Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Cupé 1992 snikturbo.
1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (28443 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Jag köpte mig en BILLIG BMW E36 cupé med M42 motorn. Jag ville ha något bakhjulsdrivet för vintern. börja skruva lite mera med något annan märke än Alfa Romeo och bygga lite turbo samtidigt.

Framförallt ville jag ha en gatlegal projektbil vid sidan av tävlingsalfan https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23628&start=1134
Som jag kört för lite och mekat för mycket med sista åren...

Det är enklare bygga på en BMW, massor av delar och lika billigt som till alforna :-)
Jag har alltid gillar designen på E36 cupén.

Enda nackdelen är att jag inte har något större erfanhet kring BMW, och inte heller något reservdelsföråd. Men det löser sig med tiden.

Bilen är rätt nedgången i kaross och inredning. Men motorn och chassi är inte sönderskruvat. Tror det sitter någon sorts M3 spoiler fram. Jag har bara 5 dagars erfarenhet kring bmw så be kind :-)

Eftersom detta är ett snikprojekt så kan jag redogöra för löpande kostnader. Vilket inte är lika kul med andra bilar...
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Inköp bil 1700
Intercooler, siliconslang och alurör 700
Bilprovning 350
Full tank 843
luftfilter 64
Oljefilter 54
5L olje Agrol 10W40 225:- (från 20L dunk)
bilskatt 1356
sommardäck på fälg 1000
trafikförsäkring 744 (6mån)
div bussningar 150
k-stag (ford) 2x139
16mm2 batterikabel 6m 219
grenrörsfläns 280
kollektor med fläns 680
rörkonor,16v 250
14st 42.4mm VVS rörböjar 243
--------------------------------------




Säljaren påstod bilen var chippad. vilket jag tvivlade på.. Men titta orginalet låg i handsfacket. gissar den höjer varvtalsspärren.



köpte lite smågrejor att börja med.


Planen är det vanliga receptet på snikturbo.
Oöppnad motor. Större spridare, annat styrsystem och COP tändning och på det E85 och turbo + bredbandslambda.

Jag gatmappar först på lambda med motorn i bilen och känner på den rent allmänt.
Och i senare i höst tar jag ur motorn kollar över slitaget. och bromsar i bänk för maxa effekten med tändkurvan.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Hurra thumbs up
Lite tok och snik har ingen dött av.
Lär följa på avstånd

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Hmm, misstänker starkt att det spårar ur, med Fredde och Palle i närheten så lär det nog göra det rätt snart. Men trevlig att du köpt en BMW oxå.
Mvh

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



gasekke skrev:
Hmm, misstänker starkt att det spårar ur, med Fredde och Palle i närheten så lär det nog göra det rätt snart. Men trevlig att du köpt en BMW oxå.
Mvh


Du skulle behöva vara mer med Fredde och Palle du Ekke

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
jag har fixat generatorn och lite lampor idag och skriket från ac pumpen.
besiktning kl 07.00 imorgon ondag.

blir spännande då bilen är avställd, men försäkrad och har dubbdäck, ( man får inte köra på dubbdäck) men besiktiga går bra.

har skrivit ut deras egna regler ang vinterdäck att visa upp ifall dom tjafsar :-)

får jag tag i sommmardäck så blir det konbana i åmsele på lördag som shakedown.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Besiktigad utan anmärkning imorse. Inga bekymmer att komma med dubbdäck i augusti :-)

Broms och avgasvärden helt ok.
såg ok ut under också.
Jag firade med att tanka bilen full och ställa på den. Blir nytt filter + oljeservice idag efter jag mekat racerbilen.
Skall hitta en uppsättning sommardäck också så blir det konbana på söndag på Åmsele flygbas.

Nu är det bara börja trimma :-)

Om någon sitter på en ebaylänk på ett kina grenrör eller ett hemmagjort till bwm m42 e36 så posta gärna. Tänkte köra med holset hx35 turbo så det är T04 / T3 fläns som gäller.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Fick tag på 16" fälgar med halvslitna däck idag i stan. bara att handla. prutade ner till 1000:- jämt.



Satt några eftermarknads bromskivor + feta spacers.


hittade även bilstein dekaler på främre dämparna.



Jag funderar om det sitter diffbroms, skall finnas ett "S" som anger detta ?


blev oljebyte, tråget såg nytt ut. hittade en lös kabel nere vid tråget, ev. är det för temperatur


Allt är inte roliga överraskningar. bensintanken läcker, någon som vet var det brukar läcka ?


Klart för busåkning :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Benny Steen skrev:
Satt några eftermarknads bromskivor + feta spacers.

Jag funderar om det sitter diffbroms, skall finnas ett "S" som anger detta ?

Allt är inte roliga överraskningar. bensintanken läcker, någon som vet var det brukar läcka ?


Bromskivorna är troligen Biltemas "sportskivor". Har likadana på min bruksis.
Spärrad diff ska ha ett S någonstans, men jag är inte säker på var det ska sitta.
Tankläckaget kan med lite tur komma från slangarna som smiter iväg uppåt. Du kan inspektera ovanifrån om du tar bort baksätesdynan (enkelt, ta tag i framkant och ryck uppåt). Där under hittar du två runda luckor som man kan skruva bort, bl.a. för att komma åt bränslepump m.m.
Lycka till! Ska följa din turbokonvertering. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



På det här rostiga plåtblecket står utväxlingen stansad. Gissar på 3,45. Är det diffbroms står S före.



Kul med 318is , ska följas

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
perfekt ! precis den typ av information man behöver. Tack för det. bränsleläckaget verkar sitta i slanganslutningen på förarsidan.

Verkar vara ett gammal problem. Det syns att någon varit här och mekat förut. Saknas skruvar etc.

Hela locket badade i bensin. jag tog bort bensinen och körde motorn, men kunde inte se var det kommer från. så läckaget är förmodligen rätt litet.

Men jag bytte slangklammrarna iallfall. skall köra lite med baksätet borta så jag ser var det kommer från.



finns det bara en bränslepump som sitter i tanken ?
Jag kommer ju behöva montera en kraftigare pump pga E85 och större spridare. borde väl gå att montera i serie med den gamla. Skall läsa på om det.

Angående diffbromsen så var den där metallfliken rätt dåligt skick. Jag skall ta loss den och lägga ultraljudstvätten nästa ggn bilen är på lyften.

Det gick att snurra hjulen var för sig, (vej ej ev. förspänning) så förmodligen finns ingen diffbroms.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Jag har tyckt att den varit lite konstig i höger bak. kände på dämparna och höger bak kändes dålig.


Tror detta förklarar en del...


Jag får dock inte loss gummibussningen pga rost. och jag misstänker fästet behövs om jag köper ny dämpare.



Dämparna är sachs och kändes friska. Så jag funderar på pressa tillbaka gummit och lägga en svets runt undre brickan och dämparpinnen.

går det pressa tillbaka måntro ?

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
tankanslutningen höll tätt först efter jag klippt bort 10mm av slangen, så nu är det felet fixat.

Sedan blev det lite redneck-mek :-) jag pressade tillbaka gummibussningen och lade en bit svets. brickan som skall förhindra att dämparen åker igenen övre infästningen har nötts loss.

Dämparna var Sachs Sport enligt etiketten på dom :-)

Jag är medveten om att det blir brytningarna pga svetsen, men på en snikbil kan man ta lite genvägar :-)


Blev STOR skillnad med fungerande bakdämpare. hela bilens uppträdande blev mycket roligare.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804




_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
jag körde lite inspirerat med bilen idag. det sitter nog något sportpaket på chassit. dämparna är ju bilstein/sachs och bilen känns ovanligt hård i fjädringen för att vara en standardbil med 22 år på nacken ?

sitter ju sportstolar och sportratt också, sport för hela slanten... och slanten var ju inte stor heller :-)

det saknas naturligtvis lite umph i motorn än så länge, men den varvar glatt den lilla m42an !

blir konbana på söndag på åmsele flygbas.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Har du tid att bygga på denna? Går inte Alfan först
Skämt åsido, ska bli kul att följa detta projekt också.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
Ronna skrev:
Har du tid att bygga på denna? Går inte Alfan först
Skämt åsido, ska bli kul att följa detta projekt också.


tycker jag har har lagt ordentligt mycket tid på tävlingsalfan, mycket har blivit gjort också.
Men nu är snart säsongen slut och jag har inte fått köra något alls .. :-(

BMW'n får gå som vinterbil. med lite småmodds under tiden :-)
Idag bytte jag lite bussningar och shimsade ut fram och bak för mera negativ camber.






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Blir inte den schimsningen så att du bara vinklar in fjäderbenet? Undre bärarmen har ju fortfarande samma längd...

Edit, tänkte inte färdigt. Borde bli en inflyttning av övre infästningen pga vinklingen av fjäderbenet.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
shimsningen funkade kanonfint. man får byta till lite längre skruvar. jag fick dock backa på modden då jag inte fick runt styrstagen (trots värme och stora tången). man får brutalt mycket toe-in annars...

får göra nytt försök när jag skaffat extra styrstag, kommer nog krävas vinkelslip förr att lossna...

jag famlar lite här :-) har ju aldrig mekat e36 eller bmw tidigare. men bilar är bilar :-)

men jag måste medge att bilen är väldigt lättmekad, allting sitter vettigt till och det finns plats för att komma åt. ialfall efter skruvat 116 alfa och framhjulsdrivna bilar med stora motorer...

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Styrledens infästning i styrstaget är en av få saker på E36 som är riktigt hjärndött. Rostar gärna sönder.
Köpte nya stag och leder från Tyskland ( reservdelar24 ) Lite billigare så får du pengar över till nya stötdämpare

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533


Trådstartare
jag tycker å andra sidan dom ser ut som på dom flesta bilar ? sitter ju bra till med kuggstången framför motorn,

dey finns en betydligt värre variant som opel bla kör med med öppna klämförband och gängen helt naken. har sett det på andra märken också. det ser ut som det legat på havsbotten efter en vinter..

jag skall låta den lilla m42 få känna på varv imorgon på konbanan !
jag är kaxig och kör den dit utan släp, men tog med draglinan...

har med mig två kompisar som gärna får ta i allt dom orkar också :-)

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Tycker det är lite knäppt med klämspåren och under konan där rosten kan gotta till sig ordentligt. Men det finns kanske värre

M42an håller för det mesta thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 318is Cupé 1992 snikturbo.
1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (28443 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande