Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Svängiga jänkare?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (4314 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Efter att ha sett "Starsky & Hutch" igår kärade jag ner mig lite i jänke v8or
tänkte höra mig för om det finns några jänkare som går att svänga hyfsat med utan att bygga om totalt, rimliga mods är väl nya fjädrar och dämpare och kanske lite uppstyvningar...

Ljudet är ju så uuuunderbart!!

går och drömmer lite mest hela tiden, helst ska det ju gå att ha råd med också, typ under 100k kanske, "färdig" alltså?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Alla GM bilar som är nyare än -84 är helt ok.

Tex Camaro/Firebird.
Du kan säkert även få en Corvette -84, -85.....för 50 - 60 000:- i Tyskland

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



är lite impad av denna gammla "valle"
körde 160mp/h på nån ovalbana........
kör ngt som kallas one lap of america vilket är ovalbano/402m banor och vanliga road course banor ...och man skall vara bra i allt

3,
Valiant (Green Brick):

T-Bars: .89
Rear Springs: de-arched SS springs
Sway Bars: 1 1/8"w/heim ends
Rim & Tires: 15x8 aluminum, 225/60/15
Engine: Built to the hilt stroker. Port EFI, W2, Mech cam, custom Tri Y headers
Trans: Manual with 3.09 low gear, aluminum case
Rear End: 2.94, Moser resplined large bolt axles, with M/T magnesium center section
Brakes: 11.75" disks slider type conversion, larger B body rear drums
Shocks: KYB
other: Reinforced 73 and up K-member, Shroth racing seats, Fiberglass front clip, 16:1 manual steering


http://www.moparaction.com/Tech/archive/one-lap-pix.html

_________________
Jörgen Andersson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



japp!

satsa på åttiotalarna... de e fina bilar

Du kanske vill ha en åktur när du börjar plugga i lund?
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Har inte sett den där filmen ännu men jag har läst ett reportage om Ford Gran Torino bilarna som medverkar i filmen i nån jänkeblaska. Verkar vara en kul film av reportaget att döma

Personligen har jag ju blivit piskad nån gång i konbana av ett stycke Cheva Impala SS av den sista generationen (94-96), alltid ett sant nöje att se den bilen in action, +1900kg (över ett ton tyngre än min bil) på startlinjen och över fem meter lång och två meter bred... Tilläggas bör väl att den inte på något sett är orginal chassiemässigt. För att vara en sån kloss som den verkligen är så känns den väldigt trevlig att ratta, nu har jag endast provat en i standardskick men det gav kraftig mersmak. Det körs ju en hel del med dessa bilar på vissa autOX tävlingar med fina resultat 'over there' har jag sett. Maskinellt så sitter det ju en LT1:a (350cui) kopplad till en 4L60E? automatlåda (4stegs). Har sett ett fåtal under 150':- här i landet men betydligt billigare i staterna. Bilder på hur bilarna är konstruerade och byggbilder på bilen som jag blev frånåkt av finns på www.blackout.nu Alternativet är väl en Caprice av snutmodell, chassiemässigt och maskinellt är dessa likadana men utseendet skiljer och utrustningen, fanns ju med störtbåge och den biten i vissa fall har jag sett Priserna på dessa är väl runt 60-100':- beroende på skick och utrustning.

Men en Camaro är nog inte dumt heller, framförallt prismässigt. Känns lite mindre att köra tycker jag också. Nu har jag ju bara provat en rs91 som jag körde senast idag och det är ju ingen lättviktare den heller, närmare 1700kg med 305cui och 5vxl man. Kan ju tillägga att den är till försäljning (hämtas av köpare i morrn tydligen) 40':-, rolig bil för pengarna känns det som även om just denna inte är vackrast i sin mattsvarta skrud

_________________
Peter Karlsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
japp!

satsa på åttiotalarna... de e fina bilar

Du kanske vill ha en åktur när du börjar plugga i lund?


joo definitivt åktur!

en 80talscamaro går ju tydligen göra riktigt snygg också!! ser nog fånigt ut med ekonomisk hjulstorlek men.. det kvittar ju egentligen

hur lätt kan en sånn bli med inte helt sjuka medel? plocka den på lädersoffor och kanske byta ut en huv eller två?

filmen var förresten riktigt rolig!

låter ju fint att man kan göra dem snabba också!!

hade ju siktat in mig på en miata som CSN bil annars, men om Anders kan så kan väl jag?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Fyhr skrev:

joo definitivt åktur!

en 80talscamaro går ju tydligen göra riktigt snygg också!! ser nog fånigt ut med ekonomisk hjulstorlek men.. det kvittar ju egentligen

hur lätt kan en sånn bli med inte helt sjuka medel? plocka den på lädersoffor och kanske byta ut en huv eller två?

filmen var förresten riktigt rolig!

låter ju fint att man kan göra dem snabba också!!

hade ju siktat in mig på en miata som CSN bil annars, men om Anders kan så kan väl jag?


Klart du ska ha jänk grabben!

Se som sagt på mig!

jag fixar åktur så är du fast sen!
Ärligt talat är jänkare ganska CSN-vänliga... Slitdelar o trim (både för motor o hjulupphäningniar) är förhållandevis billigt!
Samt att du kan plocka isär nästan hela bilen med 9/16" o 1/2" hylsor!!

enda som inte är CSN-vänligt är väl sopparäkningen
kanske därför min bil alltid är avställd?

EDIT: Håkan, hade du rekommenderat en firebird/camaro med sexa? Den är väl inte så framtung? Snorbilliga dessutom!
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



tror att det var denna som någon blev ifrånkörd av
http://www.blackout.nu/

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:

EDIT: Håkan, hade du rekommenderat en firebird/camaro med sexa? Den är väl inte så framtung? Snorbilliga dessutom!


nejnej, hur "rätt" det än må vara är det att ta bort halva charmen
det är v8 ljudet... det kan underlätta att leva utan boxer4a med turbo (får gärna gå att massera lite också, skrämma gamla damer i Opel Corsa vid rödljus och så... men det är längre ner på listan)

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Nåt sånt här då?

Det finns hur mycket som helst att lätta ("baksätet" kan ändå inte användas) och motorn ger så mycket effekt som plånboken tillåter. En IROC är inte dyr (billigare än en Miata...)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



även om du inte är sugen på en sån här... MÅSTE jag bara visa bilderna...






Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Med risk för att bli utesluten ur CAR; igår körde jag en Z28.

Den svängde riktigt bra faktiskt, ända tills man släppte gasen (fegt jag vet), då kom rumban farande med en faslig fart.
Något som däremot var s..t-dåligt var bromsarna. Man brukar säga att gatbilar har engångsbromsar (de är dimensionerade för att det bromsas från bilens toppfart ner till stillastående en, och endast en, gång). Det har inte Z28:an; ett försök till inbromsning från 110 mph, resulterade i att det efter halva inbromsningen blev stel pedal, jagvillklivapåmedbådafötternakänsla, rök och stark lukt av f.d. bromsbelägg.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ice skrev:
Med risk för att bli utesluten ur CAR; igår körde jag en Z28.

Den svängde riktigt bra faktiskt, ända tills man släppte gasen (fegt jag vet), då kom rumban farande med en faslig fart.

Det är inte bilens fel....utan ett handhavande fel.

ice skrev:

Något som däremot var s..t-dåligt var bromsarna. Man brukar säga att gatbilar har engångsbromsar (de är dimensionerade för att det bromsas från bilens toppfart ner till stillastående en, och endast en, gång). Det har inte Z28:an; ett försök till inbromsning från 110 mph, resulterade i att det efter halva inbromsningen blev stel pedal, jagvillklivapåmedbådafötternakänsla, rök och stark lukt av f.d. bromsbelägg.


Några jättebromsar är det inte.......men så dåliga ska dom inte vara.
Troligtvis sitter det fel bromsbelägg i. Jag hade ett set belägg i min.....som uppförde sig på samma sätt.
Bara att byta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Anders Jeppsson skrev:





Helt underbar..........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



ButterflyRacing skrev:
ice skrev:

Något som däremot var s..t-dåligt var bromsarna. Man brukar säga att gatbilar har engångsbromsar (de är dimensionerade för att det bromsas från bilens toppfart ner till stillastående en, och endast en, gång). Det har inte Z28:an; ett försök till inbromsning från 110 mph, resulterade i att det efter halva inbromsningen blev stel pedal, jagvillklivapåmedbådafötternakänsla, rök och stark lukt av f.d. bromsbelägg.


Några jättebromsar är det inte.......men så dåliga ska dom inte vara.
Troligtvis sitter det fel bromsbelägg i. Jag hade ett set belägg i min.....som uppförde sig på samma sätt.
Bara att byta.

Jag kände inte igen lukten, så jag kan tyvärr inte berätta vad det var för fabrikat.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



ButterflyRacing skrev:
ice skrev:
Med risk för att bli utesluten ur CAR; igår körde jag en Z28.

Den svängde riktigt bra faktiskt, ända tills man släppte gasen (fegt jag vet), då kom rumban farande med en faslig fart.

Det är inte bilens fel....utan ett handhavande fel.

Du glömde Smiley:n.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Cuda från 70-72 med 340,lite uppstyvad funkar bra, ingen super väghållning men duger ,

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



ice skrev:
ButterflyRacing skrev:
ice skrev:
Med risk för att bli utesluten ur CAR; igår körde jag en Z28.

Den svängde riktigt bra faktiskt, ända tills man släppte gasen (fegt jag vet), då kom rumban farande med en faslig fart.

Det är inte bilens fel....utan ett handhavande fel.

Du glömde Smiley:n.


Det behövdes ingen smilis.........för det var ett rent, personligt påhopp.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Fyhr skrev:
Anders Jeppsson skrev:

EDIT: Håkan, hade du rekommenderat en firebird/camaro med sexa? Den är väl inte så framtung? Snorbilliga dessutom!


nejnej, hur "rätt" det än må vara är det att ta bort halva charmen
det är v8 ljudet... det kan underlätta att leva utan boxer4a med turbo (får gärna gå att massera lite också, skrämma gamla damer i Opel Corsa vid rödljus och så... men det är längre ner på listan)



Ehrm...

Byta bort Imprezan mot jänkejärn alltså?
Nog för att jag älskar vinkelåttor, men du skall komplettera med en raggavagn, inte ersätta.

Bästa polarn' har precis handlat en superfin Cheva 57:a - och jag skulle göra *nästan* vad som helst för en challenger...eller en camaro 69:a.

...kan man få en i Silver så den matchar Silverpilen?

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



och jag skulle göra *nästan* vad som helst för en challenger...


Hm , vet inte varför men Cuda är bättre , det är samma botten + hjulupphägning

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Har haft en Cuda, fort rakt fram men inte när det svänger...
Vill ni ha V8 skulle jag rekommendera Porsche 928 - löjligt billiga (men dyyyyyra att reparera)

Har kört 928, klar bättre sportbil än en jänk.
Bara att lätta den ( o det finnns mycke att lätta på den ), så blir den KUL

_________________
Jan Å
Citera
Allmänt banåkaforum
Svängiga jänkare?
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (4314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande