Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Var köper ni era belägg till Megane RS 265?
1, 2   >>
11772 besök totalt
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Ska köpa bra belägg till min Megane RS 265 RB8 för trackday-användning. Lutar åt Performance Friction PFC 08 (de har jag på min Nissan GT-R) eller Carbotech XP8 eller XP10.

Vart köper ni era belägg till bra pris? Svenska återförsäljare eller i England? Tips/länkar mottages tacksamt.

Detsamma gäller tips på bra belägg för nämnda syfte. Inte intresserad av gasbelägg, då kör jag med mina OEM-belägg. Kör med R-däck (Michelin PSC2).

_________________
Per Brugge
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Jag åker Gula Pagid RS29 runt om, funkar alldeles perfekt och är skapliga i pris.
I Tyskland är Endlessbeläggen väldigt populära, dock är de dyra men har längre livslängd än Pagiden.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Orginal Renault. Räcker långt. Slipper du skrikande bromsar oxå.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Jag kör med Performance Friction - bra mycket bättre än original på bana
och gnisslar sällan i stan. Köpta hos Pean, ganska dyra.
Skriv gärna ifall du hittar dem billigare någon annanstans.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Prata med peansweden.com så får du tipps vad som passar just dig.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Renault original är inget alternativ - de är inte i närheten av att vara tillräckligt bra för seriös körning. Om de duger för bana kör man för långsamt

Har haft PFC 08 på min GT-R och de har funkat bra där, lutar åt dem också på Renaulten. Gnisslar som fan (i alla fall på GT-R:en) men har man dem bara för bankörningen är det skit samma.

Vad med skivorna på Meganen, står de pall eller får man räkna med frekventa byten när man går upp till seriösare/hårdare belägg?

Vad har ni mer gjort åt bromsarna, ni som kör mycket bana? Stålomspunna slangar, annan bromsvätska etc.

_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Skrivorna kan få ytliga mikrosprickor trots ordentliga kylvarv. Men de stör inte.
Bromsvätska Motul RBF 600 DOT 4. Man ska tydligen undvika DOT 5.1 i Renaulten, sägs det.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Beamer skrev:
Renault original är inget alternativ - de är inte i närheten av att vara tillräckligt bra för seriös körning. Om de duger för bana kör man för långsamt

Har haft PFC 08 på min GT-R och de har funkat bra där, lutar åt dem också på Renaulten. Gnisslar som fan (i alla fall på GT-R:en) men har man dem bara för bankörningen är det skit samma.

Vad med skivorna på Meganen, står de pall eller får man räkna med frekventa byten när man går upp till seriösare/hårdare belägg?

Vad har ni mer gjort åt bromsarna, ni som kör mycket bana? Stålomspunna slangar, annan bromsvätska etc.


Kört en del bana med min gamla. Provade XP8:or, märkte ingen skillnad mot orginalet. Förutom att orginalet är tysta. Provade senare PFC men som du säger, skivorna klarar inte avancerad körning.
Sålde sen bilen, men om man kör fort och banor som kräver mycket broms så måste skivorna bytas oxå. Finns PFC skivor numera.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Demontweaks.co.uk

De har alla möjliga modeller, är du betalande medlem på Cliosport.net har du 10% rabatt medlemskapet kostar ca100kr.

Personligen kör jag med Ferodo DS3000 men kommer nog köpa DS UNO nästa gång.

K-tec racing och Puremotorsport.co.uk har också

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Ska du mest köra bana så är nog PFC skivor och belägg runt om en bra(säkert dyr) kombo.

Kör själv orginalskivor runt om och XP8 belägg fram(bak tror jag det var endless belägg).
Blev rekommenderad att inte köra för bra belägg bak då bakändan kunde bli orolig vid hård inbromsning enligt Pean.
Tycker det funkar rätt bra då det är bruks/banbil, resten är orginal.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Åker med PFC skivor ifram och det funkar kanon, får ett högt resonansljud när värme byggs upp för att sedan försvinna, skivorna har stått pall i flertalet banträffar och ingen tendens att slå sig, vid skivbyte köper jag PFC igen! Kommer dock prova Endless belägg vid nästa beläggbyte.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Peo.K skrev:
Åker med PFC skivor ifram och det funkar kanon, får ett högt resonansljud när värme byggs upp för att sedan försvinna, skivorna har stått pall i flertalet banträffar och ingen tendens att slå sig, vid skivbyte köper jag PFC igen! Kommer dock prova Endless belägg vid nästa beläggbyte.


http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=4852&appid=20

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Det blev till slut PFC08 inköpta av Pean Sweden. Kör också med PFC:s bromsvätska som är extremt värmetålig.

Kör på med originalskivorna tills det brister. Då får jag se om det blir nya originalskivor igen (K-Tec i England säljer dem billigt) eller PFC:s dyrare diton.

Nu saknar jag bara Michelins Pilot Sport Cup 2-däck. I just 18 tum så finns de inte för leverans (än). Och min extra omgång fälgar för R-däcken är just 18 tum. I värsta fall får jag byta fot och slänga på 19-tums MSPC2-däck på originalfälgarna (och köra gatdäck på 18-tummarna).

_________________
Per Brugge
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Beamer skrev:

Nu saknar jag bara Michelins Pilot Sport Cup 2-däck. I just 18 tum så finns de inte för leverans (än).


Du vet inte när de kommer?

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
sotam
Malmö
Här sen Aug 2010
Inlägg: 62



Beamer skrev:
Det blev till slut PFC08 inköpta av Pean Sweden. Kör också med PFC:s bromsvätska som är extremt värmetålig.

Kör på med originalskivorna tills det brister. Då får jag se om det blir nya originalskivor igen (K-Tec i England säljer dem billigt) eller PFC:s dyrare diton.

Nu saknar jag bara Michelins Pilot Sport Cup 2-däck. I just 18 tum så finns de inte för leverans (än). Och min extra omgång fälgar för R-däcken är just 18 tum. I värsta fall får jag byta fot och slänga på 19-tums MSPC2-däck på originalfälgarna (och köra gatdäck på 18-tummarna).


Jag fick leverans av Cup2 i 18tum för drygt en månad sedan. Hör med Euromaster, Lundavägen Malmö, om de kan få fram däck.

_________________
Mato Saric
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Problemet ligger nog i distributionsledet, de däckfirmor jag snackat med använder nog distributörer som har slut. Däcken finns bevisligen för leverans hos t.ex. Reifen.com i Tyskland och K-Tec i England. Men då det i nte har brunnit i knutarna för egen del (lär inte bli så mycket mer banåka i år....) så har jag bara avvaktat.

_________________
Per Brugge
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Euromaster ägs ju av Michelin så de har säkert egen gräddfil. Men de brukar vara dyra på däck, det är i alla fall min erfarenhet.

_________________
Per Brugge
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Lyfter den här frågan lite igen..

Köpte mig en Megane RS och det börjar nog snart bli dags för byte av frambeläggen.
Funderar på originalbelägg eftersom jag inte kommer köra nåt/så mycket på bana med bilen.

Är det billigare att köpa från England (K-tec) än hos lokala Renaulthandlaren?

Nu har jag inte kikat så noga med det verkar rätt smidigt att byta själv?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Tror PEAN ligger bättre till i pris än på renault i alla fall.
Han vet vilket märke du ska ha beroende på vad bilen ska användas till.

K-tec har jag ingen koll på.

Byta beläggen fram är som på vilken annan bil som helst.
(Bak därimot får man skruva in bromskolvarna när man pressar).

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Pean kan komma under K-techs pris, det gjorde ge i mitt fall när jag köpte skivor + belägg.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Det verkar vara samma ok som Volvo S60R eller någon sådan bil. Minns att jag köpte OEM-belägg från Tyskland på Ebay för typ en femhundring för gatbruk.

Bytet i sig är löjligt enkelt.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
RenaultSport
Var köper ni era belägg till Megane RS 265?
1, 2   >>
11772 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande