Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13   >>
13 besök idag (138955 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Sugen på att sälja orginalbromsarna?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126


Trådstartare
MaZ skrev:
Sugen på att sälja orginalbromsarna?


Hej Mats,

Vi får väl först se vad det blir för lösning på bilen, kan ju vara så att jag bara byter skivor också. Sen tror jag inte att du vill ha min gamla skivor i alla fall men ok och belägg kanske kan vara intressant på din bil.
Trevligt att det finns intresse i alla fall

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126


Trådstartare
Tänkte försöka sammanfatta lite alternativ kring bromsarna.

1. Byta skivor enligt modell Samson. Om man kan få in ett par millimeter grövre skiva och lite bromskylning så tror jag faktiskt att detta kan räcka rätt långt men man lär väl inte få lika mycket känsla i originaloken som i ett nytt 6 kolvsok? Har mailat dem lite frågor också.

2. D2s BBK med 356x32 skiva och 6 kolvsok.
http://www.streetperformance.se/e-92-335-arsmodell-07-up-med-bultcirke . . . .
Detta verkar väldigt bra och prisvärt på pappret men frågan är hur kina prylarna funkar i verkligheten???
Är det någon som har erfarenheter kring detta eller liknande lösningar så flika gärna in?

3. Peans Peak kit. Ungerfär samma som D2 men aningen dyrare, enligt Per själv kanske inte så lämpligt om man kör året runt och så (vilket är en diskussion i sig självt om bilen skall användas på vintern i framtiden).

4. Stop Tech verkar bra men det är för dyrt med nuvarande valutakurser 35K vill jag inte lägga.

5. AP Racing, ungefär samma pris som Stop Tech dvs för dyrt:
http://www.motorsport-tools.com/ap-racing-bmw-335i-e92-front-2006on-bi . . . .

6. Pean har ett nytt egenutvecklat kit på väg, detta skall hålla riktigt hög klass enligt Per och det kommer vara det mest konkurrenskraftiga priset på marknaden med jämförbar teknologi. Han har pratat om en skiva som kommer ha måtten 350x34 mm och som sägs ha en termisk kapacitet motsvarande en 380x32 skiva. KOmbinars förstås med nya ok (4 kolv eller 6 kolv). Priset är inte helt klart ännu men det blir ju dyrare än kinakiten och billigare än AP då. Detta låter ju intressant men som någon påpekade så blir man ju då fast i att köpa skivor och belägg från Pean för all framtid.

7. Stannade till på Schmiedmann idag och snackade lite med Viktor, han skull kolla lite vad han kan hitta så jag hoppas på något intressant förslag där också.


En annan sak som jag funderar lite på, hur noga brukar tillverkarna vara med att hålla bromsbalans med ett nytt kit mot original bakbromsar? Det är ju inte så stort problem om den bromsar lite hårdare fram men mardrömmen är ju om kolvarean blir helt galen så att bak antingen inte biter alls eller biter mycket fortare och hårdare än fram.

Bara en massa funderingar och ingen action här... snart är det Mantorp också...

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126


Trådstartare
Det är väl bara att inse, jag är lite för snål och långsam för mitt eget/bilens bästa....

Mailade hispecmotorsport angående customskivor men har inte fått svar på över en vecka, Pean lär väl dröja ett tag till med sin utveckling av kit och Mantorp närmar sig med stormsteg.

Har ju rätt mycket kvar på mina PFC belägg också. Så nu har jag beställt motsvarande originalskivor men från EBC och slitsade. Köpte från Schmiedmann, billigare än BMW Originalskivor. Skall bli intressant att se hur de funkar, tänkte försöka få till någon form enkel av bromskylning också. Får återkomma kring detta men planen är att försöka få till en slang under bilen och rakt upp till skivorna.

Hoppas nu hinna montera och fixa till helgen...


Har även anmält mig till BMW SCs Time Attack på Mantorp, får se om jag kan hålla mig ifrån sistaplatsen...

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



BMW-DJ skrev:
tänkte försöka få till någon form enkel av bromskylning också.


Kylning är A & O. thumbs up Testa det innan du köper kralligare hårdvara.

På min bil var skillnaden mer än 250C på Gelleråsen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



BTG skrev:
På min bil var skillnaden mer än 250C på Gelleråsen.

Hur mätte du skillnaden, på vad och hur kände du skillnad av dessa 250C?
Per Stacke ojjade sig verkligen när han åkte förbi mina härligt technolila skivor på Kinnekulle!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



BMW-DJ skrev:
Mailade hispecmotorsport angående customskivor men har inte fått svar på över en vecka, Pean lär väl dröja ett tag till med sin utveckling av kit och Mantorp närmar sig med stormsteg.

Har ju rätt mycket kvar på mina PFC belägg också. Så nu har jag beställt motsvarande originalskivor men från EBC och slitsade. Köpte från Schmiedmann, billigare än BMW Originalskivor. Skall bli intressant att se hur de funkar

Synd att det inte blev något med hispecmotorsport, väntade förväntansfullt på update om dem. Får du någon intressant info kan du väl posta det i vilket fall.

EBC ska också bli intressant att höra lite om. Jag slängde ju på nya släta jag.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



johmei skrev:
BTG skrev:
På min bil var skillnaden mer än 250C på Gelleråsen.

Hur mätte du skillnaden, på vad och hur kände du skillnad av dessa 250C?


Jag hade glömt att sätta dit kylslangarna efter lite provmontage av fronten. Märkte att bromsarna gick varma så jag kom in och upptäckte då att slangarna inte satt där. Mätte med "laserpicka" (som alltid ligger i handsfacket) och satte sedan på slangarna, ut och körde 20 varv hårt och kom in med klart svalare skivor.

Min "laserpicka": http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-termomete . . . .

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



BTG skrev:
johmei skrev:
BTG skrev:
På min bil var skillnaden mer än 250C på Gelleråsen.

Hur mätte du skillnaden, på vad och hur kände du skillnad av dessa 250C?


Jag hade glömt att sätta dit kylslangarna efter lite provmontage av fronten. Märkte att bromsarna gick varma så jag kom in och upptäckte då att slangarna inte satt där. Mätte med "laserpicka" (som alltid ligger i handsfacket) och satte sedan på slangarna, ut och körde 20 varv hårt och kom in med klart svalare skivor.

Min "laserpicka": http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-termomete . . . .

thumbs up Ska bli kul att se om det gör stor skillnad med slangarna. Förväntningarna är höga.

Har tittat på sån där picka men aldrig slagit till. Används den flitigt?

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Ursäkta trådkapningen David!

johmei skrev:
Har tittat på sån där picka men aldrig slagit till. Används den flitigt?

Ja, den används flitigt. Man kan ju mäta allt möjligt med den. (När barnen var små hade jag den hemma och mätte vällningens temp.). Jag mäter temp på oken, padsen, slangarna, grenrörspiporna (går motorn jämt?) däckens ytter- och innersida samt mitt, fälgens temp, diffens temp, lådans temp. Det går att mäta allt. thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Kommer inom kort.
Ett extra "skal" som passar din Iphone.
Någon app för temperaturangivelser.



_________________
BMW MC-klubben
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126


Trådstartare
BTG skrev:
Ursäkta trådkapningen David!


Ingen fara med trådkapningen, jag var ju nästan såld själv på en sån där värmepicka... Men nu kommer ju Måns med smidigt alternativ ser jag thumbs up

Efter att ha grämt mig mycket över hur svårt det är att hitta en jävla slang till vettigt pris har jag i alla fall beställt slang för bromskylning, ett par alurör och slangklämmor från do88. Hoppas på snabb leverans och sen får vi se om jag kan meka ihop någonting av detta.
Sådana här konstruktionsjobb är ju inte min starka sida, brukar köpa "bolt on" prylar och lämna bort för montering

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



thumbs up

Måns tips känns nästan som ett 1:a aprilskämt.
Men om det stämmer är det ju fantasiskt! Tänk att kunna sätta det på GoPro:n som man sedan monterar lite överallt för att se vad det är för skillnader i temp.

Vad gäller montering av bromskyl, om du inte hinner annat så ta och kapa bort skölden och buntbanda in slangen mot navet - "in the general direction". Det är inte så himla nog att luften når precist och exakt till skivan/oket etc. Det är inte rocket science. Det (enda) man egentligen kan uppnå är att luften runt skivan/oket byts ut i mycket högre utsträckning med kylning än om man kör utan.

Med kylning kan jag åka med så mycket attack som däcken klarar varv efter varv i högsommarvärme. Utan bromskylning kommer jag 5-10 varv innan pedalen börjar bli längre och längre...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



En IR mätare skall du inte använda till däck, fälgar, bromsar eller liknande då det ger vilseledande resultat. Mycket påverkar, den största boven är strålningsvärme från annat än det du vill mäta.

Däck mäts med en riktig däckmätare med prob som sticks in i däcket.
Bromsar mäts med fördel med speciella klisterlappar som anger temp som klistras på oket.
Bakaxel mäts med oljetempgivare.


_________________
Patrik Skoog
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



BTG skrev:
thumbs up

Måns tips känns nästan som ett 1:a aprilskämt.
Men om det stämmer är det ju fantasiskt! Tänk att kunna sätta det på GoPro:n som man sedan monterar lite överallt för att se vad det är för skillnader i temp.


Det är det inte, jag har sett en sån IRL. Finns dock bara till Ifån vad jag vet och priset var lite för högt för att ha en och laja med. 2-3kkr om jag minns rätt.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Patrik Skoog skrev:
En IR mätare skall du inte använda till däck, fälgar, bromsar eller liknande då det ger vilseledande resultat. Mycket påverkar, den största boven är strålningsvärme från annat än det du vill mäta.

Däck mäts med en riktig däckmätare med prob som sticks in i däcket.
Bromsar mäts med fördel med speciella klisterlappar som anger temp som klistras på oket.
Bakaxel mäts med oljetempgivare.



Plus färg som man målar på kanten på skivorna...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



@: Patrik & Mats Det var värst vad konservativ och gammelmodig man kan vara? Klisterlappar eller indikerande färg?

Det går alldeles utmärkt att använda en IR-mätare. thumbs up Jag har benchat denna picka på säkra observationer (typ när vatten kokar, febriga barn, mat i ugn som samtidigt mäts med stick-termo, kylarslangar m.m.) och den är absolut SPOT-ON! Inga som helst problem att mäta vare sig däck, bromsar eller låd-temp.
Jag uppmanar den som tvivlar att testa.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



BTG skrev:
Jag uppmanar den som tvivlar att testa.



Övertygelsen är det som övertygar

_________________
Patrik Skoog
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ir på däck är fy

Men på broms tycker jag det funkar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126


Trådstartare
Många synpunkter om IR mätaren här, helt klart beror det på vad man vill mäta. IR mäter säkerligen bra, och vill man se om det blir skillnad före/efter en modifiering av kylningen så går det säkert bra. Vill man veta vilken maxtemp skivan hade ute på banan så hjälper det väl föga att mäta i depån efter avkylningsvarv...

Om man skall mäta däcktemp så har jag förstått att man måste in lite i däcket och mäta då ytans temp förändrar sig ganska fort. Vet inte vad IR klarar av där. Tittar man på F1 kan man ju tydligt se (via IR kamera) hur värmen på däckens yta förändras snabbt när de kör i kurva kontra raksträcka.

I övrigt så tycker jag att man känner rätt mycket på bilen när grejerna börjar bli varma, däcken blir hala, bromsar tar sämre, pedalen blir längre o.s.v.

Kul med diskussion dock thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Däck ska mätas i stomme inte yta

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 11, 12, 13   >>
13 besök idag (138955 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande