Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique"
tråden läst  
30932 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3, 4, 5
 
   
Henrik J
Malmö






Här sedan: 12 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jun 2017 20:09     Citera

=== V Ä X E L L Å D A N ===

Så blev det tidig fredag morgon och dagen efter var det tänkt jag skulle köra
på Ljungbyhed med Bavaria Racing.

Nu var det bråttom!

Men vi börjar först med en runda till pilotlagrets land. När jag ändåså hade allting
nere så tänkte jag byte det, efter mer än 32 års tjänst så kunde det vara lämpligt.

Utifall någon mot förmodan stöter på det så kan jag visa några bilder på det, då
det äldre pilotlagren ser lite annorlunda ut.

Först drogs det gamla ut. Det är lite speciellt då det är ett otätat lager.
Det är helt öppet på insidan. Men på utsidan sitter det en tunn täckbricka
och därefter en filtring inuti en täckkåpa.







Köper du ett nytt lager så är de tätade, dvs det är bara att banka in som det är.



_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
BavariaRacing #78
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Henrik J
Malmö






Här sedan: 12 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Jun 2017 21:20     Citera

=== V Ä X E L L Å D A N ===

Över till det riktiga problemet, att växellådan läcker vid hård körning

Vad jag ville göra var att försöka framkalla läckaget med växellådan fortfarande
på arbetsbänken - kan man se var det läcker ifrån så har man ju iallafall en
sportslig chans att fixa det.

Jag fyllde växellådan med rätt mängd olja och körde ingående axel med borrmaskin.

Med lådan horisontellt hände absolut ingenting - även om jag simulerade eventuellt
glapp i ingående axel.

Sen lutade jag lådan 45 grader för att simulera hård inbromsning och körde
ingående axel med borrmaskin på samma sätt.





Då blev det resultat! Varifrån det läckte var ganska uppenbart



Se videon på Youtube i HD >



Nu blev det fart minsann - för nu hade jag en trolig lösning i sikte


Lösningen blev att jag snabbt rotade fram en slang med 13 mm ID och satte dit
på växellådans ventil med en slangklämma (detta måste göras med växellådsbalken
bortskruvad och motor+växellåda nedsänkt så mycket det går för annars är det
helt omöjligt att komma åt ventilen på ovansidan av växellådan).

Slangen drogs så högt upp som möjligt i motorutrymmet och avslutades med ett
litet vevhusfilter från Biltema (det ska dit en catchtank där senare).





Nu gällde det att få ihop bilen till morgondagen!


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
BavariaRacing #78
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Henrik J
Malmö






Här sedan: 12 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Jun 2017 19:40     Citera

=== Ljungbyhed Trackday (2017-06-17) ===

Lördagen med Bavaria Racing på Ljungbyhed var ju planerad sedan länge!

Men skulle jag hinna hitta lösning på läckaget med växellådan och även
få ihop allt i tid?



Jodå, det tokmekades hela fredagen och med minsta möjliga marginal hann
jag skruva ihop allt och få allting annat klart!



"Shakedown" bestod i att provstarta motorn och tomgångskörning i 5 sekunder.
Att prova att växlarna fungerande och annat "nödvändigt" fanns ingen tid till.

All övrig "shakedown" gjordes på väg från Malmö till Ljungbyhed



Väl framme så flöt allting på alldeles utmärkt. Mycket trevlig dag och
arrangemeng av Bavaria Racing och det var ju även bra väder!


Första gången jag körde på Ljungbyhed samt jag var inte helt hundra på om
jag faktiskt fixat läckaget med växellådan, så det blev lite trevande
inledning.



Men efter ett par försiktiga stints så kunde man köra på fullt ut
och det blev en hel del varv körda!


Några varv där jag försöker jag köra någorlunda snabbt men jämnt och konsekvent


Se videon på Youtube i HD >



In- och utfart på Ljungbyhed (med ett ganska lugnt varv emellan)


Se videon på Youtube i HD >



Till nästa event ska det provas r-däck, denna gången blev det att köra slut
på de halvdåliga gatdäcken som jag hade monterade.

Normalt sett så är det ju jag som brukar ha kameran framme vid olika
typer av motorevents, men den här gången var det tvärtom



Foto : Paulina Pazdalski


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
BavariaRacing #78
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Henrik J
Malmö






Här sedan: 12 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2017 16:04     Citera

=== DÄCK ===

Äntligen dags att prova r-däck på denna bilen!

Så nu blir det Kumho Ecsta V70A 215/40R17 K91 ett tag framöver.

Passade perfekt att jag fick tag på en uppsättning begagnade däck,
för att kunna göra lite tester och prova lite.
Har även inhandlat en uppsättning helt nya däck,
som kan slängas på vid behov.

Nästa Sturup Raceway!




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
BavariaRacing #78
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Henrik J
Malmö






Här sedan: 12 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jul 2017 16:15     Citera

=== Sturup Raceway Trackday (2017-07-11) ===

Provkörde r-däcken på en trevlig tisdagstrackday ute på Sturup Raceway.

Och visst blir bilen helt klart roligare att köra med r-däck

Men det finns mer att få från däcken - så blir att finslipa körningen lite




Se videon på Youtube i HD >


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
BavariaRacing #78
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Henrik J
Malmö






Här sedan: 12 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Aug 2017 23:46     Citera

=== A V G A S S Y S T E M ===

Under och efter körningen nu senast på Sturup Raceway lade jag märke till
att bilen hade börjat utveckla ett något "sportigare" avgasljud.

Fast jag kan inte minnas att jag monterat något sportavgasssystem

Dags att undersöka lite närmare. Var först ganska säker på att det
blivit en spricka i grenrören (för man kunde höra det klassiska
tågpuffandet kring det området vid tomgång).

Men när jag rev ned avgassystemet var det ganska uppenbart vad som var fel...







Whole lotta light... Fast massor av ljus där det inte borde vara ljus...
Det fick bli en temporär fix (vill både köra på Sturup Raceway en gång
till innan det är dags för körning på Ring Knutstorp med Bavaria Racing),
så jag fick avgasrören svetsade så gott det gick.



För att försöka få det att hålla iallafall säsongen ut så jagade jag
ifatt alla detaljer som behövs för avgassystemfästet som sitter fast
i växellådan.

Den här bilen har aldrig haft detta fäste vid växellådan på många många
år, det fanns där iallafall inte när jag tog över den för 10+ år sedan.

Visade sig vara en viss utmaning att hitta rätt detaljer. Just 323i
modellen har en del fel i BMW's interna reservdelskatalog (ETK) just
kring dessa detaljer, generellt kan man säga att reservdelskatalogen
just för dessa detaljer är kryptiska, felaktiga och svårtolkade (då
både jag och Förenade Bil fick gissa och chansa en hel del).

Men fick ihop det till slut!

Så om någon vill veta vad som behövs till en BMW E30, 323i, gjord för
Sverige eller Schweiz, manuell icke-sport växellåda samt tillverkad
mellan 09/1983 <-> 09/1986 så har jag svaret



_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
BavariaRacing #78
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Henrik J
Malmö






Här sedan: 12 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Aug 2017 00:18     Citera

=== M O T O R ===

När jag ändåså höll på att riva runt i bilen så passade jag på att kolla
ventilspelet.

Försöker få bilen klar till en testrunda på Sturup Raceway nu den
8 Augusti, vi får se hur det går...

Är väl knappt någon som kommer ihåg denna typen av ventilmekanism men det
behöver justeras då och då. På en BMW M20-motor ska spelet vara 0.25 mm
med helt kall motor.

Så det var bara att börja öva upp sina ventiljusterfärdigheter



_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
BavariaRacing #78
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Henrik J
Malmö






Här sedan: 12 Aug 2005
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Aug 2017 06:02     Citera

=== Sturup Raceway Trackday (2017-08-08) ===

Jodå, regnet orkade hålla sig borta tillräckligt länge så att det blev en ny
testkörning på Sturup Raceway.





Planen var att lära känna r-däcken lite bättre och laborera lite med olika
däckstryck.

Har iallafall blivit lite bättre på att utnyttja vad r-däcken kan erbjuda.
Med lite fokusering så lyckades jag köra 1 sekund snabbare än förra gången

Verkade som att bilen (eller jag) trivs bäst med lite högre däckstryck,
runt 2.2 bar passade bäst för den här gången. Men ska testa mer framöver...



Ett par konsekvent snabba varv under 5:e stinten


Se videon på Youtube i HD >


Några varv under 2:a stinten


Se videon på Youtube i HD >


Några varv under 3:e stinten med lite fler bilar på banan


Se videon på Youtube i HD >


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
BavariaRacing #78
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique"
tråden läst  
30932 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3, 4, 5

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>