Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kalendern för 2015 är klar
<<   1, 2, 3   >>
25079 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Då bara att montera clamshells på de nyare Katterhamarna (De Eutypade), de äldre är ju reggade som amatörbyggen

OM man vill göra nån sån ändring så är det enklare att använda minvikten (tex höja till 800kg). Det ger mycket mindre problem med avgränsningar och definitioner. Vågens värde är enklare att titta på än att avgöra om en plastdetalj fyller funktion X, Y, Z eller bara ser ful ut.

Hade Roadsportheaten varit knökfulla med mindre lätta bilar så hade det varit lättare, men jag anser att det saknas ca 10 bilar för att våga måla med så bred pensel, även om resultatet kanske blir fler deltagare totalt efter 3-4 års insvängning (om det nu lockar tillräckligt att "slippa" flugviktarna).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Eller så väntar vi tills någon sjua med förare krossas helt av en Corvette - då kommer nog ändringen från SBF... vare sig vi vill eller inte...

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Trodde tråden främst gällde kalendern men nåväl, känns som ni diskuterar delvis två olika områden; sportsliga förändringar och säkerhetsmässiga förändringar.

Tror inte att en enskild förändring är den enkla och uppenbara lösningen, utan isåfall en serie små förändringar/styrningar för att nå vad som vill åstadkommas på sikt och då antar jag att det som söks åstadkommas är fler antal deltagare men samtidigt sportsligt jämnare och säkerhetsmässigt bättre, inte en helt enkel ekvation.

Nästan varje förslag oavsett riktning har en eller flera sidoeffekter att ta hänsyn till om man inte väljer att ta konsekvens (vilket oftast blir färre bilar på startplattan) eller har flerårig uthållighet för återhämtning av klassen. Om man tittar på SPVM resultatlistor genom åren så kan man anta att en mer dramatisk regeländring skedde för ett antal år sedan med konsekvens att startfältet dramatiskt krympte bara på några år och blev närmast ett entypsfält med väldigt få bilar, en konsekvens som nog ingen vill se igen.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Anders och Malins sjua har inte friliggande hjul.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Kimmen skrev:
Anders och Malins sjua har inte friliggande hjul.
Därför hintade jag om "Clamshells" .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kimmen skrev:
Anders och Malins sjua har inte friliggande hjul.


Jodå har den visst, faller in under vår definition på friliggande hjul

Detta är en sjua med icke friliggande - vad jag vet inte serie-producerad än ?


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Detta är en norsk kaross för SevenRacing och kallas för "Seven Eleven". Förmodligen bara godkänd i den klassen och ev. i sportvagnsklasser typ RS, d.v.s. ingen sportbilskaross.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Josen skrev:
Eller så väntar vi tills någon sjua med förare krossas helt av en Corvette - då kommer nog ändringen från SBF... vare sig vi vill eller inte...


Hur ofta har det hänt i svensk racinghistoria?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kimmen skrev:
Josen skrev:
Eller så väntar vi tills någon sjua med förare krossas helt av en Corvette - då kommer nog ändringen från SBF... vare sig vi vill eller inte...


Hur ofta har det hänt i svensk racinghistoria?


det kan ramla ner en Boing 747 med... och då är det inte heller kul att köra 7a

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Kimmen skrev:
Josen skrev:
Eller så väntar vi tills någon sjua med förare krossas helt av en Corvette - då kommer nog ändringen från SBF... vare sig vi vill eller inte...


Hur ofta har det hänt i svensk racinghistoria?


Tack och lov inte än - men det har varit nära ...


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Josen skrev:
Kimmen skrev:
Anders och Malins sjua har inte friliggande hjul.


Jodå har den visst, faller in under vår definition på friliggande hjul
Man kan skilja mellan friliggande och "täckta" hjul.

Friliggande är i min uppfattning fria från karossens profil ovanifrån. Täck det med en skärm i anslutning till karossen så är det inte friliggande längre.

Det som ofta påverkar resultatet av kontakt är otäckta hjul så det finns risk för gummi-gummi kontakt mellan bilar. Sevens körs av nån konstig anledning med förkärlek med framhjul som är helt öppna framåt, det absolut sämsta man kan göra ur aerodynamisk synvinkel (det kanske är så illa att det inte blir bättre/sämre hur man än gör).
Det är gott om sportvagnar som exponerar mycket gummi framåt/bakåt när det breddas så bara toppen är täckt, men inga andra än sevens har oftast hela framhjulets yta öppen framåt.
Även om man täcker hjulet med en väldigt tunn skärm så reduceras klättervilligheten enormt.

Friliggande men täckta hjul (inte åt sidorna då):
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20050916/magna-mila-full . . . .

Att sevens inte är så lämpliga att krocka med, det är de inte ensamma om, Lotus har andra modeller i historien som inte är så stabila de heller (inte mycket mellan föraren och medtävlande i en Lotus Elan med flortunn kaross). Seven har iaf ramdelar på utsidan föraren.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej Joachim

En modsportbil skall ha en förlaga dvs den skall föreställa en Sportbil

"Kitcar/amatörbyggda sportvagnar måste ha en förebild."

Vilken bil skall en Caterham likna??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Bengt Metz skrev:
Hej Joachim

En modsportbil skall ha en förlaga dvs den skall föreställa en Sportbil

"Kitcar/amatörbyggda sportvagnar måste ha en förebild."

Vilken bil skall en Caterham likna??

/ Bengt Metz


Hej

Du menar att alla sjuor i Modsport har Lotus 7 -> Caterham som förebild och om en Catherham kör i modsport finns ingen förebild och därmed kan den inte köra i Modsport ?

Förstår jag rätt hur du tänker/menar Bengt ?

Undrar hur det fungerar med alla andra bilar i Modsport

Med vänlig hälsning,

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Ja Joachim det blir lite rörigt

Lotus 7 är en bil som konstruerades och byggdes för att vara en vardagsbil samt att den kunde användas på tävlingsbanor på helgerna, dvs en ren Roadsport bil

Lotus 7 har aldrig haft någon riktig klass att tävla i, man satte hårt tak på den och då fick den köra ihop med GT billar där den så klart inte skulle ha en chans

Namnet på bilen är både ett nummer och ett namn nämligen Lotus 7

Colin chapman hade namn på gatbilar och nummer på tävlingsbilar, 7an är den enda som har både och

Lotus 7en är inte en sportvagn i egentlig mening, därför borde den inte klassa in som sådan



SPVM har valt att klassa in den som godkänd sportvagn och även MSCC även om MSCC inte har någon officiell lista på sportvagnar, där bestämmer styrelsen från fall till fall


Även du FÅR åka en sjua om du vill!!


En bild på en "lätt" modifierad 7en som kallades black brick







/ Ha de bäst

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Bengt Metz skrev:





En bild på en "lätt" modifierad 7en som kallades black brick







/ Ha de bäst

/ Bengt Metz

mer Clubman än modsport 7:a i mitt tycke

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Caterham och dess kloner är fantastiska bilar utan tvekan thumbs up Har både byggt och kört sjuor

Men de är idag en allt för smal nisch och i mitt tycke en för avancerad Roadsport vagn ( som mera liknar en formel-bil än en sportvagn) och där för inte platsar längre i Roadsport.

Det finns ingen tillväxt i dem och de skrämmer bort andra att börja köra Roadsport A/B tillsammans med ett SPVM reglemente som gynnar hemmar-byggen och förgasar-lösningar och som straffar nyare bilar med dagens tillägg. Det utgår jag från kommer justeras till 2016 nya reglemente.

Sen är de också mera utsatta både för oss som kör kring dem och de som sitter i. Jag kan visa fler exempel där det handlar om att de friliggande hjulen ställer till det och där jag har varit nära att T-bona sjuor. Vill inte att någon skall fara illa helt enkelt. Det kan hända i täcka bilar också men enligt mig är det riskerna X-antal gånger större i en sjua.

Jag är övertygad om att Joakim som rullade över mig på Anderstorp inte hade gjort det med täckta hjul/kaross. Det är många här som tycker och är utnämnda experter men jag försöker hålla mig till fakta och erfarenheter jag har bakom ratten i skarpa race från tre SPVM säsonger.

Varför inte skapa ett Roadsport Ultra /Extrema där extrema hemmabyggen och ultra lätta bilar kan hålla till och blomma ut med R-däck om man nu inte vill åka Slicks ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439


Trådstartare
Josen skrev:
Varför inte skapa ett Roadsport Ultra /Extrema där extrema hemmabyggen och ultra lätta bilar kan hålla till och blomma ut med R-däck om man nu inte vill åka Slicks ?
Tanken med en egen klass för lätta bilar har diskuterats lite löst, men om inte banlicensen kräver delning så blir det ju fortfarande samma heat.

Skulle bara separerad poängberäkning påverka nåt öht (locka nya mediumtunga bilar)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Niklas Falk skrev:
Josen skrev:
Varför inte skapa ett Roadsport Ultra /Extrema där extrema hemmabyggen och ultra lätta bilar kan hålla till och blomma ut med R-däck om man nu inte vill åka Slicks ?
Tanken med en egen klass för lätta bilar har diskuterats lite löst, men om inte banlicensen kräver delning så blir det ju fortfarande samma heat.

Skulle bara separerad poängberäkning påverka nåt öht (locka nya mediumtunga bilar)?


I temporär och stegvis lösning ja så tror jag det skulle hjälpa

- Roadsport X Serie/Normal
- Roadsport X Extrem

Men på längre sikt nej - det är idag inte större skillnad på Extrema A-bilar och Modsport 2, tror jag alla är överens om. Så bättre att köra denna klass i Modsport tycker jag ( fler går ju redan dubbelt idag )

Framtiden för Roadport ligger i andra bil-typer thumbs up och renodla Roadsport som klass.

Snart är nya Miatan här, GT86, Alfa 4C, Nya Elisen 2016, Exiger, Nya Corvetter , BMW/Audi sport modeller, Porschar i olka former Där ligger det... Riktigt Roadsport GT thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Josen skrev:
Kimmen skrev:
Anders och Malins sjua har inte friliggande hjul.


Jodå har den visst, faller in under vår definition på friliggande hjul

Detta är en sjua med icke friliggande - vad jag vet inte serie-producerad än ?




Kimmen skrev:
Detta är en norsk kaross för SevenRacing och kallas för "Seven Eleven". Förmodligen bara godkänd i den klassen och ev. i sportvagnsklasser typ RS, d.v.s. ingen sportbilskaross.


Är inte det en Scatto T7?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Tar oss åter till kalenderdiskussionen...

Niklas Falk skrev:

Citat:
Kalender STCC 2015
8-9 maj STCC Volvo Race Skövde
29-30 maj Anderstorp
5-6 juni Göteborg City Race
10-11 juli Västkustloppet, Falkenberg
14-15 augusti Kanonloppet, Gelleråsen
11-12 september Solvalla
25-26 september Ring Knutstorp

Kanonloppet????


SPVM ihop med STCC på Kanonloppet, Gelleråsen kan bli riktigt bra eller helt kass - ser med viss bävan en helg där vi i SPVM får träna & kvala på fredag morgon och köra race på söndag...
För inte tänker väl STCC släppa in oss under sin huvuddag - lördagen???

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Jag tror du helt missförstått detta Martin. Det är ju SPVM som kör den helgen och STCC som får vara med.

Grattis STCC!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Allmänt banåkaforum
Kalendern för 2015 är klar
<<   1, 2, 3   >>
25079 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande