Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum nu när hjullyft är på tapeten... | 2 besök senaste veckan (1849 totalt) |
När jag tävlade i R5 och i fyndbörsen med en clio lyfte jag allt som oftast på inner bakhjul, massor, ibland över 2 dm...
Folk som såg detta brukade komma fram till mig efter en tidsträning och berätta att bilen såg ut att gå så illa. Men "folket" höll med om att hjulet SKA lyfta, fast bara ngn cm. Själv tyckte jag bilen gick riktigt bra ibland, så jag brydde mig föga. Jag undrar därför vad ni här anser om hjulyft.... spelar det ngn roll hur mycket det lyfter, så fort det lämnar banan borde det inte spela ngn roll tycker jag. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||||
Jag har fått förklarat för mig att om inte hjulet lyfter kan man köra fortare.
När det lyfter modifierar man så det går att köra lite fortare, tills det lyfter igen. Då modifierar man.... Osv osv _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
0 kg last är alltid 0 kg last, det har du rätt i. Men om du lyfter inner bak 2 dm har du andra problem. En väldigt mjuk kaross eller alldeles för mjuka framfjädrar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Jag har, i en 1.0 g sväng, 4 kg last på inner fram. Är det bra eller dåligt? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Jag vet ärligt talat inte. Borde jag veta det? _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Ju mindre viktförskjutning ju mer grepp...
om man har hjullyft så har man 100% viktförskjutning Alltså man lägger all belastning på ytterhjulen, så dessa får jobba hårt. Bättre är det naturligtvis när man kanske har 75% på ytterhjulen och 25% på innerhjulen l _________________ /Arne Lindgren |
||||||||
I teorin ja, men har man en bil med CGH 600 mm och TW 1500 mm är det ganska svårt att inte lyfta något hjul vid en 1.0 g sväng. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Jag tolkade ditt inlägg; som att man skulle ligga nära, men på rätt sida, om hjullyft. Och då undrade jag om 4 kg var tillräckligt nära? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Min vetenskapliga kunskap i detta ämne är ganska Det var under ett seminarium under Bodins Chassiteknik ledning som detta kom upp. Det som sades där var att när man lyfter ett framhjul så har man nått en gräns. Man får modifiera något för att kunna åka fortare. Som jag tolkade det så ska man lyfta ett hjul, då åker man så fort som bilen tillåter? Jag känner att jag inte kan ge så mycket info om det här, tyvärr. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Med ett rätt justerat chassi kommer ett hjul att lyfta.
På en FWD är det i normalfallet ett bakhjul och på en RWD ett framhjul. När det lyfter, eller nästan lyfter, bör man ligga NÄRA gränsen, för den axel som lyfter kan ej ta mer lastförsjuting utan alla restarande viktförsjutning går på andra axen. På en FWD så sätter den sig på ytter framhjul när inner bakhjul lyfter och ger understyring. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Tycker jag låter ganska troligt. Dock gäller väl detta bara standardvagnaracing? I formelsammanhang lyfter man väl aldrig på något hjul? Men där har man jju lite mer softikerade hjulupphängningar. Förövrigt tycker jag det är tufft att lyfta en smula på ett hjul under kraftig kurvtagning _________________ /Anders C |
||||||||
Jag är av en annan uppfattning: Jag anser att, statiska, hjullyft visar att något är galet. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Det beror väl mycket på att man begränsas av ett reglemente (typ att hjulupphänglingarnas fästpunkter inte får ändras.) Ett exempel är ETCC-alforna som i.o.f.s. inte lyfter så mycket på bakbenet, men tillräckligt för att hjulet låser upp med blårök som följd. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Aaah, jag drar mig till minnes, då jag hade flångnya klistersvålar på GOKarten. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
citat:
Jag är av en annan uppfattning: Jag anser att, statiska, hjullyft visar att något är galet. Ja rätt men på typ fixade std så blir det kompromisser citat(fuling) När det lyfter, eller nästan lyfter, bör man ligga NÄRA gränsen. Allså gränsen vad greppet fixar, lyfter det innan så är det FEL. Så här kan det se ut på en FWD bil typ min(motor fram). om vi nu tittar på den blå streckade linjen så vid ca 0,67g så lätter ett bakhjul och resten av viktförstjutingen åker på ytter framhjul(blå heldragen) med resulat att bilkräket hänger duktigt på framhjulet. Tittar vi röda, sträckat=bak helgreget=fram, så lättar bakhjulet precis innan maxgrepp är uppnått. ps formelbilar vet jag inte ett skit om så kan inte uttala mig, men förmodligen så är tygdpunkten så låga att viktförstjutingen blir låg så man alldrig får hjullyft innan greppet försvinner. Obs VILD gissning av mig. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Har fuling gjort en fuling?
Jag tolkar dina kurvor, som om du har gjort två förändringar samtidigt; bytt till 15% bredare framdäck OCH ökat det främre krängningsmotståndet med 20%. Är det så? Vad använder du för däckmodell (om du snott min, kostar det två öl)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
citat:
Jag tolkar dina kurvor, som om du har gjort två förändringar samtidigt; bytt till 15% bredare framdäck OCH ökat det främre krängningsmotståndet med 20%. Är det så? Nästan rätt, framdäcken är 21% bredare men krängningsmotståndet är ökat både fram och bak. Fram med grövre fjädrar och bak med kränkare pluss att rollcentrumet bak är sänkt ca 90mm, hmm hoppas att det går med 90mm. Så %-uelt så är kränkningsmotståndet lika som förut, typ 60% fram och 40% bak. (ps detta är inte infört nu utan skall införas när det finns en hög saker i garaget) Vad använder du för däckmodell (om du snott min, kostar det två öl)? Du HAR min modell så titta. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
Allmänt banåkaforum nu när hjullyft är på tapeten... | 2 besök senaste veckan (1849 totalt) |