Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 1988 T-16 4krafs
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38110 totalt)
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Har länge surfat runt här på rejsa.
Har ungefär lika länge ägt min saab 900, är en sk saabtok så jag har flera saabar i stallet. Denna har jag dock ägt längst men kört minst mil med. Köpte den 2006 som en projektbil och den såg ganska ledsen ut.

Den renoverades till ett betydligt bättre skick och med ganska bra trryck i maskinen med saabs fina b202t16 motor som etanolkonverterades. Bilen var godkänd och körbar sommaren 2008.

Bilen kördes och fungerade ganska bra men var redan i denna versionen relativt ombyggt bla:

Specen i stora drag,
Hr fjädrar med bilstein dämpare
Bromsar fram från bmw 750 fyrkolvsok med omborrade saab 9-3 ss aero skivor.
Original bromsar bak.
Motor b202 t16 med topp från saab 9000 Trionic 5.5 motorstyrning etanol som bränsle.

Färdigt utseende:


Hösten 2008 tog jag beslutet att konvertera till drivning på alla 4 hjulen men förstod nog aldrig vad jag gett mig in på. Planen var enkel att montera enkaste drivningen och valet föll på audi 80 så en donator köptes in:

Bilen kapades ur och konvertering började:
[url=http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=8554&image=1635758]

[/url]

Sen kom hus familj och 2 barn och bygget har stått och jag har filurat en del och planerna har ändrats medans jag funderat.

Började med styrvxel från audin men det blev inget bra och jag har nog löst detta nu.
Andra tysken som får donera delar som styrvxeln


Eftersom jag ska ha coilvers fram och Sfro inte godkanner nedre spindelleden så har jag skaffat en annan vilket krver ombyggnad av nedre lnkarmen.


Så planen då:
Motor b234 från saab 9000
Styrning från bmw e36
vxellåda bakvagn från audi 80 quattro
Gatgodknd genom sfro

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Finns ju en fortåkare från Umeåtrakten som byggt om en gammal Saab 99 till 4wd och herrejössesmotor, antar du har koll på det bygget redan?
Där är väl syftet främst att åka fort rakt fram men jag antar att det finns en hel del tips att hämta. Tror han också använt audidelar

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Japp Gustavs blå 99 har jag studerat litegrann. Han har även tipsat mig lite,när jag började.Min plan är att kunna svänga med bilen på ex stcs klubbträffarna. Jag planerar att ha krängningshämmare och sånt.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Har gjort ett impusköp av ny motor till projektet...Har ett tag spanat på b207...av lite olika anledningar ena är att den är rättvänd för rakställning. Dvs avgas och insug tvärt om mot b204. Den är av alu, jag vill inte ha viktfördelningen så långt fram, den är något lägre än b204 och jag vill inte ha scoop...De negativa är såklart styrkan vid trimning.
Såhär ser den ut:


Har kapat plats för bmw e36 styrväxeln:

Upptäckte att länkarmsinfästningen var ganska dålig, får beställa lite ekonomiplåt.

Bmw e36 styrväxeln är ca 100mm för kort...så planen är att länga bmw styrväxeln och använda og900 styrleder. Styrarmarna tillverkar jag efter bmw mått.
.

Fick flytta brsomsoken till andra sidan. Mina adaprar passar eftersom spindeln är liksidig.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Har fått till styrväxeln nu så den har blivit till og900 längd och använder innre och yttre lederna från saab 900.

Hur og900 styrväxeln ser ut i änden:


Hur bmw e36 styrväxeln ser ut i änden:


Fick tillverka adaptrar och förlängningar i ett:


Monterade på e36 styrväxeln:

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Då har jag börjat för att få dit den främre coiloversen.
Började med nedre infästningen.


Kapade bort fjädersätet på den övre länkarmen och använde mina egna coilverfästen.


För att få igenom coiloversen på ovansidan så fick jag göra ett större hål.


Nu ska jag tillverka den övre infästningen.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Nu sitter fjädertornen på plats och coiloversen är monterade.
Torndesign:


Eftersom original luftintag till kupefläkten ska användas så fick de bestämma diametern:


även trångt på andra sidan vid bromscylindern, jag vill ha bromsservo.


Framifrån


Nu börjar de svåra jobbet att få till styrningen.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
fataren
Kramfors
Här sen Aug 2011
Inlägg: 48



Kul att se när du bygger. en fråga från en novis då, hur mycket, eller hur, förändras vägegenskaperna med coils?

_________________
Dennis Wiklund
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
fataren skrev:
Kul att se när du bygger. en fråga från en novis då, hur mycket, eller hur, förändras vägegenskaperna med coils?


Ja fördelen är att man kan ställa höjden med coils sen har jag hårdhetsinställning på mina stötdämpare, men de finns på eftermarnads-stötdämpare att montera på originalplats också. Annars förändras inte vägegenskaperna så mycket, som exempelvis att ändra hjulvinklar. Jag tycker det är skoj att bygga om och vill kunna höja och sänka bilen efter humör

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare

Uppmatning saab b207 motor och audi 01E låda.


Efter några timmars jobb i cnc frasen.




Svanghjulet jag vill anvanda passar inte.


Svanghjulet svaravat så de passar har aven borrat hålbild for tryckplattan jag vill anvanda.


lagerhållare for vaxellådsaxeln


lagerhallaren monterad.


trycplattan monterad.


Paketet ihopmonterat.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
Vegge
Torshälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 17



Kul att det händer saker igen. Fortsätt så, så vi får se den igång snart

_________________
Markus Pettersson
En hög Saabar
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Har känt mig litre ointresserad av denna bilen ett tag eftersom jag inte fått styrningen riktigt som jag ville. Har försökt lite olika lösningar, bmw e36 styrväxel under motorn, tyvärr fick inte detta plats å jag blev tvungen att ha scoop i huven. har testat med saabstyrväxel men den blev för lång.

Då bestämde jag mig för att motera motor och växellåda där jag vill ha dem å så bygga stryningen efter det.

Här blev motorplaceringen

Tillverkar motorfästes plattor:


Tillverkar motorfästes konsoller:




Wee motorn får plats:


Sen styrningen då:
Bmw styrväxeln för vänstertrafik

Hemmabyggda styrarmarna.

Mitt snygga justerbara styrväxelfäse bara att helsvetsa


Betsällde bmw inre styrleder och byggde en egen stystag med saabens yttre styrleder:


Fick höjja styrarmarna så mycket de gick.


Tight


Som vanligt är de tajt, skulle nog behöva justera styrväxeln neråt eller höjja styramarna något.
Har lite bumpsteer så viss justering återstår.


Lite fundering angående styrstaget ska de följa den länkarmen som är närmast, just nu är de parallet med den nedre länkarmen, eller är det ledpunkterna som är viktigast att få till?

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Kul att läsa! Skitfina bitar du tillverkar!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ronny Norkvist
Eskilstuna
Här sen Mar 2005
Inlägg: 412



ttttorsten skrev:

Lite fundering angående styrstaget ska de följa den länkarmen som är närmast, just nu är de parallet med den nedre länkarmen, eller är det ledpunkterna som är viktigast att få till?


Gjorde en liten skiss på hur man kan göra.
Grönt= styrarm



_________________
Ronny Norkvist
ROX V8
Min egen sida:
www.roxgt.se
www.illustrera.se
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Tack Magnus!

Bra förklarat 😊

Har nu varit i garaget och tänkt lite. Humtid är inte fel såhär på kvällskvisten

Har dubbelkollat styrväxeln och den är 610mm lång från ledpunkterna. Ledpunkterna på de övre länkarmarna är 620mm styrväxeln sitter ca 50mm över så de känns som längden på växeln är bra i mått.

Eftersom styrväxeln sitter i linje eller över linjen för övre länkarmen ska styrstaget va ungefär lika lång som den övre länkarmen?

Nu ser det ut såhär:



Styrarmen har jag kopierat original saab men flyttat upp den. Vilket gör att mitt styrstag blir lika långt som saab original fast jag har kortare styrväxel.

Hoppas ni fattar mina funderingar

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Nu tror jag mig ha fått en vettig vinkel på styrstaget, jag har styrväxeln där jag vill ha den. Nu återstår att justera bort bumpsteer.

Jag har flyttat in styrarmen något eftersom när jag flyttade upp styramen så tar den i insidan på fälgen.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
De är lätt att bli tokig när man justerar bumpsteer

Har fixat en del idag med styrningen. De händer ingenting med bumpsteer innan man börjar närma sig när man sen börjar komma rätt avtar de direkt. Jag gjorde en brutalhöjning av styrarmen och då började jag komma på rätt spår.



Hade velat ha yttre styrstaget i de yttre hålet på styrarmen men då tar de i hjulet. Ska testa att göra en höjdskillnad på styrstaget så kanske de kommer att gå å ha en lägre styrarm.

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Så tråkigt att justera styrning så jag ville göra nåt skojj.
Blev att jag slitsade bromsskivorna:

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Mätt mera bumpsteer idag med MojjeC tack för kluringshjälpen.

Är nu nere på ca 1cm bumpsteer 1m ut.

När man får in ingengörer i garaget blir de avancerade mätmetoder.

Däremot är de nere på ca 150% ackerman tror jag ska länga styrarmarna lite till å hoppas att jag får upp de till 120% iaf.

Mycket brickor blir de på styrarmen

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
ttttorsten
Borås(utanför)
Här sen Jun 2008
Inlägg: 82


Trådstartare
Nu känns de som jag äntligen kommit förbi en svår punkt på bilen. Jag har styrning!

Hängde upp det riktiga styrväxelfästet i de tillfälliga.


Punktade fast konsollerna på fjädertornen


När allt var inriktat å fastsvetsat på riktigt hängde jag upp styrväxeln å kapade bort de tillfälliga fästet



Sanningens minut var kommen skulle mina styrarmar ver 2.0 funka??

Å de verkar att vid bumpsteermätning så gav de mindre konstiga hjulvinklar. Troligtvis för att styrväxeln nu sitter bomfast. Ska svetsa fast konsoller i torpedväggen också senare. Då borde inte styrväxeln röra på sig.

Var ju bara tvungen å korta en axel mellan ratten å styrväxeln och montera. Å sen stog jag där stolt å rattade från ändläge till ändläge.



Ska skarva den på riktigt snart.

Tror jag ska skippa bromsservo å hängande pedaler. De blir inte speciellt bra nu när halva styrväxeln är inne i kupen.

Några speciella bromsvågar ni rekommenderar?

_________________
Rikard Larsson
Allt jag säger och kör kan användas emot mig
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 1988 T-16 4krafs
1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (38110 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande