Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316i -92 1,8 16v Trackdaycar
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (22427 totalt)
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Det blev visst en BMW för mig..
Jag planerade att importera en billig MR2 från England men efter att testat en sådan i rFactor kom jag fram till att den inte passar mig.
Började istället hålla koll på blocket efter en lämplig ersättare. Kravet var bakhjulsdrift och minst 150 hk. Hittade många 325or som låg bra till.
Hittade denna när jag var uppe på fastlandet i närheten av där jag befann mig. Billig och avställd. Var dessvärre en hel del mer att göra på denna än vad som framgick på telefon, prutade ytterligare och körde till närmsta bilbesiktning där jag kom ut med två A4 tvåor..
De flesta var dock lätta att åtgärda.
På vägen tillbaka till Gotland körde jag förbi plastskärmar.se och fick med en ny vindruta i 5mm repskyddad pc.

Bilen har budget coilover av märket Tuning Art.
Motorn vet jag inget om förut att kammarna är utbytta, men mot vad vet jag inte. Kan bara hoppas att det är några trevliga trimkammar (fick orginal med så det inte inbytta omslipade iaf).
Karaktären på motorn är trevlig med "mycket" effekt högt i registret.
Var ju även tvungen att väga bilen innan jag börjat med lättningen av den, överraskande låg vikt tyckte jag med bara 1180 kg +-20 kg.

Planen för bilen är att tidigast 1 augusti göra en ny besiktning med tvåorna åtgärdade och desssutom mer bananpassad.
Bilen blir ingen bruksvagn utan skall ersätta min folkracebil (i bruksvärde alltså) och till att börja med ska jag köra på Gotland Ring.

Bilen när jag hämtade den


Bilen idag (2015-08-09)





Lite performancemods







Och den obligatoriska

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Kul och grattis

En fråga, sitter inte bakfjädern upp och ned eller är det jag som tänker helt krokigt??

M v h

// Johan
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Det finns som synes en hel del på denna att göra..
Tänkte ta tag i vindrutan snart men hur tycker ni att jag ska fästa den? Hur har ni gjort?

Funderar på popnit eller skruv.. eller lim.
På folkracebilen använde jag genomgående på de ställen som gick samt att jag lät kvarvarande lim sitta kvar som tätningsmassa.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Sunk skrev:
Kul och grattis

En fråga, sitter inte bakfjädern upp och ned eller är det jag som tänker helt krokigt??

M v h

// Johan


Har ingen aning faktiskt. Det var det första jag tänkte med, dock skulle det ju vara opraktisk med justermuttrar där nere i länkarmen..

Så jag antar att det är som det ska vara, det är inte jag som installerat.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Bilen har haft väldigt fula avgaser, speciellt när den är kall. Blev orolig att det var topplockspackningen så felsökning påbörjades..

Kompprov med strax över 180 psi på alla cylindrar. Upplever ändå att det är högt tryck i motorn. Det skvätter olja ur oljepåfyllningen när motorn är igång. Vevhusventilationen verkar fungera. Hittade väldigt dåliga vakuumslangar så de byttes idag.
Tomgången blev mycket bättre samt att alla fula avgaser blev osynliga igen

Funderar ändå på trycket i motorn och det faktum att det är olja i insuget.
Är det någon som har en idé om varför?

Oljan är förbi max på mätstickan, kan det påverka?

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Kan bli en trevlig bil med mycket kärlek.

Vikten var riktigt låg, är bilen tom på allt? Har för mig att Coupen är rätt tung original ca 1500kg?

Tycker också coiloverinstallationen bak ser lite lustig ut hade nog sett över det.

Vad är planen för karossen i övrig? Sparklådorna såg rätt slut ut och fronten har också sett bättre tider.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Jo den kräver nog lite kärlek allt

Vikten var med all inredning i, nu är allt ur inkl asfaltsmattorna, tänkte regga utan baksäte vid kontrollbesiktning i augusti.

Glovet och trösklarna ska rostlagas, lite surt bara att man inte kan få tag nya trösklar till annat än 4-dörrars.
Tänkte låta en plåtslagare bocka till en snygg profil och byta båda sidorna.

Frontspoiler har jag en "ny" som skall få lack, luftintag till bromskylning och splitter till att börja med.
Framskärmar, huv, dörrar och skufflucka ska bli plast när ekonomin tillåter.
Bakskärmarna är tyvärr utbankade med hammare (därav rosten), tanken är att skaffa någon universalbreddare och bygga om.

Prio blir rosten och frontspoilern.

Angående vindrutan..
Kommer jag kunna använda popnit? eller spräcker jag rutan då 5mm PC plast?

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Ricke_1602
Lindås
Här sen Feb 2005
Inlägg: 460



Ang. bakfjädern: När jag monterade K-Sport på min 328:a så skulle justeringen till bakre fjädern sitta nere och inte uppe på fjädern.

Lycka till med bilen

_________________
Rikard Martinsson

Äger följande:
BMW 525 Touring - 07
*BMW 1602-71 2,2L motor
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Idag har jag hämtat trösklarna, kan nog bli bra.

Då ska jag bara ha tag i någon som vill hjälpa mig att svetsa eller åtminstonde en lokal att vara i.

Allt jag gör på bilen sker på parkeringen
Till någon grannes förtret, har dock fått ok av fastighetsägarna

Annars blir det bara lite småpill.
Har fått tillverkat nya muttrar till topplagringen bland annat, man måste läsa ordentligt på ebay..

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Frontspoilern lackad iaf
Lite rinningar och fel nyans men ser bättre ut än det som sitter där nu iaf







Väntar på rätt luftintag till bromskylningen, fick fel diameter på slanganslutningen.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Provar fronten för inpassning av splittern.
Det blev en 10mm Plywood skiva.

Dold montering, tror att det blir väligt stabilt iallafall

Gör mycket för helhetsintrycket med en fräsch front trots att grillen saknas. Ska bli lite ny färg på den och splittern med

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare




Så långt.. inre fästet för splittern återstår ännu

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



Angående trösklar passar huvudformen från 4d skapligt på alla e36 då axelavståndet är samma på coupe, sedan, compact och touring. Man får skarva under dörren dock

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Ja, vad händer här då..


Bytte vindruta och gjorde klart allt för besiktning, väntade med rostlagningen till sist eftersom jag behövde ett annat ställe att vara på. När jag kört dit bilen så kollade vi igenom den lite mer. Vi kom fram till att de inte var värt besväret och alla de timmar med bilplåtslagning som det skulle ta att fixa allt (var ju lite mer än trösklar och golv..).

En ny kaross behövdes och turligt nog hade svärfar precis köpt en sunkig 316i med diffad bakaxel. Efter lite förhandlande så blev den min.

Först skulle den genom sbp med troligtvis gången topplockspackning och en krånglande startmotor, lite lampor och handbromsfix senare var det färdigt.
En vikt var jag tvungen att ta även på denna, trots sedanmodell ingen taklucka eller övrig lyx så vägde den in på samma vikt som coupén 1180kg

Nu påbörjas överflyttning av i princip allt som är något att ha.

Stötdämpare och fjäder bak (Nav och skivbromsar kommer över senare då det var för dåligt för att bara flytta över) är färdigt.

Motor och växellåda är ur på både bilarna. Ska byta lite packboxar och slangar innan den åker i den röda.

Nypolerad



Angående diffbromsen.
De sa att den kom från en 325 men den agerar som en öppen diff vid påverkan från hjulen och en diffbromsad vid påverkan från kardanen.. inte kan det väl vara en lamelldiffbroms då?

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Bilen är nu fullt körbar och jag har siktet inställt på Gotland ring
Hjulinställning på fredag.
Tänkte testa om chipset jag köpte fungerar härom dagen. 0-100 på ca 7,9 s utan att köra upprepningar.
Tänker att om man jämför mellan tider ger det bättre svar eftersom starten är så avgörande..

Tyvärr var ju chipset lött trots att det inte skulle vara det. Ska göra ett försök att löda i en sockel ikväll, vi får de hur det går.

Har även installerat en "Fuel baffle fixture" 16 11 2 229 656 från BMW M3 E46 enligt Johan Sjöströms tips.



_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
En sådan här kommer hem vilken dag som helst också
http://www.meganracing.com/product_detail.asp?prodid=767&catid=71

Kanske lite i överkant med tanke på min ringa effekt men ändå.

Lättningen är påbörjad även på denna kaross, sakta men säkert som man brukar säga.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Kul med lite mer gamla 90-tals bmw Lika snabba eller snabbar än nya dito Med ett bakhjul i luften ska det inte gå att snurra det med handkraft om lamelldiffen funkar som den ska. Tyvärr säljs det rätt många gamla bmws där kompisen till säljaren sagt att "den har diffad bakaxel"..
Vikterna på dina bilar verkar lite väl låga.. Är du säker på att vågen stämmer? Har aldrig hört om olättde e36or som väger 1180 kg..

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Angående vikten så är det hos skrotfrag jag väger. Har kört skrot med en van som på den vågen väger 1800kg tom och en kingcab på ca 1600 kg så jag tror den stämmer.
Men visst känns det konstigt.

Jo hyfsat snabb ska den bli, lite tråkig motor bara. men mest för att den inte vill varva mer än ca 6500rpm innan varvstopp. Har iaf fått i trimchippet men ej testat.

Dessutom sitter min nya fina vinge på bilen nu Glömde ta kort dock.
Trevligt med hemleverans thumbs up

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
Jahaja.. Toppen hade en spricka såklart. Det ska aldrig vara enkelt.

Har ju inte skrivit på ett tag men bilen var redo att tas ut på GR i höstas med hjulinställning gjord osv.
Den hade ju rykt lite konstigt men bra kompvärden. när jag körde hem den från hjulinställningen gav det sista upp och oljan blev vattenblandad.

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag mätte upp 80-120 tider på fyran före/efter chippning (318is med M42) och resultatet blev 6.2 vs. 6.3sek (fullt repeterbar men ganska minimal förbättring). Detta på samma vägsträcka, samma dag och samma bil i övrigt.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
-oskar-
Visby / Gotland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 217


Trådstartare
ok
Det var ju ingen stor förändring. Vilken växel? kan vara relevant vart i registret man ligger?

Sen kan jag ju inte jämföra rakt av med vinge mindre vikt osv. kan ju iaf hoppas att tiden går nedåt

Tänkte även kolla vad det är för kammar som sitter i. de matchar inte mot bmwfans.info men det kan vara min förmåga att tolka siffror kanske? de känns ganska orginal när man tittar på dem.

märkta med BMW och siffror

insug 17211941
avgas 17211951

ni kanske vet?

_________________
Oskar Klimczak-Hultgren
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 316i -92 1,8 16v Trackdaycar
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (22427 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande