Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2014-09-27 Kinnekulle Ring med Opel Club Sweden
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9336 totalt)
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Givet, jag drar ett PM när jag kommit hem & är på hemma datorn.

Och dra ett PM till mig om det dröjer....

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66



Yes svart Renault
Var det dig jag låg bakom ett tag? Jäkligt kul!

Marcus S skrev:
sebulba skrev:
Tackar för en rolig dag!
Blev mycket körning på slutet med få bilar på banan. Körde slut på nästan en hel tank, ca 45 liter, i en session. Tänkte inte alls på att jag kört såpass länge så jag ignorerade tankningsvarnaren och antog att den mätte fel, hehe Tur att passet tog slut inte så långt efter så jag klarade mig till macken.

Mvh


Passade också på att köra in i det sista. Kanske var det du som körde i samma tempo ett tag...en svart Renå om jag inte minns fel

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 152



Ingen som fick till någon schysst bild på min vita Rx-7:a ?

Mvh//Jesper

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028



Två olika bilar och två olika förare med nästan samma varvtid, då blir det kul att jämföra logfiler.

Blå: Nillet 150hkr/950 kg/Toyo R888 205/235 med bitvis mönster ("Roadsport B")
Röd: Norlin 116hkr/1100 kg/Michelin Pilot Sport 205/205 med korden framme ("Roadsport C")




Analys:
Allmänt:
- Accelerationen i blå är bättre och mer hkr ger även högre topphastighet (ca 15 km/h mer).
- Retardationen i blå är lite bättre vilket borde bero på lägre vikt.
- Då varvtiden är ungefär densamma utnyttjar röd förare bilen mycket bättre.
Under bron:
- Blå bromsar mycket innan bron (har stor respekt för denna kurva).
- Ytorna mellan graferna borde ge en liten tids-fördel till blå.
Kvarnkurvan:
- Röd tar ut svängen under inbromsning till kurvan.
- Blå tar ut svängen under acceleration ut ur kurvan.
- Blå bromsar senare.
- Röd har högre hastighet igenom kurvan.
- Blå tvingas växla upp innan nästa kurva.
- Ytorna mellan graferna borde ge en liten tids-fördel till röd.
Under bron 2:
- Blå bromsar senare.
- Blå har högre hastighet igenom kurvan.
- Blå tar ut svängen mer både före och efter kurvan (blå har en rakare väg till nästa kurva).
- Ytorna mellan graferna borde ge en tids-fördel till blå.
Mohlins knäpp:
- Blå har en rakare väg över krönet och får en snävare sväng.
- Blå bromsar ner hastigheten mer.
- Röd har en ganska jämn hastighet genom partiet.
- Ytorna mellan graferna borde ge en tids-fördel till röd.
TV-kurvan:
- Blå väljer en rak, senare, hård inbromsning och tar ut svängen vid turn-in, röd bromsar mindre och i svängen.
- Röd har högre hastighet igenom kurvan.
- Blå gör en acceleration innan krönet. och har en högre hastighet över krönet (möjligen en rakare väg över krönet).
- Ytorna mellan graferna borde ge en liten tids-fördel till blå.
Backböjen:
- Röd bromsar inte för kurvan.
- Röd har högre hastighet igenom kurvan.
- Ytorna mellan graferna borde ge en tids-fördel till röd.
Depåkurvan:
- Blå bromsar senare.
- Röd har lite högre hastighet igenom kurvan och ser ut att få släpp i utgången.
- Blå växling tar längre tid än röd.
- Ytorna mellan graferna borde ge en tids-fördel till blå.

Hur gör man för att få ut tiderna mellan split:arna, hade varit kul och se hur mycket tid man förlorar...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Skitkul att se och bra analyserat. thumbs up
Ett genomgående problem för mig är att jag bromsar för tidigt, och för lite.
Måste träna på att bromsa senare & hårdare.

Att jämföra/analysera varv på detta sätt känns nästan som att jaga varandra ute på banan.

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028



Norlin skrev:
Skitkul att se och bra analyserat. thumbs up
Ett genomgående problem för mig är att jag bromsar för tidigt, och för lite.
Måste träna på att bromsa senare & hårdare.

Att jämföra/analysera varv på detta sätt känns nästan som att jaga varandra ute på banan.


Tillbaka under bron borde du kunna höja farten också.
Jag behöver jobba med Mohlins knäpp och backböjen...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Eftersnack
2014-09-27 Kinnekulle Ring med Opel Club Sweden
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9336 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande