Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2014-09-27 Kinnekulle Ring med Opel Club Sweden | << 1, 2 1 besök senaste veckan (9336 totalt) |
Yes svart Renault
Var det dig jag låg bakom ett tag? Jäkligt kul!
_________________ daniel nilsson Renault Megane RS250 -11 Ford Fiesta ST -08 Suzuki Baleno -97 såld Renault Megane -97 skrotad |
||||
Två olika bilar och två olika förare med nästan samma varvtid, då blir det kul att jämföra logfiler.
Blå: Nillet 150hkr/950 kg/Toyo R888 205/235 med bitvis mönster ("Roadsport B") Röd: Norlin 116hkr/1100 kg/Michelin Pilot Sport 205/205 med korden framme ("Roadsport C") Analys: Allmänt: - Accelerationen i blå är bättre och mer hkr ger även högre topphastighet (ca 15 km/h mer). - Retardationen i blå är lite bättre vilket borde bero på lägre vikt. - Då varvtiden är ungefär densamma utnyttjar röd förare bilen mycket bättre. Under bron: - Blå bromsar mycket innan bron (har stor respekt för denna kurva). - Ytorna mellan graferna borde ge en liten tids-fördel till blå. Kvarnkurvan: - Röd tar ut svängen under inbromsning till kurvan. - Blå tar ut svängen under acceleration ut ur kurvan. - Blå bromsar senare. - Röd har högre hastighet igenom kurvan. - Blå tvingas växla upp innan nästa kurva. - Ytorna mellan graferna borde ge en liten tids-fördel till röd. Under bron 2: - Blå bromsar senare. - Blå har högre hastighet igenom kurvan. - Blå tar ut svängen mer både före och efter kurvan (blå har en rakare väg till nästa kurva). - Ytorna mellan graferna borde ge en tids-fördel till blå. Mohlins knäpp: - Blå har en rakare väg över krönet och får en snävare sväng. - Blå bromsar ner hastigheten mer. - Röd har en ganska jämn hastighet genom partiet. - Ytorna mellan graferna borde ge en tids-fördel till röd. TV-kurvan: - Blå väljer en rak, senare, hård inbromsning och tar ut svängen vid turn-in, röd bromsar mindre och i svängen. - Röd har högre hastighet igenom kurvan. - Blå gör en acceleration innan krönet. och har en högre hastighet över krönet (möjligen en rakare väg över krönet). - Ytorna mellan graferna borde ge en liten tids-fördel till blå. Backböjen: - Röd bromsar inte för kurvan. - Röd har högre hastighet igenom kurvan. - Ytorna mellan graferna borde ge en tids-fördel till röd. Depåkurvan: - Blå bromsar senare. - Röd har lite högre hastighet igenom kurvan och ser ut att få släpp i utgången. - Blå växling tar längre tid än röd. - Ytorna mellan graferna borde ge en tids-fördel till blå. Hur gör man för att få ut tiderna mellan split:arna, hade varit kul och se hur mycket tid man förlorar... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Skitkul att se och bra analyserat.
Ett genomgående problem för mig är att jag bromsar för tidigt, och för lite. Måste träna på att bromsa senare & hårdare. Att jämföra/analysera varv på detta sätt känns nästan som att jaga varandra ute på banan. _________________ Martin W. Norlin "For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen." |
||||
Tillbaka under bron borde du kunna höja farten också. Jag behöver jobba med Mohlins knäpp och backböjen... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Eftersnack 2014-09-27 Kinnekulle Ring med Opel Club Sweden | << 1, 2 1 besök senaste veckan (9336 totalt) |