Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 3,2 -97 The Ringen Toy BTG 7:51 TF The End | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 4 besök senaste veckan (76983 totalt) |
Så var det då äntligen dags efter ett antal år av snicksnack, att bli med M3 .
Har som sagt haft en plan ganska länge att skaffa en M3 främst att nyttjas på Ringen och efter försäkringsbiten är mer eller mindre körd så känns det inte längre lika kul att åka Poppe för en alldeles för stor slant att riska. Så, när det dök upp en lämplig kandidat på detta eminenta forum i Juni så var det bara att slå till. Det är en del gjort men det ska bli mer i vinter. Premiär på Ringen blir det i alla fall 26/9 då jag och ett gäng Poppe kompisar åker ner dit och till Spa. Bilen har rullat en del då den tidigt i livet tjänstgjorde som pendlar bil men enligt er som kan så ska det inte vara någon större fara. Nedan lite spec om bilen: GT-läpp fram Glasfiberhuv som är kolfiberdraperad och sätts fast med dzus kopplingar. Glasfiber bagagelucka, ej monterad men ska på omg Simons 3" avgassystem Sparco stolar OMP ratt Öppet luftfilter med kolfiberburk 6-punkts bälten Bilstein PSS9 CS coiloverkit Hartge fjäderbenstag fram Racing Dynamics fjäderbenstag bak Ferrodo hålborrade bromsskivor bak. Shortshift Alla bussningar i både fram och backvagn är utbytt till Delrin eller powerflex. Ställbara camberstag Nästan nya framskivor. Ferrodo frambelägg Milltek ställbara camber/caster plattor fram Advanti 18" fälgar Nu ska den in i studion omg för div service och lite massering inför trippen om en månad. Ett problem som jag direkt gärna tar emot tips på är att värmen inte går att stänga av. Uppstod efter att bilen stått ett knappt år, är det en kärvande magnetventil till värmepaketet? Några bilder på objektet: Bilen står lite snett så den är inte riktigt så låg vb som det ser ut på bilderna. Hur som, ska bli skoj detta å se om man kan få upp någon fart med bilen ! Nåja, tips mottas gärna om vad som är mest kritiskt att kolla innan vi åker söder ut i september. Olja, filter, bromsolja, bromsbelägg, bromskylning, R-däck, glasfiber lucka bak med GT-vinge och allmän genomgång är schemalagd. Fick hem bilen igår kväll och den ska rakt in på lyften . _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Grattis Thomas och välkommen in i BMW fördärvet!
Det första jag ser är att den måste dekaltrimmas MER och sen tvättas (alá passaten) sedan kör du i vanlig ordning skiten ur dom flesta! Synd att vi missar varandra därnere för du hade kunnat ta det lite lugnt och agerat hare till mig. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Tack Johan ! Haha, ja det är alldeles för lite dekaler på den men det är ju snabbt fixat. Riktigt synd att vi inte är där samtidigt men jag tror knappast jag hade behövt ta det lugnt för att åka ditt tempo. Hoppas väl på att man ska få upp skapligt med fart efter ett tag men första rundan med bilen lär inte bli så snabb. Dels är bilen långt från färdig men sen behöver jag nog köra in mig på den. Och inte minst, du är jäkligt snabb därnere Johan i din 328!! Kul ska det bli iaf ! _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Bilen utan dekaler för er som undrar hur den egentligen ser ut.....
Invändigt, lite kass bild dock: _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Jag hade sett över avgassystemet (om det är 3" hela vägen) och även det öppna luftfiltret. Är ganska många som fått färre hästar med modifierade avgassystem och öppna luftfilter.
//AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||||||
vad väntar du på? fram med label off och putsa lite, klart stiligare i detta skick, dekaltrimmning är för fjortisar eller gubbar med 40 års kris (som min bil)
Gällande körningen behöver du ju inga tips precis så det är väl mer att hitta rätt kontakter och trix för att sy ihop receptet så som du vill ha det du behöver hjälp med. OM du ställer bilen där nere och besöker den regelbundet kommer du ganska snabbt att bygga upp ett bra kontaktnät lokalt vilket är värdefullt och härhemma i svedlar är vi på rejsa ett grymt stort gäng som kör likadana eller liknande bilar. Hur var det med bromskylning? Har du inte det är det en bra investering. Finns enkla fullösningar och lite snyggare finlösningar. samuel på Millway har en finlösning och fullösningar gör du med lite avgasstumpar och ett hål i bromsskölden. Givetvis blir det lite olika resultat på dessa men att inte kyla med dtit tempo känns onödigt _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Ok, kan kanske vara så och ja det är 3" hela vägen. Inget som behöver hända till höst resan dock, för att testa det får man nog göra 2 jämförande test. Hur är det med Hardy skivan, är den ok så länge den ser ok ut (inga vidare sprickor osv)? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Å vem har sagt att jag inte har 40-års kris ? Skämt å sido, vi får se. Kommer på lite olackade grejer på den i det närmsta som ändå sabbar intrycket. Bromskylning alà fullösning är schemalagd också, första inlägg uppdaterat Hoppas det ska bli att jag ställer bilen i Eifel nästa år, om inte hela så iaf delar av det och som du säger Johan så knyter man ju kontakter där varje gång man är där. Jobbar säkert 80% av min tid med tyska kunder så jag får helt enkelt se till att öka kund besöken ordentligt till nästa år och se till så dom inte ligger mitt i veckan! Inga tips på värmen ? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Nja det enda jag tänker på som strula på min E34 var just värmeventilerna och då var det fullt ös på värmen.
Jag har skrivit en del om det på min sida men Pelican Parts är duktiga och kanske mer pedagogiska än jag? Här är det förvisso tvärtom men kanske något av intresse går att snappa upp. http://www.pelicanparts.com/bmw/tech _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Tack Johan ! låter ju inte alls omöjligt och fast symtomen är tvärtom mycket möjligt med samma fel. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
jo det borde ju bero på i vilket läge ventilen isåfall låser sig. Har bilen AC? Blir bilen varm i övrigt? Om bilen har AC kanske det sitter en sensor i kupen som känner av temperaturen och om den failar så kan ju precis vad som helst hända. KANSKE den sitter bakom ett litet hål i näheten av vreden till AC/Klimat/Fläkt grunkorna men det är en vild gissning _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Mycket troligt som sagt, har AC som dock inte funkar. Gick när bilen ställdes enligt förra ägaren, ska prova att fylla den annars åker den ut. Jepp bilen blir varmt precis som den ska . _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
http://www.autopower.se/forum/topic.
Här finns lite information om den digitala stora kliman, samt på autopower finns mycket att läsa om kliman. /Kent _________________ Kent Ohlsson |
||||||
_________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
En variant på enkel bromskylning är att skippa bromsskölden, och fästa en rörstump på fjäderbenet. Jag tycker det är lite knöligt att få frigång för slangen på E36 så jag skulle inte gå över 2,5" i dim. Räkna med att begränsning av styrutslaget kan komma att behövas, dvs distanser mellan styrstag/styrväxel.
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||
Sitter kanon i dom Ragnar så jag nöjer med dom. Man får bad man betalar för sägs det ju..... Tack Marcus, den såg helt ok ut _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Ni två är ju om inte grannar så relativt nära varandra, Marcus är en påhittlig jäkel, ordentlig och snyggt blir det. Jag tyckte "snik"lösningen såg riktigt bra ut får jag säga. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Sant Johan! Får väl försöka göra ett studie besök !
Har dock ett större bekymmer. Ett ordentligt "klonkande" i diffklumpen Å då menar jag ordentligt..... Ska lossa kåpan och kollar. låter som den är tom på olja. Ny Castrol Limited slip 75W-140 beställd. Annars får jag helt enkelt hoppas på att den håller denna trippen. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -04 Race edi Boxster S -01 GT edi Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Utveckla det gärna lite mer Thomas!
öppnar du översta locket skall det droppa lätt, gör det inte det så är det för lite olja gissar jag men byt när du ändå är igång och inget annat än Castrol gubben! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 3,2 -97 The Ringen Toy BTG 7:51 TF The End | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 4 besök senaste veckan (76983 totalt) |