Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dagens bilar - blir bara tyngre (o tristare att köra) :-(
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (6888 totalt)
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Vad 150-200 kg avser framgår inte riktigt.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack.
150-200 är dock ännu mer??

om detta skulle vara sant - skulle inte då alla andra nyare bilar "lida" av dessa ökade krav också?

Iom att dagens krockprov är skrattretande samt att uttalandet kommer från Proj-ledaren, röstar jag på bortförklaring.

_________________
Jan Å
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Vad väger ägget? 1100kg eller nått? och dom har väl inte tummat så fruktansvärt på säkerheten..
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516



Johan Wagréus skrev:
Vad väger ägget? 1100kg eller nått? och dom har väl inte tummat så fruktansvärt på säkerheten..

CC8s väger 1175 och CCR väger fem kg mer av någon anledning, ägget är tydligen väldigt säkert..
http://www.koenigsegg.com/news/index.asp?news=28&page=5

Mvh Andreas - som behövde 10 minuter för att stava rätt till www.koenigsegg.com
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



Min kärra väger ca 1190-1200 med mig (90kg) och ca halvtank 20liter. Ingen lättning what so ever, t.o.m reservhjulet sitter i. Och den är "ganska" ny gjordes 98-00 är ingen 2sitts bil heller, är reggad för 3 passagerare.

Är det bara som tycker att det är bara i Japan som lätta bilar görs nu förtiden?

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Y-Maleky skrev:
Är det bara som tycker att det är bara i Japan som lätta bilar görs nu förtiden?


Men så är karossen gjord av kartong och gamla konservburkar!


MVH
Daniel som egentligen inte menar det men är bitter efter att ha spenderat två kvällar i garaget och lagat rost på syrrans Civic -94 >

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



Daniel Magnusson skrev:
Y-Maleky skrev:
Är det bara som tycker att det är bara i Japan som lätta bilar görs nu förtiden?

Men så är karossen gjord av kartong och gamla konservburkar!


Kan stämma men dem är fortfarande lätta. thumbs up
Europerer vill ha lyx och komfort och att det ska "klicka" t.ex när man stänger dörrarna på bilen. Tyvärr så går inte att ha en fullvuxen bil som är tyst har komfort och dessutom lätt

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Y-Maleky

Här sen Sep 2003
Inlägg: 197



Daniel Magnusson skrev:

Daniel som egentligen inte menar det men är bitter efter att ha spenderat två kvällar i garaget och lagat rost på syrrans Civic -94 >


En av mina vänner är lackerare och dem jobbar ihop med Mercedes handlaren i stan här, kan säga så här nyare MB som är gjorda av pansarplåt rostar nästan mer än japaner som är gjorda konservurkar.

Jag vill inte smutskasta nåt märke eller land, men man ska inte döma bilar efter land alltid thumbs up

_________________
Yashar Maleky Borås
M3 E46
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Stefan Sager skrev:
Idag får man satsa på en lupo för att komma i samma storlek. Lyckligtvis finns en GTI-version av den thumbs up

Som en liten notis kan jag nämna att det skiljer 185kg i tjänstevikt mellan den tyngsta och lättaste varianten av Lupon. Lupo 3L är lättast, den väger 905kg och har precis som gti:n huv, baklucka, dörrar och skärmar i alu... Dörrarna tjänar man hela 8kg styck på, huven 4,2, skärmar 3,4 och baklucka 4,5kg, så hel 28,1kg vinner man för den högen tusenlappar Stolsunderreden (de vanliga stolarna väger btw. ~25kg styck märkte jag när jag bytte), fälgar, ratt och lite och övrigt krafs är tillverkade av magnesium tydligen . Även rutorna runt om är 'lättade' (något tunnare runt om).

Men nån fartsensation är inte att räkna med oberoende på vilken av modellerna man väljer kan jag väl intyga

_________________
Peter Karlsson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Innan diskussionen om hastigt spontanlättande bilar riktigt tar fart igen så anmäler jag mig frivilligt till skaran av ägare till en av de allra, allra värsta rostburkarna. De exploderar i en rostbrun nuke-svamp vid minsta kontakt med vatten, eller jag förväntar t.o.m. mig en explosion vid +95% RH och närvaro av ett fåtal mol CaOH (kanske ngt överdrivet ) :



......men jag tycker den är förjävla stilren och vacker och att den har sportbilspotential. Hoppas också att en viss SSK/MGCC-baserad förarförening ska ha samma inställning till en vacker och ovanlig GT som trots allt har blivit misshandlad i otaliga rallyn men dock färre banrace än tex Alfa Bertone. Måste säga att jag känner en hel del för denna bil!

504C är förresten Pininfarina-producerad och den franskproducerade 504 sedan är faktiskt ett under av rostresistens i jämförelse! Fick också ett råd att om man ska smida in en plåtbit, ta den från tex taket från en gammal 504 på skroten, mycket smidbar plåt som inte gärna spricker vid kallsmide. Inte för att påvisa nån rostresistens hos plåten itself, bara smidbarhet.

....biltypen i bakgrunden tillverkades förresten också av samma reaktiva stålblandning hos Pininfarina....

Den förhållandevis höga tjänstevikten om 1220 kg förklaras delvis av att man byggde Coupén på en olättad cab-bottenplatta ( bildligt sett massiva trösklar och en åtminstone megantisk kardantunnel, bl.a.) och att det faktiskt är en rätt stor bil.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Y-Maleky skrev:
Är det bara som tycker att det är bara i Japan som lätta bilar görs nu förtiden?


Någon mer än jag som tycker att Opel Speedster och Lotus Elise verkar lättare än Mazda Miata och Toyota MR2?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Barbapapa, lustigt att du nämner Lupo 3L...
Jag har faktiskt tänkt idén att utgå från en sådan o bygga vidare.

Tänk va koolt det är med "sleepers" =bilar som ser ut som sniglar (3L går 0-100 på typ halv tank) o går som F*N

3L är ju lättad från fabrik så att säga med flitigt användande av alu och tom magnesium!!! thumbs up
Vid närmare undersökning kom jag sedan på att Lupo GTI nästan erbjöd samma lättning, förutom en del magnesium detaljer.

Efter det provade jag en Cooper S (klart roligare än Lupo GTI)
Trots 100kg mer vikt känns Coopern mycket lättare o alertare, vikten ÄR inte allt - konstruktionen är också viktig.
Men sedan fick jag upp ögonen för VX220T

Men nog tusan skulle en 3L sleeper var rätt kul

_________________
Jan Å
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Är superimpad över Koenigsegg (rättstavat?)

Lite resurser, ingen tidigare erfarenhet, ingen testbana runt hörnet, ingen fabrik som tillverka + en hel del andra nackdelar JÄMFÖRT MED DE ANDRA etablerade biltillverkare.

o sen bygger de en bil som är lika bra eller bättre än alla andra superbilar!
MAKALÖST!


Hejja Sverige!
Vi är rätt duktiga

_________________
Jan Å
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Vikt är prestandans största fiende.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Sportbilsentusiasten skrev:
Barbapapa, lustigt att du nämner Lupo 3L...
Jag har faktiskt tänkt idén att utgå från en sådan o bygga vidare.

Tänk va koolt det är med "sleepers" =bilar som ser ut som sniglar (3L går 0-100 på typ halv tank) o går som F*N

3L är ju lättad från fabrik så att säga med flitigt användande av alu och tom magnesium!!! thumbs up
Vid närmare undersökning kom jag sedan på att Lupo GTI nästan erbjöd samma lättning, förutom en del magnesium detaljer.

Efter det provade jag en Cooper S (klart roligare än Lupo GTI)
Trots 100kg mer vikt känns Coopern mycket lättare o alertare, vikten ÄR inte allt - konstruktionen är också viktig.
Men sedan fick jag upp ögonen för VX220T

Men nog tusan skulle en 3L sleeper var rätt kul

Det har väl funnits gånger jag har tänkt samma sak, en uppskrämmd svartrykare som är lastbilreggad med nån form av kombinerad båge/lastgaller.

Jag har inte fått möjlighet att prova nån CooperS ännu men jag kan väl bara genom att ha läst alldeles för många reportage om bilmodellen säga att den har nåt som Lupon saknar och det är väl en motor avsedd för att kvala in i gti kategorin eller vad man ska säga, 50 hästar till hade nog gjort vilken Lupo som helst gott...

_________________
Peter Karlsson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4690



Kanske något sånt här.....

Data: http://www.touareg-dakar.com/motorsport/28.0.html


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Allmänt banåkaforum
Dagens bilar - blir bara tyngre (o tristare att köra) :-(
<<   1, 2, 3, 4
3 besök senaste veckan (6888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande