Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -95
3377 besök totalt
Trolle
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 19


Trådstartare
Hej!

Efter att ha provkört gamla Alfan på bana ett par gånger infann sig suget att testa något bakhjulsdrivet på samma vis. Alfan såldes och en E36 328 inköptes. Efter ca en månad och efter en heldag med 328an på Mantorp stod det klart att detta var vägen gå... Började genast att leta lämpligt objekt och ställde genast in mig på en M3a. E36 var vägen att gå, dels för att slippa skuldkänslor (ekonomiskt självmord?) när man kastat ut inredningen, dels för att jag tycker det är det snyggaste BMW presterat samt att det verkar vara en bil jag kan utvecklas i som förare utan att börja leta efter mer effekt osv.

Nåväl, ett par dagar efter Mantorpupplevelsen bar det iväg till uppsala för att kika på en hyffsat standard M3a i helt rätt färg - Blå! Den visade sig vara ett perfekt objekt då utsidan var i fräscht skick men insidan var rätt sliten. Perfekt tänkte jag - den ska ju så småningom ändå rensas! För övrigt var kopplingen bytt till en 6-puckad sinterlamell.

Efter köp kördes mina båda E36or återigen söderut. Ju mer jag höll fingrarna runt min andra E36 ratt desto fortare gick det... Vad f*n tänkte BMW när dom gjorde den? Till sist framme och sportratten och navet som jag nyligen köpt till 328an åkte över till M3an på stubinen! Puh!

På vägen hem mötte jag förresten upp en vän som sålde mig sin gamla Sparco-sprint stol. Hade haft samma i Alfan tidigare och var helnöjd med dom. Hade redan i förväg beställt underrede och sidoplattor från Fartfabriken:)

328ans D2 coilovers flyttades ett par dagar senare över till M:en. Passade rakt av. Ser bara hemskt ut på 328an med M-fjädrar fram - den är hög!

Aja, bilen fick ny olja och nytt filter, nytt bränslefilter och efter en incident med en grusvägsuppfart (10km/h!) knäcktes vänster camberstag bak. Mycket lustigt och irriterande! Beställde ställbara från k-sport direkt och monterade dom dagen efter.

Har nu även beställt länkarmskit, fram till E46. Ska tydligen ge lite mer camber och lite mer styrvinkel samt att jag får nya stabiliseringsstag som passar.

Fick tag i ett nytt Ultra Racing fjäderbensstag också... Konstigt att inte M-bilarna var utrustade med lite extra stag och grejer som original?

Förhoppningsvis blir det körning med 5100 på Mantorp på fredag! Det hänger lite på länkarmsbytet!









_________________
Joel Rosén
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



För mer styrvinkel behöver du även en styrvinkel adapter!!! Som jag tillverkar


Fint objekt!!

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Trolle
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 19


Trådstartare
Jag är inte på jakt efter mer styrvinkel dock, det var bara en bieffekt jag nämnde:) Min kompis har ett par från dig och de ser skitfina ut:)

_________________
Joel Rosén
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Trevligt med fler bmws här thumbs up Är som du skriver en bra bil att utvecklas med. Du får väldigt mycket camber med e46 armarna. Ca 5 grader. Kan funka till slicks men inte r-däck. Sätt igång o slit ut inredningen nu

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Trolle
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 19


Trådstartare
Tack!

OJ Ger det så mycket!?... Det blir ju inte riktigt bra. Får skicka tillbaka dom när de anländer idag!

_________________
Joel Rosén
Citera
Trolle
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 19


Trådstartare
Hej!

Roligt att köra på Mantorp igen! Fegade dock ganska hårt för jag visste att jag knappt har något fäste på dessa däcken. De är tillverkade 2002 och hårda som sten:)

Hade inte hunnit byta bromsvätskan ännu men helgarderade mig och tog med en burk ATE Blue Racing ifall den gamla inte skulle palla. Efter 2 varv och en lite för lång inbromsning på långa rakan åkte pedalen i botten... Han stanna ett par centimeter från kanten på asfalten. Körde in i depån och gjorde ett attackbyte av bromsvätskan. Den såg ut som vatten så den var nog gammal!

På det igen och när jag kommer till hårnålen efter Parisern motorbromsar jag till tvåan i 70km/h varpå sintern skriker till, bakhjulen låser sig och jag hinner inte kompensera för det lilla rattutslag jag hade. Bilen kastar runt 100 grader, börjar gräva ner sig i gruset utanför banan men stannar inte förrän den precis touchat "stålplanket"... Argh! Blir dragen upp ur gruset och kör för egen maskin in i depån.

Damage report:
1. Frontspoilern är sprucken beyond repairs.
2. Grillhållaren är böjd och verkar ha kilat fast vänstra lampan som för övrigt ser hel ut.
3. Motorhuven har fått sig ett rätt ordentligt skrapmärke samt lite småbubblor. Likaså vänstra skärmen.
4. AC-fläkten går numera emot någonting.

Endast kosmetiska skador så när som på ACn. Körde iallafall vidare i lite småregn. Måste öva mer på att kontrollera den vilda bakändan:)

Bilen tog mig sedan de 15milen hem och dagen därpå skruvade jag av fronten. Shimsade AC-fläkten och fick bort glappet. Snodde en grillram och en vanlig E36 spoiler av kompisens E36 donatorbil och tryckte dit så att bilen åtminstonne är hel. Körde sedan från sommaruppehället till Göteborg utan problem.

Ska kika på ett garage här imorrn som verkar fint... Sen blir det att beställa ny M-front och "avusblau" sprayfärg:)






_________________
Joel Rosén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -95
3377 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande