Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Dagens bilar - blir bara tyngre (o tristare att köra) :-( | 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (6871 totalt) |
Hej
Är det fler än jag som reagerat detta? Ja menar - M3 E36/46 är på ca 1600kg Sportbil?? (jämför med E30 som är KUL att köra) Tom anrika Porsche blir tyngre med åren, 1400 kg för en modern 911'a Herregud! Golf 1 var på typ 900kg, men väger nu 1400... Vad är det som händer??? OK säkerhet o numera "nödvändig utrustning" typ AC/elhisssar kostar vikt - men är inte huvudskälet till ÖVERVIKTEN att bilarna blir onödigt STORA Jämför storleken på gamla o nya modeller av ovan nämda modeller; både bredare, längre o i vissa fall högre... Nog tusan är det roligare med mindre/lättare bilar. Även med mindre effekt... Lätthanterlighet o kurvor är roligare än motorvägsacc - typ Tror att "back to basic" sportbil (billigare blir de ju med då) skulle sälja DÖbra! btw, är vikterna i superstage UPPMÄTTA eller enl papperen? Man blir ju skrämd av den höga vikten på sk prestandabilar. Vad väger era bilar? _________________ Jan Å |
||
843 kg. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Jo, det är juh trist som fanken.
När dagens polo är rejält mycket större än den ursprungliga golfen tycker jag man bör ta sig en tanke över vad man försöker åstadkomma som biltillverkare... Back to basic sportbil vore hur underbart som helst!!! Men biltillverkare verkar inte tro det så är man ute efter något sådant får man bygga sig en egen Seven |
||
Min bil väger 1123 kg med reservhjul och fullt godkänd. Inget är urplockat så att säga.
Jag kan inte sluta undra hur en ny Audi A3 med den där stora motorn klarar av att väga 1750kg ungefär. Skrämmande utveckling som sagt. Sen kan man undra hur pass lite en BMW M3 CSL E346 skulle kunna väga. Den ska ju vara en lättviktare. Förvisso är den det i förhållande till ursprunget men knappast så lätt som den skulle kunna vara.. _________________ /Anton Lillsund |
||
Idag får man satsa på en lupo för att komma i samma storlek. Lyckligtvis finns en GTI-version av den _________________ Stefan Sager |
||
Är Polon verkligen "Rejält mycket större" ???
Jag tycker den är obetydligt större, tror mer att man sitter lägre i lupon som gör att den känns större Sciroccon väger nog runt 800kg... _________________ Be that machine that works in your hand <- Blir den klar? |
||
BMW:n = 1000 kilo torrt.
VW:n = 1380 på våg med mig i och halvtank Jag håller med. Dagens bilar blir alltför tunga och trista. Får hoppas att fler och fler tillverkare anammar Lotus tänkande med Elise/Exige. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Äh, Miatan har fläskat på sig en del genom åren den med . 1230Kg står det i mitt papper (-03a). Jag har inte kommit åt nån våg än för att mäta min vikt. Men jag kan hålla med om att den inte vaknar vid liv vid 150, den dör snarare vid 140 pga löjigt högt CW. |
||
HAr precis köpt en Golf Mk1 -84 och mitt mål är att få ner den till 850 kg med en hel del lättning! På regbeviset står det att den väger 980 kg.
Tror att den blir ganska pigg med original 112 hp. Om man jämför den med en Golf R32:a tex så har den visserligen 240 hp men den väger också 1477 kg. _________________ Martin Pålsson - Golf GTi Mk1 - |
||
Mk1:an är grymt snygg, precis lagom stor. _________________ Stefan Sager |
||
Åk till Statoil 'gasklockan' och därefter mot Partihallarna på lokalbanan, där ligger det en lastbilsvåg cirka 100 meter efter Statoil på vänster sida av vägen... Den mäter väl inte jätte exakt, tror den diffar på 20 kg(?) men man får sig en liten föraning om hur det står till med vikten i.a.f. _________________ Peter Karlsson |
||
Nu bidde det visst 2 Peter Karlsson i rad.....
Hejåhåå.... Sportbilsentusiasten skrev: Vad väger era bilar?? Efter att ha snackat med en kille som har en tävlings(bana)utrustad bror/syster till Eskil så är det inte allt för vild gissning att Eskil går under 800 kgs strecket. Med hemtrimmad 1600 så är den SKITKUl att , sådäså. För er som inte vet vem Eskil är ---> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Förövrigt hoppas jag att det dimper ner en diffbroms i början på veckan som kommer. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
1530 kg med all utrustning som gick att få . Håller med om att dagens bilar blir bara tyngre och tråkigare att köra , men är det inte så att tillverkarna försöker kompensera vikten med starkare motorer och mer avancerade chassi komponenter typ:elektronisk ställbara dämpare
_________________ --VVTS-- |
||
Det finns anledningar till att jag gillar Smart Roadster. En sån med manuell låda... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Har inte vägt min men målet är att den ska hamna under 1ton iaf
om det nu går Finns alldeles för lite race 405or att tjuvkika fram målsättningar från. Hoppas bara att jag kan få ordentlig pli på motorn också så ska det nog bli även på raksträckorna _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Man tycker att det borde komma någon eftermarknadsfirma som fixar det för en vettig peng snart. Sen att braubus versionen av cupén inte är manuell fattar jag verkligen inte |
||
Tydligen måste dagens bilar (även småbilar) vara fullastade med lyxutrustning för att gå att sälja, vilket är trist.
Jag har dock stora förhoppningar på kommande BMW 1-serien eftersom BMW med 645Ci har visat att de försöker göra något åt viktproblemen. Nu är ju inte 645Ci någon lättviktare (tjänstevikt 1690 kg) men det är rätt tänkt att använda mycket lättviktsstål och aluminimum i chassi, dörrar och motorhuv i aluminium, baklucka i glasfiber och framskärmar i plast! _________________ Henrik Andersson |
||
wohow!
strax under 1600 för mig! fast när den är färdiglättad bör det vara på rätt sida om 1300 kg |
||
Allmänt banåkaforum Dagens bilar - blir bara tyngre (o tristare att köra) :-( | 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (6871 totalt) |