Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13   >>
13 besök senaste veckan (138863 totalt)
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
erikjakan skrev:
Jag tycker att du ska investera i en diff, det kommer att förändra hela bilen.


Supramannen skrev:
Skulle just skriva fixa en riktig diff och allt blir bättre


Absolut, en riktig diff står definitivt på önskelistan. thumbs up
Får se hur mycket pengar jag vill investera i den här bilen bara. Har även funderingar på att byta bil.


Men om ni föreslog diff utifrån senaste bilden på däckslitage så var det en missuppfattning. Det var framdäcken som var på bild där. Bakdäcken ser ut så här:


_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7722



Då behöver du mer mos

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
erikjakan skrev:
Då behöver du mer mos


Haha, man vill väl alltid ha mer mos

Får nog peta i lite E85 i tanken och mappa hårdare inför Mantorp den 27e

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Snart dags för knutan, men innan dess borde man väl hinna skriva av sig lite från Mantorp träffen...

Innan träffen gjorde jag ett försök att göra rent oljekylaren. Den sitter ju i hjulhuset så den har blivit rätt igensatt genom åren. Försökte först borsta bort intorkad smuts men gjorde nog mer skada än nytta på de spröda flänsarna. Ändrade taktik och dränkte den i bromsrengörning istället...


Mer mos önskades i tråden och är det någonstans man skall ha det så är det ju på Mantorp!
Jag har kört en ganska konservativ mappning på bilen för att få den tillförlitlig och körbar, men inför Mantorp var jag sugen att ladda på lite mer. Trodde in i det sista att jag inte skulle hinna men jag fick en lugnare stund dagen innan körningen så jag filade ihop en mappning med lite aggressivare boostkurva och agressivare tändning. Kombinerade det med bränsle styrning för ca 22% Etanol så med det bränslet så är det fortfarande en rätt konservativ mappning. Tankade och loggade några repor på lunchen, allt verkade ok så jag körde på den. Har tyvärr inte några bra VD-siffror då bilen var fullastad och hade helt andra hjul än vid tidigare mätningar. Så jag vet inte alls hur mycket effekt den ger nu men jag tog en C63 AMG igår så den går väl skapligt.



Väl i Mjölby blev det som vanligt en trevlig kväll med Johan M i övrigt blev klubben lite utspridd och dåligt organiserad för traditionellt "kvällen före snack"

På lördagen vaknade jag nykter och nästan pigg. Mycket klubbgrejer att stå i på dagen som vanligt men jag hann ett par träningspass innan det var dags för TA.
Med lite mer mos och bredare framdäck förbättrade jag mitt personbästa med drygt en sekund.
Nya PB 1.33:088 Jag var rätt nöjd med tiden men tyckte inte att jag fick någon bra känsla i framvagnen.
En annan kul grej vara att jag satte mitt snabbaste varv på näst sista försöket. Jag brukar ju alltid sätta snabbaste på tredje varvet eller så. Känns som att jag börjar få kontroll på värmeproblemen (Ta i trä)
Efter lunch var det fullt upp med ringtaxi för glada medåkare i ett par timmar. Lite skoj det också fast på ett annat sätt.
Senare på eftermiddagen fick jag lite körtid. Testade att sänka lufttrycket ytterligare lite och vips så viste jag precis vart jag hade framvagnen. Synd att jag inte kom på det innan TA för det hade nog märkts på klockan.

Bilen fastnade på lite foton också. Stort tack till photobyemelie.se thumbs up




Sista passet fick jag motorlampa och felkoder på vanos. Igår bytte jag vanos solenoider, hoppas att det löser problemet.


På lördag är det säsongsfinal på knutan.
Bromsskivorna är lite slitna, har 28,6mm kvar av 30mm från nya. Slitsarna syns knappt längre. Men det bör väl hålla. Finns ju ändå mycket material kvar.
Annars är jag väl rätt redo tror jag.
Knutan är min favoritbana så även om den inte passar 1,6tons bjässen direkt så är det min absoluta höjdpunkt på året.
Jag ligger tvåa i klassen och hoppas väl att jag skall kunna behålla den placeringen men i ärlighetens namn förutsätter det att en viss konkurrent med vass M4 lämnar VO eller får problem. Han har också lite tunt på bromsar sägs det.
When the flag drops the bullshit stops

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Jaha, tiden springer iväg. Knutan känns redan som en evighet sedan och fram till våren känns det också långt.

Jag tänkte sammanfatta intrycken från knutan och säsongen men minnet börjar helt ärligt bli lite vagt.

Knutan gick i alla fall helt ok, banan är ju skitskoj! Bilen fungerade också helt ok, jag hade återigen lite svårt att få rätt känsla i framvagnen. Funderar på om Kumho 245or vill ha lite mer stöd från fälgen än vad mina 8,5" ger. Eller så räcker det med att mjuka upp dämparna lite i fram.

Som väntat så vann Schmiedmann Viktor time attacken och gick därmed förbi mig och tog en andraplats i totalen. Precis som förra året blev det alltså en tredjeplatspokal för mig.
Lite jobbigare för mig var att Mikael Johnsson i den andra 335an slog mig på knutan. Det är ju där den riktiga fighten finns! Lyckades i alla fall hålla Nico bakom mig men jag tjurade lite över att Micke hittat så mycket fart. Detta trots att jag putsade mitt personbästa med över en sekund från 1.11:874 till 1.10:661

Bilen fastnade på lite bilder också:



Jag har inte tagit med alla bilder men tack till Ina Henckel, Paulina Pazdalski och Johan Lindholm som alla fotade på Knutan. Jätteroligt att titta på efteråt!


Om man skall försöka sammanfatta säsongen i stort så har bilen fungerat bättre än förra året och jag har kunnat köra hårdare. Sedan jag börjat ta arrangörsansvar i klubben så blir det lite mindre körtid av den anledningen. Men det är ändå roligt!


Vad händer nu då?
Bilen passerade nyss besiktning, dessutom har den fått en liten röd halvtrött garagekompis:


Den blå har ju gått en bit över 17500 mil och börjar väl bli lite sliten här och där. Vägvalet är väl egentligen att antingen satsa på en ny bil eller börja modda den här lite hårdare. M2 eller M4 känns ju väldigt lockande speciellt eftersom jag både gillar bankörning och långa Europaresor (vilket ställer lite olika krav på bilen)

Det finns en hel del att göra på den blå i alla fall, jag tänkte försöka göra en liten lista i prioriteringsordning för att få lite struktur. Det blir som vanligt en önskelista men de mest krävande punkterna kommer ju bli åtgärdade, sen får vi se till våren vad som hänt.

1. Hjullager bak måste bytas
2. Bromsskivorna är slut runt om, bromsoken behöver egentligen renoveras också. Kanske man skall satsa på nya större frambromsar istället för att renovera.
3. Jag uppskattar samtliga bussningar i bakvagnen som slut, bör bytas till solida och ledlager.
4. Mitt Öhlins Road & Track skall ju servas efter ca 4000 mil. Mitt har gått minst 3 gånger serviceintervallet så det kanske är dags...
5. Skall man ändå bråka med bakvagnen står ju en liten LSD på önskelistan också...
6. Nya fälgar fram för att kunna klämma dit 265 breda framdäck...
7. Nu när jag har en vardagsbil för transportbehoven går det ju att sätta i skalstolar och ta ur baksätet
8. Lätta, genom att ta bort dragkrok, montera kolfiberhuv etc.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
The Mudflap
Stockholm
Här sen Apr 2013
Inlägg: 62



Oups, en bekväm F31 minsann. Så att den blå kan bli en lättad och dedikerad ban-/busbil!
Ja här är risken överhängande att man varit snabbast (mellan oss) på Knutan för sista gången förstår jag.

Jag gissar att den röda är en 320d Touring, storsäljaren hos tjänstebilisterna? Men det finns ju förstås en hel del fler motoralternativ så jag kan ju ha fel.
Grattis till nyförvärvet hursomhelst.

_________________
Mikael Johnsson
BMW 335i E90 (N54)
Alpinweiss 3
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
The Mudflap skrev:
Oups, en bekväm F31 minsann. Så att den blå kan bli en lättad och dedikerad ban-/busbil!
Ja här är risken överhängande att man varit snabbast (mellan oss) på Knutan för sista gången förstår jag.

Jag gissar att den röda är en 320d Touring, storsäljaren hos tjänstebilisterna? Men det finns ju förstås en hel del fler motoralternativ så jag kan ju ha fel.
Grattis till nyförvärvet hursomhelst.


Rätt gissat thumbs up en 320d touring med bekväm automatlåda. Den har naturligtvis tjänat sina tre år som tjänstebil innan jag budade hem den lite spontant. Men den hade bara 3800 mil på mätaren så den känns som ny bil faktiskt.

Rätt gissat med mitt syfte också, självklart är det att du aldrig någonsin skall vara snabbare än mig runt knutan eller någon annan bana

Men nu har jag ju bränt alla pengar på bruxbilen... Dessutom ville sambon dra till Mexico i vinter och attgöra listan på den blåe är ju milslång... Ja du hör ju, här finns inga resurser kvar för några coola snabba uppgraderingar...

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



BMW-DJ skrev:
The Mudflap skrev:
Oups, en bekväm F31 minsann. Så att den blå kan bli en lättad och dedikerad ban-/busbil!
Ja här är risken överhängande att man varit snabbast (mellan oss) på Knutan för sista gången förstår jag.

Jag gissar att den röda är en 320d Touring, storsäljaren hos tjänstebilisterna? Men det finns ju förstås en hel del fler motoralternativ så jag kan ju ha fel.
Grattis till nyförvärvet hursomhelst.


Rätt gissat thumbs up en 320d touring med bekväm automatlåda. Den har naturligtvis tjänat sina tre år som tjänstebil innan jag budade hem den lite spontant. Men den hade bara 3800 mil på mätaren så den känns som ny bil faktiskt.

Rätt gissat med mitt syfte också, självklart är det att du aldrig någonsin skall vara snabbare än mig runt knutan eller någon annan bana

Men nu har jag ju bränt alla pengar på bruxbilen... Dessutom ville sambon dra till Mexico i vinter och attgöra listan på den blåe är ju milslång... Ja du hör ju, här finns inga rusurser kvar för några coola snabba uppgraderingar...


Där finns en jättesnabb-cool-rolig uppgradering som alltid resurserna räcker till, Lättning thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Gabriel Wendel skrev:

Där finns en jättesnabb-cool-rolig uppgradering som alltid resurserna räcker till, Lättning thumbs up thumbs up thumbs up


Japp, tack för tipset
Räkna med att vi ses till våren, jag kommer då ha en ren kaross utan vare sig motorhuv, bagagelucka, dörrar eller fönster

Tur att man har ett lätt plastvisir på hjälmen

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



BMW-DJ skrev:
Gabriel Wendel skrev:

Där finns en jättesnabb-cool-rolig uppgradering som alltid resurserna räcker till, Lättning thumbs up thumbs up thumbs up


Japp, tack för tipset
Räkna med att vi ses till våren, jag kommer då ha en ren kaross utan vare sig motorhuv, bagagelucka, dörrar eller fönster

Tur att man har ett lätt plastvisir på hjälmen


Haha, lär väl gå att lätta en hel del innan du måste börja byta saker som rutor m.m. thumbs up ?

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Gabriel Wendel skrev:

Haha, lär väl gå att lätta en hel del innan du måste börja byta saker som rutor m.m. thumbs up ?


Skojade förstås lite, just nu har jag inga planer på plåtren bil, den skall förbli ombonad mysracer

Men på lättningstemat kan man ju hyggligt gratis ta bort baksäte och dragkrok. Gissar att man kan spara runt 40kg på dom två men jag vet inte. Ett par skalstolar vore trevligt och då sparar man ju en del på dom tunga eljusterade framstolarna.

Sen börjar det bli jobbigare i mitt huvud, motorhuv i kolfiber vore trevligt men det börjar kosta rätt mycket i förhållande till sparad vikt. Likadant med baklucka.

Ideer på temat välkomnas

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Baksäten brukar tyvärr inte väga så värst mkt, men framstolarna är blytunga oftast.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Bra plan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Ge mig några dagar med hålsåg mm så ska du se att den är 300-400kg lättare

Fick ur 240kg ur min gamla 318is E30 som vägde 1200kg från början.
Den vägde 960kg med förare & full tank när jag var klar.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Fastlane skrev:
Baksäten brukar tyvärr inte väga så värst mkt, men framstolarna är blytunga oftast.


Johan M har tagit ur baksätet på sin, uppskattning var väl runt 20kg om jag minns rätt, men jag kan mycket väl minnas fel också.

Micke J har tagit bort dragkroken på sin, han vägde grejerna men jag minns inte exakt här heller. Har för mig att balk med dragkrok vägde 30kg. Ersätts med ny balk som väger ca 10kg så besparingen blir ca 20kg då.

Micke och Johan får rätta mig här förstås

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Ge mig några dagar med hålsåg mm så ska du se att den är 300-400kg lättare

Fick ur 240kg ur min gamla 318is E30 som vägde 1200kg från början.
Den vägde 960kg med förare & full tank när jag var klar.


Hehe, tack då vet jag var jag skall vända mig när jag vill spåra ur totalt

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



BMW-DJ skrev:
Fastlane skrev:
Baksäten brukar tyvärr inte väga så värst mkt, men framstolarna är blytunga oftast.


Johan M har tagit ur baksätet på sin, uppskattning var väl runt 20kg om jag minns rätt, men jag kan mycket väl minnas fel också.

Micke J har tagit bort dragkroken på sin, han vägde grejerna men jag minns inte exakt här heller. Har för mig att balk med dragkrok vägde 30kg. Ersätts med ny balk som väger ca 10kg så besparingen blir ca 20kg då.

Micke och Johan får rätta mig här förstås


Wow, RX-8ans väger typ 5kg och mitt i E36an känns inte särskilt tungt.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Fastlane skrev:
BMW-DJ skrev:
Fastlane skrev:
Baksäten brukar tyvärr inte väga så värst mkt, men framstolarna är blytunga oftast.


Johan M har tagit ur baksätet på sin, uppskattning var väl runt 20kg om jag minns rätt, men jag kan mycket väl minnas fel också.

Micke J har tagit bort dragkroken på sin, han vägde grejerna men jag minns inte exakt här heller. Har för mig att balk med dragkrok vägde 30kg. Ersätts med ny balk som väger ca 10kg så besparingen blir ca 20kg då.

Micke och Johan får rätta mig här förstås


Wow, RX-8ans väger typ 5kg och mitt i E36an känns inte särskilt tungt.


Undrar om det inte är så att ryggstödet är förstärkt för att det går att fälla/dela?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125


Trådstartare
MaZ skrev:
Fastlane skrev:
BMW-DJ skrev:
Fastlane skrev:
Baksäten brukar tyvärr inte väga så värst mkt, men framstolarna är blytunga oftast.


Johan M har tagit ur baksätet på sin, uppskattning var väl runt 20kg om jag minns rätt, men jag kan mycket väl minnas fel också.

Micke J har tagit bort dragkroken på sin, han vägde grejerna men jag minns inte exakt här heller. Har för mig att balk med dragkrok vägde 30kg. Ersätts med ny balk som väger ca 10kg så besparingen blir ca 20kg då.

Micke och Johan får rätta mig här förstås


Wow, RX-8ans väger typ 5kg och mitt i E36an känns inte särskilt tungt.


Undrar om det inte är så att ryggstödet är förstärkt för att det går att fälla/dela?


Det är ryggstödet som är tungt i alla fall, inte sätena. och ja det är ju delbart/fällbart.
Dessutom ökade man ju kraven på ryggstöden för X-antal år sedan när man krocktestade bilar och tunga grejer flög rakt igenom. Jag minns att Toyota lanserade en liten fällbar skyddbåge bakom ryggstödet som en säkerhetsutrustning...

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



BMW-DJ skrev:
Fastlane skrev:
Baksäten brukar tyvärr inte väga så värst mkt, men framstolarna är blytunga oftast.

Johan M har tagit ur baksätet på sin, uppskattning var väl runt 20kg om jag minns rätt, men jag kan mycket väl minnas fel också.
...
Micke och Johan får rätta mig här förstås

Dynorna väger ju noll och inget men ryggstöden är ganska tunga. Men 20kg, har jag sagt det? Låter lite i överkant men klart vikt som är värd att spara in och ger inget stort avkall på komfort. Elstolarna är helt löjligt tunga skapelser, ser inte fram emot att baxa runt dem i vår igen inför den årliga "uppvisningen". Batteri är jag lite sugen på att börja undersöka lättviktsalternativ för. Men helst vill man väl hitta lite vikt i framändan också, vilket iaf jag tycker är knivigt.

Kör hårt, blir klart imponerad om du drar fram hålsågen, men det finns massor i inredning och kablage innan du kommer dit!

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



BMW-DJ skrev:
MaZ skrev:
Fastlane skrev:
BMW-DJ skrev:
Fastlane skrev:
Baksäten brukar tyvärr inte väga så värst mkt, men framstolarna är blytunga oftast.


Johan M har tagit ur baksätet på sin, uppskattning var väl runt 20kg om jag minns rätt, men jag kan mycket väl minnas fel också.

Micke J har tagit bort dragkroken på sin, han vägde grejerna men jag minns inte exakt här heller. Har för mig att balk med dragkrok vägde 30kg. Ersätts med ny balk som väger ca 10kg så besparingen blir ca 20kg då.

Micke och Johan får rätta mig här förstås


Wow, RX-8ans väger typ 5kg och mitt i E36an känns inte särskilt tungt.


Undrar om det inte är så att ryggstödet är förstärkt för att det går att fälla/dela?


Det är ryggstödet som är tungt i alla fall, inte sätena. och ja det är ju delbart/fällbart.
Dessutom ökade man ju kraven på ryggstöden för X-antal år sedan när man krocktestade bilar och tunga grejer flög rakt igenom. Jag minns att Toyota lanserade en liten fällbar skyddbåge bakom ryggstödet som en säkerhetsutrustning...


Ja då förstår jag att de väger...

Ska börja lätta Alpinan i vinter och hade gärna också haft ett supertungt baksäte (så det försvinner mkt vikt).

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 335i 07 (E92) - Montegoblau - Såld
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13   >>
13 besök senaste veckan (138863 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande