Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
21 besök senaste veckan (138810 totalt)
The Mudflap
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 62



Det är banne mig första gången jag ser den blå i något annat skick än skinande ren! Faktiskt intressant att få se bevis på att också den får känna på den smutsiga verkligheten där ute.

När det gäller bromsslitaget bak säger jag: Den elektroniska diffbromsen. Normalt sett lever ju bakbromsar ett betydligt enklare liv än fram (därav dimensionsskillnaderna) men när en mekanisk diffbroms ska ersättas med bromsingrepp uppstår plötsligt en extra arbetsuppgift. Och med glada gasfötter på bana - eller för den delen i vinterväglag - så får de jobba övertid.

Åtminstone är det så på min. Jag togs på sängen när bakbeläggen tog helt slut en gång på Nürburgring, detta trots att jag trott mig ha marginal. Med "e-diff" får man helt enkelt kalibrera om den marginalen.

På min är e-diffen fortsatt aktiv även med antisladdsystemet i halvläge (DTC) eller med sladdhjälpen helt av. Vilket ju är tur för drivgreppets skull. Din verkar alltså vara lika dan. Men jag undrar om inte de allra första 335:orna var annorlunda och eldade innerhjul i böjarna?

By the way ska jag också använda en sparad, oöppnad bromsvätskeflaska nu innan träffen. Tills motsatsen bevisas tror jag de klarar några års lagring om de är oöppnade. Någon kanske vet mer?

Ses på Kinnekulle!

_________________
Mikael Johnsson
BMW 335i E90 (N54)
Alpinweiss 3
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
The Mudflap skrev:
Det är banne mig första gången jag ser den blå i något annat skick än skinande ren! Faktiskt intressant att få se bevis på att också den får känna på den smutsiga verkligheten där ute.

När det gäller bromsslitaget bak säger jag: Den elektroniska diffbromsen. Normalt sett lever ju bakbromsar ett betydligt enklare liv än fram (därav dimensionsskillnaderna) men när en mekanisk diffbroms ska ersättas med bromsingrepp uppstår plötsligt en extra arbetsuppgift. Och med glada gasfötter på bana - eller för den delen i vinterväglag - så får de jobba övertid.

Åtminstone är det så på min. Jag togs på sängen när bakbeläggen tog helt slut en gång på Nürburgring, detta trots att jag trott mig ha marginal. Med "e-diff" får man helt enkelt kalibrera om den marginalen.

På min är e-diffen fortsatt aktiv även med antisladdsystemet i halvläge (DTC) eller med sladdhjälpen helt av. Vilket ju är tur för drivgreppets skull. Din verkar alltså vara lika dan. Men jag undrar om inte de allra första 335:orna var annorlunda och eldade innerhjul i böjarna?

By the way ska jag också använda en sparad, oöppnad bromsvätskeflaska nu innan träffen. Tills motsatsen bevisas tror jag de klarar några års lagring om de är oöppnade. Någon kanske vet mer?

Ses på Kinnekulle!


Nog får den blåe känna på verkligheten alltid! Den används till ALLTING, regn, snö, slask och salt, hade knappt tvättat den på hela vintern. Den agerar även dragbil om man behöver köra släp. Den har gått 14000 mil nu varav de ca 10000 mil jag kört är i trimmat skick. Den här bilen tål förvånansvärt mycket utan att klaga

Men det är klart att man tvättar den innan banträffarna så den får glänsa lite ibland

Min bil tillhör en av de tidiga som definitivt inte har någon E-diff, jag kan bevisa det när som helst genom att rita ETT svart streck med innerhjulet.
Men jag skall erkänna att jag ändå kört en del med systemet i halvläge och då jobbar den ju bromsarna bak så det kanske har med saken att göra. Jag vill gärna ha den tryggheten när jag lär mig ny bana eller kör första passet och är lite ringrostig. Tanken är väl att det skall bli mer fria tyglar i år när jag kan banorna bättre (undantaget Padborg i Danmark då). Vi får se om jag kan hålla styr på hästarna utan elektronik

Japp vi ses på kullen, inte långt kvar nu

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Dags för en liten rapport igen. Idag har bilen varit hos Schmiedmann för lite pyssel. Drivrem och lite hjul har bytts då den gnisslade vid kallstart. En packning vid turbo har också bytts och de har känt lite försiktigt på Wastegates. Verkar inte som att mina wastegates kärvar så turbobyte lär det inte bli. thumbs up

När dom ändå hade huven öppen fick dom klämma dit min nya dubbla koniska luftfilter. Så här såg det ut efter montering:


Naturligtvis var jag nyfiken på resultatet så innan jag åkte dit körde jag ett par loggningar.
Nu ikväll körde jag ytterligare ett par på exakt samma sträcka.

Man kan nu argumentera att luften är mer syrerik på morgonen, men å andra sidan så kan man även argumentera att det var några kilo bränsle mindre i bilen på kvällen. Temperaturen var ganska lik så jag vill hävda att jämförelsen är rätt ok ändå.

Den mappning som jag körde har legat i någon vecka så alla adaptioner är gjorda. Mappning ger uppåt 19 psi boost så vilket är bland det högsta man kan köra OTS med Cobb. Alltså bör det vara sådan nivå på effektuttag där öpnna filter skulle märkas.

Resultat blev dock närmast identiskt som ni kan se på kurvan nedan.
Röd linje är med original luftburk och ett K&N drop in filter som inte rengjorts på ett år.
Blå linje är med helt nya dubbla koniska luftfilter från Burger Motorsports

BMS hävdar att dessa filter ger upp till 14 extra hästar men jag är nog lite skeptisk.

Efter Min dynoruns har jag jobbat med inbäddningen av min belägg. Efter att jag hade hängt på banåkarbeläggen har jag upplevt enorma vibrationer från höger fram när jag bromsar mjukt. Eftersom jag haft problem med vibrationer tidigare och det då berodde på inbäddningen ville jag göra ett seriöst försök med detta innan jag funderar på nya skivor igen.

Resultatet blev toppen, efter inbäddning enligt den instruktion jag fick med pagidbeläggen så har vibrationerna försvunnit nästa helt och hållet, jag måste anstränga mig för att känna någon vibration alls. Beläggen har börjat gnissla som de normalt gör också. Inte lika kul men kanske ett sundhetstecken thumbs up

Under intensiv körning fick jag även felkod för för lite boost thumbs down Bådar inte gott men vi får se vad jag kan göra med lite finjustering i mappar m.m.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



BMW-DJ skrev:
Dags för en liten rapport igen. Idag har bilen varit hos Schmiedmann för lite pyssel. Drivrem och lite hjul har bytts då den gnisslade vid kallstart. En packning vid turbo har också bytts och de har känt lite försiktigt på Wastegates. Verkar inte som att mina wastegates kärvar så turbobyte lär det inte bli. thumbs up

När dom ändå hade huven öppen fick dom klämma dit min nya dubbla koniska luftfilter. Så här såg det ut efter montering:
[img]

Naturligtvis var jag nyfiken på resultatet så innan jag åkte dit körde jag ett par loggningar.
Nu ikväll körde jag ytterligare ett par på exakt samma sträcka.

Man kan nu argumentera att luften är mer syrerik på morgonen, men å andra sidan så kan man även argumentera att det var några kilo bränsle mindre i bilen på kvällen. Temperaturen var ganska lik så jag vill hävda att jämförelsen är rätt ok ändå.

Den mappning som jag körde har legat i någon vecka så alla adaptioner är gjorda. Mappning ger uppåt 19 psi boost så vilket är bland det högsta man kan köra OTS med Cobb. Alltså bör det vara sådan nivå på effektuttag där öpnna filter skulle märkas.

Resultat blev dock närmast identiskt som ni kan se på kurvan nedan.
Röd linje är med original luftburk och ett K&N drop in filter som inte rengjorts på ett år.
Blå linje är med helt nya dubbla koniska luftfilter från Burger Motorsports
[img]
BMS hävdar att dessa filter ger upp till 14 extra hästar men jag är nog lite skeptisk.

Efter Min dynoruns har jag jobbat med inbäddningen av min belägg. Efter att jag hade hängt på banåkarbeläggen har jag upplevt enorma vibrationer från höger fram när jag bromsar mjukt. Eftersom jag haft problem med vibrationer tidigare och det då berodde på inbäddningen ville jag göra ett seriöst försök med detta innan jag funderar på nya skivor igen.

Resultatet blev toppen, efter inbäddning enligt den instruktion jag fick med pagidbeläggen så har vibrationerna försvunnit nästa helt och hållet, jag måste anstränga mig för att känna någon vibration alls. Beläggen har börjat gnissla som de normalt gör också. Inte lika kul men kanske ett sundhetstecken thumbs up

Under intensiv körning fick jag även felkod för för lite boost thumbs down Bådar inte gott men vi får se vad jag kan göra med lite finjustering i mappar m.m.

Ja, det där med rem och rullar måste jag också ta mig an. Rem har legat där hemma ett bra tag tillsammans med så mkt annat man borde ta tag i, packning oljefilterhus exempelvis.

Skönt att turbona inte behövde bytas..

Filtrena gav inte ett smack alltså..blir de kvar då?

Bromsvibrationer bromsar man igenom! Härligt med lite skönt tjut när man ska stanna. Bra kvitto på att man har fungerande bromsar.. eller?!

Dina boostkoder är lite konstiga (även om jag inte sett loggar när de uppkommer) men kolla lite på WG styrningen/vakumsystemet. Dina slangar är riktigt gamla så köp några meter silikonslang så du har och ta dem allt eftersom. Jag kan ta med vakumpump och tryckmätare till Kullen om du vill låna och vi kanske får några min och testa lite på plats.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



The Mudflap skrev:
På min är e-diffen fortsatt aktiv även med antisladdsystemet i halvläge (DTC) eller med sladdhjälpen helt av. Vilket ju är tur för drivgreppets skull. Din verkar alltså vara lika dan. Men jag undrar om inte de allra första 335:orna var annorlunda och eldade innerhjul i böjarna?

Vad jag har förstått kom den där E-diffmjukvaran under 2008?! Jag har en senare 2007 än David och min sladdade(!) gärna ett hjul också.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
johmei skrev:

Ja, det där med rem och rullar måste jag också ta mig an. Rem har legat där hemma ett bra tag tillsammans med så mkt annat man borde ta tag i, packning oljefilterhus exempelvis.

Skönt att turbona inte behövde bytas..

Filtrena gav inte ett smack alltså..blir de kvar då?

Bromsvibrationer bromsar man igenom! Härligt med lite skönt tjut när man ska stanna. Bra kvitto på att man har fungerande bromsar.. eller?!

Dina boostkoder är lite konstiga (även om jag inte sett loggar när de uppkommer) men kolla lite på WG styrningen/vakumsystemet. Dina slangar är riktigt gamla så köp några meter silikonslang så du har och ta dem allt eftersom. Jag kan ta med vakumpump och tryckmätare till Kullen om du vill låna och vi kanske får några min och testa lite på plats.


Om du byter remmen kan du passa på att byta:
Remspännare (Art: 11287563927)
Omlänkningshjul (Art: 11287557851)
Omlänkningshjul (Art: 11287556251)
Dessa kan gnissla. Om gnisslet ändå inte försvinner så kan det ju sitta på någon av de delar som remmen faktiskt driver typ generator eller så.
Min var tyst imorse thumbs up

Haha, vi var nog lika oroliga båda två över mina turbos

Jo filtrena får sitta kvar ett tag nu. Vi får se hur jag gör när de skall göras rent om det är värt att ha dem kvar.

Igår när jag kört med bromsarna så var de som de skall vara, men idag när jag kört motorväg så har vibrationerna kommit tillbaka. Jag är inte så orolig för bankörningen eftersom de verkar funka fint när de får temp och när man bromsar hårt. (tvärtom mot förra året på Anderstorp).
Men väldigt störande när man vill fisbromsa lite på motorvägen för att någon fjant går ut i ytterfil och skall köra om någon annan fjant

Jo ta gärna med testprylar till Kinnekulle så kan vi se om vi hinner, kanske över en öl kvällen innan

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare

Redo för kullen

Då var årets premiär avklarad, trevligt att träffa alla igen, mycket snackande i depån om vad som hänt under vintern. Träffade många gamla bekantskaper och några nya också. thumbs up Även lite gott snack kvällen innan på Äventyrsgården

För egen del har jag börjat att köra mig själv åksjuk, på förmiddagen var detta så illa att jag tänkte på att ge upp bankörning permanent. Snackade om saken med ett par personer och fick veta att det faktiskt inte är så ovanligt bland banåkare/racerförare. Efter lite lunch och vila fick jag ett åksjukepiller av Johan Sjöström (Stort Tack! ) och efter det fungerade jag kanon och kunde sätta bilen på prov ordentligt också.

På eftermiddagen körde jag en stund ihop med Johan Samson och fick se lite hur en riktig racerförare kör på Kinnekulle också mycket givande! thumbs up

Jag var ju lite orolig för hur bilen skulle funka, har ju haft problem med boost i slutet av förra året. Har jobbat med mappningen och de sista justeringarna gjordes på fredag morgon innan jag åkte och bytte till banåkardäck. Men motorn gick kanonfint så jag hoppas att den skall fortsätta så hela säsongen.

Bromsarna vibrerade ju en hel del innan inbäddningen, efter inbäddning trodde jag att det var löst men de började vibrera igen när jag körde gata. På bana när de får upp temp så är det dock inte något stort problem längre. Skitjobbigt på gata dock. Egentligen måste jag nog byta skivor igen men tankarna går åt att köpa lite fetare frambromsar istället för att lägga pengar på nya skivor om och om igen.

Är det någon som har synpunkter på vad man skall välja? Jag skulle egentligen vilja ha AP racing 6kolvsok med 355x32 skivor men ett sådant kit kostar ju en halv förmögenhet. Kollade lite på nya D2 ok hos Street Performance och de verkade rätt schyssta. Peans Peak kanske är ett prisvärt alternativ också?

Det blixtrade mycket i kurvorna på banan så jag hoppas att bilen fastnat på någon bild också?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Kul att träffas på Kinnekulle och få ett ansikte på forumfolk
Jag har och har haft samma problem som du. Dels nya belägg på gamla skivor som skakar. Och dels åksjuka, men det verkar av nån anledning vuxit bort..
Nu fick jag mig en åktur igår i Jans MCLaren som gjorde att magen ifrågasatte vad jag sysslade med men det gick bra

Ha det gott!

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Hej!

Mycket trevligt att träffas i helgen thumbs up
Skönt att det löste sig med åksjukan och hoppas vi ses på fler BMWsc träffar thumbs up

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Marcus S skrev:
Kul att träffas på Kinnekulle och få ett ansikte på forumfolk
Jag har och har haft samma problem som du. Dels nya belägg på gamla skivor som skakar. Och dels åksjuka, men det verkar av nån anledning vuxit bort..
Nu fick jag mig en åktur igår i Jans MCLaren som gjorde att magen ifrågasatte vad jag sysslade med men det gick bra

Ha det gott!

Hej Marcus, ja kul att få ett ansikte också och inte bara en biltråd, även om din tråd varit bästa tråden i vinter
Vi hoppas att min åksjuka också växer bort men fram till dess så kommer jag ha med mig piller till träffarna thumbs up

Gabriel Wendel skrev:
Hej!

Mycket trevligt att träffas i helgen thumbs up
Skönt att det löste sig med åksjukan och hoppas vi ses på fler BMWsc träffar thumbs up

Hej Gabbe, ja roligt att ses! Jag såg dig knappt på banan dock, bara en gång när du flög förbi mig i grym fart thumbs up Om du kommer på fler träffar med BMW Sport Club så lär vi ses igen för jag planerar att köra allihop

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



BMW-DJ skrev:

Redo för kullen

Då var årets premiär avklarad, trevligt att träffa alla igen, mycket snackande i depån om vad som hänt under vintern. Träffade många gamla bekantskaper och några nya också. thumbs up Även lite gott snack kvällen innan på Äventyrsgården

För egen del har jag börjat att köra mig själv åksjuk, på förmiddagen var detta så illa att jag tänkte på att ge upp bankörning permanent. Snackade om saken med ett par personer och fick veta att det faktiskt inte är så ovanligt bland banåkare/racerförare. Efter lite lunch och vila fick jag ett åksjukepiller av Johan Sjöström (Stort Tack! ) och efter det fungerade jag kanon och kunde sätta bilen på prov ordentligt också.

På eftermiddagen körde jag en stund ihop med Johan Samson och fick se lite hur en riktig racerförare kör på Kinnekulle också mycket givande! thumbs up

Jag var ju lite orolig för hur bilen skulle funka, har ju haft problem med boost i slutet av förra året. Har jobbat med mappningen och de sista justeringarna gjordes på fredag morgon innan jag åkte och bytte till banåkardäck. Men motorn gick kanonfint så jag hoppas att den skall fortsätta så hela säsongen.

Bromsarna vibrerade ju en hel del innan inbäddningen, efter inbäddning trodde jag att det var löst men de började vibrera igen när jag körde gata. På bana när de får upp temp så är det dock inte något stort problem längre. Skitjobbigt på gata dock. Egentligen måste jag nog byta skivor igen men tankarna går åt att köpa lite fetare frambromsar istället för att lägga pengar på nya skivor om och om igen.

Är det någon som har synpunkter på vad man skall välja? Jag skulle egentligen vilja ha AP racing 6kolvsok med 355x32 skivor men ett sådant kit kostar ju en halv förmögenhet. Kollade lite på nya D2 ok hos Street Performance och de verkade rätt schyssta. Peans Peak kanske är ett prisvärt alternativ också?

Det blixtrade mycket i kurvorna på banan så jag hoppas att bilen fastnat på någon bild också?


StopTech är bra kit där de också månar om att behålla bromsbalanse fram/bak.
Jag är mkt nöjd med mina.
Kolla med Per Stacke på PEAN

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
vince skrev:

StopTech är bra kit där de också månar om att behålla bromsbalanse fram/bak.
Jag är mkt nöjd med mina.
Kolla med Per Stacke på PEAN


Tack för tipset thumbs up
Snackade lite med Stacke i helgen men det blev lite hastigt då han var på väg hem. Får prata mer med honom. Pean har också en ny serie under utveckling som han säger skall bli riktigt bra men till Småländska priser. Kan vara ett bra alternativ.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



Jag köpte skivor från HiSpec Motorsport i England till min gamle E30. Riktigt bra priser och de funkade kanon så länge jag hade bilen. Så vitt jag vet har Simon kvar dem fortfarande på bilen.

http://www.hispecmotorsport.co.uk/


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Så Sjöströmmarn gav dig en pilla?
Du har möjligen inte varit vaken i 48 timmar?

Vila, vatten, och mat glöms oftast bort så jag tror inte du är ensam om att bli "åksjuk" under dagen.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



filtren kan säkert flöda för 14hk extra. men det är antagligen när gränsen för vad original luftburk klarar är nådd.

precis som att e85 ger mer effekt på en potent turbomaskin. men inte bara genom att ösa det i tanken...

_________________
Sammy Lundin
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Jag köpte skivor från HiSpec Motorsport i England till min gamle E30. Riktigt bra priser och de funkade kanon så länge jag hade bilen. Så vitt jag vet har Simon kvar dem fortfarande på bilen.

http://www.hispecmotorsport.co.uk/


Tack för tipset Johan thumbs up priserna såg lockande ut men jag hittade inget som var bolt on för min bil tyvärr, dom hade för E92 M3 men inte för 335 (och det skiljer en hel del där) kanske dom fixar på beställning?

Måns Ulveståhl skrev:
Så Sjöströmmarn gav dig en pilla?
Du har möjligen inte varit vaken i 48 timmar?

Vila, vatten, och mat glöms oftast bort så jag tror inte du är ensam om att bli "åksjuk" under dagen.

Haha, han frågade vilken färg på piller jag ville ha Eftermiddagen gick i ett rosa skimmer av lycka Men jag har inte varit vaken 48 timmar, snarare somnade jag ovanligt fort på lördag kväll
Nej Ensam med problemet är man inte, jag tyckte ändå att jag tog det lugnt med pilsner och fick mycket sömn natten innan.

bullen! skrev:
filtren kan säkert flöda för 14hk extra. men det är antagligen när gränsen för vad original luftburk klarar är nådd.

precis som att e85 ger mer effekt på en potent turbomaskin. men inte bara genom att ösa det i tanken...

Jo precis, de filtren kan säkert flöda mer men det blir ju lite meningslöst om originalburken räcker till för allt mina turbos orkar ge. Med större turbos sägs det att man skall byta mer än bara filtren också. Nåväl, nu när de sitter på plats och är nya och rena så får de väl sitta kvar ett tag till.


Förutom att förse med roliga piller har Sjöströmmarn försett med ett par bilder på framfarten också:



_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Jag hittade ett foto till på bilen, tack till Michael Bäck



_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Fick tips om lite begagnade Kumho däck här på rejsa (Tack Johan M) så idag blev det en tur till Borås för att fylla upp däckslagret lite.

Har alltså en uppsättning bakdäck (265/35-18) och två uppsättningar framdäck (225/40-18) på vänt nu. Kumho V70 hårda allihop.


_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2224



BMW-DJ skrev:
Johan Samson skrev:
Jag köpte skivor från HiSpec Motorsport i England till min gamle E30. Riktigt bra priser och de funkade kanon så länge jag hade bilen. Så vitt jag vet har Simon kvar dem fortfarande på bilen.

http://www.hispecmotorsport.co.uk/


Tack för tipset Johan thumbs up priserna såg lockande ut men jag hittade inget som var bolt on för min bil tyvärr, dom hade för E92 M3 men inte för 335 (och det skiljer en hel del där) kanske dom fixar på beställning?

Jepp, du kan beställa precis vad du önskar. Mät originalskivan (diameter, tjocklek och offset) så kan kan du plocka ihop ett paket som passar bolt on. De tillverkar ett skivcentrum/"bell" till dig i aluminium med rätt offset/hatthöjd. När skivorna ska bytas nästa gång behåller du bells'en och köper ny friktionsskiva.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111


Trådstartare
Johan Samson skrev:
BMW-DJ skrev:
Johan Samson skrev:
Jag köpte skivor från HiSpec Motorsport i England till min gamle E30. Riktigt bra priser och de funkade kanon så länge jag hade bilen. Så vitt jag vet har Simon kvar dem fortfarande på bilen.

http://www.hispecmotorsport.co.uk/


Tack för tipset Johan thumbs up priserna såg lockande ut men jag hittade inget som var bolt on för min bil tyvärr, dom hade för E92 M3 men inte för 335 (och det skiljer en hel del där) kanske dom fixar på beställning?

Jepp, du kan beställa precis vad du önskar. Mät originalskivan (diameter, tjocklek och offset) så kan kan du plocka ihop ett paket som passar bolt on. De tillverkar ett skivcentrum/"bell" till dig i aluminium med rätt offset/hatthöjd. När skivorna ska bytas nästa gång behåller du bells'en och köper ny friktionsskiva.



Ok, intressant! Men tänker du att jag behåller original bromsoken då?
Skivan är i original 348x30 så den är ju inte pytteliten men min tanke var nog att gå upp till 355x32 och 6kolvsok. För att både få lite mer skivmaterial som kan ta upp värmen och lite bättre känsla i oken?
Ditt tips låter dock mycket mer prisvärt vilket uppskattas thumbs up

Skulle man kunna köpa en skiva som är 348x32 (alltså öka tjockleken ett par millimeter för att få mer värmeupptagning)? Två millimeter till borde gå att klämma in i originaloken...

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
<<   1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13   >>
21 besök senaste veckan (138810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande