Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum nta vs ta.nu | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 80757 besök totalt |
Nu tar jag bort bevakningen på den här tråden.
Jag får fråga någon istället....när jag vill ha svar på TA-frågor. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag väljer NTA säsongen 2015 tack vare följande:
-bang for the buck: många olika bra banor för en rimlig peng. T.o.m körning på en av nordens roligaste banor; Rudskogen. Detta är bla möjligt tack vare SBF licensen som gäller även i Norge. -arrangören sätter säkerheten högt med bla en enkel vagnbok för att säkerställa att inga livsfarliga bilar finns på banan samtidigt som mig, en bra sak som inte tar mer än max 10 min att fixa på den första tävlingen. -NTA och SBF erbjuder oss förare ett väldigt prisvärt försäkringsalternativ där vi är försäkrade under hela tävlingshelgen SAMT även det team med mekaniker, gridgirls osv som vi har med oss under helgen. Utöver detta får vi väldigt många bra rabatter genom vårt medlemskap i SBF. -NTA har bra samarbetspartners som inför 2015 säkerligen gör att den etablerade motorpressen kommer ge ännu mer uppmärksamhet åt serien och därför större värde för ev. Sponsorer. -en bra mix av klasser som arrangören lyhört anpassar efter vad vi förare efterfrågar. -ett bra reglemente som inför varje säsong diskuteras/anpassas så att alla 3 parter (vi förare/NTA samt SBF) får gehör för sina åsikter. Ta exemplet med konor som tidigare reglemente krävt: efter önskemål från förarna så anpassade SBF samt NTA detta efter förarnas önskemål. Men inte utan att ordentligt väga för och nackdelar, det är ju ändå vår säkerhet det handlar om. -en av de avgörande skälen för mitt val är att det i dagsläget verkar finnas en ambition att hålla deltagarantalet i NTA runt 50-60 förare, då får vi förare mycket mer tid på banan. Jag tror att det är max antal förare om inte alla tävlingar skall behöva 2 tävlingsdagar. Jag vill gärna ha mycket körtid när jag väl roddat runt allt för att komma till tävlingsdagen. -trivseln i depån samt under tävlingshelgen ihop med övriga tävlanden är väldigt viktig för mig och där gillar jag NTAs (Ralphs) sätt att rodda detta. (Anledningen till att jag skrev Ralph är att jag inte tidigare kört NTA men vet hur bra Ralph arrangerat andra tillställningar tidigare som jag varit på) -ett kunnigt och seriöst team med funktionärer tar hand om mig på tävlingsdagen _________________ Per Trönnberg |
||||||
GöTa: Jag var anmäld tidigare år då Seriegrundaren TaNU var SBF ansluten men gav faktiskt upp med körningen efter att jag var tvungen att åka iväg på kurs för att få köra. Jag har inte tid med sådant då jag jobbar mycket. Heller inte intresserad av att lägga pengar på det.
Blev jätteglad då det blev enklare till i år och jag återigen kände att det var värt att köra. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||||
Jag vill lyfta fram något positivt Och det är att reglementena är så pass lika att de allra, allra flesta kan köra i båda serierna med samma bil. Tycker personligen det roligaste är att skapa serier där samma deltagare kör alla deltävlingar men jag skulle ändå uppmana folk att köra mer tävlingar om de vill. I den här tråden diskuteras det vitt och brett om vilken serien som är bäst trots att många som skriver inte ens kört båda serierna
Bättre att se det som något positivt att det finns fler serier. Välj den serien som man tror passar en bäst och vill man köra mer så kan man prova inhopp i den andra serien Tycker själv det vore kul att köra Rudskogen nästa år och tycker övriga borde ta tillfället i akt att köra Mantorp. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Låter som en bra plan att bocka av dessa två banor och samtidigt få köra bägge serierna för att få förstahands info om de bägge serierna |
||||||
Det hela handlar väl om att vi ska vara glada över att det finns 2 starka serier att delta i? Ingen är väl bättre arrangerad än den andra vad jag kan utläsa av dom som DELTAGIT i både NTA och TA.nu iår som separata serier? Det verkar ha gått sämst till när Ralph och Micke skötte serien tillsammans sista året men så fort dom delade på sig kom det bästa fram ur båda herrarna.
Det handlar bara om vad man söker efter. Banor, pris och deltagare. Både Ralph och Micke är hyvens människor, duktiga arrangörer med kunnigt folk omkring sig. Sen finns det såklart något som heter personkemi som spelar in. SBF eller SMA verkar kvitta. Båda fungerar i grund och botten på samma sätt men har olika namn. Antal deltagare i respektive serie då? För att det ska vara intressant krävs nog iaf 15st per klass...mer eller mindre. Erkänt snabba bilar och duktiga förare måste också dra till sig kvalitet. Att stoppa in 15st deltagare från "Sveriges värsta bilförare" gör nog inte sitt. Fast det kanske skulle vara roligt som åskådare att se på. Kvalitet kombinerat med kvantitet måste väl vara det bästa? Vart finns prestigen att placera sig på pallen...om det bara är 5st som deltar? Men visst, en pokal och placering är tufft, så länge inte folk vet hur många startande som faktiskt är med och slåss. Då blir det ju genast lite smått generande. Sen beror det väl på vilka som är med och kör kan jag tycka vilket då är ett måste för båda serier att visa anmälda deltagare. Sluta upp med att hemlighålla förare osv. När man anmäler sig så ska man skrivas upp på startlistan omgående. Vissa vill ha motstånd medan andra inte. Vissa vill fightas med likvärdiga medan andra vill anmäla sig till den lättaste klassen där det finns sämre ekipage än en själv. Inga konstigheter alls. SM status är ju lite roligt däremot. Det låter tufft. MEN att vinna SM/RM i en serie har absolut ingenting med att vara bäst på TimeAttack. Varken bilen eller föraren behöver vara snabbast på banan... Det ska bli kul att se om/när det kanske blir två eller fler serier som anordnar SM status samma år för som jag förstått det kan vem som helst anordna SM så länge man följer vissa regler. Helt galet egentligen. Kan jämföras med mästerskapen i boxning. Fler FÖRARE kan väl skriva VARFÖR man väljer resp. serie. I slutänden handlar det väl om Time Attack, vilken serie man än startar i. Vad får man för tid under året? Vem är egentligen snabbast runt respektive bana? Man är väl ändå en "tidstorsk" i själva serien som man kan använda sig utav i samtliga sammanhang. Jättekul att jag vann en deltävling på Mantorp i TA.nus regi med min Porsche som går PRO Modified i TA samt Club Challenge i NTA. Men tiden är ju inte mkt att hänga i granen med. 1.28.9. Kommer jag 5a nästa år men åker 1.27 så kommer jag finna mer prestige i det. Hursom så kommer det bli ett grymt år 2015. I "värsta" fall får man starta i båda serierna. _________________ Porsche 997 Turbo RS Kinnekulle 58.5 Mantorp 1.26.8 Gelleråsen 1.14.5 Jessica Karlsson |
||||||
Mm jag tror det. Haha ja det här är den mest Zatzy-liknande tråden på Rejsa på länge _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Att sitta o diskutera på nätet är ju inte grejen . Ut o köra. Det är grejer _________________ Magnus Thomé |
||||||
Oj jag dödade tråden _________________ Magnus Thomé |
||||||
Några viktiga frågor till NTA
Hur hanterar ni utsläpp? Har ni typ grön lampa och sen är banan öppen? Vi med rejsigare bilar vill ju stå i depån tills banan öppnar och sen direkt ut på banan. Ställa upp innan start är inte så poppis då man kanske inte vill köra hela passet och har man en bråkig bil kanske man vill rulla ut direkt. Även om man kör med däck värmare vill man ju inte fastna i nån lineup innan utsläpp. Att sköta däckvärmare osv i lineup kommer inte på fråga i ett enmans team.. För det första måste däckvärmarna sitta på ett bra tag och man kan ju inte köra in i lineup med dom på 5min innan start för att sedan som förare hoppa ur strax innan utsläpp för att slita av däckvärmarna och slängde dom på sidan. Alla har inte ett TTA team med 10 gubbar som sköter om en.. Allt meck sker i depån. Hur gör ni med utsläpp på banan? Man vill ju inte att det ska släppas ut med säg 15s luckor, gör ju varken från eller till. Det bästa är ju att när lampan blir grön är passet öppet tills lampan är röd. Som i F1 tex. Hur ser depå logistik ut? Man förstår ju om man kanske inte kan ha både trailer och dragbil vid sin depå plats, men en av dom behövs minst. Vi med rejsigare bilar behöver verktyg, luft, kompressor, däck värmare, tält osv.. Allt går inte att lasta ur. Hur ser körschema/tid ut hos NTA 2015? 10/15/20min pass? Vi med slicksbilar behöver oftast några fler varv på oss för att komma upp i fart/få temp i däcken. Detta behövs ju även som oerfaren. Har man så korta pass som 10min blir det svårt att få till nåt. Hur har ni tänkt lösa att bilar som Viper, Corvette Porsche osv inte kan bli konkurrenskraftiga i PRO Am då hankook och Yoko AD050 däcken endast finns i 295, släpper ni in hoosier så större bilar kan åka bra däck ? Hur gör ni med klasser, delar ni upp för att ha 10 pers på banan samtidigt och korta pass eller fler och löngre, jag tycker ju fler är att föredra än små korta hattiga pass Dessa punkter är viktiga i valet av serie för mig och många andra.[/b] _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Dom har line upp innan utsläpp släpper med bilarna med ett lite mellanrum. Man har ju en fördel om man va snabbast på föregående pass då får man ju åka ut först vilket bör ge en del fria varv. Men det är inget som hindrar dig från att åka ut direkt från depån när alla är utsläppta. vad det gäller depån så har det aldrig varit något problem att få plats. eller vill du stå inne i bandepån? på vissa banor kan man ju hyra box om man vill. Upplägget för en tävlingsdag ser ut i grova drag så här. Warm-up Club klasserna 20min Warm-up Pro klasserna 20min Q1 - 15min / klass Q2 - 15min / klass Q3 - 15min / klass Top8 kval (vid tillräckligt många bilar) 10min / klass Final - 15min / klass _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||
Vill du ha svar ifrån NTA direkt får du nog maila info@nordictimeattack.se. Här kommer lite svar baserat på min egen erfarenhet under den gångna säsongen iaf :-)
Vi har i år haft en teambuss (Cheva Van) ståendes bredvid våra depåplatser på varenda tävling och det har funkat väldigt smidigt. Enda banan där det är lite trångt är Kinnekulle men det gick att lösa där också. I värsta fall får man ställa sig lite längre bort bara. Finns de som haft betydligt större ekipage i depån också.
Vet inte hur de tänker göra 2015 men i år så har klasserna delats upp i grupper för att få ~10 bilar som mest på banan samtidigt. Tycker det har funkat bra på de flesta banor, bortsett från Kinnekulle som är så jävla liten. Där är 10 bilar alldeles för mycket enligt mig så där har jag åkt ut lite senare under passen när de andra har börjat åka in i depån igen. _________________ Rasmus Åberg Mitsubishi Evo VIII FQ300 '03 |
||||||
Bra info, tack _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Tack för info. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
3 av 4 som det ser ut nu. Kinnekulle, Mantorp och Knutstorp. Fredag: test n tune, besiktning mm Lördag: raceday _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Just ja, kommer bli super _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Allmänt banåkaforum nta vs ta.nu | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16 >> 80757 besök totalt |