Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
exqbe - Nytt svenskt övervaknings- & loggningssystem!
1, 2   >>
22331 besök totalt
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
Hej alla rejsare

Mitt namn är Patrik och jag jobbar på Scandinavian Technical Solutions AB. Jag har fått tillåtelse av Magnus att starta en tråd och berätta om exqbe, ett helt nytt svenskt övervaknings- och loggningssystem som vi har utvecklat och lanserar nu i sommar.

exqbe kan förklaras med fyra ledord:
Collect: Anslut upp till 16 valfria sensorer. I sortimentet finns sensorer för bland annat:
 Vatten- och oljetemp
 Oljetryck
 Lufttemp
 Lufttryck(Laddtryck mm)
 Bredbandslambda
 Avgastemp
 Däcktryck & däcktemp
 Hallgivare för hastighet, varvtal mm

Vi har möjlighet att läsa de flesta signaltyper så kontakta oss om du vill koppla in något som saknas i sortimentet.

OBD-anslutning möjliggör avläsning av originalsensorerna om man har en nyare motor.

View: Alla anslutna sensorer presenteras i realtid över BlueTooth till vår app. För nuvarande till Android men stöd för iOS kommer efter sommaren. Användaren väljer själv gränsvärden för de olika sensorerna och appen larmar när ett gränsvärde överskrids - detta gör att man inte aktivt behöver ha koll på appen under färd.

Analyze: All data som systemet samlar in loggas till vår molntjänst och finns tillgängligt för analys genom ditt personliga konto på vår hemsida. Du analyser din data direkt i webbläsaren och slipper strul med minneskort och speciella mjukvaror. Datat laddas upp genom det inbyggda 3G-modemet och får även en positionsstämpel via den inbyggda GPS-mottagaren.

Protect: Du kan även utrusta din enhet med en larmfunktion. När fordonet stängs av övergår systemet till ett kraftfullt larm med följande egenskaper:
 Anslutning för klassiska larmgivare så som dörrbrytare, IR-rörelsedetektor och glaskrossensor.
 Lutnings- och stötsensor från den inbyggda accelerometern.
 Immobilizer
 HeartBeat-funktion. Vår webbserver förväntar sig då att enheten "hör av sig" i regelbundna intervall och vi kan då skicka ett larm om någon lyckats störa ut enheten.
 GPS-spårning av stulet fordon.
 Skapa händelsekedjor för att säkerställa att användaren noterat larmet. Detta kan vara t ex ett SMS som behöver bekräftas, och i annat fall skickas det vidare till ett annat nummer eller går vidare till ett vaktbolag.

exqbe kommer i fyra versioner:
exqbe Basic: 6480:-
exqbe Alarm: 7480:-
exqbe OBD: 7480:-
exqbe Alarm + OBD: 8480:-

Utöver de köper man till de sensorer man vill utrusta sitt system med. Det tillkommer även en månadskostnad för datatrafik på 88kr (128kr för exqbe Alarm). För mycket stora datavolymer kan man komplettera abonnemanget med extra datavolymer.

Vi för även diskussioner med tillverkare av eftermarknadssprut och kommer inom en snar framtid kunna erbjuda möjligheten att läsa av och logga de sensorer som är anslutna till sprutet.

Vi kommer även under hösten att certifiera exqbe hos försäkringsbolagen så man har möjlighet att påverka sin försäkringspremie när man installerat exqbe.

exqbe var ursprungligen skapat för äldre entusiastbilar där man vill kunna ha koll på bilen utan att sätta in extra mätare. Vi har även märkt av ett stort intresse från motorsporten på de mässor och träffar vi besökt under de senaste året och det är därför jag sökt mig till denna forumssektion. Jag kommer aktivt svara på frågor och funderingar angående exqbe i den här tråden, samt ta emot förslag på vad ni inom motorsporten efterfrågar som exqbe bör ha stöd för.

Mer info finns på www.exqbe.com

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
Tavelmonterat exempelsystem.


Exempelkonfiguration med prisförslag på en av våra testpiloters banracingbil.


Körsession från Gatebil på Mantorp med ovanstående bil:


Här är en Cheva -55 med Camaro -94 drivlina som använder exqbe som enda instrumentering.

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Hur skiljer sig er lösning mot konkurrenters? Har ni en egen nisch?

Det finns ju en ganska stor mängd trackersystem som man kan koppla till sensorer, OBD och styra relä utifrån larm.

Jag misstänker mig förstå skillnaderna med ert system, men jag hoppas att frågan inte är för dum.

Jag gjorde för ett gäng år sedan en carputer med en del av de här funktionerna men den kom aldrig längre än till prototypstadiet. Sedan har det kommit upp en hel del kinaburkar som gör väldigt mycket av det jag försökte göra till en mycket lägre kostnad. Dock var supporten i princip värdelös, mycket tid att själv lägga ner för att först få det att funka och sedan att mjukvarumässigt hålla ihop de molntjänster som krävdes.

_________________
Anders Hansson
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
sweanders skrev:
Hur skiljer sig er lösning mot konkurrenters? Har ni en egen nisch?

Det finns ju en ganska stor mängd trackersystem som man kan koppla till sensorer, OBD och styra relä utifrån larm.

Jag misstänker mig förstå skillnaderna med ert system, men jag hoppas att frågan inte är för dum.

Jag gjorde för ett gäng år sedan en carputer med en del av de här funktionerna men den kom aldrig längre än till prototypstadiet. Sedan har det kommit upp en hel del kinaburkar som gör väldigt mycket av det jag försökte göra till en mycket lägre kostnad. Dock var supporten i princip värdelös, mycket tid att själv lägga ner för att först få det att funka och sedan att mjukvarumässigt hålla ihop de molntjänster som krävdes.


Vi har inte stött på så många system som är så pass flexibla och har hela kedjan med dataflödet automatiserat. Ofta är liknande system bundna till en egentillverkad instrumentpanel, och att ta vara på dataloggen kräver ett fysiskt medium med tillhörande separat analysmjukvara. Vi har även möjlighet att uppdatera mjukvaran remote via 3G-nätet likt processen att uppdatera sin mobiltelefon. Centralenheten är löstagbar och kan flyttas mellan olika fordon med och man väljer då via hemsidan vilken konfiguration som ska vara aktiv, och genom ett knapptryck tankas den ner till enheten och aktiveras.

Styrkan ligger även i hur man som kund kan skräddarsy konfigurationen efter sitt behov. Vare sig man vill optimera luftstyrningen för att öka verkningsgraden på kylaren, mäta vart spänningsfallet som slår ifrån slutsteget ligger om man tävlar i billjud (sann förfrågan) eller bara koppla in vattentemp och oljetrycksövervakning i sin gamla entusiastbil.

Vi ligger även väldigt bra till prismässigt mot liknande system.

Edit:
Tillägg:
Just användarvänlighet är något vi eftersträvar. Man ska inte behöva vara teknisk expert för att kunna hantera och installera systemet. Vi jobbar just nu på en visuell konfigurator där man på sitt konto drar och placerar sensorerna och ev. hubbar dit man vill ha dom i bilen. Sedan anger man uppdateringsfrekvenser samt mätområden och gränsvärden. Därefter genereras en PDF med färgkodade kopplingsscheman och en konfigurationsfil skapas i bakgrunden som lägger sig på servern och väntar på att hämtas ner till enheten.

Det kommer som sagt vara möjligt att ha flera konfigurationer sparade, antingen olika fordon eller t ex en konfig med olika uppdateringsfrekvenser för ban- respektive vardagskörning och på så sätt "hushåller" man sin datamängd efter behov.

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
Här kommer en liten uppdatering på vad som hänt på senaste tiden:

Gran Turismo har gjort ett inslag om oss där Dan berättar om hur systemet fungerar:



Koenig Motorsport genomförde ett SLC-lopp med exqbe monterat. Tyvärr fick vi inte igång loggningen från ECU'n som det var planerat då deras version ej hade stöd för seriell output. Nu ska ECU'n uppdateras till Hondata K-Pro4 innan nästa tävling då den versionen har CAN-utgång till dashloggers.
Mer info i deras byggtråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94886&start=99

Erik Wedlund körde TimeAttackNu's deltävling på Mantorp med sin BMW 330 Turbo. Vi var på plats och körde lite tester där vi med framgång loggade utvalda parametrar från MaxxECU i över 110 Hz.
Mer info i den racerapport jag skrev i Erik's byggtråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94582&postdays=0&postorder=asc&start=460

Traktorpullingteamet Smoking Eagle som vi har haft ett nära samarbete med i två säsonger nu har kört en del tävlingar i år. Mer info på deras Facebook: https://www.facebook.com/Smokingeaglepullingteam


Vi har även användare som bland annat kör i SSK-serien, en offroadförare i Norge och snart även inom rally. Detta visar på den bredd av användningsområden som finns för exqbe och den flexibilitet systemet erbjuder för loggning av alla möjliga typer av parametrar. Varje konfiguration blir unik och i många fall kan vi även logga befintliga givare eller ECU-interface eller liknande som redan finns i bilen och vill du mäta något som vi saknar en givare för i vårt sortiment så kan vi hjälpa till att ta fram en lösning för detta.

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Några funderingar..
Finns det inget inbyggt minne alls i den? vad händer då om den tappar 3g täckningen försvinner den delen av loggningen då?

Är det bara 2 mätare åtgången man kan se på Android enheten?
Eller hur många kan man få upp på en 10" surfplatta?


Kommer man kunna logga även varvtider med hastighet osv. som man kan med tex. Racechrono eller blir det bara loggning av givare?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Förstår jag rätt att det tillkommer en månadsavgift?

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Några funderingar..
Finns det inget inbyggt minne alls i den? vad händer då om den tappar 3g täckningen försvinner den delen av loggningen då?

Är det bara 2 mätare åtgången man kan se på Android enheten?
Eller hur många kan man få upp på en 10" surfplatta?


Kommer man kunna logga även varvtider med hastighet osv. som man kan med tex. Racechrono eller blir det bara loggning av givare?


Det sitter ett cacheminne på 8 Mb i enheten som buffrar när den inte har täckning och som räcker till många timmars loggning.

I nuvarande version av appen har vi två mätare i liggande läge och 3 i stående, men det är på gång så man själv kan ställa in antalet mätare man vill ha synliga och även fler varianter på presentation än mätartavlor.

Angående varvtidsloggning så är även detta på gång då vi har flera som förfrågat detta men tyvärr räcker inte den nuvarande GPS:en till för att kunna få tillräckligt med precision för att få ut varvtider med bra upplösning så vi kollar på alternativa metoder för att lösa detta.

nicemd skrev:
Förstår jag rätt att det tillkommer en månadsavgift?


Ja, det är en månadsavgift på 88:- för datatrafiken.

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Kan man läsa ut cache minnet utan 3g så man slipper betala data trafik?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Kan man läsa ut cache minnet utan 3g så man slipper betala data trafik?


Nej, det är ej möjligt. Man styr även sin konfiguration från webbläsaren där man lägger till å tar bort mätare, ställer in gränsvärden & samplingshastigheter etc och enheten är därför beroende av en uppkoppling för att kunna hämta hem detta.

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Kan ni inte lägga in wifi eller blåtands koppling då så data trafiken går via ens egen mobil telefon?

Känns som en onödig kostnad att behöva betala över 1000kr/år för detta?

Och för larm funktionen kan man ju köra med ett kontant kort..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Kan ni inte lägga in wifi eller blåtands koppling då så data trafiken går via ens egen mobil telefon?

Känns som en onödig kostnad att behöva betala över 1000kr/år för detta?

Och för larm funktionen kan man ju köra med ett kontant kort..


Ett av grundkonceptet som systemet togs fram efter är att det ska vara så enkelt som möjligt att logga sitt fordon vid varje körtillfälle utan att behöva tanka ur minneskort eller spara på filer som kräver mjukvaror för att analyseras - exqbe sköter allt i bakgrunden och du når allt genom en vanlig webbläsare och detta är något som skiljer oss från våra konkurrenter i jämförbara prisklasser och en förutsättning för detta är ju därför att enheten har en egen uppkoppling. Dessutom ingår mer än bara datatrafiken på telenätet i denna avgift då vi tillhandahåller molnlagringen och att vi kontinuerligt rullar ut uppdateringar med förbättringar och nya funktioner.

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



STS_Patrik skrev:
RallyQuattro skrev:
Kan ni inte lägga in wifi eller blåtands koppling då så data trafiken går via ens egen mobil telefon?

Känns som en onödig kostnad att behöva betala över 1000kr/år för detta?

Och för larm funktionen kan man ju köra med ett kontant kort..


Ett av grundkonceptet som systemet togs fram efter är att det ska vara så enkelt som möjligt att logga sitt fordon vid varje körtillfälle utan att behöva tanka ur minneskort eller spara på filer som kräver mjukvaror för att analyseras - exqbe sköter allt i bakgrunden och du når allt genom en vanlig webbläsare och detta är något som skiljer oss från våra konkurrenter i jämförbara prisklasser och en förutsättning för detta är ju därför att enheten har en egen uppkoppling. Dessutom ingår mer än bara datatrafiken på telenätet i denna avgift då vi tillhandahåller molnlagringen och att vi kontinuerligt rullar ut uppdateringar med förbättringar och nya funktioner.


Men vad händer om företaget går under? Då står man där med en dyr tegelsten installerad i bilen?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
STS_Patrik skrev:
RallyQuattro skrev:
Kan ni inte lägga in wifi eller blåtands koppling då så data trafiken går via ens egen mobil telefon?

Känns som en onödig kostnad att behöva betala över 1000kr/år för detta?

Och för larm funktionen kan man ju köra med ett kontant kort..


Ett av grundkonceptet som systemet togs fram efter är att det ska vara så enkelt som möjligt att logga sitt fordon vid varje körtillfälle utan att behöva tanka ur minneskort eller spara på filer som kräver mjukvaror för att analyseras - exqbe sköter allt i bakgrunden och du når allt genom en vanlig webbläsare och detta är något som skiljer oss från våra konkurrenter i jämförbara prisklasser och en förutsättning för detta är ju därför att enheten har en egen uppkoppling. Dessutom ingår mer än bara datatrafiken på telenätet i denna avgift då vi tillhandahåller molnlagringen och att vi kontinuerligt rullar ut uppdateringar med förbättringar och nya funktioner.


Men vad händer om företaget går under? Då står man där med en dyr tegelsten installerad i bilen?


En relevant synpunkt Pontus. Vi har en långsiktig plan med detta bolag och nu, efter tre år, har vi arbetat upp ett stort värde i bolaget i o m att plattformen finns tillgänglig inte bara för entusiastbilar utan även för ett antal andra tillämpningar. Så det finns hel del som talar för att det kommer finnas många exqbe installerade inom en snar framtid, inte bara i bilar.

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



STS_Patrik skrev:
Pontus Fyhr skrev:
STS_Patrik skrev:


Ett av grundkonceptet som systemet togs fram efter är att det ska vara så enkelt som möjligt att logga sitt fordon vid varje körtillfälle utan att behöva tanka ur minneskort eller spara på filer som kräver mjukvaror för att analyseras - exqbe sköter allt i bakgrunden och du når allt genom en vanlig webbläsare och detta är något som skiljer oss från våra konkurrenter i jämförbara prisklasser och en förutsättning för detta är ju därför att enheten har en egen uppkoppling. Dessutom ingår mer än bara datatrafiken på telenätet i denna avgift då vi tillhandahåller molnlagringen och att vi kontinuerligt rullar ut uppdateringar med förbättringar och nya funktioner.


Men vad händer om företaget går under? Då står man där med en dyr tegelsten installerad i bilen?


En relevant synpunkt Pontus. Vi har en långsiktig plan med detta bolag och nu, efter tre år, har vi arbetat upp ett stort värde i bolaget i o m att plattformen finns tillgänglig inte bara för entusiastbilar utan även för ett antal andra tillämpningar. Så det finns hel del som talar för att det kommer finnas många exqbe installerade inom en snar framtid, inte bara i bilar.


Bra att det finns en plan och att tankarna har tänkts, jag blir smått nojjig när jag ser alla dessa molnbaserade pryttlar. Meen då får man köpa en hel del lokal-prylar och konfigurera, hålla koll på osv. Så det är bra med alternativ thumbs up

_________________
Pontus Fyhr
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
STS_Patrik skrev:
Pontus Fyhr skrev:
STS_Patrik skrev:


Ett av grundkonceptet som systemet togs fram efter är att det ska vara så enkelt som möjligt att logga sitt fordon vid varje körtillfälle utan att behöva tanka ur minneskort eller spara på filer som kräver mjukvaror för att analyseras - exqbe sköter allt i bakgrunden och du når allt genom en vanlig webbläsare och detta är något som skiljer oss från våra konkurrenter i jämförbara prisklasser och en förutsättning för detta är ju därför att enheten har en egen uppkoppling. Dessutom ingår mer än bara datatrafiken på telenätet i denna avgift då vi tillhandahåller molnlagringen och att vi kontinuerligt rullar ut uppdateringar med förbättringar och nya funktioner.


Men vad händer om företaget går under? Då står man där med en dyr tegelsten installerad i bilen?


En relevant synpunkt Pontus. Vi har en långsiktig plan med detta bolag och nu, efter tre år, har vi arbetat upp ett stort värde i bolaget i o m att plattformen finns tillgänglig inte bara för entusiastbilar utan även för ett antal andra tillämpningar. Så det finns hel del som talar för att det kommer finnas många exqbe installerade inom en snar framtid, inte bara i bilar.


Bra att det finns en plan och att tankarna har tänkts, jag blir smått nojjig när jag ser alla dessa molnbaserade pryttlar. Meen då får man köpa en hel del lokal-prylar och konfigurera, hålla koll på osv. Så det är bra med alternativ thumbs up


Japp, är helt med på hur du tänker. Vi rider ju på den här vågen med "Internet of Things" men den hypen gäller för det mesta nya saker medan Dan har myntat begreppet "Internet of Existing Things" där vi med exqbe kopplar upp befintliga fordon och industrimaskiner och där har vi ett marknadsfönster med nästan obegränsade tillväxtmöjligheter.

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
Under gårdagen besökte vi Mantorp för att följa vår partner König Motorsport och deras Honda Civic i långloppstävlingarna SLC och "SM Endurance 2015". Helgen slutade med klasseger i samtliga tre race!

Helgen bjöd på mycket körtid och mycket loggad data genom exqbe-enheten. I denna bil läser vi majoriteten av sensorerna från ECU'n som är modifierad av Hondata men utöver det även oljetryck, oljetemp och bränslenivå.

Under pågående lopp upptäckte vi att bilen tappade oljetryck i kurvorna och genom att jämföra med en tidigare stint såg vi att det gradvis blivit värre och värre. Erik König valde då att ropa in bilen som svalde nästan 2 liter olja innan nivån hamna rätt. Här ser man oljetrycket under tre varv jämfört med sidoaccelerationen både före och efter oljepåfyllningen:


Här är en sammanställning mellan fyra olika förare. Notera särskilt hur förare 1 är mycket mera aktiv med växlingarna och använder motor i ett snävare varvtalsintervall. Varvtiderna var bra men med växellådsraset från förra racet färskt i minnet fick han instruktionerna att vara lite snällare mot motorn.


Den tredje bilden jag tänkte visa är lite plottrig men det intressanta är att i slutet på sista tävlingen så var det tveksamt om bränslet skulle räcka ända in i mål. Vid ungefär en halvtimme kvar på racet ledde König klassen med nästa tävlande Canard Racing ca 1,5 varv efter. Med lite huvudräkning räknade vi ut hur mycket som kunde backas av för att spara bränsle utan att Canard skulle hinna ikapp innan målgång och man ser i grafen på det område som är markerat med ett rött streck hur föraren kör i ecomode. I upploppet inför målgång blev det återigen full attack för att inte tappa ledningen och König gick i mål som klassegrare 8 sekunder före Canard.

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det lustiga är att det du/ni ser som en fördel med att slippa ett bra analysprogram ser jag och många som ig som en fördel och för ca 15 000kr som en bra logger med även en bra riktig display känns som en mycket bättre lösningen än denna moln historia om vi pratar motorsport.. men ja kanske missar poängen med detta..?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
STS_Patrik
Stockholm
Här sen Nov 2013
Inlägg: 27


Trådstartare
Supramannen skrev:
Det lustiga är att det du/ni ser som en fördel med att slippa ett bra analysprogram ser jag och många som ig som en fördel och för ca 15 000kr som en bra logger med även en bra riktig display känns som en mycket bättre lösningen än denna moln historia om vi pratar motorsport.. men ja kanske missar poängen med detta..?


Poängen är inte att slippa ett bra analysprogram utan att förenkla hanteringen av datat genom användning av molnet och en egen datalänk. Dataloggers finns de gott om inom motorsporten i alla prisklasser men vi vill med exqbe erbjuda ett användarvänligt alternativ där det inte krävs någon större datorvana eller strikt rutin för att hålla reda på sina loggar. När systemet är monterat så kommer all data loggas hela tiden, helt automatiskt, och alltid finnas tillgänglig direkt i en webbläsare. Vi är i kontakt med flera företag som sysslar med professionell motortrimning som är väldigt intresserade av att utrusta sina kundbilar med vårt system just för att kunna erbjuda direktassistans vid tävlingar samt logga motorns välmående över en längre tid där det inte är möjligt att tillhandahålla samma tjänst om det hade krävt manuell hantering av dataloggarna.

Ursprungligen var inte exqbe tänkt som ett potent verktyg för motorsport men med de intresse vi har märkt har vi kunnat anpassa oss efter det behov som efterfrågas och vi är i en ständig process att vidareutveckla systemet. Det som vi tagit lärdom av bland annat i helgen där systemet främst användes som ett telemetrisystem är att kunna erbjuda en vy med snabböversikt så man snabbt kan skaffa sig en aktuell statuskoll hos bilen. Istället för att gå in och plotta grafer ska man få en tabellvy med beräknad info så som min-/max-värde, medianvärde, procentuell tid som ev värde legat i varningszonen med mera.

_________________

M3 Coupé -97

exqbe - Monitor your vehicle
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Låter ju bra men ja ser inte riktigt användnings området eller fördelen vs riktiga grejer, hade det kostat väldigt lite så hade det vart intressant kanske

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Låter ju bra men ja ser inte riktigt användnings området eller fördelen vs riktiga grejer, hade det kostat väldigt lite så hade det vart intressant kanske

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
exqbe - Nytt svenskt övervaknings- & loggningssystem!
1, 2   >>
22331 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande