Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
nu när hjullyft är på tapeten...
2 besök senaste veckan (1849 totalt)
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420


Trådstartare
När jag tävlade i R5 och i fyndbörsen med en clio lyfte jag allt som oftast på inner bakhjul, massor, ibland över 2 dm...

Folk som såg detta brukade komma fram till mig efter en tidsträning och berätta att bilen såg ut att gå så illa. Men "folket" höll med om att hjulet SKA lyfta, fast bara ngn cm.
Själv tyckte jag bilen gick riktigt bra ibland, så jag brydde mig föga.

Jag undrar därför vad ni här anser om hjulyft.... spelar det ngn roll hur mycket det lyfter, så fort det lämnar banan borde det inte spela ngn roll tycker jag.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har fått förklarat för mig att om inte hjulet lyfter kan man köra fortare.
När det lyfter modifierar man så det går att köra lite fortare, tills det lyfter igen. Då modifierar man.... Osv osv

_________________
/Anton Lillsund
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



ege skrev:
När jag tävlade i R5 och i fyndbörsen med en clio lyfte jag allt som oftast på inner bakhjul, massor, ibland över 2 dm...

Folk som såg detta brukade komma fram till mig efter en tidsträning och berätta att bilen såg ut att gå så illa. Men "folket" höll med om att hjulet SKA lyfta, fast bara ngn cm.
Själv tyckte jag bilen gick riktigt bra ibland, så jag brydde mig föga.

Jag undrar därför vad ni här anser om hjulyft.... spelar det ngn roll hur mycket det lyfter, så fort det lämnar banan borde det inte spela ngn roll tycker jag.


0 kg last är alltid 0 kg last, det har du rätt i. Men om du lyfter inner bak 2 dm har du andra problem. En väldigt mjuk kaross eller alldeles för mjuka framfjädrar.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Anton Lillsund skrev:
Jag har fått förklarat för mig att om inte hjulet lyfter kan man köra fortare.
När det lyfter modifierar man så det går att köra lite fortare, tills det lyfter igen. Då modifierar man.... Osv osv

Jag har, i en 1.0 g sväng, 4 kg last på inner fram. Är det bra eller dåligt?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
Anton Lillsund skrev:
Jag har fått förklarat för mig att om inte hjulet lyfter kan man köra fortare.
När det lyfter modifierar man så det går att köra lite fortare, tills det lyfter igen. Då modifierar man.... Osv osv

Jag har, i en 1.0 g sväng, 4 kg last på inner fram. Är det bra eller dåligt?


Jag vet ärligt talat inte.

Borde jag veta det?

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Ju mindre viktförskjutning ju mer grepp...
om man har hjullyft så har man 100% viktförskjutning thumbs down
Alltså man lägger all belastning på ytterhjulen, så dessa får jobba hårt.
Bättre är det naturligtvis när man kanske har 75% på ytterhjulen och 25% på innerhjulen

l

_________________
/Arne Lindgren
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Arne skrev:
Ju mindre viktförskjutning ju mer grepp...
om man har hjullyft så har man 100% viktförskjutning thumbs down
Alltså man lägger all belastning på ytterhjulen, så dessa får jobba hårt.
Bättre är det naturligtvis när man kanske har 75% på ytterhjulen och 25% på innerhjulen

l

I teorin ja, men har man en bil med CGH 600 mm och TW 1500 mm är det ganska svårt att inte lyfta något hjul vid en 1.0 g sväng.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Anton Lillsund skrev:
ice skrev:
Anton Lillsund skrev:
Jag har fått förklarat för mig att om inte hjulet lyfter kan man köra fortare.
När det lyfter modifierar man så det går att köra lite fortare, tills det lyfter igen. Då modifierar man.... Osv osv

Jag har, i en 1.0 g sväng, 4 kg last på inner fram. Är det bra eller dåligt?


Jag vet ärligt talat inte.

Borde jag veta det?

Jag tolkade ditt inlägg; som att man skulle ligga nära, men på rätt sida, om hjullyft. Och då undrade jag om 4 kg var tillräckligt nära?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ice skrev:
Anton Lillsund skrev:
ice skrev:
Anton Lillsund skrev:
Jag har fått förklarat för mig att om inte hjulet lyfter kan man köra fortare.
När det lyfter modifierar man så det går att köra lite fortare, tills det lyfter igen. Då modifierar man.... Osv osv

Jag har, i en 1.0 g sväng, 4 kg last på inner fram. Är det bra eller dåligt?


Jag vet ärligt talat inte.

Borde jag veta det?

Jag tolkade ditt inlägg; som att man skulle ligga nära, men på rätt sida, om hjullyft. Och då undrade jag om 4 kg var tillräckligt nära?


Min vetenskapliga kunskap i detta ämne är ganska

Det var under ett seminarium under Bodins Chassiteknik ledning som detta kom upp. Det som sades där var att när man lyfter ett framhjul så har man nått en gräns. Man får modifiera något för att kunna åka fortare. Som jag tolkade det så ska man lyfta ett hjul, då åker man så fort som bilen tillåter?
Jag känner att jag inte kan ge så mycket info om det här, tyvärr.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Med ett rätt justerat chassi kommer ett hjul att lyfta.
På en FWD är det i normalfallet ett bakhjul och på en RWD ett framhjul.

När det lyfter, eller nästan lyfter, bör man ligga NÄRA gränsen, för den axel som lyfter kan ej ta mer lastförsjuting utan alla restarande viktförsjutning går på andra axen.

På en FWD så sätter den sig på ytter framhjul när inner bakhjul lyfter och ger understyring.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



fuling skrev:
Med ett rätt justerat chassi kommer ett hjul att lyfta.
På en FWD är det i normalfallet ett bakhjul och på en RWD ett framhjul.

När det lyfter, eller nästan lyfter, bör man ligga NÄRA gränsen, för den axel som lyfter kan ej ta mer lastförsjuting utan alla restarande viktförsjutning går på andra axen.

På en FWD så sätter den sig på ytter framhjul när inner bakhjul lyfter och ger understyring.


Tycker jag låter ganska troligt. Dock gäller väl detta bara standardvagnaracing? I formelsammanhang lyfter man väl aldrig på något hjul? Men där har man jju lite mer softikerade hjulupphängningar.

Förövrigt tycker jag det är tufft att lyfta en smula på ett hjul under kraftig kurvtagning thumbs up

_________________
/Anders C
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



fuling skrev:
Med ett rätt justerat chassi kommer ett hjul att lyfta...

Anders Carlsson skrev:
...Förövrigt tycker jag det är tufft att lyfta en smula på ett hjul under kraftig kurvtagning thumbs up

Jag är av en annan uppfattning: Jag anser att, statiska, hjullyft visar att något är galet.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Anders Carlsson skrev:

Tycker jag låter ganska troligt. Dock gäller väl detta bara standardvagnaracing?


Det beror väl mycket på att man begränsas av ett reglemente (typ att hjulupphänglingarnas
fästpunkter inte får ändras.)

Ett exempel är ETCC-alforna som i.o.f.s. inte lyfter så mycket på bakbenet, men
tillräckligt för att hjulet låser upp med blårök som följd.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Borde inte lyft av BÅDE bak och framhjul ungefär samtidigt tyda på både bra grepp och balans?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Rikard Ahlin skrev:
Borde inte lyft av BÅDE bak och framhjul ungefär samtidigt tyda på både bra grepp och balans?

Aaah, jag drar mig till minnes, då jag hade flångnya klistersvålar på GOKarten.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Jag är av en annan uppfattning: Jag anser att, statiska, hjullyft visar att något är galet.

Ja rätt men på typ fixade std så blir det kompromisser

citat(fuling)
När det lyfter, eller nästan lyfter, bör man ligga NÄRA gränsen.

Allså gränsen vad greppet fixar, lyfter det innan så är det FEL.


Så här kan det se ut på en FWD bil typ min(motor fram).
om vi nu tittar på den blå streckade linjen så vid ca 0,67g så lätter ett bakhjul och resten av viktförstjutingen åker på ytter framhjul(blå heldragen) med resulat att bilkräket hänger duktigt på framhjulet.
Tittar vi röda, sträckat=bak helgreget=fram, så lättar bakhjulet precis innan maxgrepp är uppnått.




ps formelbilar vet jag inte ett skit om så kan inte uttala mig, men förmodligen så är tygdpunkten så låga att viktförstjutingen blir låg så man alldrig får hjullyft innan greppet försvinner. Obs VILD gissning av mig.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Har fuling gjort en fuling?

Jag tolkar dina kurvor, som om du har gjort två förändringar samtidigt; bytt till 15% bredare framdäck OCH ökat det främre krängningsmotståndet med 20%. Är det så?

Vad använder du för däckmodell (om du snott min, kostar det två öl)?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Jag tolkar dina kurvor, som om du har gjort två förändringar samtidigt; bytt till 15% bredare framdäck OCH ökat det främre krängningsmotståndet med 20%. Är det så?

Nästan rätt, framdäcken är 21% bredare men krängningsmotståndet är ökat både fram och bak.
Fram med grövre fjädrar och bak med kränkare pluss att rollcentrumet bak är sänkt ca 90mm, hmm hoppas att det går med 90mm.
Så %-uelt så är kränkningsmotståndet lika som förut, typ 60% fram och 40% bak.
(ps detta är inte infört nu utan skall införas när det finns en hög saker i garaget)

Vad använder du för däckmodell (om du snott min, kostar det två öl)?
Du HAR min modell så titta.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Hjullyft på Porsche t.o.m! och den här gick inte långsamt kan man säga


_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
nu när hjullyft är på tapeten...
2 besök senaste veckan (1849 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande