Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
13 besök senaste veckan (129053 totalt)
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare
Hej hopp....

Får jag presentera Eskil Fåårrd...Ford Escort 1300 L -74
Köptes som vinter bil hösten 97 men upptäckte att han var för fräsch (förutom framskärmarna och skärmkanterna bak) att brukas som vinterbil. Så våren 98 byttes framskärmar och en del innanför dessa.
Bytte även skärmkanter bak för några år sedan. Lacken är faktiskt orginal förutom skärmar/skärmkanter och större del av dörrarna/trösklarna. Ska väl bli en hellack någon gång men det mekaniska går ju före i minibudgeten.
Han har fått 1300:an utbytt mot en "vedbodtrimmad" 1600:a som ger cirkus 110-120 pållar och som nu håller på att bytas mot en Jaguar(Ford) AJ20 å ytterligare fixad väghållning å bromsar .

Drivlina:
Motor som håller på att bytas till: Jaguar AJ20 2.1 L (2099 cc) version has an 81.6 mm (3.2 in) bore and 66.8 mm (2.6 in) stroke. Although it displaces nearly 2.1 litres, it is marketed as a "2.0". It produces 157 hp (117 kW; 159 PS) and 148 lb·ft (201 N·m). The compression ratio is 10.75:1
Styrd av ett MS-insprut/tändning.

Växellåda som håller på att bytas till: Honda S2000

Bakaxel: orginal med Quaife ATB-diff


och förstärkta drivaxlar som skall i



Bromsar :
Fram : Volvo 240 ventilerade skivor med egna nav 240 ,dito Girling 4 kolvsok. Oken kommer bytas mot Lockheed/AP CP2361


Bak: Ford Fiesta framskivor , Ford Scorpio/Sierra ok , kombinerad hydraulisk och vajer handbroms (parallelt alltså) , stålspunna slangar, Volvo 240 huvudcylinder.

Väghållning:
Fram: Ford Sierra ben med Gaz coilover 300lbs fjädrar
Bak: Escort mk2 enkelbladfjädrar med nylon bussningar , gula Koni , borttagen kränghämmare , bakaxeln hänger alltså bara i bladfjädrarna , sänkt 20 mm. Någon slags xtra stagning skall dit.
Kort styrväxel 2,2 varv

Intriör :Rensad inredning , alu dörrsidor, Motolita ratt , skalstolar
Komfortpaket bestående av Peltors radiohörlur
Bur beställd från Finess

Extriör:
Sportigare speglar , kofångare tillfälligt bortatagna fram/bak (har avgjutningar av riktiga 1/4-fångare)
Rundljusgrill , annars ganska orginal.

Hjul/däck:
När det blir breddare så blir det sannolikt 15"are igen.

Ideér för fler modifieringar finns det hur möe som helst å mer ska det bli:
Breddare/öka spårvidden ,justerbara topplagringar, något/några stag till bakaxeln , fräsa egna bromsok fram (Volvooken är TUNGA) allt beroende på budget och tid.

Utseende innan mod till Eskil V3

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



thumbs up

Kalastuff bil!
Har du inte delade stötfångare fram redan? Eller är det något hemsnickrat man ser på bilden.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595



thumbs up Grymt cool bil!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up Men det vet du ju att jag tycker...

Fast jag hoppas att du inte spårar ur med motorvalet

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Snygg bil thumbs up
Jag hade en Escort 1300 -78 (?) med automat en gång

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
thumbs up

Kalastuff bil!
Har du inte delade stötfångare fram redan? Eller är det något hemsnickrat man ser på bilden.


Hej Micke!

De är ett hopkok av två standardfångare där jag tagit ändarna på den ena och svetsat på den andra kapade och kromat om.
De riktiga smiter åt lite tajtare runt hörnet.
I min viktjakt har jag tänkt gjuta av ett par riktiga i kolfiber och klä med modellflygsbeklädnad som finns i aluminiumblankt.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare
Tog ut Eskil på en liten försäsongsrunda , nere i stan var det torrt å fint. Åkte upp på höjderna utanför Huskvarna å letade reda på lite snö för en bild. Kan upplysa om att kraftigt slitna sommar 195:or inte biter så bra i snön , tänkte åka upp till solljuset till vänster men kom inte längre än spåren visar,det lutade liiite uppför.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har micklat dit Konidämparna bak ännu? Verkar de passa?

_________________

Rice and shine
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare
Hej Lasse!
No, har inte hunnit dit dem ännu , men det är ju snart gjort när det är dags.
Har ju tänk klämma dit en diffbroms så jag tar väl dämparna då också.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Åhhh, läcker bil! Har en polare som har en kombi, men det kanske är en 75:a som han har, rolig att köra tyckte jag det lilla jag har kört den thumbs up
Sen har du ju väldigt vackert namn också.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare
Jaha, då har det äntligen hänt,husse har dit en diffbroms mellan mina drivande gummitassar,å sicken skillnad det bidde,nu kan fler av kusarna i stallet se till att vi kommer fortare ur kurvorna.(husse inflikar : det funkar alldeles utmärkt)
Han lyckades även dit de gula Konisarna som han inhandlade av Mr Falk ..
Idèer om vad som ska göras med mig har han hur möe som helst i sin lätt virriga hjärna , men i vintras satte MÖE jobb å annat stopp för det mesta tyvärr.Nu har han i alla fall vaknat till lite,muttrade något om att nästa operation skulle innebära ett stadigare liv för min något slappt upphängda bakaxel

Mvh Eskil

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Hade du fått dit diffen till SSiJ-slalomen? Hur kändes det isf?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare
Hej Magnus!
Jodå , jag vart färdig med installationen kvällen innan så det vart skarptest direkt på Lördan.
Helt klart stor skillnad på grepp å driv i och ur kurvorna,det spinner fortfarande på innern om man girar till riktigt häftigt å gasar samtidigt.Ska ha dit lite hårdare fjädrar fram så småningom å då blir det nog ett snäpp bättre till. Även fyrlink å coilovers ska dit någon gång i framtiden.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004
Inlägg: 373



Banåkarbil? Svar: JAAA! .. de är kult lixom! :woot:
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare
på er !

Nu har jag äntligen fått väck tummen ur a-----t och börjat med vinterns modiferingar.


Eskil i garaget

Målet var att montera breddare för fälgar och däck jag köpt:


Begagnade Compomotive ML 13x7 som jag hade tänkt att ha Yokohama 032 205/60x13 på.

Men på grund av hårt sittande tumme,lite topplocksrenovering på BruxFåårrden och tidens förmåga att skena så lägger jag breddningen på hyllan.
Istället blir det kanske samma fälgar med mindre däck eller dessa:

Ford RS 13x6

En mod som jag håller på med är att byta till 5 petad låda , det vanliga är ju att man tar en typ9(N) från Sierra ,men eftersom jag ju jagar lite vikt så har jag funderat på MT75:an från DohcSierrorna.
Hittade en sådan på Blocket i Borås för 300 pix , bara att slå till.
Efter rengöring så vidtog vägning av växellådor:
Standard mk 1 och 2: ca 28 kg
Typ 9 : ca 44,7 kg
MT75 : ca 37,6 kg


Typ 9 och MT75

Å sedan har man ju hört och läst att kardantunneln är för liten för de 5 växlade lådorna , icke på Eskil (han har inte haft automatlåda).
Efter att ha avlägsnat en liten plastkåpa över backljuskontakten , kapat bort orginal växellådsfästen i karossen och kapat lite öron på MT75:an så passar den som en smäck i tunneln. Har även tagit bort spakstället för modifiering.



Får ju givetvis göra nytt växellådsfäste , men det ska inte vara några problem förutom lite platsbrist i höjdled .

Att spakstället är en lös plåtkonstruktion är ett stort plus , "bara" att modda lite så kommer spaken upp i orginalhålet thumbs up
Får även göra lite special med utgående axel och kardan då MT75:an har hardyskivans fäste bultat(muttrat) på utgående axel.


Andra moddar som skall dit är dessa :

Bromslangar , styrknut , bussningar för styrväxel.

Har stålspunna bromsslangar innan men de är skruvade ihop , känns lite säkrare med pressade.

Styrknuten blir nog ett stort lyft jämfört med orginal gummiskiva :



Förhoppningsvis ska oket nedan och dess kompis bytas mot egentillverkade i aluminium.


Hålet i dammskyddet beror på att det varit för nära till den varma klossen.


Styvare framfjädrar skall dit också och förhoppningsvis skall lite friktion bort från framvagnen , det är mycke gummi i den.

Bakvagnen skall få någon form av stag för att ta bort axelns rörelser i sidled. Funderar på en stor Aformad historia som fungerar som panhard och antitramp i ett.

Ska även se om det går att förspänna ATB diffen.


Återkommer med mer info.

_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Mysigt!

Själv gillar jag ju Typ 9 mer än MT-75, den är mer lättmekad. Fast att det skiljde så mycket i vikt visste jag inte, måste kanske tänka om. Jag har ju en MT-75 med lagerljud över...hm...

Styrknuten är nog bra, sån ska jag också handla tror ja, om det inte blir att bygga om "gummiknuten" med polyuretan eller "nylon".

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Var köper man den där knuten?

EDIT:
Glömde ju säga thumbs up för bygget!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



"Alla" som säljer rallydelar till Escort MkI/II har knuten, exempelvis Burton och Rally Design i England. Finns säkert i Sverige också någonstans...

"Group 4 steering knuckle/joint" brukar den kallas.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Ska även se om det går att förspänna ATB diffen.

Vad är ATB för något?? firmanamn, typ eller vad då???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1524


Trådstartare


Borde kanske skrivit Quaife ATB , det är en sådan här:


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Nu kommer nästa nyfikna fråga.
Hur är dessa fordlådor stegade, hmm utväxlade???

std lådor brukar vara rätt trista liksom

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort mk1 -74 Mot RS2100
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
13 besök senaste veckan (129053 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande