Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
nta vs ta.nu
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
80757 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nu tar jag bort bevakningen på den här tråden.
Jag får fråga någon istället....när jag vill ha svar på TA-frågor.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GoTA
GÖTA
Här sen Sep 2009
Inlägg: 345



Jag väljer NTA säsongen 2015 tack vare följande:

-bang for the buck: många olika bra banor för en rimlig peng. T.o.m körning på en av nordens roligaste banor; Rudskogen. Detta är bla möjligt tack vare SBF licensen som gäller även i Norge.

-arrangören sätter säkerheten högt med bla en enkel vagnbok för att säkerställa att inga livsfarliga bilar finns på banan samtidigt som mig, en bra sak som inte tar mer än max 10 min att fixa på den första tävlingen.

-NTA och SBF erbjuder oss förare ett väldigt prisvärt försäkringsalternativ där vi är försäkrade under hela tävlingshelgen SAMT även det team med mekaniker, gridgirls osv som vi har med oss under helgen. Utöver detta får vi väldigt många bra rabatter genom vårt medlemskap i SBF.

-NTA har bra samarbetspartners som inför 2015 säkerligen gör att den etablerade motorpressen kommer ge ännu mer uppmärksamhet åt serien och därför större värde för ev. Sponsorer.

-en bra mix av klasser som arrangören lyhört anpassar efter vad vi förare efterfrågar.

-ett bra reglemente som inför varje säsong diskuteras/anpassas så att alla 3 parter (vi förare/NTA samt SBF) får gehör för sina åsikter. Ta exemplet med konor som tidigare reglemente krävt: efter önskemål från förarna så anpassade SBF samt NTA detta efter förarnas önskemål. Men inte utan att ordentligt väga för och nackdelar, det är ju ändå vår säkerhet det handlar om.

-en av de avgörande skälen för mitt val är att det i dagsläget verkar finnas en ambition att hålla deltagarantalet i NTA runt 50-60 förare, då får vi förare mycket mer tid på banan. Jag tror att det är max antal förare om inte alla tävlingar skall behöva 2 tävlingsdagar. Jag vill gärna ha mycket körtid när jag väl roddat runt allt för att komma till tävlingsdagen.

-trivseln i depån samt under tävlingshelgen ihop med övriga tävlanden är väldigt viktig för mig och där gillar jag NTAs (Ralphs) sätt att rodda detta. (Anledningen till att jag skrev Ralph är att jag inte tidigare kört NTA men vet hur bra Ralph arrangerat andra tillställningar tidigare som jag varit på)

-ett kunnigt och seriöst team med funktionärer tar hand om mig på tävlingsdagen

_________________
Per Trönnberg
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



GöTa: Jag var anmäld tidigare år då Seriegrundaren TaNU var SBF ansluten men gav faktiskt upp med körningen efter att jag var tvungen att åka iväg på kurs för att få köra. Jag har inte tid med sådant då jag jobbar mycket. Heller inte intresserad av att lägga pengar på det.

Blev jätteglad då det blev enklare till i år och jag återigen kände att det var värt att köra.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Jag vill lyfta fram något positivt Och det är att reglementena är så pass lika att de allra, allra flesta kan köra i båda serierna med samma bil. Tycker personligen det roligaste är att skapa serier där samma deltagare kör alla deltävlingar men jag skulle ändå uppmana folk att köra mer tävlingar om de vill. I den här tråden diskuteras det vitt och brett om vilken serien som är bäst trots att många som skriver inte ens kört båda serierna

Bättre att se det som något positivt att det finns fler serier. Välj den serien som man tror passar en bäst och vill man köra mer så kan man prova inhopp i den andra serien thumbs up
Tycker själv det vore kul att köra Rudskogen nästa år och tycker övriga borde ta tillfället i akt att köra Mantorp.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918


Trådstartare
GustafB skrev:
Jag vill lyfta fram något positivt Och det är att reglementena är så pass lika att de allra, allra flesta kan köra i båda serierna med samma bil. Tycker personligen det roligaste är att skapa serier där samma deltagare kör alla deltävlingar men jag skulle ändå uppmana folk att köra mer tävlingar om de vill. I den här tråden diskuteras det vitt och brett om vilken serien som är bäst trots att många som skriver inte ens kört båda serierna

Bättre att se det som något positivt att det finns fler serier. Välj den serien som man tror passar en bäst och vill man köra mer så kan man prova inhopp i den andra serien thumbs up
Tycker själv det vore kul att köra Rudskogen nästa år och tycker övriga borde ta tillfället i akt att köra Mantorp.


Låter som en bra plan att bocka av dessa två banor och samtidigt få köra bägge serierna för att få förstahands info om de bägge serierna

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
Jessica

Här sen Jul 2014
Inlägg: 124



Det hela handlar väl om att vi ska vara glada över att det finns 2 starka serier att delta i? Ingen är väl bättre arrangerad än den andra vad jag kan utläsa av dom som DELTAGIT i både NTA och TA.nu iår som separata serier? Det verkar ha gått sämst till när Ralph och Micke skötte serien tillsammans sista året men så fort dom delade på sig kom det bästa fram ur båda herrarna. thumbs up

Det handlar bara om vad man söker efter. Banor, pris och deltagare. Både Ralph och Micke är hyvens människor, duktiga arrangörer med kunnigt folk omkring sig. Sen finns det såklart något som heter personkemi som spelar in.

SBF eller SMA verkar kvitta. Båda fungerar i grund och botten på samma sätt men har olika namn.

Antal deltagare i respektive serie då?
För att det ska vara intressant krävs nog iaf 15st per klass...mer eller mindre. Erkänt snabba bilar och duktiga förare måste också dra till sig kvalitet. Att stoppa in 15st deltagare från "Sveriges värsta bilförare" gör nog inte sitt. Fast det kanske skulle vara roligt som åskådare att se på. Kvalitet kombinerat med kvantitet måste väl vara det bästa? Vart finns prestigen att placera sig på pallen...om det bara är 5st som deltar?
Men visst, en pokal och placering är tufft, så länge inte folk vet hur många startande som faktiskt är med och slåss. Då blir det ju genast lite smått generande.

Sen beror det väl på vilka som är med och kör kan jag tycka vilket då är ett måste för båda serier att visa anmälda deltagare. Sluta upp med att hemlighålla förare osv. När man anmäler sig så ska man skrivas upp på startlistan omgående.
Vissa vill ha motstånd medan andra inte. Vissa vill fightas med likvärdiga medan andra vill anmäla sig till den lättaste klassen där det finns sämre ekipage än en själv. Inga konstigheter alls.

SM status är ju lite roligt däremot. Det låter tufft. MEN att vinna SM/RM i en serie har absolut ingenting med att vara bäst på TimeAttack. Varken bilen eller föraren behöver vara snabbast på banan...
Det ska bli kul att se om/när det kanske blir två eller fler serier som anordnar SM status samma år för som jag förstått det kan vem som helst anordna SM så länge man följer vissa regler. Helt galet egentligen. Kan jämföras med mästerskapen i boxning.

Fler FÖRARE kan väl skriva VARFÖR man väljer resp. serie.

I slutänden handlar det väl om Time Attack, vilken serie man än startar i. Vad får man för tid under året? Vem är egentligen snabbast runt respektive bana? Man är väl ändå en "tidstorsk" i själva serien som man kan använda sig utav i samtliga sammanhang.

Jättekul att jag vann en deltävling på Mantorp i TA.nus regi med min Porsche som går PRO Modified i TA samt Club Challenge i NTA. Men tiden är ju inte mkt att hänga i granen med. 1.28.9. Kommer jag 5a nästa år men åker 1.27 så kommer jag finna mer prestige i det.


Hursom så kommer det bli ett grymt år 2015. I "värsta" fall får man starta i båda serierna.

_________________
Porsche 997 Turbo RS

Kinnekulle 58.5
Mantorp 1.26.8
Gelleråsen 1.14.5

Jessica Karlsson
Citera
NKM-Erik
stockholm
Här sen Aug 2012
Inlägg: 55



Gustaf det är väl egentligen bara du o jag som kört båda serierna igår? 14 sidor med pajkastning. Börjar lika zatzy. Haha

_________________
Erik Karlén

NKM Racing team

Evo 8 Timeattack
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



NKM-Erik skrev:
Gustaf det är väl egentligen bara du o jag som kört båda serierna igår? 14 sidor med pajkastning. Börjar lika zatzy. Haha


Mm jag tror det. Haha ja det här är den mest Zatzy-liknande tråden på Rejsa på länge

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

GustafB skrev:
NKM-Erik skrev:
Gustaf det är väl egentligen bara du o jag som kört båda serierna igår? 14 sidor med pajkastning. Börjar lika zatzy. Haha


Mm jag tror det. Haha ja det här är den mest Zatzy-liknande tråden på Rejsa på länge


Att sitta o diskutera på nätet är ju inte grejen . Ut o köra. Det är grejer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Magnus Thomé skrev:
GustafB skrev:
NKM-Erik skrev:
Gustaf det är väl egentligen bara du o jag som kört båda serierna igår? 14 sidor med pajkastning. Börjar lika zatzy. Haha


Mm jag tror det. Haha ja det här är den mest Zatzy-liknande tråden på Rejsa på länge


Att sitta o diskutera på nätet är ju inte grejen . Ut o köra. Det är grejer


Oj jag dödade tråden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Vi är ju ute å kör!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Några viktiga frågor till NTA

Hur hanterar ni utsläpp?
Har ni typ grön lampa och sen är banan öppen? Vi med rejsigare bilar vill ju stå i depån tills banan öppnar och sen direkt ut på banan. Ställa upp innan start är inte så poppis då man kanske inte vill köra hela passet och har man en bråkig bil kanske man vill rulla ut direkt.
Även om man kör med däck värmare vill man ju inte fastna i nån lineup innan utsläpp. Att sköta däckvärmare osv i lineup kommer inte på fråga i ett enmans team..
För det första måste däckvärmarna sitta på ett bra tag och man kan ju inte köra in i lineup med dom på 5min innan start för att sedan som förare hoppa ur strax innan utsläpp för att slita av däckvärmarna och slängde dom på sidan.
Alla har inte ett TTA team med 10 gubbar som sköter om en.. Allt meck sker i depån.

Hur gör ni med utsläpp på banan? Man vill ju inte att det ska släppas ut med säg 15s luckor, gör ju varken från eller till. Det bästa är ju att när lampan blir grön är passet öppet tills lampan är röd. Som i F1 tex.

Hur ser depå logistik ut?
Man förstår ju om man kanske inte kan ha både trailer och dragbil vid sin depå plats, men en av dom behövs minst. Vi med rejsigare bilar behöver verktyg, luft, kompressor, däck värmare, tält osv.. Allt går inte att lasta ur.

Hur ser körschema/tid ut hos NTA 2015?
10/15/20min pass?
Vi med slicksbilar behöver oftast några fler varv på oss för att komma upp i fart/få temp i däcken.
Detta behövs ju även som oerfaren. Har man så korta pass som 10min blir det svårt att få till nåt.

Hur har ni tänkt lösa att bilar som Viper, Corvette Porsche osv inte kan bli konkurrenskraftiga i PRO Am då hankook och Yoko AD050 däcken endast finns i 295, släpper ni in hoosier så större bilar kan åka bra däck ?

Hur gör ni med klasser, delar ni upp för att ha 10 pers på banan samtidigt och korta pass eller fler och löngre, jag tycker ju fler är att föredra än små korta hattiga pass

Dessa punkter är viktiga i valet av serie för mig och många andra.[/b]

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



Supramannen skrev:
Några viktiga frågor till NTA

Hur hanterar ni utsläpp?
Har ni typ grön lampa och sen är banan öppen? Vi med rejsigare bilar vill ju stå i depån tills banan öppnar och sen direkt ut på banan. Ställa upp innan start är inte så poppis då man kanske inte vill köra hela passet och har man en bråkig bil kanske man vill rulla ut direkt.
Även om man kör med däck värmare vill man ju inte fastna i nån lineup innan utsläpp. Att sköta däckvärmare osv i lineup kommer inte på fråga i ett enmans team..
För det första måste däckvärmarna sitta på ett bra tag och man kan ju inte köra in i lineup med dom på 5min innan start för att sedan som förare hoppa ur strax innan utsläpp för att slita av däckvärmarna och slängde dom på sidan.
Alla har inte ett TTA team med 10 gubbar som sköter om en.. Allt meck sker i depån.

Hur gör ni med utsläpp på banan? Man vill ju inte att det ska släppas ut med säg 15s luckor, gör ju varken från eller till. Det bästa är ju att när lampan blir grön är passet öppet tills lampan är röd. Som i F1 tex.

Hur ser depå logistik ut?
Man förstår ju om man kanske inte kan ha både trailer och dragbil vid sin depå plats, men en av dom behövs minst. Vi med rejsigare bilar behöver verktyg, luft, kompressor, däck värmare, tält osv.. Allt går inte att lasta ur.

Hur ser körschema/tid ut hos NTA 2015?
10/15/20min pass?
Vi med slicksbilar behöver oftast några fler varv på oss för att komma upp i fart/få temp i däcken.
Detta behövs ju även som oerfaren. Har man så korta pass som 10min blir det svårt att få till nåt.

Hur har ni tänkt lösa att bilar som Viper, Corvette Porsche osv inte kan bli konkurrenskraftiga i PRO Am då hankook och Yoko AD050 däcken endast finns i 295, släpper ni in hoosier så större bilar kan åka bra däck ?

Hur gör ni med klasser, delar ni upp för att ha 10 pers på banan samtidigt och korta pass eller fler och löngre, jag tycker ju fler är att föredra än små korta hattiga pass

Dessa punkter är viktiga i valet av serie för mig och många andra.[/b]


Dom har line upp innan utsläpp släpper med bilarna med ett lite mellanrum.
Man har ju en fördel om man va snabbast på föregående pass då får man ju åka ut först vilket bör ge en del fria varv.
Men det är inget som hindrar dig från att åka ut direkt från depån när alla är utsläppta.

vad det gäller depån så har det aldrig varit något problem att få plats.
eller vill du stå inne i bandepån? på vissa banor kan man ju hyra box om man vill.

Upplägget för en tävlingsdag ser ut i grova drag så här.

Warm-up Club klasserna 20min
Warm-up Pro klasserna 20min
Q1 - 15min / klass
Q2 - 15min / klass
Q3 - 15min / klass
Top8 kval (vid tillräckligt många bilar) 10min / klass
Final - 15min / klass

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
rasssta
Stockholm
Här sen Apr 2012
Inlägg: 30



Vill du ha svar ifrån NTA direkt får du nog maila info@nordictimeattack.se. Här kommer lite svar baserat på min egen erfarenhet under den gångna säsongen iaf :-)

Supramannen skrev:

Hur ser depå logistik ut?
Man förstår ju om man kanske inte kan ha både trailer och dragbil vid sin depå plats, men en av dom behövs minst. Vi med rejsigare bilar behöver verktyg, luft, kompressor, däck värmare, tält osv.. Allt går inte att lasta ur.


Vi har i år haft en teambuss (Cheva Van) ståendes bredvid våra depåplatser på varenda tävling och det har funkat väldigt smidigt. Enda banan där det är lite trångt är Kinnekulle men det gick att lösa där också. I värsta fall får man ställa sig lite längre bort bara. Finns de som haft betydligt större ekipage i depån också.

Supramannen skrev:

Hur gör ni med klasser, delar ni upp för att ha 10 pers på banan samtidigt och korta pass eller fler och löngre, jag tycker ju fler är att föredra än små korta hattiga pass


Vet inte hur de tänker göra 2015 men i år så har klasserna delats upp i grupper för att få ~10 bilar som mest på banan samtidigt. Tycker det har funkat bra på de flesta banor, bortsett från Kinnekulle som är så jävla liten. Där är 10 bilar alldeles för mycket enligt mig så där har jag åkt ut lite senare under passen när de andra har börjat åka in i depån igen.

_________________
Rasmus Åberg
Mitsubishi Evo VIII FQ300 '03
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



jonaslarsson skrev:
Supramannen skrev:
Några viktiga frågor till NTA

Hur hanterar ni utsläpp?
Har ni typ grön lampa och sen är banan öppen? Vi med rejsigare bilar vill ju stå i depån tills banan öppnar och sen direkt ut på banan. Ställa upp innan start är inte så poppis då man kanske inte vill köra hela passet och har man en bråkig bil kanske man vill rulla ut direkt.
Även om man kör med däck värmare vill man ju inte fastna i nån lineup innan utsläpp. Att sköta däckvärmare osv i lineup kommer inte på fråga i ett enmans team..
För det första måste däckvärmarna sitta på ett bra tag och man kan ju inte köra in i lineup med dom på 5min innan start för att sedan som förare hoppa ur strax innan utsläpp för att slita av däckvärmarna och slängde dom på sidan.
Alla har inte ett TTA team med 10 gubbar som sköter om en.. Allt meck sker i depån.

Hur gör ni med utsläpp på banan? Man vill ju inte att det ska släppas ut med säg 15s luckor, gör ju varken från eller till. Det bästa är ju att när lampan blir grön är passet öppet tills lampan är röd. Som i F1 tex.

Hur ser depå logistik ut?
Man förstår ju om man kanske inte kan ha både trailer och dragbil vid sin depå plats, men en av dom behövs minst. Vi med rejsigare bilar behöver verktyg, luft, kompressor, däck värmare, tält osv.. Allt går inte att lasta ur.

Hur ser körschema/tid ut hos NTA 2015?
10/15/20min pass?
Vi med slicksbilar behöver oftast några fler varv på oss för att komma upp i fart/få temp i däcken.
Detta behövs ju även som oerfaren. Har man så korta pass som 10min blir det svårt att få till nåt.

Hur har ni tänkt lösa att bilar som Viper, Corvette Porsche osv inte kan bli konkurrenskraftiga i PRO Am då hankook och Yoko AD050 däcken endast finns i 295, släpper ni in hoosier så större bilar kan åka bra däck ?

Hur gör ni med klasser, delar ni upp för att ha 10 pers på banan samtidigt och korta pass eller fler och löngre, jag tycker ju fler är att föredra än små korta hattiga pass

Dessa punkter är viktiga i valet av serie för mig och många andra.[/b]


Dom har line upp innan utsläpp släpper med bilarna med ett lite mellanrum.
Man har ju en fördel om man va snabbast på föregående pass då får man ju åka ut först vilket bör ge en del fria varv.
Men det är inget som hindrar dig från att åka ut direkt från depån när alla är utsläppta.

vad det gäller depån så har det aldrig varit något problem att få plats.
eller vill du stå inne i bandepån? på vissa banor kan man ju hyra box om man vill.

Upplägget för en tävlingsdag ser ut i grova drag så här.

Warm-up Club klasserna 20min
Warm-up Pro klasserna 20min
Q1 - 15min / klass
Q2 - 15min / klass
Q3 - 15min / klass
Top8 kval (vid tillräckligt många bilar) 10min / klass
Final - 15min / klass


Bra info, tack

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



rasssta skrev:
Vill du ha svar ifrån NTA direkt får du nog maila info@nordictimeattack.se. Här kommer lite svar baserat på min egen erfarenhet under den gångna säsongen iaf :-)

Supramannen skrev:

Hur ser depå logistik ut?
Man förstår ju om man kanske inte kan ha både trailer och dragbil vid sin depå plats, men en av dom behövs minst. Vi med rejsigare bilar behöver verktyg, luft, kompressor, däck värmare, tält osv.. Allt går inte att lasta ur.


Vi har i år haft en teambuss (Cheva Van) ståendes bredvid våra depåplatser på varenda tävling och det har funkat väldigt smidigt. Enda banan där det är lite trångt är Kinnekulle men det gick att lösa där också. I värsta fall får man ställa sig lite längre bort bara. Finns de som haft betydligt större ekipage i depån också.

Supramannen skrev:

Hur gör ni med klasser, delar ni upp för att ha 10 pers på banan samtidigt och korta pass eller fler och löngre, jag tycker ju fler är att föredra än små korta hattiga pass


Vet inte hur de tänker göra 2015 men i år så har klasserna delats upp i grupper för att få ~10 bilar som mest på banan samtidigt. Tycker det har funkat bra på de flesta banor, bortsett från Kinnekulle som är så jävla liten. Där är 10 bilar alldeles för mycket enligt mig så där har jag åkt ut lite senare under passen när de andra har börjat åka in i depån igen.


Tack för info.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



En bra sak som Ta,nu har fixat är att dom ska ha test§tune dagen innan så man får köra av sig och testa massa grejer, detta är super upplägg

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GoTA
GÖTA
Här sen Sep 2009
Inlägg: 345



Har ta.nu det innan varje tävling eller bara en gång innan säsongsstart?

_________________
Per Trönnberg
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



GoTA skrev:
Har ta.nu det innan varje tävling eller bara en gång innan säsongsstart?


3 av 4 som det ser ut nu.

Kinnekulle, Mantorp och Knutstorp.

Fredag: test n tune, besiktning mm
Lördag: raceday

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
GoTA
GÖTA
Här sen Sep 2009
Inlägg: 345



thumbs up

_________________
Per Trönnberg
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Wärhner skrev:
GoTA skrev:
Har ta.nu det innan varje tävling eller bara en gång innan säsongsstart?


3 av 4 som det ser ut nu.

Kinnekulle, Mantorp och Knutstorp.

Fredag: test n tune, besiktning mm
Lördag: raceday


Just ja, kommer bli super

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
nta vs ta.nu
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
80757 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande