetsplan


Själva grejen med en säkring är för att skydda kabeln mot brand om det blir fel i förbrukaren eller på kabeln. 1.5 tål absolut startströmmen men som du påpekat med värmen plus ett fel som inte betyder direkt kortslutning gör att kabeln kan bli varm. Tex om en fläktmotor börjar kärva utan att man märker det så kan motorn dra 20 A och då är man ute och cyklar utan hjälm så att säga. Därför ska kabeln dimensioneras efter säkringens storlek, inte vad förbrukaren drar.


_________________
Christer Johansson

Seven amatörbygge 2014 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1482690#1482690
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Ronny Norkvist
Eskilstuna






Här sedan: 11 Mar 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2017 13:34     Citera

Jag kommer gå upp till 2,5mm2 och sen skall jag även prova om det funkar att säkra ned till 15A säkring.


_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Christer Johansson
Kopparberg






Här sedan: 04 Feb 2011
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2017 13:56     Citera

Tänk på startströmmen bara. Om.säkringen håller 99 av 100 starter så.. vad sitter det för säkring original i Donatorn?


_________________
Christer Johansson

Seven amatörbygge 2014 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1482690#1482690
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
MaZ
Göteborg




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2017 19:04     Re: Citera

Christer Johansson skrev:
Tänk på startströmmen bara. Om.säkringen håller 99 av 100 starter så.. vad sitter det för säkring original i Donatorn?


30? 40?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Ronny Norkvist
Eskilstuna






Här sedan: 11 Mar 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jul 2017 20:05     Citera

Ingen aning om hur donatorn har säkrat. Kanske till och med är olika då jag misstänker att ena fläkten är för AC. Hursom, har nu mätt lite noggrannare och får startströmmen till 18 och efter ca två sekunder stabiliseras det till 12,5 så det blir nog bra med 20 eller kanske 25 A säkring.


_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA






Här sedan: 17 Dec 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jul 2017 01:50     Citera

Som en parentes kan jag nämna att på min ford (2016 fiesta ST) så hade de återkallning på fläkt reläet.
Bilen kom et ett 40A relä men detta övehettade och smälte ihop. Lösningen var ett fetare 70A relä.
Nu vet jag dock inte hur hårig kylfläkten är på en fiesta ST jämfört med dina fläktar.


_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Cammo
Västervik






Här sedan: 09 Mar 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jul 2017 07:45     Citera

Vet inte hur många gånger det sagts, men vilken vacker skapelse. Den där karossen har ni gjort bra. Underbara linjer att titta på. Ska bli kul att se den röda med, men vi lider ju inte av att se denna. Kul med provtur!


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med Porsche V8 Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.macomposit.se www.gikturbo.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Ronny Norkvist
Eskilstuna






Här sedan: 11 Mar 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Aug 2017 12:06     Citera

Operation värmeskydd pågår. 20min tomgångskörning resulterade nämligen i blåsor på lacken. Kändes som man fick 10 värmepistoler riktade mot sig när man öppnade huven. Tycker inte det är så snyggt med lindade rör men det måste ju gå att använda grejerna också. Därför har jag nu lindat alla rör + satt dit en plåt 15mm över ljuddämparen som test. Nackdelen med den plåten är ju dock att den håller kvar värme nedåt mot lådan. Kommer mäta tempen där senare och eventuellt sätta dit två motorumsfläktar.


_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Ripper
Växjö






Här sedan: 22 Maj 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Aug 2017 23:36     Citera

FYI

Nu har samma youtube användare som flera andra på forumet har "råkat" ut för, endel bryr sig säkert inte men så du vet iaf...

http://www.youtube.com/watch?v=TP_u23IneEY


_________________
Christian Sundqvist - www.nukeperformance.com - www.racegear.cc -
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ronny Norkvist
Eskilstuna






Här sedan: 11 Mar 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2017 04:54     Citera

Ja det finns flera liknande filmer/bildspel som har gjorts utan att fråga mej. Hur har ni andra, som råkat ut för samma sak, resonerat och agerat?


_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
patjo
Mjölby






Här sedan: 11 Apr 2008
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Aug 2017 18:36     Citera

Intrång i upphovsrätt. Använd rapporteringsfunktionen.


_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Ronny Norkvist
Eskilstuna






Här sedan: 11 Mar 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2017 11:50     Citera

Har nu fått ordning på kylproblemen. Dom nya fläktarna funkar kanon och nu har jag byggt en låda i fronten som leder in luften till kylaren. Höll 3000 varv (stillastående) i 10 minuter och motorn höll spik 90 grader trots 24gradig sommardag. Värmen från grenrören tog dock kol på oljetrycksgivaren så den har jag bytt, flyttat lite på och isolerat.




_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
ROXGT V8, mittmotorbygge
tråden läst  
201426 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 20, 21, 22

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>