Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Köpråd ban/familjebil (panik)
1, 2   >>
22798 besök totalt
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hej!
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd, men eftersom jag är relativt ny på bankörning tycker jag den passar bra här!
Tidigare har jag haft Vr6Turbo, A3, mm och nu senast en clio sport -06 och även en Golf GTI -12 som jag alla testat på bana.
Nu är jag i stort behov av en ny pendlarbil som jag kan ta ut en sväng på banan då och då. Dessutom ska jag kunna frakta två barn vid behov. Har en annan bil som mestadels kommer användas för barnfrakten, men möjligheten ska finnas även i denna bil som jag nu ska köpa.
Mina tankar går till att köpa en billig bil som är rolig. Den behöver absolut inte vara snabbast på banan.
Dessa bilmodeller har jag tittat på:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94283
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=90675
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95821

Andra tips mottages gärna! Kan inget om BMW och deras Diffar mm. Är det ett "måste" på 323?
Om ni ger tips, förklara gärna vad som är så bra med den bilen mm.
Hjälp önskas pronto, då jag i dags läget får cykla till jobbet ca 6mil och dan. Visst är det bra motion, men det är roligare att köra bil.

/Raine

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Tja.. Alltså, BMW 3-serie är ju en helt trevlig bil. Personligen tycker jag att E36-karossen kostar mer än vad jag vill lägga på en såpass gammal bil men det är ju en smaksak.
Det är däremot en bra banåkabil.

Men jag skulle väl nog tänka på totalekonomin. En liten gti-bil (typ clion du länkade) är ju oftast riktigt billig att äga och har ett rätt så bra vikt/effektförhållande. Kikar man på uppgraderingar så räcker bättre bromsvätska och r-däck väldigt långt (fördel, du behöver inte se på annat än billiga 15") och ebay kryllar av förmånliga coiloverkit (okej, det finns till bmw också).

Men det viktigaste är nog att köpa något som det inte bara finns 5ex av i Sverige och behöver specialbeställningar varje gång. Tänk på bruksvärdet också

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Ja, clion är ju en trevlig bil! Men funderar på att testa bakhjulsdrivet. Aldrig ägt en BMW. Men håller med om att den kostar en del.
Är det någon skillnad på E36 / E46 i compact utförande? Finns ju 325 compact i E46. Är det ett bättre utgångsläge?

Inga andra funderingar/tips/förslag?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



E46 är modernare än E36 på alla sätt o vis Är nog nästan ingenting gemensamt faktiskt.

325 Compact måste vara en riktigt udda fågel, tror inte jag sett nån alls. 330Ci med M-Chassi och med 6 petad låda är riktigt trevlig och går att köra fortare än man tror Dom börjar vara riktigt billiga nu oxo har jag sett. Mitt största problem var när jag hämtade 20kvm parkettgolv, det vart lite trångt...

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hallå igen.
Det blev en slit-o-släng Saab 9-3 som blivit lite optimerad i motorn.

Men nu är det återigen dags för en bruksräser. Fortfarande samma premisser som tidigare, två barn, 3mil enkel resa till jobbet, helst fyrdörrars då minstingen sitter bakåtvänd.

Enda skillnaden nu är att jag har lite mer att röra mig med ~150'.
Såhär går mina tankar nu:

Golf gti -12 (har jag redan haft en, men den bästa bilen jag ägt. Var mkt nöjd. Förutom bromsarna på banan)
Leon cupra R 265hk (udda/snygg, lite mer hk. Men hur är bromsar/chassi/vxl/diff/förbrukning)
BMW 130 (BMW låter dyrt om ngt går sönder/service. Hur håller bromsar/chassi på bana)
Gt86/BRZ (dyrare i inköp. Verkar vara den roligaste, men bara tvådörrars.)
Megane rs (drömbil när den kom, men även den bara tvådörrars.)

Vill ha en bil som till vardags kan användas till o från arbetet. Även min sambo ska kunna åka och lämna/hämta barnen vid behov.

Läser alla trådar här och även lite tester gällande de olika bilarna. Men vill gärna ha era synpunkter och idéer.
Har jag missat någon bil?

Är det någon idé att importera från Tyskland?

/

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68




_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Om du är van vid VAG:s reservdelspriser så ska du nog inte vara rädd för BMW:s sådana.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Alfa är ju fina bilar, men nja.. Helst inte.

BMW kanske inte är dyrare än VW i reservdelar/service? Bara min fördom.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Besar Jashanica
Malmö
Här sen Nov 2014
Inlägg: 68



Jodå, våga vara annorlunda

Tror inte det blir billigare att köpa bil i tyskland, men mer utbud där, så lättare att hitta den kombination av bil man vill ha.

Kanske BMW's M modeller skulle var något? Du får en fin e36 eller e46 för de pengarna.
Dyr (dyrare) i driftkostnad kanske, men kompenseras av att deras priser har nästan bottnad, så förlorar inte mycket på värdeminskning.
Eller en 335i e90.

Annars är de bilar du har skrivit bra val, bromsar kan du uppgradera, oftast räcker det med bara bättre belägg och kanske bromsvätska.

_________________
Besar J
Alfa GTV6 - 87 | Alfa 75 v6 -87 | Lotus Elan +2 -68 | Peugeot 404 - 69 | BMW 325i - 09
http://www.garaget.org/Besar
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hallå.
M-modeller tror jag inte riktigt på då de kostar en del att äga. Försäkring, skatt, reservdelar mm.

Men de två senaste påhitten jag tittat på är:
Focus st (kombi) 250hk
Clio rs.
Flesta st hade varit mkt intressant om den kom i femdörrars, men tyvärr icke.

Tips, idéer?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
pompe90
Sthlm
Här sen Aug 2012
Inlägg: 29



Synd att den behövde va "billig" då försvinner VW Golf R kombi, ruskigt häftigt kombi, 300 pållar som låter riktigt fint och är en kombi.. Coolt.

Har du provkört en Focus ST? Inte? gör det. Man kan ju i efterhand få den optimerad om den är lite för tråkig pga vikten men det lär nog va en rolig kombi ändå. Kanske lite plastig inredning å andra sidan lär den då vara hållbar för en barnfamilj hehe.

_________________
Pontus Österlindh
-Volvo V70 D4 - 15
-Peugeot 308 GTi -16 - SÅLD
-Peugeot 208 GTi -13 - SÅLD
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Leon Cupra kombi verkar praktisk men snabb för en bra peng. Funkar ju ör Dale Lomas (BridgetoGantry) iaf som kör sub 8 BTG med den. Lite kul med en udda fågel ibland.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
ronkins
Stockholm
Här sen Mar 2016
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Rockhound skrev:
Hallå igen.
Det blev en slit-o-släng Saab 9-3 som blivit lite optimerad i motorn.
Men nu är det återigen dags för en bruksräser. Fortfarande samma premisser som tidigare, två barn, 3mil enkel resa till jobbet, helst thrills casino fyrdörrars då minstingen sitter bakåtvänd. Enda skillnaden nu är att jag har lite mer att röra mig med ~150'.Såhär går mina tankar nu:Golf gti -12 (har jag redan haft en, men den bästa bilen jag ägt. Var mkt nöjd. Förutom bromsarna på banan)Leon cupra R 265hk (udda/snygg, lite mer hk. Men hur är bromsar/chassi/vxl/diff/förbrukning)BMW 130 (BMW låter dyrt om ngt går sönder/service. Hur håller bromsar/chassi på bana)Gt86/BRZ (dyrare i inköp. Verkar vara den roligaste, men bara tvådörrars.)
Megane rs (drömbil när den kom, men även den bara tvådörrars.) Vill ha en bil som till vardags kan användas till o från arbetet. Även min sambo ska kunna åka och lämna/hämta barnen vid behov. Läser alla trådar här och även lite tester gällande de olika bilarna. Men vill gärna ha era synpunkter och idéer.
Har jag missat någon bil?Är det någon idé att importera från Tyskland?

/


Har själv funderat på en BMW 130 eller Gt86/BRZ! Har du blivit nå klockare? Själv har jag två småttingar så fyra dörrars vore egentligen optimalt

_________________
Camilla Engström
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hallå.
Var iväg och skulle testa en Focus ST, men den var såld samma dag. Typiskt. Läst en del tester och den har fått mkt gott omdöme.

Det jag fastnat mest för just nu är nog Golf R. Dock inte kombi.

Cupra R har jag oxå tittat efter, men väljer nog hellre Golfen. KombiCupran blir lite för dyr.

BMW skulle jag vilja testa. Har fått för mig att det verkligen är en kalasbra bil, men kanske inte lika mkt körglädje som en busig hatch? Tänker mig att BMW är klart den bekvämaste av de jag rabblat upp.
Men vilken ska man kolla efter 130/135? 330/335? X?

GT86/BRZ har jag lagt ner helt och hållet pga två dörrar för lite.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Äntligen!
Blev en svart Megane RS som fanns här på rejsa.
Mkt trevlig kille som sålde och mkt trevlig bil.
Nu ska jag tajma in en bankörning så fort som möjligt.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



Testar att lyfta denna tråden igen.

Har precis skaffat en leon 2.0 tfsi (185 hk) och funderar lite på hur den kan göra sig på bana. Det är en Rydell edition så den har fint skålade stolar vilket är en bra början.

Vad tror ni om en sådan med typ steg 1 (245 hk) och vassare belägg och framöver även typ kw v2 chassie.

Har inte kört så mycket på bana utan klassar mig helt klart som nybörjare

_________________
Tobias Eriksson
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



1225 Eriksson skrev:
Testar att lyfta denna tråden igen.

Har precis skaffat en leon 2.0 tfsi (185 hk) och funderar lite på hur den kan göra sig på bana. Det är en Rydell edition så den har fint skålade stolar vilket är en bra början.

Vad tror ni om en sådan med typ steg 1 (245 hk) och vassare belägg och framöver även typ kw v2 chassie.

Har inte kört så mycket på bana utan klassar mig helt klart som nybörjare


Trimning gör bara att det går fortare rakt fram och att du kommer längre ut i spenaten.......

Jag skulle satsat på chassie först
Man blir förvånad hur beroendeframkallande det är att kunna hålla fart och tempo när det svänger

det är roligare att åka snabbt med en långsam bil än långsamt med en snabb bil

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



carl.josefsson skrev:


Trimning gör bara att det går fortare rakt fram och att du kommer längre ut i spenaten.......

Jag skulle satsat på chassie först
Man blir förvånad hur beroendeframkallande det är att kunna hålla fart och tempo när det svänger

det är roligare att åka snabbt med en långsam bil än långsamt med en snabb bil

/C


Det har du iofs helt rätt i

Kanske bättre att lägga de 5-6k ett steg 1 kostar och skaffa bättre chassie tidigare tillsammans med bromsar.

Alltså:
1. belägg
2. Coilovers
3. Semi r-däck
4. Steg 1 (lite mer fart är ju alltid kul)

Därefter får vi se antigen mer prylar eller får den vara så, det är ju i dagsläget en andra bil i familjen så för extrem kan den inte bli

_________________
Tobias Eriksson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



1225 Eriksson skrev:
carl.josefsson skrev:


Trimning gör bara att det går fortare rakt fram och att du kommer längre ut i spenaten.......

Jag skulle satsat på chassie först
Man blir förvånad hur beroendeframkallande det är att kunna hålla fart och tempo när det svänger

det är roligare att åka snabbt med en långsam bil än långsamt med en snabb bil

/C


Det har du iofs helt rätt i

Kanske bättre att lägga de 5-6k ett steg 1 kostar och skaffa bättre chassie tidigare tillsammans med bromsar.

Alltså:
1. belägg
2. Coilovers
3. Semi r-däck
4. Steg 1 (lite mer fart är ju alltid kul)

Därefter får vi se antigen mer prylar eller får den vara så, det är ju i dagsläget en andra bil i familjen så för extrem kan den inte bli


Skulle prioritera så här:
1. r-däck + bra belägg (inga jäkla redstuff )
2. Banåka
3. banåka
4 banåka

Själva banåkandet är dyrare än man tror, om man måste åka långt och kanske bo över natten innan. Det är lätt att bränna en 3-4000 på en helg i bara soppa om det är 50 mil enkel resa. Lägg till detta mat, kanske övernattning och däckslitage, sen gör du detta 5-6 ggr på en säsong.


Bilen kommer givetvis ha sina brister, men du kommer antagligen ha större till att börja med och att hantera en bil som inte perfekt är bra träning.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
1225 Eriksson

Här sen Apr 2003
Inlägg: 121



safe skrev:


Skulle prioritera så här:
1. r-däck + bra belägg (inga jäkla redstuff )
2. Banåka
3. banåka
4 banåka

Själva banåkandet är dyrare än man tror, om man måste åka långt och kanske bo över natten innan. Det är lätt att bränna en 3-4000 på en helg i bara soppa om det är 50 mil enkel resa. Lägg till detta mat, kanske övernattning och däckslitage, sen gör du detta 5-6 ggr på en säsong.


Bilen kommer givetvis ha sina brister, men du kommer antagligen ha större till att börja med och att hantera en bil som inte perfekt är bra träning.

Låter förvisso sunt

Funderar bara på däck, vågar man sig på R-däck på ett standardchassie?

Vad gäller belägg har jag sett att det finns Ferodo DS2500 vilka troligen kommer bli aktuella då.

_________________
Tobias Eriksson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



1225 Eriksson skrev:


Funderar bara på däck, vågar man sig på R-däck på ett standardchassie?


Definitivt! Gärna på en uppsättning extrafälgar så du slipper slita på dem till vardags.

Ställ på mer camber runt om och lite toe in. Vet inte vad som går att göra på din bil, men max negativ camber brukar inte bli så mycket på en standardbil.
Så länge man inte gå på med toe out så brukar mycket negativ camber ge minimalt med extra slitage på landsväg.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Köpråd ban/familjebil (panik)
1, 2   >>
22798 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande