Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 350z GT - trackdayleksak "Besök på Nurburgring"
3088 besök totalt
jocke-j
STHLM
Här sen Sep 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Nissan 350z GT:
Jag började min bilkarriär för 10-12 år sedan med att modifiera en gammal Nissan s12 och att köra lite drifting med denna, därefter såldes den efter att studier och bankörning med motorcykel tog över som intresse. Nu har motorcykelintresset avtagit med mognad ålder(insett att det är för farligt) och studierna är avklarade.

Så sagt och gjort införskaffades under 2013 en gammal nissan igen (cirkeln är sluten).
Denna gång inköptes en Nissan 350Z GT med VQ35DE motorn med 280hk & 363nm från 3.5liters sugmotor.




Vid inköpet
var bilen standard med GT-paketet
som innebär:
*Skinnstolar
*Brembo bromsar
*Vlsd-diff + kylflänsar på diffen.
+ ett eftermonterat Typhoon K&N cold air intake system (som enligt fabrikanten skall ge +10hk).

Målet med bilen:
Är att börja köra trackdays med bilen och att ha den som andrabil på sommarhalvåret.
För er som är oroliga att bilen kommer forsätta vara standard så kan jag stilla oron med att den självklart skall modiferas för att ge så mycket skoj som möjligt för rimliga pengar.

_________________
Joakim.J
-------------------
Nissan 350Z GT Kompressor "Banprojekt"
Såld: Nissan 180zx TURBO -88 "Driftprojekt"
Citera
jocke-j
STHLM
Här sen Sep 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Plenum spacer:
Efter att ha läst mycket på olika entusiastsidor för bilmodellen kom jag fram till att en av de modifikationer som ger mest "prestanda" för pengarna till VQ35DE motorn är en plenumspacer.

designen på insugssystemet på VQ35DE motor (2003-2005) är ej optimal, där plenum ej fördelar insugsluften optimalt till samtliga 6cylindrar. detta designades om till 2006 års modell. För att lösa detta problem på de tidigare årsmodellerna kan man montera en plenumspacer som är ett mellaninlägg som applicerar mellan dom två halvorna av plenum. detta ger en större total plenumvolym. man har gjort oberoende testar i amerikanska entusiasttidningar där man bromsat fram ca +10hk efter att ha monterat plenumspacer.

Mitt vall föll till att köpa en Motordyne 5/16 basic plenumspacer.


utvärdering:
rumpdynon känner helt klart en skillnad blev faktiskt lite förvånad över att jag kände en sådan tydlig skillnad, känns mer varvvillig kring 3500rpm och uppåt. samt ett lite mörkare mullrigare insugsljud. Helt klart en prisvärd modifiering för VQ35DE motorn.

_________________
Joakim.J
-------------------
Nissan 350Z GT Kompressor "Banprojekt"
Såld: Nissan 180zx TURBO -88 "Driftprojekt"
Citera
Magnus Sjögren
Växjötrakten.
Här sen Nov 2003
Inlägg: 733



Jag har en uppsättning beg D2 coilovers till 350z om det kan vara av intresse?
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Kul kul! Detta ska jag självklart följa
Hoppas vi ses på någon bandag framöver!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
jocke-j
STHLM
Här sen Sep 2004
Inlägg: 21


Trådstartare
Nurburgring: Besök 1
En dröm jag haft under många års tid har varit att besöka Nurburgring och den mytomspunna nordschleife-slingan. I slutet på sommaren passade jag på att besöka Nurburg under några dagar. Boende fixades i Nurburg. För en motorfantast är hela omgivningen som en dröm, trevliga små restauranger/barer samt mycket racinghistorik kring ringen och säga vad man vill om "komplexet" vid sydslingan så finns det där många trevliga gamla racingbilar att beskåda på museumet.

Min summering av det hela: WOW vilken bana, jag har helt klart blivit ringfrälst och har redan börjat planera inför nästa resa.



_________________
Joakim.J
-------------------
Nissan 350Z GT Kompressor "Banprojekt"
Såld: Nissan 180zx TURBO -88 "Driftprojekt"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Nissan 350z GT - trackdayleksak "Besök på Nurburgring"
3088 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande