Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BYgga om med universal coilovers?
1 besök senaste veckan (5890 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5599


Trådstartare
BYgga om med universal coilovers?

Hej!

Finns inget vettigt där ute till min bil och bilen är lättad en massa så originalspecade grejor blir inga roliga.
Länge gått och tänkt på att "coiloverkonvertera" och snubblade på en bil av en corvette framvagn som också har dubbla a-armar fram.

Corvette


Hade tänkt mig något liknande på min framvagn nedan


Tänkte kapa bort fjäderhållaren och svetsa dit fäste för coiloverdämparen.

Vad bör jag tänka på och vart hittar man dessa dämpare?
Kan tänka mig att en cornerweight är på sin plats så man vet vad för grejor man ska ha?


Input please

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Precis samma som jag gjort på min Volvoframvagn.
Kapat bort orginalfjäderinfästningar och där hamnar coilovern.

Jag beställde GAZ till min.
GAZ GP för att vara exakt.
Justerbara i höjd och dämpning.
Vid skruvande på ratten påverkas både dämpning och retur.

Vikten på min bil blir väl 1300-1400kg inför reggning.
Beroende på vad för effekt jag hamnar på

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5599


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Precis samma som jag gjort på min Volvoframvagn.
Kapat bort orginalfjäderinfästningar och där hamnar coilovern.

Jag beställde GAZ till min.
GAZ GP för att vara exakt.
Justerbara i höjd och dämpning.
Vid skruvande på ratten påverkas både dämpning och retur.

Vikten på min bil blir väl 1300-1400kg inför reggning.
Beroende på vad för effekt jag hamnar på


Jo har sett väntar dock på det färdiga resultatet och det tar sån tid!

GAZ Gp har jag också kollat på, vad fick du ge och vart?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

robber skrev:
Lillen skrev:
Precis samma som jag gjort på min Volvoframvagn.
Kapat bort orginalfjäderinfästningar och där hamnar coilovern.

Jag beställde GAZ till min.
GAZ GP för att vara exakt.
Justerbara i höjd och dämpning.
Vid skruvande på ratten påverkas både dämpning och retur.

Vikten på min bil blir väl 1300-1400kg inför reggning.
Beroende på vad för effekt jag hamnar på


Jo har sett väntar dock på det färdiga resultatet och det tar sån tid!

GAZ Gp har jag också kollat på, vad fick du ge och vart?


Haha.....ja de tar en jäkla tid.
Leveranstid 3-4veckor.
Sen bygga åxå.

Köpte direkt från GAZ och det kostade ca:3300 inklusive frakt och moms för paret.
Då var det 12pund bankavgifter , 25pund frakt........typ.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3583



Jag skulle sätta coiloverns nedre fäste där original stötdämpare sitter på Mercedesframvagnen, sen svetsa fast ett par fästöron på utsidan av övre fjäderskålen.
Gäller bara att skaffa tag i en coilover som är ungefär lika lång som nedre delen av originaldämparen.
Lite längre går ju också såklart, bara att kapa ur fjäderskålen och göra fästen som sticker upp lite.
Lämplig materialtjocklek till fästöronen är 4-5 mm, det skadar inte att överdimensionera lite.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5599


Trådstartare
.

Tänkte mig något liknande detta.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168



Mycket intressant tråd, Robber.

Anders Karlsson hade superbra tips på hur man bör bygga för coilovers på MB W114/107. MEN som en novis på dessa frågor vill jag bara fråga en sak: Vad exakt vill man uppnå när man vill konvertera till coilovers?

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5599


Trådstartare
Re:

hismajestics skrev:
Mycket intressant tråd, Robber.

Anders Karlsson hade superbra tips på hur man bör bygga för coilovers på MB W114/107. MEN som en novis på dessa frågor vill jag bara fråga en sak: Vad exakt vill man uppnå när man vill konvertera till coilovers?


precis så som Anders beskriver som jag tänker på.
Lillen gör nog det samma.

Jag vill uppnå lite roligare väghållning samt kunna ställa höjden.

Finns inget roligt till w107orna på eftermarknaden så det är kustom som gäller

Sen var det inteheller dyrt

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Personligen gör jag det av delvis SFRO-synpunkt.
Och därför att jag vill kunna ha justerbarhet i chassiet.

Orginal är ju inte Volvoframvagnen kass.
Men det är ju dock en hel del som går att förbättre LÄTT.
Och ska man byta dämpare och fjäder varje gång man vill ändra så lessnar man nog fort.
Då blir det som vanligt att man lever med felen för att de är jobbigt och dyrt att ändra.
Det vill iaf jag komma ifrån.

Det kan ju vara bra med justerbarhet då man bygger nytt att ha lite spelrum om de inte blir rätt på första försöket.
I mitt fall kommer jag göra nedre infästning löstagbar för att kunna ta loss och kunna "dra ner" hela paketet genom länkarmen.
På det viset behöver jag inte sära på framvagnen för att byta setup.

Sedan ville jag ändra lite ridehight och rollcenter.
Då passar det ju bra att kunna bygga in justerbarhet på samma gång.

Men jag är helt med på Robbers resonemang , bör gå ganska lätt att bygga på märkvärdesframvagnen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168



Vettigt resonemang, tack. Som sagt, superintressant.

Jag har aldrig sett (eller hört av) en äldre Merca med coilovers och skulle gärna se att någon visar vägen, s.a.s. Då kan man ju själv följa efter

Vilka eventuella justeringsproblem med framvagnen stöter man på efter konverteringen? Eller finns det några?

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Coilovers ger ju oxå den fördelen att man lättare kan hitta fjädrar som passar applikationen, och ge möjlighet att lättare kunna justera in chassiet även med fjäderhårdheten

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5599


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Personligen gör jag det av delvis SFRO-synpunkt.
Och därför att jag vill kunna ha justerbarhet i chassiet.

Orginal är ju inte Volvoframvagnen kass.
Men det är ju dock en hel del som går att förbättre LÄTT.
Och ska man byta dämpare och fjäder varje gång man vill ändra så lessnar man nog fort.
Då blir det som vanligt att man lever med felen för att de är jobbigt och dyrt att ändra.
Det vill iaf jag komma ifrån.

Det kan ju vara bra med justerbarhet då man bygger nytt att ha lite spelrum om de inte blir rätt på första försöket.
I mitt fall kommer jag göra nedre infästning löstagbar för att kunna ta loss och kunna "dra ner" hela paketet genom länkarmen.
På det viset behöver jag inte sära på framvagnen för att byta setup.

Sedan ville jag ändra lite ridehight och rollcenter.
Då passar det ju bra att kunna bygga in justerbarhet på samma gång.

Men jag är helt med på Robbers resonemang , bör gå ganska lätt att bygga på märkvärdesframvagnen.


Hur kom du fram till vilka dämpare/fjädrar du ska ha? Vägt framvagnen?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Först mätte jag längden.
Så jag hade måtten jag behövde.
Sedan bestämdes mått för fram och sedan bak.

Bollade fram å tillbaka med GAZ.

Då pratade vi om vikten på bilen.
Chansade lite på viktfördelningen för att komma fram till en fjäder fram vs bak..


Det du kan göra är ju att provtrycka och mäta upp orginalfjädern först.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5599


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Först mätte jag längden.
Så jag hade måtten jag behövde.
Sedan bestämdes mått för fram och sedan bak.

Bollade fram å tillbaka med GAZ.

Då pratade vi om vikten på bilen.
Chansade lite på viktfördelningen för att komma fram till en fjäder fram vs bak..


Det du kan göra är ju att provtrycka och mäta upp orginalfjädern först.


Tack!

Har alla spec dvs konstanter osv på orgiginalfjädrarna så blir förspännt.

Blir nog vinterns meck att mäta fram detta, svåraste blir nog att bestämma bilens högsta höjd samt lägsta .

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

robber skrev:
Lillen skrev:
Först mätte jag längden.
Så jag hade måtten jag behövde.
Sedan bestämdes mått för fram och sedan bak.

Bollade fram å tillbaka med GAZ.

Då pratade vi om vikten på bilen.
Chansade lite på viktfördelningen för att komma fram till en fjäder fram vs bak..


Det du kan göra är ju att provtrycka och mäta upp orginalfjädern först.


Tack!

Har alla spec dvs konstanter osv på orgiginalfjädrarna så blir förspännt.

Blir nog vinterns meck att mäta fram detta, svåraste blir nog att bestämma bilens högsta höjd samt lägsta .


Alltså jag bestämde hur mycket in/utfjädring jag ville ha.
Sedan detta är gjort så kan man välja dämparlängd automatiskt i listan då detta styr totallängden.
GAZ tyckte att man skulle ta så lång dämpare man fick plats med helst , men de är ju inte alltid de går.
Fram var jag begränsad av en specifik totallängd i utfjädrat läge så det fick styra lite fram.
Dock kommer jag bygga justerbart coiloverfäste för mer justerbarhet.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5599


Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
robber skrev:
Lillen skrev:
Först mätte jag längden.
Så jag hade måtten jag behövde.
Sedan bestämdes mått för fram och sedan bak.

Bollade fram å tillbaka med GAZ.

Då pratade vi om vikten på bilen.
Chansade lite på viktfördelningen för att komma fram till en fjäder fram vs bak..


Det du kan göra är ju att provtrycka och mäta upp orginalfjädern först.


Tack!

Har alla spec dvs konstanter osv på orgiginalfjädrarna så blir förspännt.

Blir nog vinterns meck att mäta fram detta, svåraste blir nog att bestämma bilens högsta höjd samt lägsta .


Alltså jag bestämde hur mycket in/utfjädring jag ville ha.
Sedan detta är gjort så kan man välja dämparlängd automatiskt i listan då detta styr totallängden.
GAZ tyckte att man skulle ta så lång dämpare man fick plats med helst , men de är ju inte alltid de går.
Fram var jag begränsad av en specifik totallängd i utfjädrat läge så det fick styra lite fram.
Dock kommer jag bygga justerbart coiloverfäste för mer justerbarhet.


Vad tog du för längder?

Vi bygger på "samma" framvagn och kommer att ha ungefär samma vikt så spännande och se hur du resornerar och vad du kom fram till.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Re:

robber skrev:
Lillen skrev:
robber skrev:
Lillen skrev:
Först mätte jag längden.
Så jag hade måtten jag behövde.
Sedan bestämdes mått för fram och sedan bak.

Bollade fram å tillbaka med GAZ.

Då pratade vi om vikten på bilen.
Chansade lite på viktfördelningen för att komma fram till en fjäder fram vs bak..


Det du kan göra är ju att provtrycka och mäta upp orginalfjädern först.


Tack!

Har alla spec dvs konstanter osv på orgiginalfjädrarna så blir förspännt.

Blir nog vinterns meck att mäta fram detta, svåraste blir nog att bestämma bilens högsta höjd samt lägsta .


Alltså jag bestämde hur mycket in/utfjädring jag ville ha.
Sedan detta är gjort så kan man välja dämparlängd automatiskt i listan då detta styr totallängden.
GAZ tyckte att man skulle ta så lång dämpare man fick plats med helst , men de är ju inte alltid de går.
Fram var jag begränsad av en specifik totallängd i utfjädrat läge så det fick styra lite fram.
Dock kommer jag bygga justerbart coiloverfäste för mer justerbarhet.


Vad tog du för längder?

Vi bygger på "samma" framvagn och kommer att ha ungefär samma vikt så spännande och se hur du resornerar och vad du kom fram till.


Det enda "samma" vi har kommer vara spindel och kanske bromsar typ.
Men det är ju ändå lite samma utgångsläge.

Min framvagn blev.....
Vikfördelning 55/45 fram/bak.
Totalvikt 1400kg(ca +-50kg).

Fjäder 750lbs fram och 300lbs bak.
Jag gissar att jag kommer gå på hårdare fjäder bak sen.

Svagt/medel inåtlutande coilover fram.
Längd 14" öppen(ca 35cm längd fram) , 9" ihop (ca 13cm slaglängd) , en tum bort pga genomslagsgummit.
Längd 17" öppen(ca 43cm längd bak) , 11" ihop (ca 15cm slaglängd) , en tum bort pga genomslagsgummit.
Då är det tänkt att det ska vara 2-1 , två delar infjädring och en del utfjädring från rideheight.

Bak längre totallängd på coilover pga att jag har mer plats och mer upprättstående dämpare där.
Kommer fortfarande luta lite innåt bak med men mindre.

Så långt som det är kommet just nu iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Skruva banåkabil
BYgga om med universal coilovers?
1 besök senaste veckan (5890 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande