Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Racechrono export till Racelogic Circuit tools - 1Hz vs 10Hz
5071 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Loggade med Racechrono igår på Mantorp och tänkte få över och kika i Circuit Tools.

- När jag tittar i telefonen så är loggarna tveklöst 10Hz (kör extern Qztarz BT-818XT) thumbs up

- Men när jag tittar i Circuit tools så är det 1Hz thumbs down


---------------------------------------------------

I Racechrono exporterar jag till "Performance/Circuit Tools (.vbo)", "Whole Session" och "10Hz".

I Circuit Tools öppnar jag filen genom att dra in den och släppa i programmet, den säger att den hittat Mantorp, jag klickar på "yes" men då får jag upp loggdata i 1Hz

Om jag istället inifrån Circuit Tools väljer "Load" och får upp dialogrutan för att öppna en loggfil, markerar min exporterade Racechronofil, då står det i högra delen av fönstret "unable to determine log rate"


---------------------------------------------------

Nu till det massivt mystiska, om jag öppnar två olika filer från Mantorp flera gånger så blir plötsligt den ena 10Hz som den ska i Circuit Tools!!!

---------------------------------------------------

Jag har googlat en stund men inte hittat någon info. Någon som vet om detta problem och har tips, länkar, kunskap??

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
När jag kikar på loggen som säger att den är 10Hz så ser den väääldigt knasig ut i Circuit Tools.

Hatighetskurvan som ser helt normal ut i Racechrono i telefonen varierar med vad man kanske ska kalla lågfrekvent brus, buckligt värre:


blå = RaceChronoexport
röd = äldre Driftboxlogg


_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491




_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Har du grävt i frågan (tex frågat källan)?
http://www.racechrono.com/forum/

Tex: http://www.racechrono.com/forum/#/discussion/735/exporting-vbodbn

Jo, jag sökte en stund där men jag hittade inget när jag gjorde det, dåliga sökskills

Intressant med externt verktyg som du länkar till, kanske funkar bättre än den inbyggda vbo-exporten, värt en test.

Ska testa att starta en tråd där också kanske thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Blev det någon skillnad att använda extern vbo-export istället?

Laddade ned senaste version (är nu 2.2.3.127) och provade med en vbo-fil exporterad från RaceChrono. Den säger också "unable to determine log rate" men när filen väl lästs in så uppger den helt korrekt device-update-rate till 10 (kör också en Qstarz 818XT i 10Hz).

vbo-formatet är ju vanlig variant av csv fast med mellanslag, så på så sätt är det ganska straightforward.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Racechrono export till Racelogic Circuit tools - 1Hz vs 10Hz
5071 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande