Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dagens bilar - blir bara tyngre (o tristare att köra) :-(
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (6871 totalt)
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Hej

Är det fler än jag som reagerat detta?
Ja menar - M3 E36/46 är på ca 1600kg Sportbil?? (jämför med E30 som är KUL att köra)

Tom anrika Porsche blir tyngre med åren, 1400 kg för en modern 911'a thumbs down Herregud!

Golf 1 var på typ 900kg, men väger nu 1400...


Vad är det som händer???
OK säkerhet o numera "nödvändig utrustning" typ AC/elhisssar kostar vikt - men är inte huvudskälet till ÖVERVIKTEN att bilarna blir onödigt STORA

Jämför storleken på gamla o nya modeller av ovan nämda modeller; både bredare, längre o i vissa fall högre...


Nog tusan är det roligare med mindre/lättare bilar. Även med mindre effekt...
Lätthanterlighet o kurvor är roligare än motorvägsacc - typ

Tror att "back to basic" sportbil (billigare blir de ju med då) skulle sälja DÖbra!


btw, är vikterna i superstage UPPMÄTTA eller enl papperen? Man blir ju skrämd av den höga vikten på sk prestandabilar.


Vad väger era bilar?

_________________
Jan Å
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Sportbilsentusiasten skrev:
Hej

Är det fler än jag som reagerat detta?
Ja menar - M3 E36/46 är på ca 1600kg Sportbil?? (jämför med E30 som är KUL att köra)

Tom anrika Porsche blir tyngre med åren, 1400 kg för en modern 911'a thumbs down Herregud!

Golf 1 var på typ 900kg, men väger nu 1400...


Vad är det som händer???
OK säkerhet o numera "nödvändig utrustning" typ AC/elhisssar kostar vikt - men är inte huvudskälet till ÖVERVIKTEN att bilarna blir onödigt STORA

Jämför storleken på gamla o nya modeller av ovan nämda modeller; både bredare, längre o i vissa fall högre...


Nog tusan är det roligare med mindre/lättare bilar. Även med mindre effekt...
Lätthanterlighet o kurvor är roligare än motorvägsacc - typ

Tror att "back to basic" sportbil (billigare blir de ju med då) skulle sälja DÖbra!


btw, är vikterna i superstage UPPMÄTTA eller enl papperen? Man blir ju skrämd av den höga vikten på sk prestandabilar.


Vad väger era bilar?

843 kg.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Jo, det är juh trist som fanken.
När dagens polo är rejält mycket större än den ursprungliga golfen tycker jag man bör ta sig en tanke över vad man försöker åstadkomma som biltillverkare...


Back to basic sportbil vore hur underbart som helst!!!
Men biltillverkare verkar inte tro det så är man ute efter något sådant får man bygga sig en egen Seven
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Min bil väger 1123 kg med reservhjul och fullt godkänd. Inget är urplockat så att säga.

Jag kan inte sluta undra hur en ny Audi A3 med den där stora motorn klarar av att väga 1750kg ungefär.
Skrämmande utveckling som sagt.

Sen kan man undra hur pass lite en BMW M3 CSL E346 skulle kunna väga. Den ska ju vara en lättviktare. Förvisso är den det i förhållande till ursprunget men knappast så lätt som den skulle kunna vara..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Stefan Sager
Gislaved, Jönköpings Län
Här sen Mar 2004
Inlägg: 100



Andrew Petrykowski skrev:
När dagens polo är rejält mycket större än den ursprungliga golfen

Idag får man satsa på en lupo för att komma i samma storlek. Lyckligtvis finns en GTI-version av den thumbs up

_________________

Stefan Sager
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



~920kg... Men då saknas det lite grejer inuti kupén också (samt effekt i motorn)

_________________
Peter Karlsson
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Kolla på Mazda Miata, en av de få riktiga sportbilarna som tillverkats på senare tid. Ingen överviktig direktörsförflyttande autobahnsmiskare som vaknar till liv över 150km/h!

_________________
Jonas Edling
Citera
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



Är Polon verkligen "Rejält mycket större" ???

Jag tycker den är obetydligt större, tror mer att man sitter lägre i lupon som gör att den känns större

Sciroccon väger nog runt 800kg...

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



BMW:n = 1000 kilo torrt.
VW:n = 1380 på våg med mig i och halvtank

Jag håller med. Dagens bilar blir alltför tunga och trista. Får hoppas att fler och fler tillverkare anammar Lotus tänkande med Elise/Exige.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



M3Jonas skrev:
Kolla på Mazda Miata, en av de få riktiga sportbilarna som tillverkats på senare tid. Ingen överviktig direktörsförflyttande autobahnsmiskare som vaknar till liv över 150km/h!


Äh, Miatan har fläskat på sig en del genom åren den med .
1230Kg står det i mitt papper (-03a). Jag har inte kommit åt nån våg än för att mäta min vikt.
Men jag kan hålla med om att den inte vaknar vid liv vid 150, den dör snarare vid 140 pga löjigt högt CW.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 107



HAr precis köpt en Golf Mk1 -84 och mitt mål är att få ner den till 850 kg med en hel del lättning! På regbeviset står det att den väger 980 kg.

Tror att den blir ganska pigg med original 112 hp. Om man jämför den med en Golf R32:a tex så har den visserligen 240 hp men den väger också 1477 kg.

_________________
Martin Pålsson
- Golf GTi Mk1 -
Citera
Stefan Sager
Gislaved, Jönköpings Län
Här sen Mar 2004
Inlägg: 100



Martin Pålsson skrev:
HAr precis köpt en Golf Mk1 -84 och mitt mål är att få ner den till 850 kg med en hel del lättning! På regbeviset står det att den väger 980 kg.

Tror att den blir ganska pigg med original 112 hp. Om man jämför den med en Golf R32:a tex så har den visserligen 240 hp men den väger också 1477 kg.

Mk1:an är grymt snygg, precis lagom stor.

_________________

Stefan Sager
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



NiklasFalk skrev:
Jag har inte kommit åt nån våg än för att mäta min vikt.

Åk till Statoil 'gasklockan' och därefter mot Partihallarna på lokalbanan, där ligger det en lastbilsvåg cirka 100 meter efter Statoil på vänster sida av vägen... Den mäter väl inte jätte exakt, tror den diffar på 20 kg(?) men man får sig en liten föraning om hur det står till med vikten i.a.f.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524



Nu bidde det visst 2 Peter Karlsson i rad.....

Hejåhåå....


Sportbilsentusiasten skrev: Vad väger era bilar??

Efter att ha snackat med en kille som har en tävlings(bana)utrustad bror/syster till Eskil så är det inte allt för vild gissning att Eskil går under 800 kgs strecket. Med hemtrimmad 1600 så är den SKITKUl att , sådäså.
För er som inte vet vem Eskil är ---> https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6718

Förövrigt hoppas jag att det dimper ner en diffbroms i början på veckan som kommer.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



1530 kg med all utrustning som gick att få . Håller med om att dagens bilar blir bara tyngre och tråkigare att köra , men är det inte så att tillverkarna försöker kompensera vikten med starkare motorer och mer avancerade chassi komponenter typ:elektronisk ställbara dämpare

_________________

--VVTS--
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Maciek Matwiejczuk skrev:
...försöker kompensera vikten med starkare motorer och mer avancerade chassi komponenter...
Problemet är ju att det är fysiskt omöjligt att kompensera för vikten. Visst kan man få bättre acc med mer pulver, men det hjälper föga när man ska få stopp på eländet eller byta riktning. Stoppandet fixar man med större bromsar som väger ännu mer. Dessutom måste man ha dit större hjul för att rymma bromsarna...

Det finns anledningar till att jag gillar Smart Roadster.
En sån med manuell låda...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



880 kg

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Har inte vägt min men målet är att den ska hamna under 1ton iaf thumbs up

om det nu går
Finns alldeles för lite race 405or att tjuvkika fram målsättningar från.

Hoppas bara att jag kan få ordentlig pli på motorn också så ska det nog bli även på raksträckorna

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Lennart Mäkinen skrev:

Det finns anledningar till att jag gillar Smart Roadster.
En sån med manuell låda...


Man tycker att det borde komma någon eftermarknadsfirma som fixar det för en vettig peng snart.
Sen att braubus versionen av cupén inte är manuell fattar jag verkligen inte
Citera
Henrik A
Stockholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 216



Tydligen måste dagens bilar (även småbilar) vara fullastade med lyxutrustning för att gå att sälja, vilket är trist. thumbs down

Jag har dock stora förhoppningar på kommande BMW 1-serien eftersom BMW med 645Ci har visat att de försöker göra något åt viktproblemen. Nu är ju inte 645Ci någon lättviktare (tjänstevikt 1690 kg) men det är rätt tänkt att använda mycket lättviktsstål och aluminimum i chassi, dörrar och motorhuv i aluminium, baklucka i glasfiber och framskärmar i plast!

_________________
Henrik Andersson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



wohow!
strax under 1600 för mig!
fast när den är färdiglättad bör det vara på rätt sida om 1300 kg
Citera
Allmänt banåkaforum
Dagens bilar - blir bara tyngre (o tristare att köra) :-(
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (6871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande