Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i -06 trackday timeattack
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (34352 totalt)
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217


Trådstartare

OK. Erkänner flera fel de senaste åren. Köpte först en M5a som var en fantastiskt mångsidig bil under många år. Provade ett par gånger per år att köra lite mer inspirerat på bana med den istället för den rena gubbkörningen som passade åldern på ägaren. Väldigt kul med den bilen på Mantorp. Det går väldigt fort för att vara nästan 2 ton. Men när man pressar på så blir det inte så kul. Massor av däck och bromsar går det år. Så nu ska den säljas och ny bil införskaffad. Och vad ska det vara om inte en 130 för att passa in i familjen.... Reggad med 2 stolar och bur. Nu ska det uppdateras en hel del med samma 1M front som familjemedlemmen, kolfiberskärmar, bättre bussningar, M3 bärarmar, bättre växelspak, kompressor, E85 och förhoppningsvis över 400 hk. Även om den väger 1300 torr så ska den kanske kunna ta upp matchen med cup-bilen i varvtider om vi får till det.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217


Trådstartare
Som sagt

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



m3 slayer?
bra bilval! har själv dreglat över den där... hör av dig när du vill sälja den billigt

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217


Trådstartare
E.Svensson skrev:
m3 slayer?
bra bilval! har själv dreglat över den där... hör av dig när du vill sälja den billigt


Tittade på en E46 M3 som en norrman har stående på Ringen, en M3 E92 med tvivelaktig historik och faktiskt en äkta CSL men man har ju blivit lite 130 fanatiker numera och att hitta en som är helt lagligt reggad med bur och stolar av en bilkunnig person och med en kompressor medskickad i paketet till OK pris känns riktigt bra. Det behöver fixas en hel del men i o m att det mesta redan är gjort på den andra bilen så blir det liknande upplägg. Ny koppling och svänghjul lär det bli också. Det kommer ju att plockas på en hel del så den blir inte billigare

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Oldman skrev:
E.Svensson skrev:
m3 slayer?
bra bilval! har själv dreglat över den där... hör av dig när du vill sälja den billigt


Tittade på en E46 M3 som en norrman har stående på Ringen, en M3 E92 med tvivelaktig historik och faktiskt en äkta CSL men man har ju blivit lite 130 fanatiker numera och att hitta en som är helt lagligt reggad med bur och stolar av en bilkunnig person och med en kompressor medskickad i paketet till OK pris känns riktigt bra. Det behöver fixas en hel del men i o m att det mesta redan är gjort på den andra bilen så blir det liknande upplägg. Ny koppling och svänghjul lär det bli också. Det kommer ju att plockas på en hel del så den blir inte billigare


Se till att ta mycket bilder och hålla oss uppdaterade... dreglade som sagt en hel del över den där när dne var på annons, dock lite för mycket pengar för mig för tillfället...

haha ne men OM du säljer den billigt då ringer du mig 100 bjudet

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Oldman skrev:
E.Svensson skrev:
m3 slayer?
bra bilval! har själv dreglat över den där... hör av dig när du vill sälja den billigt


Tittade på en E46 M3 som en norrman har stående på Ringen, en M3 E92 med tvivelaktig historik och faktiskt en äkta CSL men man har ju blivit lite 130 fanatiker numera och att hitta en som är helt lagligt reggad med bur och stolar av en bilkunnig person och med en kompressor medskickad i paketet till OK pris känns riktigt bra. Det behöver fixas en hel del men i o m att det mesta redan är gjort på den andra bilen så blir det liknande upplägg. Ny koppling och svänghjul lär det bli också. Det kommer ju att plockas på en hel del så den blir inte billigare


Se till att ta mycket bilder och hålla oss uppdaterade... dreglade som sagt en hel del över den där när dne var på annons, dock lite för mycket pengar för mig för tillfället...

haha ne men OM du säljer den billigt då ringer du mig 100 bjudet


Bilder lär det bli... 100 lär det inte bli på ett tag

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Ser riktigt trevlig ut, såg den på annons nyligen med fler bilder och såg riktigt grym ut får jag säga

Hoppas det blir ännu bättre

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Oldman skrev:
Kompressor, E85 och förhoppningsvis över 400 hk. Även om den väger 1300 torr så ska den kanske kunna ta upp matchen med cup-bilen i varvtider om vi får till det.


Riktigt kul bil thumbs up
Tänkte bara kolla att du vet att kompressor eftermonterat inte brukar vara tillåtet på BMW SCs träffar?

Annars kör på!

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Kul att den fina bilen hamnade i klubben thumbs up Verkar vara ett väldigt fint bygge. Du får bjuda på lite mer detaljbilder. Nä skit i kompressorn. Att det går att köra fort utan har väl redan er familj bevisat..?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Cool

På med kompressorn och kör time attack osv. Finns ju massor att köra om det skulle va så den klassa ur BMW träffar.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



BMW-DJ skrev:
Oldman skrev:
Kompressor, E85 och förhoppningsvis över 400 hk. Även om den väger 1300 torr så ska den kanske kunna ta upp matchen med cup-bilen i varvtider om vi får till det.


Riktigt kul bil thumbs up
Tänkte bara kolla att du vet att kompressor eftermonterat inte brukar vara tillåtet på BMW SCs träffar?

Annars kör på!


Det skulle ju vara ytterst tråkigt att en sådan sak skulle få hindra en i övrigt godkänd bil från att köra några varv utan tidtagning. Det är ju inte så att det är en F1 motor vi monterar. Det är snarare ett lite billigare alternativ till att hinka i en bpu:ad N54

Det har ju varit med turbokonverterade bimmers på gatbilskörningen förut. Så det går nog fint

Gällande själva bilen, så körde jag hem den 50 mil i ösregn från Göteborg igår. Spännande!

Men själva bilen är ju en helt annan liga än vår andra 130, detta är en renodlad trackdaybil som har kvar massor av bekvämligheter så som elhissar, ac, centrallås, farthållare, belysning i ytterdörrhandtag, alla rutor/dörrar/baklucka är original osv. Så det är en vattentät riktig bil som kommer köras på gatan.

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



Supramannen skrev:
Cool

På med kompressorn och kör time attack osv. Finns ju massor att köra om det skulle va så den klassa ur BMW träffar.


Kompressorn ska på! Kommer bli skitfint!
Dock måste jag få tag på tryckrör och lite runtomkringgrejer då det inte var framtaget när kompressorn inhandlades. Tydligen ska den ladda 2,5 bar vid max varv med pulleyn som sitter på, så jag måste fixa en lösning för att dumpa ut en heeeeel del luft också hehe. Första Rotrex kompressorn jag monterar, intressant liten sak med separat extern oljekylning med pump och kylare M.m. Blir visst rätt varma de där små rackarna för att de snurrar så in i helvete i växellådan på kompressorn

0,7-0,8 bar, E85 och kanske metanolinsprutning borde borga för 420-450hp och bra knuff!

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



andreas.e skrev:
BMW-DJ skrev:
Oldman skrev:
Kompressor, E85 och förhoppningsvis över 400 hk. Även om den väger 1300 torr så ska den kanske kunna ta upp matchen med cup-bilen i varvtider om vi får till det.


Riktigt kul bil thumbs up
Tänkte bara kolla att du vet att kompressor eftermonterat inte brukar vara tillåtet på BMW SCs träffar?

Annars kör på!


Det skulle ju vara ytterst tråkigt att en sådan sak skulle få hindra en i övrigt godkänd bil från att köra några varv utan tidtagning. Det är ju inte så att det är en F1 motor vi monterar. Det är snarare ett lite billigare alternativ till att hinka i en bpu:ad N54

Det har ju varit med turbokonverterade bimmers på gatbilskörningen förut. Så det går nog fint

Gällande själva bilen, så körde jag hem den 50 mil i ösregn från Göteborg igår. Spännande!

Men själva bilen är ju en helt annan liga än vår andra 130, detta är en renodlad trackdaybil som har kvar massor av bekvämligheter så som elhissar, ac, centrallås, farthållare, belysning i ytterdörrhandtag, alla rutor/dörrar/baklucka är original osv. Så det är en vattentät riktig bil som kommer köras på gatan.


Jag vet inte riktigt vilka turbokonverterade bilar du syftar på som kört men jag vet i alla fall ett par bilar som blivit portade för att de hade turbo/kompressor. Personligen tycker jag det skulle vara kul med fler överladdade bilar men jag bestämmer ju inte. Argumentet jag hört emot är att det kommer en massa hemmabyggen som bryter ihop. Kanske ni skall kolla upp det med någon i styrelsen?

Det kan ju även bli någon ändring i och med att det snackas om fler samarrangemang i klubben, då får man ju även andra typer av bilar på träffarna.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



andreas.e skrev:
Supramannen skrev:
Cool

På med kompressorn och kör time attack osv. Finns ju massor att köra om det skulle va så den klassa ur BMW träffar.


Kompressorn ska på! Kommer bli skitfint!
Dock måste jag få tag på tryckrör och lite runtomkringgrejer då det inte var framtaget när kompressorn inhandlades. Tydligen ska den ladda 2,5 bar vid max varv med pulleyn som sitter på, så jag måste fixa en lösning för att dumpa ut en heeeeel del luft också hehe. Första Rotrex kompressorn jag monterar, intressant liten sak med separat extern oljekylning med pump och kylare M.m. Blir visst rätt varma de där små rackarna för att de snurrar så in i helvete i växellådan på kompressorn

0,7-0,8 bar, E85 och kanske metanolinsprutning borde borga för 420-450hp och bra knuff!


Super ju, kanske dags att ta den andra till nån annan klass med så ni kan leka
Med båda ihop mot varandra

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



BMW-DJ skrev:
andreas.e skrev:
BMW-DJ skrev:
Oldman skrev:
Kompressor, E85 och förhoppningsvis över 400 hk. Även om den väger 1300 torr så ska den kanske kunna ta upp matchen med cup-bilen i varvtider om vi får till det.


Riktigt kul bil thumbs up
Tänkte bara kolla att du vet att kompressor eftermonterat inte brukar vara tillåtet på BMW SCs träffar?

Annars kör på!


Det skulle ju vara ytterst tråkigt att en sådan sak skulle få hindra en i övrigt godkänd bil från att köra några varv utan tidtagning. Det är ju inte så att det är en F1 motor vi monterar. Det är snarare ett lite billigare alternativ till att hinka i en bpu:ad N54

Det har ju varit med turbokonverterade bimmers på gatbilskörningen förut. Så det går nog fint

Gällande själva bilen, så körde jag hem den 50 mil i ösregn från Göteborg igår. Spännande!

Men själva bilen är ju en helt annan liga än vår andra 130, detta är en renodlad trackdaybil som har kvar massor av bekvämligheter så som elhissar, ac, centrallås, farthållare, belysning i ytterdörrhandtag, alla rutor/dörrar/baklucka är original osv. Så det är en vattentät riktig bil som kommer köras på gatan.


Jag vet inte riktigt vilka turbokonverterade bilar du syftar på som kört men jag vet i alla fall ett par bilar som blivit portade för att de hade turbo/kompressor. Personligen tycker jag det skulle vara kul med fler överladdade bilar men jag bestämmer ju inte. Argumentet jag hört emot är att det kommer en massa hemmabyggen som bryter ihop. Kanske ni skall kolla upp det med någon i styrelsen?

Det kan ju även bli någon ändring i och med att det snackas om fler samarrangemang i klubben, då får man ju även andra typer av bilar på träffarna.


Jag kommer inte ihåg dem på rak arm, men det var en turbo 635 på Mantorp som gick riktigt fint!
Får väl höra med dem.

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Har varit med en e36a med turbo också... var inga bekymmer enligt mig. Men sen så körde han med hjärnan också och gav fan i att gasa om en massa bilar på raksträckorna för att sedan bli stoppklass i svängarna... (så frågan e ju hur roligt det är).

Fast denna bil blir det väl både motor och väghållning på

Men jag tycker helt klart regeln är rätt... varit på en del träffar med en massa turboraketer utan väghållning som dessutom går sönder och spiller olja här å var...

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Bilen skall vara besiktigad och i princip klara en flygande besiktning på plats. Så är reglerna för gatbilarna, sedan hur hårt dom anammas är en annan femma men man bör ju vara medveten om det så det inte kommer som en chock OM man blir hejdad.

Riktigt skoj bilval och enligt mig 7 resor smartare än M5 39 på bana, även jag dreglade på annonsen när den dök upp. Grattis!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jävla fördomar ni har mot turbobilar thumbs down

Det ENDA det handlar om är att bilen ska vara 100% (NÅJA) laglig för att få köra på BMW CS träffar.

DVS reggad och besiktigad som min 635a var!

Mitt tips, "montera inte kompressorn" prata inte ens om det.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Bilen skall vara besiktigad och i princip klara en flygande besiktning på plats. Så är reglerna för gatbilarna, sedan hur hårt dom anammas är en annan femma men man bör ju vara medveten om det så det inte kommer som en chock OM man blir hejdad.

Riktigt skoj bilval och enligt mig 7 resor smartare än M5 39 på bana, även jag dreglade på annonsen när den dök upp. Grattis!



I alla fall fem resor smartare än min M5 E60
Det enda jag läst är också att den ska vara skattad och besiktigad. Självklart.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
Oldman
Södermalm, Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 217


Trådstartare
erikjakan skrev:
Jävla fördomar ni har mot turbobilar thumbs down

Det ENDA det handlar om är att bilen ska vara 100% (NÅJA) laglig för att få köra på BMW CS träffar.

DVS reggad och besiktigad som min 635a var!

Mitt tips, "montera inte kompressorn" prata inte ens om det.

MVH Erik


BMW har inte tillverkat annat än turbomotorer sedan 2009 så logiken i detta är lite svår att förstå. Det lustiga är att de flesta glatt chippar sina nyare turbo-BMWer så de blir raketer på rakorna.

_________________
Anders Eriksson

BMW X4 M40d
BMW 130i loaded
BMW M4 GTS
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Logiken är väl knappast svår att förstå, är bilen laglig (visuellt räcker tydligen) så försäkringen täcker eventuella skador då är det ok.

Det är ju skillnad på bilar med turbo original och bilar som fått det i efterhand ..

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 130i -06 trackday timeattack
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (34352 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande