Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Senna, 10 år sedan... | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (1934 totalt) |
...han så tragiskt förolyckades.
Vilken förare! Har sett olyckan på TV ett par gånger från olika vinklar o han kör in i betongväggen med ganska lite vinkel (ingen rakt in i väggen krach) Kupén verkar intakt efter smällen. Vad var orsaken till att han dog? Det gick ju ruskigt fort så jag antar att huvet fick sig en kraftig retardation lite snett frammifrån... Är det nya nackstödet orsaken till att dagens förare kan göra samma krach i bara stiga ur? _________________ Jan Å |
||||
orsaken var ett stag ifrån framvagnen som trängde igenom hjälmen?
Men hur som helst så trängde det in igenom skallbenet på honom. De hade svetsat om rattaxeln på hans bil åxå. Detta troddes vara en del av orsaken till att han åkte av? Han höll ju fortfarande full pedal när han åkte av så med andra ord hann han väl inte reagera. Vet dock inte om det kom fram nått nytt vid den rättegång som var förut?? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
haken var den att pga olyckan med lechto i starten gjorde att de fick ta ut safety caren under ett par varv för att städa upp... Tempen i däcken på bilarna sjönk..
På den tiden kunde förarna dessutom justera markfrigången på bilen med ett vred på ratten. Senna, som var hårt pressad av schumacher hade i princip sänkt sin bil fullt. Detta i kombination med att banan inte var helt slät och kalla däck gjorde att hela bilen 'studsade' av banan i kurvan (vad hette den nu?) och in i väggen i ca 290 km/h. Höger framhjul slets loss och en bit av bärarmen som följde med däcket träffade, genom visiret, Senna i huvudet. Han låg sedan ca 12 h innan han förklarades hjärndöd och 'stängdes av'... EDIT: Lillen: Är det styrstången du tänker på? Den infon var ny för mig... var hörde du det? |
||||
I nån dokumentär som pratades det om att rattstången skulle varit lös eftersom ratten rörde på sig så mycket på oncar-videon. Senna ville tydligen att ratten skulle ge efter lite och därför såg det ut så.
Jag har för mig att rattstången var av efter krashen. Gogglade lite och hittade denna: http://www.ayrton-senna.com/s-files/ |
||||
Williams blev ju åtalade för dråp efter olyckan (Frank, Head o Newey) och rattnavets konstruktion var åklagarens förklaring till olyckan, för att ha nån att skylla på helt enkelt. Italien har nån knasig lag om att alla dödsfall måste leda till rättegång eller liknande.
|
||||
Jag har inte läst juridik, så jag kanske använder fel nomenklatur, men ungefär så här funkar den knasiga lagen: om någon stämmer någon annan, måste det i domstolen bevisas att grunderna för stämningen är för svaga för att räcka till åtal. Man kan alltså inte, som i Sverige, säga: Den här stämningen har för svag grund att stå på, så vi skiter i att starta en rättegång. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Interessant länk, speciellt där Alboreto o Coulthard har olika uppfattning om huruvida rattens flex (rörelse höger/vänster) på några cm var normalt.
Alboreto tycker inte det, o på frågan varför Coulthard tycker att det var normalt svarar "Coulthard has the prospect of a long career in Formula one." Att Coulthard inte ville infinna sig i rättsalen är också lite skumt... Något nytt i "rattflex" frågan? Vad tycker ni verkar troligt? _________________ Jan Å |
||||
IMHo: Rattstången gick av. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag har för mig att själva anledningen till att han åkte av banan berodde på att bakvingen plötsligt bröts loss och att bilen utan marktryck blev omöjlig att styra. Till följd av detta ändrades reglerna för hur bakvingen skulle se ut, för att på så sätt få ner hastigheterna. Detta i sin tur resulterade i dagens frontdesign med bilen konstruerad som en upp-och-ned-vänd vinge.
Har jag drömt alltihop? _________________ P e t e r D e g e r m a n |
||||
Tycker att det är tragiskt att det hände i huvud taget han var den största och skomakaren hade aldrig blivit så stor som han blev om Senna hade levf några år till...
Men det är å andra sidan svårt att säga, en sak är säcker än är alla Sennas rekord inte borta i historie böckerna... R.I.P /Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Nej du har inte drömt. Det där var Roland Ratzenberger's olycka. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Exakt. Jag såg visserligen inte när det hände 1994, men jag har tittat på den sekvensen efteråt tillräckligt många gånger för att bilda mig en uppfattning. Han följer sitt förutbestämda spårval exakt, tittar man på sekvensen som är filmat från schumi's benetton ser man att Senna's bil går "som på räls". Jag kan iallafall inte se något av att bilen skulle ha "studsat fram". Sen helt plötsligt, halvvägs inne i tamburello, bara viker bilen helt tvärt ut åt höger. Samtidigt som detta sker skrapar bilens underrede i asfalten med ett mindre gnistregn som följd (syns från benetton-bilens kamera). Innan själva incidenten syns inga som helst gnistor/underredesskrap. Och sen sättet som bilen styr ut åt höger. Bilen viker ju tvärt ut åt höger! Vilken förare skulle göra en sådan manöver av misstag?? INTE Senna iaf.. Sen finns det ju andra vinklingar på det hela. Damon Hill har i en intervju med F1Racing sagt att han tror det var ett förarmisstag. Han säger i samma intervju "han (Senna alltså) begick många misstag under sin karriär" Öh, va ??? Kan man bli världsmästare 3 gånger, samtidigt som man inte riktigt vet vad man håller på med och begår misstag hit och dit??? Skitsnack tycker jag det låter som... Schumi har också sagt för några år sen att han eventuellt trodde det var en förarmiss, men han var inte lika tvärsäker och han har inte uttalat sig något mer om det hela sen dess. _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Angående rattstången vet jag inte exakt var jag hörde såg det??
Jag såg åxå på loppet direkt i Tv. Förmodligen var det både i den dokumentär som snackades om eller i nått av reportagen efter olyckan. Det spekulerades ju kraftigt angående en massa olika orsaker innan och efter den där rättegången? Men det är länge sedan och jag minns faktiskt inte _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Jag har ingen uppfattning i sakfrågan om rattstången. Men jag tror absolut att Senna liksom alla andra framgångsrika gör och har gjort en massa misstag. Det ligger liksom i konceptet för att kunna utvecklas att man måste ligga på gränsen, och då blir det onekligen lite missar ibland. Men jag menar naturligtvis inte missar som blir fatala, men det är ju faktiskt självklart.... Dom som inte gör missar kan inte heller utvecklas speciellt fort och blir inte heller bra. Det är så i princip all verksamhet, ivf inom sporter. _________________ Pär Hylander |
||||
Han höll enligt uppgift gasen i botten när han krachade så jag tror inte has STYRDE medvetet in i räcket. Frazze - det du såg kan ha naturliga förklaringar - här kommer en... 1/ om man tittar på videon frammifrån så ser det ut som bilen slutar att svänga, o istället kör i tangentens riktning (sk "rakt fram")- INTE att bilen VIKER TVÄRT ut åt höger. (ser bara så ut bakifrån)... 2/ Att underedet skrapar i backen kan bero på kombinationen att att banan inte är lika slät utanför idealspåret + att bilen ändrar riktning snabbt o sätter sig på fjädringen Slutligen; angående rattstången... Borde man inte kunna se från kameran i bilen hur ratten rörde sig? ICE Kan du berätta detalj var du såg? _________________ Jan Å |
||||
Att rattstången knäcktes visste man redan "way back in 1994". Så här såg det ut:
Williams hävdar ju självklart att rattstången knäcktes i samband med att bilen drämmer in i betongmuren i full karriär. Men på denna sidan finns det 2 videoklipp filmat rakt ner i sittbrunnen, där man ser Senna's vänsterhand på ratten. Där ser man tydligt hur hela rattstången böjs neråt, man ser hur ratten flyttar sig 55 millimeter inåt/nedåt precis i ingången till tamburello (och det står förklarat i bildtexterna också). Och sekunden därefter knycker det till i hela ratten, sen bryts filmsekvensen. Men för mig är det solklart, rattstången knäcks. Här är länken: http://www.cineca.it/HPSystems/Vis.I _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Allmänt banåkaforum Senna, 10 år sedan... | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (1934 totalt) |